Źródło ilustracji: Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza.
Musimy szerzej otworzyć polską gospodarkę na morza i oceany.
Polskie porty morskie będą konkurencyjne w skali świata, nie tylko Europy, jeśli uczynimy je łatwo dostępnymi od strony nie tylko morza czyli dla statków, ale i z lądu – czyli np. dla pociągów. Jeśli chodzi o relacje: lądowe centrum Europy – polskie porty to nie wystarczy powolny transport rzekami. Priorytetem jest budowa wydajnych połączeń kolejowych polskich portów z odbiorcami albo nadawcami ładunków ba kontynencie. Jeśli więc zaniechamy budowy szlaków kolejowych prowadzących do portów Gdańska, Gdyni, Szczecina, Świnoujścia oraz do mniejszych portów, a zaczniemy inwestować w rzeki, to zagraniczni konkurenci polskich portów, się ucieszą, a zwłaszcza uradują się właściciele portów w Niemczech.
W tym budynku odbędzie się konferencja. Fot. Kazimierz Netka
Czy tak rzeczywiście może być? O tym zapewne będzie mowa podczas konferencji pt. „Uwarunkowania rozwojowe portów Gdańska i Gdyni”. Organizatorami tego spotkania są: Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w Gdańsku wraz z partnerami, organizacja „Pracodawcy Pomorza” oraz NSZZ „Solidarność” Region Gdański. Debata na ten temat odbędzie się w przyszłym tygodniu, 2 lipca 2019 r. (wtorek) o godz. 12:00, w Sali Konferencyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA, ul. Rotterdamska 9 w Gdyni.
O szczegółach poinformowało nas Stowarzyszenie „Pracodawcy Pomorza”. Otóż, organizatorzy konferencji zamierzają podjąć próbę zdiagnozowania obecnej sytuacji w zakresie rozwoju trójmiejskich portów morskich, określając uwarunkowania, które sprzyjają ich dalszej rozbudowie oraz ewentualne hamulce i bariery rozwojowe. Rozwój gospodarczy województwa pomorskiego jak i całego kraju w dużej mierze bazuje na międzynarodowym handlu morskim, który jest oparty między innymi na polskich portach morskich w Gdańsku i Gdyni.
Wobec dużej konkurencyjności hubów przeładunkowych w regionie Morza Bałtyckiego, podstawą dalszego rozwoju polskich portów jest ich dostępność infrastrukturalna dla kontrahentów biznesowych z kraju i ze świata. Pozycja rynkowa poszczególnych portów w dużej mierze zależy od odpowiedniej infrastruktury kolejowo-drogowej jak i nowoczesnych narzędzi informatycznych – napisano w komunikacie dotyczącym konferencji.
Oto zarys programu spotkania (początek godz. 12, dnia 2 lipca 2019 r.):
– Otwarcie konferencji – Przewodniczący WRDS w Gdańsku.
– Wystąpienie przedstawicieli: Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwa Infrastruktury.
– Wystąpienie Wojewody Pomorskiego i Marszałka Województwa Pomorskiego.
– Wystąpienie Prezydentów Miast Gdańska i Gdyni.
– Rola i znaczenie portów morskich Gdańska i Gdyni – Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
– Znaczenie korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk dla rozwoju portów Trójmiasta – Prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk.
– Plany rozwojowe portu Gdynia – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
– Plany rozwojowe portu Gdańsk – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
– Rozwój i rola infrastruktury kolejowej w dostępności do portów morskich – Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Północnego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Rozwój i rola infrastruktury drogowej w dostępności do portów morskich – Przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Program wdrażania portowego systemu informatycznego – Prezes Zarządu Polski PCS.
– Przerwa kawowa.
– Panel dyskusyjny, do którego zostali zaproszeni: zaproszonych gości: przewodniczący WRDS w Gdańsku (moderator); oraz przedstawiciele: Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju; Ministerstwa Infrastruktury; Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Zarządu Morskiego Portu Gdynia; Rady Interesantów Portu Gdynia; Rady Interesantów Portu Gdańsk.
– Podsumowanie i zakończenie konferencji.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl