Centrum Gdyni (będzie) klimatyczne!

Na zdjęciu: Gospodarze Gdyni wraz z zespołem, który opracował „KLIMATyczne Centrum Gdyni” Fot. Jerzy Uklejewski.

I to już za dwa lata, centrum Gdyni czyli m.in. ulice Świętojańska, 10 lutego, Starowiejska, Władysława IV, Skwer Kościuszki zostaną zmodernizowane w ramach projektu „KLIMATyczne Centrum” opracowanego przez kilkunastoosobowy zespół.

– Zwiększony zostanie komfort dla pieszych, rowerzystów i będzie więcej zieleni. Zielone, bezpieczne, pełne życia i dostępne dla wszystkich – takie będzie serce Gdyni – powiedział nam Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Szczegóły związane z „KLIMATycznym Centrum”, przedstawiono podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Gdyńskim Centrum Filmowym. Wraz z prezydentem Wojciechem Szczurkiem główne założenia tego projektu oraz listę i harmonogram najważniejszych inwestycji, które będą go współtworzyć omawiali wiceprezydenci Gdyni Bartosz Bartoszewicz i Marek Łucyk.

O projekcie „KLIMATyczne Centrum Gdyni” opowiadali prezydent Wojciech Szczurek, wiceprezydent Marek Łucyk i wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz fot. Jerzy Uklejewski

Pierwsze zmiany widoczne będą jeszcze przed tegorocznymi wakacjami, a jedną z zapowiadanych inwestycji jest przebudowa ulicy Starowiejskiej, na którą przetarg ogłoszono 30 stycznia.

 To początek wielkich rewolucyjnych zmian w gdyńskim centrum. Systematycznie powstawać będzie infrastruktura sprzyjająca zmianie nawyków transportowych. W centrum będzie mniejszy ruch samochodowy, mniej parkingów, a zachęcać się będzie do korzystania z tzw. parkingów buforowych zlokalizowanych poza centrum.

Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń – tłumaczy prezydent Gdyni. – Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zamiana jazdy samochodem na korzystanie z komunikacji miejskiej lub innej formy ekologicznego transportu. Dzięki temu – jako mieszkańcy – zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich. 

– Obrany kierunek zmian nie wymaga rewolucji infrastrukturalnej, a przemyślanych korekt wspartych kompleksowymi działaniami w tym o efektywny transport publiczny wspomagany siecią buspasów. Co ważne, nie zamierzamy utrudniać życia mieszkańcom przemieszczającym się samochodami. Zamiast całkowicie wyprowadzać ruch samochodowy z centrum, zamierzamy wprowadzić takie zmiany, które umożliwią kierowcom szybsze i wygodniejsze znalezienie miejsca parkingowego. W Gdyni wprowadzona zostanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania i stopniowo rozszerzany będzie zasięg obecnej strefy. Przygotowujemy dogodne lokalizacje pod parkingi buforowe i planujemy związane z nimi rozwiązania komunikacyjne – tłumaczy wiceprezydent ds. rozwoju Marek Łucyk, który nadzoruje działania zespołu odpowiedzialnego za wdrażanie kolejnych zadań związanych z KLIMATycznym Centrum.

Nie czekając na pierwsze efekty zaprezentowanego projektu już teraz Gdynia może się pochwalić zrealizowaną w ubiegłym roku rekordową liczbą buspasów, a jest to jedynie początek zmian sprzyjających komunikacji miejskiej. 

– Chcemy, aby centrum było przyjazne dla mieszkańców w każdym wieku: seniorów, dzieci, rodzin. Znacząco rozwiniemy infrastrukturę dla niechronionych uczestników ruchu: pieszych i rowerzystów. Jednym z priorytetów jest bezpieczeństwo, przede wszystkim w okolicach szkół oraz innych placówek edukacyjnych – dodaje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent ds. jakości życia. 

Budżet przeznaczony na „KLIMATyczne Centrum” w latach 2020-21 wynosi 18 milionów złotych. 

Oto kilka przykładów zmian, które wprowadzone zostaną na gdyńskich ulicach.

Na ul. Piłsudskiego powstanie dodatkowy szpaler drzew wraz z nowymi ławkami po północnej stronie ulicy. Aleja zyska charakter promenady, prowadzącej ku morzu.

Na ulicy Świętojańskiej wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu. Fot. Jerzy Uklejewski

Na ulicy Świętojańskiej w pierwszym etapie zmian wprowadzony zostanie jeden kierunek ruchu (od strony ul. 10 Lutego w kierunku al. Piłsudskiego) z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. Celem jest zmniejszenie ruchu tranzytowego na reprezentacyjnej ulicy Gdyni. Ponadto, wprowadzone zostanie oznakowanie, ułatwiające poruszanie się rowerem.

W celu uzupełnienia ciągu pieszego, prowadzącego od ul. Świętojańskiej do Skweru Kościuszki, wytyczone zostaną dwa przejścia dla pieszych. Wprowadzone rozwiązanie stworzy intuicyjną i komfortową infrastrukturę, dzięki czemu zdecydowanie zwiększy się bezpieczeństwo pieszych w tym obszarze.

Na całym odcinku ulicy 3 Maja, a więc od ul. Jana z Kolna do ul. Obrońców Wybrzeża, utworzony zostanie pas dla ruchu rowerowego w obu kierunkach. Ponadto, na tej ulicy powstaną przestrzenie zielone wraz z ławkami, zachęcające do dłuższego przebywania w tym obszarze i zwiększające komfort poruszania się po nim.

Odtworzony zostanie szpaler drzew na ul. 10 Lutego oraz kontynuowana będzie budowa drogi rowerowej (na odcinku od ul. Szkolnej do ul. Władysława IV). W kolejnym etapie wytyczone zostaną dodatkowe przejścia dla pieszych na wysokości ulic: Abrahama, Zygmunta Augusta i Mściwoja.

Na ul. Armii Krajowej prowadzone zostanie parkowanie równoległe, co uporządkuje zachowania kierowców oraz zwiększy przestrzeń chodnika dostępną dla pieszych.

Na ulicy Władysława IV powstanie dodatkowe przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Władysława IV – Obrońców Wybrzeża. Tym samym zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów oraz komfort ich poruszania się po Śródmieściu.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych w obszarze Miejskich Hal Targowych na ulicy Jana z Kolna, zostanie wprowadzona sygnalizacja świetlna, umożliwiająca bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy halami a przystankami komunikacji zbiorowej.

Odcinek drogi na ulicy Szkolnej zostanie otwarty dla ruchu pieszego i rowerowego. Umożliwi to lepszą komunikację pomiędzy ulicami Starowiejską a 10 Lutego.

Jerzy Uklejewski

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

2 Comments

  1. Ul. Świętojańska jednokierunkowa!!! Może to i dobre rozwiązanie. Pamietam iż kiedyś była taka propozycja by tę ulicę przekształcić w deptak tak jak ul. Monte Casino w Sopocie.

  2. W centrum Gdyni jest bardzo mało zieleni. Z roku na rok coraz mniej . Zabetonowane całe śródmieście. A wygląda na to , że będzie jeszcze gorzej. Wyremontowany w 2019 r. kawałek ul. Abrahama jest prawie cały zabetonowany.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *