Fot. Kazimierz Netka.
Jubileuszowe, 10. spojrzenie na pomysły ożywiania przemysłu czasu wolnego w Polsce.
Ponad 500 osób z kraju i z zagranicy bierze udział w Gdańsku w konferencji Nowe Trendy w Turystyce (NTT) poświęconej najnowszym tendencjom w rozwoju turystyki oraz prowadzenia firm z tej branży. Uczestnicy dzielą się doświadczeniami m.in. w zakresie zaspokajania potrzeb klientów, sposobów pozyskiwania ich sympatii, tworzenia ofert uwypuklających największe atrakcje, szukania nowych miejsc na budowę produktów turystycznych. Wykładom, prelekcjom, towarzyszą konkursy oraz warsztaty.
Fot. Kazimierz Netka
O tym przedsięwzięciu powiedział nam Łukasz Wysocki – prezes zarządu Gdańskiej Organizacji Turystycznej (GOT), która na NTT zaprosiła reprezentantów przemysłu czasu wolnego i podróży już po raz dziesiąty.
Źródło ilustracji: GOT
Konferencja Nowe trendy w turystyce koncentruje uczestników na trzech głównych tematach: zarządzaniu – zarówno obiektami jak i zasobami ludzkimi, stąd w programie panel dyskusyjny o efektywnym rekrutowaniu. W części poświęconej promocji oraz marketingowi, czyli o układaniu ofert, przeprowadzaniu prezentacji, efektywnym realizowaniu przedsięwzięć marketingowych. Trzecia część konferencji poświęcona jest najnowszym technologiom, czyli social mediom – mediom społecznościowym, nowinkom technologicznym w branży w komunikacji on-line. W takich trzech nurtach konferencja jest prowadzona – mówił prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Łukasz Wysocki.
Fot. Kazimierz Netka
Czy mieszkańcy innych regionów kraju z tego pożytki? Zapewne tak, bo doceniają to spotkanie. Świadczy o tym fakt, że na 10 NTT zgłosiło się ponad 500 osób, z tego około 40 procent spoza województwa pomorskiego.
Dzielimy się z innymi swymi doświadczeniami – mówił prezes Łukasz Wysocki. – Jako Gdańska Organizacja Turystyczna wraz z partnerami. Pokazujemy, że branża turystyczna może czerpać inspiracje z innych branż. Eksperci spoza turystyki pokazują, jak w innych branżach się to odbywa.
W konferencji „Nowe Trendy w Turystyce” uczestniczą też reprezentanci Lasów Państwowych. Czego od leśników mogą się nauczyć zarządzający turystyką? Na przykład, jak przekuwać klęskę w sukces. Chodzi o klęskę z sierpnia 2017 roku, gdy huragan powalił olbrzymie połacie lasów w kilku województwach. Zniszczone zostały bardzo cenne, także dla turystyki, zasoby naturalne. Jaki więc pomysł mają leśnicy na uczynienie z tego pożytku? Dowiedzieliśmy się, odwiedzając podczas konferencji NTT ‘2019 Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych (RDLP) w Gdańsku. Tam rozmawialiśmy z Bartłomiejem Obajtkiem – dyrektorem RDLP w Gdańsku oraz z Jerzym Krefftem – rzecznikiem prasowym RDLP w Gdańsku.
Źródło ilustracji: Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Gdańsku
Czego można dowiedzieć się od pomorskich twórców szaty roślinnej Polski? Otóż, gdańscy leśnicy potrafili zmobilizować do pomocy mieszkańcom z obszaru klęski huraganowej kilka tysięcy osób z różnych środowisk i do udziału w kampanii pt. „Sadzimy Las dla Niepodległej” – ratowania naturalnego środowiska dla gospodarki, w tym turystyki. W Nadleśnictwie Lipusz, Leśnictwo Kłodno tak zalesiono fragment terenu poklęskowego, by w zarysie miał on kształt orła – wizerunek naszego godła narodowego. Ten posadzony „orzeł” będzie możliwy do podziwiania nie tylko z ziemi, ze specjalnej platformy widokowej, ale też z samolotów, a nawet z Kosmosu. Leśny orzeł, stworzony przez pomorskich leśników oraz innych ludzi, uczestniczących w „Sadzeniu Lasu dla Niepodległej” na terenach poklęskowych, to wspaniała atrakcja. To właśnie jest nowy trend w turystyce – kreowanie niezwykłości. Leśny orzeł z drzewek posadzony 20 października 2018 roku, może być podstawą, inspiracją, osnową do tworzenia kolejnych unikatowych produktów turystycznych. Jest czymś zupełnie nowym, nie tylko w Polsce, ale też w całej Europie; ma więc duże znaczenie dla rozwoju zagranicznej turystyki przyjazdowej do Polski.
Gdańsk jest też innowatorem w uwalnianiu naturalnego środowiska od zanieczyszczeń plastikami. Mówiła o tym Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska, witając uczestników konferencji Nowe Trendy w Turystyce’2019. Pani Prezydent zwróciła uwagę na to, że uczestnicy konferencji korzystają nie z plastikowych kubków, ale z takich, które da się po zużyciu łatwo unieszkodliwić – bez obciążania środowiska.
Unikatowy jest międzynarodowy projekt Cirtoinno – Circular Economy Tools To Support Innovation In Green And Blue Tourism SMEs Cirtoinno, urzeczywistniany przez Agencję Rozwoju Pomorza.
Bliżej z tym projektem uczestnicy NTT10 ‘2019 mogli się zapoznać na specjalnej ekspozycji.
Fot. Kazimierz Netka
Jak powiedzieli nam Michał Kwas – koordynator projektu Cirtoinno oraz wspierająca projekt Karolina Kwiatkowska z Agencji Rozwoju Pomorza, celem realizacji projektu Cirtoinno jest m.in. pokazanie przedsiębiorcom, że turystyce opłaci się zadbać o to, z czego branża ta w znacznym stopniu żyje, czyli zatroszczyć się o naturę, przyrodę, o środowisko naturalne. Po drugie, branża turystyczna ma możliwość pokazania, na swym przykładzie, że ludzie mogą inaczej żyć, inaczej funkcjonować na co dzień – dbając o naturalne środowisko. Takimi miejscami edukacji mogą stać się np. hotele, restauracje.
Troska o środowisko życia, o przyrodę, o przyszłość następnych pokoleń mieszkańców Ziemi przejawia się m.in. w rezygnowaniu z plastikowych opakowań, ze „sztucznych” sztućców.
Pomorze ma pomysł również na zastąpienie plastikowych sztućców wyrobami łatwo ulegającym i biodegradacji. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali sposób produkcji noży, widelców, łyżek itp. z takiego materiału, który łatwo można zutylizować, bez szkody dla przyrody. To jest nowy, a nawet supernajnowszy trend nie tylko w turystyce.
Można powiedzieć, że Pomorze w kwestii rezygnowania z plastiku, wyprzedziło postanowienie Parlamentu Europejskiego. Dopiero niedawno. w środę 27 marca 2019 roku Parlament Europejski wprowadził zakaz sprzedaży wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takich jak talerze, sztućce, słomki i patyczki do uszu. Zakaz zacznie obowiązywać w 2021 roku.
Jak poinformowali organizatorzy NTT, konferencja Nowe Trendy w Turystyce obchodzi w roku 2019 swoje 10 urodziny. Jubileuszowa konferencja poświęcona jest najnowszym rozwiązaniom wykorzystywanym przez branżę turystyczną, sile statystyki i skuteczności opowiadania historii. Dużo uwagi poświęcono wyciąganiu wniosków z porażek, a także temu jak być „super miastem” i jak wykorzystywać siłę video materiałów wideo. O tym mówią Eksperci z kraju i zza granicy spotkają się z nami 29 marca, w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. 1 Konferencja, 3 sceny warsztatowe, 20 ekspertów.
Fot. Kazimierz Netka
Konferencję prowadził Jacek Kotarbiński – ekonomista, uznany autorytet i międzynarodowy ekspert w zakresie marketingu, rozwoju innowacji i zarządzania sprzedażą.
Pierwszego dnia na scenie głównej prelekcje prowadzono w 5 głównych. następujących blokach: marketing nieoczywisty, marketing kierunku, statystyki; nowe technologie; zarządzanie.
Według programu NTT mieli wystąpić m.in.: Robert Makłowicz – dziennikarz, autor książek i programów telewizyjnych o tematyce kulinarnej, kulturowej i historycznej; Piotr Bucki – architekt, który zamiast budynków projektuje kompetencje. Aktor, który zamiast sceny woli sale wykładowe. Psycholog, który wiedzę wykorzystuje w praktyce, pomagając ludziom szlifować kompetencje; Violetta Hamerska – ekspert branży HoReCa z niemal 30-letnim doświadczeniem; Janina Bąk – wirtuoz statystyki na Trinity College w Dublinie; Magdalena Kachniewska – profesor SGH, trener biznesu; Jarosław Łojewski – samozwańczy Naczelny „Porażkolog” Kraju, założyciel Fundacji Dobra Porażka.
Fot. Kazimierz Netka
Oprócz prelekcji, w trakcie konferencji można było wziąć udział aż w 8 warsztatach z najlepszymi specjalistami w branży. To tematyka warsztatów: skuteczne skupianie uwagi i prezentacje, jak rozmawiać o porażkach i jak przekuć potknięcia w sukcesy; przewidywanie rozwoju pracowników; tworzenie unikatowego kontentu on-line; pracodawca, który da się lubić; umiejętności tworzenia skutecznego video-contentu; kwestie prawne działalności w mediach społecznościowych.
Fot. Kazimierz Netka
Organizatorzy zadbali również o strefę wystawienniczą, stwarzającą możliwości prezentacji produktów i ofert partnerów konferencji. Uczestnicy konferencji zapoznali się z pełną ofertą firm; pozyskali materiały informacyjne i promocyjne.
Więcej informacji znajduje się na stronie: https://trendywturystyce.pl/
W sobotę, 30 marca – ciąg dalszy NTT: study tours, czyli sesje wyjazdowe.
Za tydzień kolejna ważna impreza (a właściwie zespół wydarzeń) turystyczna: Free Time Festiwal – poświęcony rozwojowi różnych dyscyplin w przemyśle czasu wolnego. Warto na to dwudniowe wydarzenie przyjść – do AmberExpo. Wstęp za darmo. Więcej wiadomości znajduje się na stronie internetowej http://freetimefestiwal.amberexpo.pl/ .
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl