Źródło ilustracji: ECK.
40% zapytań kierowanych do Europejskiego Centrum Konsumenckiego dotyczy problemów z podróżami lotniczymi
W 2021 r. ECK otrzymało około 1500 zgłoszeń na problemy lotnicze, w 2022 r było ich prawie 2600! 1 lipca wystartowała kampania informacyjno-edukacyjna ECK i UOKiK, która potrwa miesiąc.
W 2022 r. po bezpłatną i pozasądową pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego zgłosiło się prawie 7000 osób, z czego 40% stanowiły zapytania związane z problemami lotniczymi. Biorąc pod uwagę utrzymującą się na wysokim poziomie liczbę mediacji w sektorze lotniczym, ECK (Europejskie Centrum Konsumenckie) wspólnie z UOKiK (Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w okresie wakacji wychodzi z informacjami do pasażerów.
Od 1 lipca w niektórych pojazdach transportu zbiorowego w Warszawie, Poznaniu i Trójmieście oraz w portach lotniczych wyświetlane są materiały informacyjne, które mają przypominać pasażerom o ich prawach. Kampania ma za zadanie informować, że w sytuacji opóźnionego i odwołanego lotu lub problemu z bagażem podróżujący mają określone uprawnienia, jak i obowiązki. Wskazuje również miejsce, gdzie pasażerowie mogą uzyskać potrzebne informacje oraz zwrócić się po pomoc w razie trudności w porozumieniu się z zagraniczną linią lotniczą.
Takim punktem jest m.in., działające przy UOKiK, Europejskie Centrum Konsumenckie, które pomaga w rozwiązywaniu problemów z zagranicznym przedsiębiorcą z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii.
Napisanie reklamacji jest proste!
Przy okazji kampanii ECK i UOKIK zachęcają do korzystania z bezpłatnych narzędzi, dostępnych na stronie konsument.gov.pl:
– Zestawienie formularzy skarg wybranych europejskich linii lotniczych
– Kalkulator praw pasażerów linii lotniczych
– Wzory reklamacji – gotowe szablony
Linia lotnicza odrzuca reklamację lub na nią nie odpowiada? W sytuacji, gdy spór dotyczy przewoźnika z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii – konsumenci mogą się zgłosić po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK. Link: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/
W sprawach krajowych pomoc otrzymasz:
– Na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
– U Rzecznika Konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
– W placówce Inspekcji Handlowej – w twoim województwie
Dodatkowe informacje:
Europejskie Centrum Konsumenckie
Tel.: 22 55 60 473
E-mail: joanna.izdebska@konsument.gov.pl
Twitter: @ECCPoland
Facebook: @EuropejskieCentrumKonsumenckie
Aplikacja ECC-Net Travel
konsument.gov.pl
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie centra konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje pytania i skargi na nieuczciwe praktyki np. zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych, czy sklepów internetowych drogą telefoniczną (22 55 60 600), poprzez e-mail (ECCNET-PL@ec.europa.eu) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy 1
Niniejsze działanie otrzymało dofinansowanie Unii Europejskiej.
Przedstawione poglądy i opinie są wyłącznie poglądami autora (autorów) i nie muszą odzwierciedlać poglądów Unii Europejskiej lub Agencji Wykonawczej Europejskiej Rady ds. Innowacji i ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EISMEA). Unia Europejska, ani organ przyznający dotację nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Źródło informacji: ECK.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl