Autor ilustracji: Andrzej Podlaszewski.
Coraz wyraźniej zarysowuje się Metropolia Ujścia Wisły
Budowa kanału żeglugowego w poprzek Mierzei Wiślanej to dopiero pierwszy stopień znacznego wsparcia rozwoju dużej części północnej Polski. Kanał ten umożliwi wzrost gospodarczy nie tylko w obrębie Zalewu Wiślanego. Sprawi też, że powstaną kolejne impulsy w umacnianiu gospodarczym delty Wisły, która ma szansę stać się ważnym elementem szlaków komunikacji międzynarodowej.
Jak i co jeszcze powinniśmy zrobić? Propozycje w tej sprawie przedstawił nam Andrzej Podlaszewski, zgłaszając uwagi do planu budowy morskiej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga. Warto te propozycje i uwagi przeanalizować.
Elementy rozwoju delty Wisły przedstawia mapa. Jak widać, jest na niej propozycja, by port morski Elbląg powstał w rejonie miejscowości Kąty Rybackie, nad Zalewem Wiślanym. Port w mieście Elbląg byłby portem rzecznym, śródlądowym. Połączenie z portem morskim w Kątach Rybackich miałby linią kolejową – na szlaku obecnie funkcjonującej wąskotorówki z Nowego Dworu Gdańskiego, który uzyskałby połączenie kolejowe również z Elblągiem i Gdańskiem. Teraz koleją z Elbląga do Trójmiasta można dojechać przez Tczew.
Warto wiedzieć, że propozycje połączenia kolejowego Elbląga z Gdańskiem poprzez Żuławy, zawiera tez koncepcja budowy CPK – Centralnego Portu Komunikacyjnego, lotniczo – lądowego w gminie Baranów. W tejże koncepcji przedstawiona została też Metropolia Ujścia Wisły.
Andrzej Podlaszewski proponuje również, by by cała polska część Zalewu Wiślanego znalazła się w jednym województwie. Teraz, granica międzywojewódzka przebiega prawie przez środek polskiej części tego akwenu. Mierzeja Wiślana (polska jej część) jest w Pomorskiem, a Elbląg, Tolkmicko, Frombork w Warmińsko-Mazurskiem. Zalew Wiślany (polska jego część) należy do morskich wód wewnętrznych i był – jest pod opieką Urzędu Morskiego w Gdyni, czyli administracji państwowej. Urząd Morski kieruje opracowywaniem planów zagospodarowania przestrzennego polskich obszarów morskich.
Do pierwszych lat 70. ubiegłego wieku tereny nad Zalewem Wiślanym w znacznej części były w granicach powiatu Nowy Dwór Gdański (ówczesne woj. gdańskie), wraz z osiedlem Łysica (Krynica Morska). Potem – w woj. elbląskim, do 1998 roku. Dzisiaj Krynica Morska jest miastem w woj. pomorskim; ma port, latem połączony rejsami turystycznymi m.in. z Fromborkiem i z Elblągiem – obydwa miasta są w woj. warmińsko – mazurskim.
Jeśli chodzi o porty – była też propozycja budowy portu wschodniego – na Martwej Wiśle. Jego zbudowanie sugerował prof. Witold Andruszkiewicz.
Być może kiedyś obiekty, które Pan Andrzej Podlaszewski proponuje – powstaną. W Przekopie Wisły większy port by się przydał. Teraz istnieją tam porty – przystanie: rybacka w Gdańsku Świbnie, a także dla lodołamaczy w Przegalinie oraz niewielka dla jednostek rybackich – w Mikoszewie.
Port morski zamierzano wybudować w Tczewie, już przed II wojną światową. Warto wiedzieć, że w Tczewie, nieco ponad 100 lat temu, powstała Szkoła Morska – państwowa uczelnia. Teraz jej kontynuatorem jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl