Railway electricity and fly. Za 5 lat pociągi będą kursować z Olsztyna i Bydgoszczy do lotniska w Gdańsku.  Tak się stanie po zelektryfikowaniu linii nr 201 i szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Poinformowano o tym 11 stycznia, podczas konferencji w siedzibie PKM w Gdańsku.

Fot. Kazimierz Netka.

Potencjał kolei w Pomorskiem i w północnej Polsce znacznie się wzmocni. Pomorska Kolej metropolitalna zostanie zelektryfikowana. Postanie nowy przystanek: Gdańsk Firoga.

 

Fot. Kazimierz Netka

Pomorska Kolej Metropolitalna – zbudowana głównie z myślą o poprawie dojazdu do Portu Lotniczego Gdańsk – rozbudowała się. Teraz sięga nie tylko przez Rębiechowo z Wrzeszcza do Gdyni, ale również do Kościerzyny i Kartuz. Oczywiście, pozostaje kwestia kosztów przewozu pasażerów na tych trasach, ale to inna sprawa.

Kolejnym etapem rozwoju PKM jest jej elektryfikacja. Okazuje się, ze jest to bardzo ważne ogniwo w poprawie dojazdów do lotniska w Gdańsku dla mieszkańców Warmii i Mazur (pociągi z Olsztyna będą mogły dojeżdżać do stacji Gdańsk Port Lotniczy, a po zelektryfikowaniu linii kolejowej nr 201 (Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz) bezpośredni dojazd pociągami z rejonu Kujaw do lotniska w Gdańsku, też stanie się możliwy. O szczegółach poinformowano w piątek, 11 stycznia 2019 roku, podczas konferencji prasowej towarzyszącej podpisaniu z poznańskim Biurem Projektów Komunikacyjnych umowy na opracowanie dokumentacji projektowej elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga.

 

Fot. Kazimierz Netka

O planach projektowo – inwestycyjnych mówili: Mieczysław Struk – marszałek i Ryszard Świlski – wicemarszałek województwa pomorskiego, Grzegorz Mocarski – prezes PKM SA, Andrzej Sas – prezes i Marzena Borek-Musiał – koordynator projektu w Biurze Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu.

 

Oto komunikat, który przekazali nam Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Tomasz Konopacki – główny specjalista ds. kontaktów społecznych, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA:

Ogłoszony jesienią ub.r. przez PKM SA przetarg na „Opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz pełnieniem nadzoru autorskiego dla przedsięwzięcia Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga” w grudniu 2018 r. wygrało Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o. Spośród czterech ofert jakie wpłynęły wówczas do PKM SA, to właśnie poznańskie BPK uzyskało najwyższą liczbę 86,00 punktów, przy zaproponowanej za realizację zamówienia cenie 2 565 657,00 zł (brutto). Na podstawie zawartej w piątek, 11 stycznia 2019 r. umowy, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu będzie miało 13 miesięcy Na realizację zadania, a ponadto będzie sprawować nadzór autorski nad budową sieci.

 

Fot. Kazimierz Netka

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśnia Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego nadzorujący projekt PKM. – Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP do elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt już przygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2018 roku przejechały aż 4 miliony pasażerów – dodaje Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. – Dzięki temu już za kilka lat nasi pasażerowie zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKM szybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi. Jako samorząd wojewódzki inwestujemy obecnie duże środki w nowy elektryczny tabor, który w przyszłości będzie mógł jeździć także po linii PKM. Pierwsze takie nowoczesne pociągi już od grudnia jeżdżą na trasach do Słupska i Elbląga, a kolejne pojawią się w tym roku.

 

Fot. Kazimierz Netka

Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM.

– Dlatego już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcie rezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście pod torami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby w przyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Rejon ten rozwija się już tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

 

Fot. Kazimierz Netka

Co ważne, przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM – czyli charakterystycznej tzw. „czerwonej wstążki” zaprojektowanej wcześniej przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 – Gdańsk Strzyża do 8 – Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ – dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską „dolinę krzemową” – jak nazywana jest ta okolica.

KALENDARIUM ELEKTRYFIKACJI LINII PKM:

  • Maj 2018 r. – odpisanie umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu ze środków UE (85 proc. kosztów kwalifikowalnych, czyli ok. 61,7 mln zł z 89 mln zł przewidzianych na realizację),
  • Styczeń 2019 – luty 2020 r. – przygotowanie projektu budowlanego elektryfikacji linii PKM i przystanku Gdańsk Firoga wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę,
  • 2020 rok – przetarg i wybór wykonawcy robót budowlanych,
  • Lata 2021 – 2023 – realizacja inwestycji.

Szczegółowy harmonogram zależny jest od harmonogramu PKP PLK dla projektu elektryfikacji i budowy 2. toru na linii 201 (na odcinku Gdynia – Kościerzyna), z którą to inwestycją elektryfikacja PKM będzie ściśle skoordynowana – wynika z informacji, przekazanych podczas konferencji w siedzibie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i w komunikacie. Jak podkreślił Grzegorz Mocarski – prezes zarządu PKM SA, po elektryfikacji linii kolejowej 201 oraz szlaku PKM stacja Gdańsk Port Lotniczy uzyska możliwość bezpośredniego połączenia pociągami elektrycznymi z Bydgoszczą i Olsztynem. Taka sytuacja zaistnieje najprawdopodobniej w 2023 roku.

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *