Fot. Tadeusz Urbaniak.
Tam będą powstawać prawie gotowe, bałtyckie elektrownie wiatrakowe
Port Gdynia zyska nowe place manewrowo – składowe na terenie Centrum Logistycznego. Obszar tych placów, o łącznej powierzchni ponad 17 hektarów, posłuży do składowania kontenerów oraz elementów farm wiatrowych.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z konsorcjum sopockich spółek NDI na wykonanie robót związanych z „Budową placów manewrowo-składowych na terenie Centrum Logistycznego w Porcie Gdynia – poinformowała Anna Pogorzelska – Kierownik Projektu w Dziale Handlowym Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Oto ciąg dalszy komunikatu:
Z ramienia ZMPG S.A. Umowę podpisali: Z ramienia ZMPG S.A. Wiceprezes Zarządu – Dyrektor ds. Infrastruktury i Zarządzania Majątkiem – Jacek Sadaj, i Wiceprezes Zarządu – Dyrektor ds. Finansów i Zarządzania Finansami – Maciej Bąk. Wykonawcę Konsorcjum reprezentowała Prezes Zarządu – Małgorzata Winiarek-Gajewska.
Wzrost przeładunku portów morskich w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozów towarów, zarówno w Polsce jak i w Europie. Kompleksowy projekt koncepcyjnego zagospodarowania terenu Portu Zachodniego o powierzchni około 30 ha wraz z budową placów manewrowo – składowych na terenie około 20 ha, jest elementem Centrum Logistycznego, obejmującej również budowę terminalu intermodalnego.
Jeden z placów składowych stanie się zapleczem do obsługi elementów polskich, morskich farm wiatrowych.
– Chcielibyśmy, aby to właśnie w Porcie Gdynia kompletowane były zestawy farm wiatrowych, a następnie wywożone na koncesjonowane obszary morskie – komentuje Jacek Sadaj – Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Inwestycje w tym rejonie Portu bezpośrednio wpisują się w Strategię Portu Gdynia 2027. Naszym celem jest stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) – dodaje.
– Rozwój inwestycji w polskich portach jest dziś niezwykle dynamiczny i bardzo się cieszę, że jako wywodząca się z regionu – sopocka spółka, możemy w tym procesie brać udział. W tej chwili kończymy rozbudowę infrastruktury drogowej w Porcie Gdańsk. Jednym z jej elementów był plac wykonywany metodą, która będzie miała zastosowanie także w Gdyni. Tu wykonamy dwa takie place składowe, których powierzchnia to aż 17 hektarów – powiedziała Małgorzata Winiarek Gajewska – Prezes NDI.
W ramach budowy placu nr 1 przewidziane jest wykonanie odwodnienia liniowego oraz przebudowa i budowa uzbrojenia podziemnego i nadziemnego. Oznacza to także wykonanie sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, tzw. hydrantowej wraz ze zbiornikiem oraz przepompownią wody pożarowej. W planach jest też realizacja sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych, budowa dwóch trafostacji, otwartego zbiornika retencyjnego wraz z drogą dojazdów, a także pomostów obsługowych dla kontenerów chłodniczych.
Podobny zakres prac dotyczy placu nr 2. Dodatkowo będzie tam trzeba wybudować drogę dojazdową od ul. Logistycznej i przepustu oraz drogę tymczasową od ul. Logistycznej w linii tzw. drogi technologicznej do wjazdu pożarowego na plac nr 2. Umowa obejmuje też wykonanie ogrodzenia, bram i furtek oraz wycinkę i nasadzenia zieleni. Potrzebne też będzie przygotowanie tymczasowej i docelowej organizacji ruchu kołowego i pieszego.
Wartość robót objętych umową wyniesie około 70,7 mln zł netto – wynika z informacji, które przekazała nam Anna Pogorzelska – Kierownik Projektu w Dziale Handlowym Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl