Ruszyła trzecia edycja bożonarodzeniowo – noworocznej kampanii SPOKO Społeczny Kosz. W siedzibie Pracodawców Pomorza w Gdańsku przedstawiono zestawy świątecznych prezentów. Przygotowanych zostanie około 1000 paczek różnego rodzaju

Fot. Kazimierz Netka.

Każdy zakup Społecznego Kosza to pomoc

Fot. Kazimierz Netka.

Chcesz wręczyć swym bliskim, znajomym, pracownikom, kolegom, koleżankom, niepowtarzalne, unikatowe upominki świąteczne? Nie musisz martwić się o to, że atrakcyjny dobór zawartości takich paczek z prezentami będzie unikatowy, atrakcyjny i korzystny nie tylko dla Ciebie i obdarowywanych, ale również dla podmiotów ekonomii społecznej. Paczki przygotują wolontariusze, zaangażowani w unikatowy na skalę europejską projekt: SPOKO Społeczny Kosz, w skrócie zwany SPOKO. Możesz zaproponować swój wkład w owe zestawy podarunków. To niespodzianka na święta dla każdej osoby, firmy, partnera biznesowego, klienta gdyż wyręcza je w przygotowywaniu świątecznych prezentów. To fantastyczna akcja, odzwierciedlająca ideę CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu.  

Produkty, które trafią do świątecznych paczek odzwierciedlają historie swoich wytwórców, a także tradycje Pomorza. To bowiem na Pomorzu, w Trójmieście, kilka lat temu zrodziła się ta unikatowa idea łączenia interesów klasycznego biznesu i podmiotów ekonomii społecznej, ośrodków terapii zajęciowej spółdzielni, stowarzyszeń, fundacji itp. Pomysłodawcą jest Tomasz Smorgowicz – m.in. Przewodniczący Zarządu Sekcji PR i Marketingu/ Platforma Firm Społecznie Odpowiedzialnych HELISA w Stowarzyszeniu Pracodawcy Pomorza, właściciel, założyciel i CEO Studio102 Group w Gdyni.

Szczegółowe wiadomości na temat projektu SPOKO Społeczny Kosz znajdują się na stronie internetowej https://www.jestesmyspoko.pl/ :

Fot. Kazimierz Netka.

SPOKO to projekt na rynku społeczno-biznesowym Pomorza. Powstał z potrzeby pomagania innym oraz wsparcia działań organizacji pozarządowych, które angażują się w tworzenie sektora ekonomii społecznej, lokalne spółdzielnie, stowarzyszenia i fundacje oraz pomóc w ich rozwoju. Wiele z tych organizacji, w ramach warsztatów terapeutycznych lub w celu samofinansowania, wytwarza produkty, które próbuje sprzedać, aby zapewnić sobie ciągłość funkcjonowania. SPOKO pomaga im w tych działaniach oraz zapewnia dotarcie ich produktów do szerszego grona odbiorców. Za rozwój SPOKO odpowiada Fundacja Rozwoju Społecznej Odpowiedzialności HELISA z Gdyni, która zaprasza wszystkich chętnych do bycia Partnerami – napisano na tej stronie internetowej.

Stowarzyszenie Pracodawcy Pomorza jako pierwsi dostrzegli unikatowość projektu Społeczny Kosz i pierwsi go wsparli, około czterech lat temu. Teraz, partnerów, wspierających, kooperujących w ramach SPOKO Społeczny Kosz jest wielu. Idea ta krzewiona jest już w pięciu województwach. Niebawem ogarnie cały kraj. Niewykluczone, że rozprzestrzeni się na całą Unię Europejską, a nawet na Europejski Obszar Gospodarczy.

Fot. Kazimierz Netka.

Pracodawcy Pomorza bardzo wydajnie wspierają realizację projektu SPOKO Społeczny Kosz. Przykładem tego może być spotkanie, jakie odbyło się w siedzibie tego stowarzyszenia, w Gdańsku Wrzeszczu, przy Al. Zwycięstwa 24. Zaproszenie brzmiało:

Start 3. edycji SPOKO Społeczny Kosz. Pracodawcy Pomorza oraz Platforma Społecznie Odpowiedzialnych HELISA zapraszają na wydarzenie live „Kawa ze SPOKO – liczymy do 1000 koszy 2021”, które będzie inauguracją 3. edycji projektu SPOKO Społeczny Kosz. Przedstawimy produkty dostępne w wersji świątecznej SPOKO Społeczny Kosz. Wierzymy, że dzięki Waszej pomocy zrealizujemy ten cel.

Kto nie mógł przyjść, mógł ową inaugurację oglądać online – w mediach społecznościowych. My postanowiliśmy skorzystać z zaproszenia i bezpośrednio, stacjonarnie wziąć udział w tej niezwykłej uroczystości. Niezwykłej uroczystości, bo to święto wielu osób – tych, którym podaje się pomocną dłoń, a także tych, wspierających innych, czyli wdrażających CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu i realizujących te zasady.

Fot. Kazimierz Netka.

– Z samej idei nie wyżylibyśmy w tym projekcie – mówił pomysłodawca, Tomasz Smorgowicz. W skład zespołu realizującego projekt SPOKO Społeczny Kosz wchodzi wielu fantastycznych ludzi – podkreślił. – Ten projekt realizujemy już czwarty rok, przede wszystkim dzięki naszym partnerom dostawcom i zespołowi realizacyjnemu, dzięki któremu mnie dzisiaj widać i słychać – dodał Tomasz Smorgowicz.

Jak liczny jest ten zespół dobrych ludzi, wspierających w ramach projektu SPOKO podmioty ekonomii społecznej? Przybyło tych dobrych ludzi tylu, że w sali zabrakło krzeseł. Ilu obserwowało owo spotkanie w internecie – nie wiadomo. Stacjonarnie uczestniczyli w spotkaniu u Pracodawców Pomorza i opowiadali o projekcie m.in: Paulina, Agnieszka, Monika, Przemek, Mateusz, Krzysztof, Adrian, Piotr, Grzegorz i wielu innych.

Fot. Kazimierz Netka.

SPOKO Społeczny Kosz to projekt, który włącza we współpracę z komercyjnym biznesem podmioty ekonomii społecznej (PES), co pozwala, dzięki tej współpracy, stworzyć zestawy prezentów, umożliwiających wsparcie finansowe PES. Hasło kluczowe tej idei brzmi: Każdy zakup to jest pomoc. Angażując się w SPOKO, kupując paczki z prezentami, pomagamy innym, pomagamy PES. SPOKO oferuje dostawy tych prezentów prosto pod drzwi zamawiającego.

Projekt SPOKO Społeczny Kosz zyskał przyjaciół już na samym początku.

Fot. Kazimierz Netka.

– Powiedzieli: rób, to projekt tak szalony, że ma możliwość realizacji. Wyszło. Do grupy SPOKO zaczynają dołączać ludzie niezwiązani z podmiotami ekonomii społecznej, np. Michał Listkiewicz – znany sędzia piłkarski, dzisiaj dziennikarz i komentator sportowy – wspominał Tomasz Smorgowicz. Dzisiaj SPOKO ma partnerów już w 5 województwach i stamtąd pozyskuje produkty.

Do uczestników spotkania u Pracodawców Pomorza dołączyli podopieczni z PSONI – Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Gdańsku. Podopieczni tego Koła pomagają tworzyć świąteczne paczki, urządzali salę, w której odbywa się napełnianie pudełek produktami.

Fot. Kazimierz Netka.

Na najbliższe Boże Narodzenie i Nowy Rok przygotowywane są dwa rodzaje paczek: „Świąteczne Smaki” – zawierające głównie produkty spożywcze oraz „Tradycyjne Wyroby”. Jednak, istnieje możliwość urozmaicania zawartości paczek. Oto niektóre produkty, wkładane do pudełek: ozdoby świąteczne, piwo paczkowe, spoko miodek, breloki, ciastka z żurawinami, herbata lipowa, słoiki z konfiturami z płatków róży, świąteczne skarpety. Szczegóły podane są na stronie internetowej: https://www.jestesmyspoko.pl/ .

Fot. Kazimierz Netka.

Unikatowość owego projektu w Polsce polega na tym, że pomysłodawcy uchwycili pewien model, który zakładał, że nie można pozostawić idei handlowania z przedsiębiorstwami tylko i wyłącznie ekonomii społecznej.

Fot. Kazimierz Netka.

– Robimy to za nich, jesteśmy trochę brokerem, pośrednikiem, który z jednej strony łączy dostawców ekonomii społecznej z przedsiębiorcami. To, że organizacje społeczne współpracują z przedsiębiorcami, to jest częste. Myśmy stwierdzili, że stworzymy pewien mechanizm, który corocznie, kilkudziesięciu organizacjom pozwoli ze swoimi produktami, usługami, być może w przyszłości dotrzeć do firm, do których być może by nie dotarli, bo się z nimi nie znają, nie mają z nimi kontaktów nie mają zbudowanych z nimi relacji – mówił Tomasz Smorgowicz. Trzeba było zainwestować, wyłożyć pieniądze. Co roku tak naprawdę nawet złotówki nie pozostawiamy sobie. Dlatego że uważam, że to jest nasza idea biznesowa, żeby łączyć ekonomię społeczną i biznes. Realizujemy to w ramach swej działalności gospodarczej. Ja prowadzę duże studio reklamowe Studio 102 – dodał.

Kosz ma cenę 189 złotych. W tym roku jest możliwość dołożenia sobie dodatkowej biżuterii, która jest zrobiona w tak zwanym modelu odzysku odpadowym, przez Fundację Mikrostyk. To bardzo ciekawe, bo fundacja która wyrosła przy firmie Mikrostyk w Gniewie, jest dostawcą biżuterii wykonanej z elementów metali szlachetnych, które dla nich są odpadami.

Fot. Kazimierz Netka.

Mamy ideę by SPOKO Społeczny Kosz stał się ogólnopolskim projektem, ale nie zrobimy tego sami – mówi Tomasz Smorgowicz. Szukamy partnerów, którzy pomogą nam się rozwinąć. Bycie w 5 województwach już dzisiaj, pokazuje, że ten model jest na tyle uniwersalny, że może być duplikowany.

Fot. Kazimierz Netka.

Pieniądze ze sprzedaży prezentów w ramach projektu SPOKO Społeczny Kosz dzielone są na dwie części. Pierwsza musi pokryć wszystkie koszty operacyjne, byśmy nie dokładali do tego projektu. Druga część trafia na Fundusz SPOKO, z którego finansujemy realizację różnych pomysłów, takich jakim dzisiaj było sfinansowanie kursu językowego dla Moniki. Dowiedzieliśmy się bowiem, że przydałby się jej dodatkowy kurs angielskiego, bo dzięki temu będzie aplikować o nowe projekty unijne, o nowe programy.

Fot. Kazimierz Netka.

Monika jest opiekunem w PSONI, instruktorem, pomaga podopiecznym podczas warsztatów terapii zajęciowej; oni pakują prezenty.

A teraz trochę o idei CSR społecznej odpowiedzialności biznesu, którą realizują twórcy spoko:

Skrót: CSR pochodzi od angielskiego określenia: Corporate Social Responsibility. Oznacza odpowiedzialność przedsiębiorstw, korporacji za ich wpływ na społeczeństwo. W Normie PN-ISO 26 000 podano następującą definicję CSR: „odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które: przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa; uwzględnia oczekiwania interesariuszy; jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania; jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach”. CSR jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się wiele różnych inicjatyw czy procedur.

We wdrażaniu CSR w Polsce bardzo pomocne jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB), będące organizacją typu think-and-do-tank, pozostająca inicjatorem i partnerem przedsięwzięć kluczowych dla polskiego CSR. FOB inspiruje biznes, który zmienia świat i łączy ludzi zmieniających biznes na lepszy. Działa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Forum pokazuje nowe trendy oraz buduje sprzyjający klimat społeczny i polityczny dla rozwoju odpowiedzialnego biznesu. Popularyzuje najlepsze praktyki firm, komentujemy bieżące wydarzenia z zakresu CSR oraz analizuje rozwój CSR w kraju i zagranicą – czytamy na stronie internetowej http://odpowiedzialnybiznes.pl .

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *