Na zdjęciu: Most obrotowy kolei wąskotorowej w Rybinie. Fot. Kazimierz Netka.
Most kolejowy obrotowy w Rybinie nad Szkarpawą zostanie ożywiony. Tam oraz na stacji Stegna Gdańska zainstalowane będą nowe semafory
Żuławy to unikatowy w skali świata, region. Ze swą stolicą w Gdańsku, Żuławy powstawały dzięki pracy przyrody i rąk ludzi. Oprócz Żuław Gdańskich są też Żuławy Wielkie z Nowym Dworem Gdańskim jako największym miastem i stolicą, a także Żuławy Elbląskie, których stolicą jest Elbląg. Przez dziesiątki lat na Żuławach istniała sieć kolei wąskotorowej, sięgająca aż nad morze. Ta historyczna kolej, a także zabytkowa kolej w innych rejonach województwa pomorskiego i Polski, jest rewitalizowana, a pomocy, w postaci darów, udzielają PKP Polskie Linie Kolejowe. O szczegółach poinformowała nas Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
Kolejowy sprzęt w nowej roli i miejscu
Przekazane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. urządzenia sterowania ruchem pozwolą na utrzymanie sprawnych i bezpiecznych przejazdów Żuławską Koleją Dojazdową. Sprzęt, niewykorzystywany już na sieci kolejowej przypomni także historię kolei w Chojnicach. Zostanie on również wykorzystany do budowy pomostów do cumowania jachtów. To kolejne darowizny PLK związane z zachowaniem tradycji i historii kolei.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni otrzymało urządzenia sterowania ruchem kolejowym o wartości blisko 8,5 tys. zł. To pochodzące z linii kolejowej Toruń – Chełmża (lk. 207) cztery elektryczne napędy zwrotnicowe, po dwie szafy aparatowe i bateryjne, pięć semaforów kształtowych, siedem sygnalizatorów drogowych i prostownik. Niewykorzystywane już urządzenia pozwolą na utrzymanie sprawnych przejazdów wąskotorową zabytkową Żuławską Koleją Dojazdową pod zarządem Towarzystwa. Możliwe będzie odtworzenie historycznej sygnalizacji kształtowej na wybranych posterunkach ruchu. Organizacja planuje w przyszłym roku na posterunku Rybina Most wymianę obecnych tymczasowych semaforów z napędem ręcznym na podarowane semafory z napędem elektrycznym. W dalszej perspektywie planowane jest ustawienie semaforów na stacji Stegna Gdańska. Sygnalizację świetlną planuje się uruchomić w 2024 r. na przejazdach kolejowych w miejscowości Jantar. Efekt darowizny to korzyść dla mieszkańców i turystów. Kolejka stanowi jedną z głównych atrakcji turystycznych Żuław i Mierzei Wiślanej. W sezonie przewozi nawet blisko 100 tys. pasażerów.
Na zdjęciu: Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa na stacji w Mikoszewie. Fot. Kazimierz Netka.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym to kolejna darowizna PLK dla Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni. Organizacja otrzymała w 2020 r. elementy torów, m.in. 20 tys. śrub, o wartości ponad 17,4 tys. zł. Dzięki przekazanym materiałom możliwy stał się remont Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
– Darowizny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść dla pasjonatów kolei i turystów. Organizacje, które otrzymują zabytkowe elementy taboru oraz infrastruktury kolejowej, wypełniają niezwykle ważne zadanie – pielęgnują pamięć o historii kolejnictwa w Polsce. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu PLK, wychowają kolejne pokolenia miłośników, ale także pracowników kolei. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Z torów do muzeum… i nad wodę
Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei otrzymało wózki motorowe WM-10L i WŻA-10L oraz wagon osobowy typu 104 Af, przebudowany na socjalny, o łącznej wartości 62 tys. zł.
Wózek motorowy WM-10/L z 1984 r. oraz wózek WŻA-10L z 1986 r., wyprodukowane przez Kolejowe Zakłady Maszyn w Raciborzu, po renowacji staną się ciekawym eksponatem na chojnickiej stacji kolejowej. W przyszłości zostaną włączone do wystawy planowanego muzeum kolejnictwa w Chojnicach.
We wnętrzu wagonu, wyprodukowanego w 1972 r. przez Państwową Fabrykę Wagonów PAFAWAG Wrocław, stowarzyszenie planuje organizację zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. W przyszłości, w miarę dostępnych środków, stowarzyszenie będzie dążyć do remontu wagonu pozwalającego na przywrócenie go do ruchu i wykorzystywanie również podczas przejazdów pociągów historycznych, okazjonalnych i turystycznych.
Pojazdy to już kolejna darowizna od PLK dla Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. W 2016 r. organizacja otrzymała urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wśród przekazanych przedmiotów były m.in. ława nastawcza z podstawą i dźwignie nastawcze.
Do Klubu Żeglarskiego „Grot” w Wierzchlądzie trafiło sześć słupów sieci trakcyjnej z 1978 r. Materiał zdemontowany podczas remontu linii Poznań – Szczecin zyska zupełnie nowe życie. Słupy zostaną wykorzystane do budowy dwóch pomostów do cumowania jachtów na jeziorze Miedwie. Darowizna „pomoże” w organizacji regat oraz szkoleń żeglarskich dla dzieci i dorosłych.
– Kolejarze wiedzą jak ważne jest przekazywanie następnym pokoleniom historii dróg żelaznych, dlatego od lat wspieramy instytucje i organizacje, które dbają o tradycję kolei. Materiały, które nie pełnią już swojej roli na sieci zarządzanej przez PLK, służą działaniom związanym z podróżami lub historią kolei. „Wysłużony” sprzęt zyskuje nawet drugie, czasem zupełnie inne, „niekolejowe” życie, co widać na przykładzie darowizny dla Klubu Żeglarskiego „Grot” – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Darowizny – atrakcje, historia, edukacja dla turystów, uczniów i miłośników kolei
W ostatnich latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei.
Tylko w tym roku zarządca infrastruktury przekazał semafor kształtowy dwuramienny „R” oraz dwustawną tarczę ostrzegawczą „ToE” Stowarzyszeniu Miłośników Kolei Ok1 w Żaganiu. Szyny i elementy toru trafiły do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Do Miejskiego Ośrodka Kultury w Terespolu trafiły w tym roku: aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa. Przekazane przedmioty wzbogaciły zbiory Prochowni Terespol – lokalnego mini-muzeum, organizującego ekspozycje historyczne, militarne i rękodzielnicze – poinformowała Magdalena Janus z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Wracając do Żuławskiej Kolei Dojazdowej, to funkcjonuje ona w wakacje, jako kolej turystyczna, głównie na Mierzei Wiślanej. Ożywienie ŻKD to dzieło m.in. Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w Gdyni.
O promocję delty Wisły, a konkretnie o żeglarską „Pętlę Żuławską” dba też Stowarzyszenie Żuławy. Dzięki temu Stowarzyszeniu mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się mostowi obrotowemu kolei wąskotorowej w Rybinie. Darowizna od PKP PLK, sprawi, że most kolejowy w Rybinie nad Szkarpawą na pewno zyska na atrakcyjności i sprawności.
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl