Fot. Kazimierz Netka.
Nasz bagaż poleciał do Australii, my do Austrii… W co się przyodziać? Kto nam to zrekompensuje?
Urlopowe, wakacyjne niespodzianki, niezbyt miłe, zdarzają się nie tylko w naszym kraju. Uprzykszają one życie i psują wypoczynek również w innych rejonach naszego kontynentu. Dowodem tego są skargi i żale, napływającej do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) funkcjonującego przy UOKiK Urzędzie Ochrony konkurencji i Konsumentów w Warszawie. Oto wiadomości, które otrzymaliśmy z ECK:
– Skrzynka pocztowa Europejskiego Centrum Konsumenckiego co roku jest przepełniona „Pocztówkami z wakacji” z całej Europy.
– Od Malty przez Francję, aż po Portugalię… Poznaj ubiegłoroczne wakacyjne skargi z UE, dowiedz się, jak sobie poradzić z nieprzewidzianymi trudnościami w podróży i gdzie uzyskać pomoc!
#PocztówkaZWakacji – to zestawienie przykładowych wakacyjnych skarg konsumentów na usługi wakacyjne z całej Europy. Poznaj losy polskich urlopowiczów i porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK Urzędzie Ochrony konkurencji i Konsumentów w Warszawie.
POCZTÓWKA Z MALTY – Opóźniony lot
Maltańskie linie opóźniły mój lot o 3,5 godziny! Przewoźnik obiecał wypłacić mi odszkodowanie w wysokości 400 euro! Przestał się jednak odzywać…
Weronika
– Rada ECK: Jeżeli lot nie był opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności, pasażerowie, którzy dotarli na miejsce z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem – maja prawo do odszkodowania! Więcej: Opóźniony, odwołany lot – prawa pasażera.
Jak zakończyła się sprawa? Dzięki interwencji ECK Polska i ECK Malta, linia lotnicza wypłaciła Pani Weronice 400 euro odszkodowania.
POCZTÓWKA Z HISZPANII – Zagubiony bagaż
– Hiszpańska linia lotnicza zgubiła mój bagaż! Minęło 21 dni, a on się wciąż nie odnalazł! W bagażu znajdowały się rzeczy o wartości 2500 zł!
Przemek
– Rada ECK: Jeżeli bagaż nie doleci – zgłoś to na lotnisku i poproś o wystawienie raportu PIR. Następnie wyślij pisemną reklamację w ciągu 21 dni! Górna granica odszkodowania to ok. 7400 zł – musisz udowodnić przewoźnikowi poniesioną szkodę! Więcej: Zagubiony, uszkodzony bagaż – prawa pasażera.
Jak zakończyła się sprawa? Dzięki interwencji ECK Polska i ECK Hiszpania, przewoźnik zadeklarował 385 euro rekompensaty za zagubiony bagaż.
POCZTÓWKA Z WŁOCH – Odwołana podróż koleją
– Kupiłam bilety na pociąg po Włoszech. Przewoźnik odwołał przejazd z powodu strajku! Czy zwrócą pieniądze za ten bilet?
Marta
– Rada ECK: Pani Marcie niezależnie od okoliczności przysługiwał zwrot za bilet kolejowy. Więcej: Podróż koleją – prawa pasażera
Jak zakończyła się sprawa? Przewoźnik wypłacił pieniądze za bilet bez konieczności interwencji ze strony ECC-Net.
POCZTÓWKA Z GRECJI (SANTORINI) – Zimne jacuzzi
Zarezerwowałem na Santorini nocleg z jacuzzi i widokiem na morze. Jacuzzi nie działało przez dwa dni (na pięć wykupionych noclegów) i nie mogliśmy z niego korzystać…
Paweł
– Rada ECK: Rezerwując usługę noclegową, masz prawo wymagać, aby była zgodna z ofertą! Jeżeli tak nie jest, poinformuj o niezgodności obsługę hotelową. Jeżeli nic z tym nie zrobią – złóż reklamację. Więcej: Wynajem noclegu – o czym pamiętać?
Jak zakończyła się sprawa? Po interwencji ECC Polska i ECC Grecja przedsiębiorca uznał swoją winę i zobligował się zwrócić część kwoty – 206 euro!
POCZTÓWKA Z PORTUGALII – Kradzież w apartamencie
Zostałem okradziony w wynajmowanym apartamencie w Portugalii! Sprawę zgłosiłem na policję. Czy hotel za to odpowie?
Józef
– Rada ECK: W Polsce za rzeczy pozostawione w hotelu odpowiada właściciel obiektu. Nie oznacza, że podobne przepisy obowiązują w innych krajach.
Jak zakończyła się sprawa? Prawnik ECK Portugalia zaznaczył, iż w przeciwieństwie do prawa polskiego nie istnieje zapis w prawie portugalskim, który nakłada na właściciela obiektu odpowiedzialność za pozostawione w apartamencie rzeczy, właściciel nie jest również zobowiązany do posiadania ubezpieczenia w tym zakresie. W przypadkach popełnienia przestępstwa takiego jak kradzież, sprawą w Portugalii zajmują się organy ścigania tj. policja.
NIEMIECKA POCZTÓWKA Z POLSKI – Zdjęcia vs rzeczywistość
Zarezerwowałem nocleg w Polsce ze spa i basenem. Na miejscu okazało się, że ani spa ani basenu nie ma. Zdjęcia wprowadziły mnie w błąd, a wynajmujący nie chce mi oddać pieniędzy!
Günther z Niemiec
– Rada ECK: Jeżeli po przyjeździe do hotelu okazuje się, że basen i SPA, którymi obiekt zachęcał do rezerwacji nie istnieją – reklamuj to! Zadbaj o dokumentację dowodową. Jeżeli właściciel obiektu odrzuca skargę lub na nią nie odpowiada, skorzystaj z bezpłatnej pomocy organizacji konsumenckiej. Więcej: Wynajem noclegu – o czym pamiętać?
Jak zakończyła się sprawa? ECK Niemcy przekazały sprawę do ECK Polska, które skontaktowało się z hotelem. Sprawa jest w toku.
POCZTÓWKA Z WĘGIER – Problem z winietą
Kupiłam winietę na węgierską autostradę. Uznali jednak moje auto za ciężarowe i wysłali list z windykacji. Przecież to osobówka… Każą dopłacić 500zł!
Ania
– Rada ECK: Skorzystaj z przewodnika po winietach. Dowiedz się więcej na Winiety na Węgrzech – kupuj ostrożnie!
Jak zakończyła się sprawa? Konsumentka uzyskała od producenta auta oświadczenie, że jej 7-osobowy samochód jest autem osobowym, ponieważ nie nosi cech konstrukcyjnych samochodu ciężarowego. Po przedstawieniu oświadczenia producenta, roszczenie wobec pani Anny zostało wycofane.
Fot. Kazimierz Netka.
POCZTÓWKA Z BUŁGARII – Wypożyczalnia wypożyczyła depozyt
Bułgarska wypożyczalnia aut zamiast zablokować depozyt na karcie kredytowej, pobrała go na swoje konto. Przy zwrocie pieniędzy straciłam na przewalutowaniu prawie 500zł!
Anna
– Rada ECK: Na co zwracać uwagę podczas wypożyczenia auta? Dowiedz się na: Wypożyczenie auta – prawa konsumenta
Jak zakończyła się sprawa? Pani Anna postanowiła zgłosić skargę do ECK Polska. Dzięki współpracy z ECK Bułgaria, konsumentce zwrócono blisko 500 zł różnicy i przeproszono za pomyłkę.
POCZTÓWKA Z WŁOCH – Gwarancja na basen
Włoski basen okazał się być wadliwy. Producent wymienił poszycie na nowe, ale to sama część zaczęła się psuć po roku… Firma odmawia wymiany, bo gwarancja już straciła ważność…
Małgorzata
– Rada ECK: W wyniku pierwszej reklamacji konsumentka otrzymała nowy produkt. W myśl art. 581 KC gwarancja na poszycie rozpoczęła swój bieg na nowo z chwilą dostarczenia przedmiotu konsumentce. Niezgodność towaru z umową, a gwarancja
Jak zakończyła się sprawa? Firma początkowo odmawiała spełnienia roszczeń konsumentki, informując, że wspomniane przepisy nie mają zastosowania do gwarancji handlowej. W wyniku interwencji ECK Polska i ECK Włochy, producent przystał na warunki konsumentki.
POCZTÓWKA Z FRANCJI – 20 GODZIN OPÓŹNIENIA
Francuskie linie lotnicze nie chcą mi wypłacić odszkodowania za 20 godz. opóźnienia, a wiem, że mam do tego prawo!
Natalia
– RADA ECK: Jeżeli lot nie był opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności, pasażerowie, którzy dotarli na miejsce z przynajmniej 3-godzinnym opóźnieniem – maja prawo do odszkodowania! Więcej: Opóźniony, odwołany lot – prawa pasażera.
Jak zakończyła się sprawa? Początkowo linie lotnicze zgodziły się na wypłatę odszkodowania wysokości 600 euro za pasażera, jednak zwlekały z przelewem pieniędzy. Dzięki współpracy centrów (ECK Polska i ECK Francja), przewoźnik przelał na konto konsumentki przyznane odszkodowanie.
Kontakt – pomoc konsumentom
Nie udało Ci się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji? W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.
Link: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:
– Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
– U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
– W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie – poinformowało Europejskie Centrum Konsumenckie.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl