Fot. Kazimierz Netka.
To jest połączenie dwóch światów; północy z południem
11 stycznia 2023 roku zapewne na długo przejdzie do historii światowej żeglugi. Tego dnia, około godziny 16, nadano imię (naming ceremony) nowoczesnemu promowi „Stena Ebba”. Matką chrzestną była Ulrica Messing – wojewoda Blekinge – regionu w południowej Szwecji, od lat utrzymującego bliskie kontakty z Polską, zwłaszcza z województwem pomorskim.
Fot. Kazimierz Netka.
Na uroczystość, o charakterze międzynarodowym, trwającą dla niektórych jej uczestników w zasadzie nawet kilka dni (od 10 stycznia wieczorem do 12 stycznia 2023 roku rano) zaproszono licznie gości z Polski oraz ze Szwecji. Byli wśród nich dyplomaci, przedstawiciele dowództwa Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji, władz miast Karlskrona i Gdynia, województwa Blekinge, Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Powitani zostali też właściciele koncernu Stena: państwo Olssonowie,
Fot. z Archiwum Stena Line.
a także m.in.; Joanna Hofman – ambasador RP w Sztokholmie; Emma Swahn Nilsson – przewodnicząca Rady Miasta Karlskrona; Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia; Anders Hermansson – dyrektor szwedzkiej organizacji armatorów Svensk Sjöfart. Na scenie byli także m.in. Niclas Mårtensson – dyrektor zarządzający koncernu Stena Line; Marek Kiersnowski – dyrektor zarządzający Stena Line Polska; senior master Adam Kędziora – kapitan Stena Ebba.
Fot. Kazimierz Netka.
Choć to pełnia zimy, na dworze ani płatka śniegu, a temperatura sięgała kilka stopni Celsjusza powyżej zera. Jednak, ze względu na silny wiatr i deszcz, ceremonia chrztu, przeprowadzana zwykle na nabrzeżu i polegająca na rozbiciu butelki szampana o burtę w części dziobowej statku, została zorganizowana wewnątrz promu, na jednym z pokładów, przeznaczonych dla tirów oraz innych pojazdów. Przy dźwiękach orkiestry powitano uczestników. Matka Chrzestna, Ulrica Messing – wojewoda – gubernatorka okręgu administracyjnego Blekinge – przybyła na prom limuzyną marki Mercedes.
Fot. Kazimierz Netka.
Po przemówieniach nastąpiło uroczyste przekazanie przez Niclasa Mårtenssona – dyrektora zarządzającego koncernu Stena Line – symbolicznego koła sterowego kapitanowi promu Stena Ebba, senior masterowi Adamowi Kędziorze.
Fot. Kazimierz Netka.
Następnie, senior master Adam Kędziora poprowadził matkę chrzestną (Godmother) Ulricę Messing – wojewodę regionu Blekinge w Szwecji – na specjalne podwyższenie, gdzie nastąpiło przecięcie linki, podtrzymującej butelkę szampana. Uwolniony ładunek uderzył w wewnętrzną powierzchnię burty statku, ale opakowanie wytrzymało. Jeszcze kilkakrotnie podejmowano próby rozbicia butelki, cały czas wiszącej na sznurze. Pani wojewoda Ulrica Messing ujęła butlę w prawą dłoń i roztrzaskała szklane opakowanie z napojem o kant stalowej wręgi. Butla niemal eksplodowała, pod wpływem uderzenia, dodatkowo rozsadzona wstrząśniętą i wzburzoną jej zawartością. Niestety, ostre i grube szkło zraniło palec pani wojewody.
Fot. Kazimierz Netka.
Pierwszym, który pośpieszył Matce Chrzestnej z pomocą był Polak, profesor Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego w Gdyni. Podał pani Ulrice Messing chusteczkę. Wkrótce pojawili się ratownicy medyczni.
Fot. Kazimierz Netka.
Niestety, to, że pani wojewoda Blekinge jest ranna, nikt przez dłuższy czas nie wiedział. Matka chrzestna cierpiała jeszcze przez około kwadransa, gdy w tym czasie uczestnicy uroczystości na dziobie statku podziwiali efekty wizualne: fontanny światła, fajerwerki, imitacje zorzy polarnej, wybuchy ogni. Nie wiadomo jak długo jeszcze pani Ulrica Messing by krwawiła, gdyby nie spostrzegawczość profesora Marka Grzybowskiego.
W każdym razie, uroczystość nadania imienia Stena Ebba była wydarzeniem niezwykłym. Nie zabrakło też opinii, że według przesądów marynarskich, takie niepowodzenie w rozbiciu butelki szampana podczas chrztu statku, może przynieść pecha. Ale to tylko przesądy. Podobne przypadki się zdarzają. Dlatego, pojawiła się propozycja, by przed takimi uroczystościami, butelki z szampanem przeznaczone do chrztu statków lekko nacinać by łatwiej się rozpadały podczas uderzeń w burty nowych jednostek.
Oto szczegółowe informacje, które przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska; Agnieszka Nowakowska z Human Signs; Joanna Włodarek – senior consultant w Human Signs:
Drugi 240-metrowy statek we flocie Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona otrzymał oficjalną nazwę – Stena Ebba
11 stycznia 2023 roku w Karlskronie w Szwecji, odbyła się uroczystość nadania nazwy promowi Stena Ebba, drugiemu z nowych statków typu E-flexer na linii Gdynia-Karlskrona. Butelkę szampana o burtę rozbiła matka chrzestna statku, wojewoda regionu Blekinge w Szwecji, Ulrica Messing.
„Nadaję Ci nazwę Stena Ebba” powiedziała Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge podczas chrztu statku, który odbył się na terenie Terminala Promowego w Karlskronie w Szwecji. Udział w uroczystej ceremonii 11.01.2023 wzięli przedstawiciele wielu firm z sektora transportu morskiego, a także instytucji z Polski i Szwecji, w tym Joanna Hofman, ambasador RP w Sztokholmie, Emma Swahn Nilsson, przewodnicząca rady miasta Karlskrona, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdyni a także Anders Hermansson, dyrektor szwedzkiej organizacji armatorów Svensk Sjöfart.
Fot. z Archiwum Stena Line.
– Dodanie naszego nowego nowoczesnego promu Stena Ebba na południowym Bałtyku jest odpowiedzią Stena Line na dynamicznie rosnące zapotrzebowanie klientów w obszarze gospodarczym, który wciąż się rozwija. – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line – Obsługujemy tę trasę promową od ponad 25 lat, a dzięki nowym promom E-Flexer umożliwimy naszym partnerom rozszerzenie działalności, poprawiając dostęp do rynków i utrzymując europejskie łańcuchy dostaw.
Stena Ebba to jeden z największych promów w regularnej żegludze na Bałtyku. Ma długość 240 metrów, oferuje miejsce dla 1200 osób a na 3600 metrach pomieści nawet 200 ciężarówek. To zupełnie nowa jednostka – na linię Gdynia-Karlskrona przybyła bezpośrednio ze stoczni. Prom Stena Ebba jest też wydajny energetycznie dzięki swojej optymalnej konstrukcji, a także bardziej zrównoważony ekologicznie, m.in. dzięki możliwości korzystania z zasilania z lądu podczas postojów, co ogranicza emisję spalin. Wnętrze zostało wykończone w stylu skandynawskim, z panoramicznymi oknami, co na pewno spodoba się pasażerom.
– Dziś wraz z inauguracją Stena Ebba na trasie Gdynia-Karlskrona, jak również wcześniejszym wprowadzeniem siostrzanego statku Stena Estelle, rozpoczynamy nowy etap rozwoju naszego połączenia. Cieszymy się, że możemy zaoferować naszym klientom najnowocześniejsze jednostki tego typu na rynku. Modernizacja naszej floty umożliwi dalszy wzrost ruchu transportowego, co jest ważne nie tylko dla nas i naszych klientów, ale także dla całych regionów i krajów, które łączymy. – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Fot. z Archiuwm Stena Line.
W ciągu ostatniego roku Stena Line wykonała wiele pracy by zmodernizować linię promową Gdynia-Karlskrona. W czerwcu 2022 operacje przeniesiono na nowy terminal promowy w Gdyni, który umożliwia cumowanie statków o długości 240 m, a także oferuje możliwość rozwoju oferty intermodalnej, m.in. dzięki bliskości torów kolejowych. We wrześniu wprowadzono nowy statek Stena Estelle, a w pierwszych dniach bieżącego roku – kolejny nowy E-Flexer, Stena Ebba.
Więcej o matce chrzestnej Stena Ebba
Ulrica Messing, matka chrzestna promu Stena Ebba, to znana szwedzka polityk. Była członkiem szwedzkiego rządu w latach 1996-2006, najpierw jako minister ds. zatrudnienia i równego traktowania w Ministerstwie Pracy, a od 1998 r. w resorcie kultury jako minister z odpowiedzialnością m.in. za sprawy integracji i młodzieży. Następnie w latach 2000-2006 pełniła funkcję wiceministra gospodarki, odpowiedzialnego za politykę rozwoju regionalnego i turystykę, a od 2002 roku – ministra infrastruktury. Obecnie sprawuje urząd wojewody w regionie Blekinge, którego stolicą jest miasto Karlskrona.
Fakty o Stena Ebba:
Fot. Kazimierz Netka.
– Statek zbudowany w 2022 roku
– Ceremonia nadania nazwy: Karlskrona, Szwecja, 11.01.2023
– Matka chrzestna: Ulrica Messing, wojewoda regionu Blekinge, Szwecja
– Rozpoczęcie operacji: 02.01.2023
– Długość: 240 m
– Zanurzenie: 6,4 m
– Szerokość: 28 m
– Pojemność frachtowa: 3600 m
– Liczba osób: 1200
– Liczba kabin: 263
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 18 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje 39 promów wykonujących blisko 25 000 rejsów rocznie. Zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą średnio co roku: 7,6 mln pasażerów, 1,7 mln samochodów osobowych oraz 2,2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.
W Polsce Stena Line jest obecna od ponad ćwierć wieku. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza kilkaset tysięcy pasażerów, korzystając z jednego z trzech promów: statku o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów, Stena Spirit oraz dwóch nowych promów klasy E-Flexer, o długości 240 m, zabierających zarówno pasażerów jak i fracht. Są to bliźniacze jednostki o nazwach Stena Estelle, która rozpoczęła kursowanie we wrześniu 2022, oraz Stena Ebba, która dołączyła do floty w styczniu 2023.
Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 37 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia ok. 16 000 pracowników na całym świecie – napisano w komunikacie.
Dzięki wprowadzeniu na a Bałtycką Autostradę Morską kolejnego nowoczesnego promu, na Bałtyku rodzi się nowa epoka kontaktów między ludźmi, między krajami. Kontaktów kulturowych, biznesowych, w tym turystycznych. To olbrzymia zasługa Stena Line.
Najnowocześniejsze promy na szlaku Polska – Skandynawia to rzecz bardzo cenna o i otwierająca nowe możliwości rozwoju, nie tylko Polski i Szwecji, ale też sporej części Europy. Niebagatelne znaczenie mają tu obydwa zarządy portów morskich: w Karlskronie i w Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka.
Jacek Sadaj – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz Aleksander Wicka – kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia, są skromni. Wskazują na Stena Line jako głównego animatora, ożywiciela, dewelopera rozwoju promowej żeglugi na Bałtyku, zwłaszcza między Polską a Szwecją. To bardziej inicjatywa po stronie naszego operatora – powiedzieli reprezentanci zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka.
My jednak wskazujemy na bardzo ważne dokonanie w Porcie Gdynia: Zbudowanie Publicznego Terminala Promowego, dzięki któremu promowa żegluga na Bałtyku może się umacniać. Stwarza też doskonałe możliwości do zacieśniania kontaktów między ludźmi, do ściślejszej współpracy kulturowej, biznesowej, w tym turystycznej.
Marek Kiersnowski – dyrektor zarządzający Stena Line Polska zapowiedział dalszy rozwój. Planowane są inwestycje między innymi w porcie morskim Karlskrona. W konsekwencji szlak Stena Line Karlskrona – Gdynia będzie jednym z najbardziej konkurencyjnych w siatce połączeń Stena Line.
Fot. Kazimierz Netka.
Senior master Adam Kędziora podkreślił, że szlak Gdynia – Karlskrona jak najbardziej sprzyja rozwojowi kontaktów na Bałtyku. Tym bardziej, że Unia Europejska przyznała tej drodze status autostrady morskiej. To jest połączenie dwóch światów; północy z południem – stwierdził senior master Adam Kędziora, podczas zwiedzania kapitańskiego mostku i maszynowni po której oprowadzał uczestników uroczystości Oskar Wojciechowski – chief mechanik – starszy mechanik na Stena Ebba.
Fot. Kazimierz Netka.
– Nadanie imienia drugiemu promowi Stena Line, który został wprowadzony na rynek w styczniu bieżącego roku, to jest wydarzenie ważne nie tylko dla armatora szwedzkiego, ale także dla żeglugi promowej na Bałtyku – ocenia profesor Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Teraz na Bałtyku chodzą dwa nowoczesne promy, które wprowadzają nową jakość na przewozy promowe na linii Port Gdynia – Port Karlskrona, ponieważ port Gdynia jest elementem połączenia transportowego Bałtyk – Adriatyk, a więc autostrada morska i korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk są wzmocnione dwoma istotnymi promami o łącznej linii ładunkowej ponad 7 kilometrów, którą obsługują statki o wszystkich parametrach niezbędnych do tego, żeby zapewnić ochronę środowiska. Statki napędzane są silnikami, które używają niskosiarkowego paliwa, ale mogą być też zasilane te silniki gazem albo metanolem, a więc paliwami, które co prawda nie zmniejszają efektu cieplarnianego, ale zmniejszają emisje innych szkodliwych elementów spalin. Co istotne, siłownia tego statku wyposażona jest w prądnicę, która może być jednocześnie silnikiem elektrycznym i na całej trasie może wykorzystywać prąd do tego, żeby statek płynął, a więc w ogóle może nie emitować szkodliwych spalin, jeśli baterie statku zostaną naładowane energią ze źródeł odnawialnych. Stena wprowadzając na połączenie Gdynia – Karlskrona dwa tego typu statki, pokazuje kierunek rozwoju żeglugi promowej i żeglugi bliskiego zasięgu na Bałtyku i na akwenach które zostały zdefiniowane jako akweny ekologiczne, na których będzie rozwijał się transport o niskiej emisyjności lub praktycznie zaczną kursować statki zeroemisyjne, które nie będą w ogóle emitować szkodliwych substancji do środowiska – powiedział prof. Marek Grzybowski, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Wzmocnienie żeglugi na trasie Karlskrona – Gdynia nowoczesnymi promami, docenia także Magdalena Pramfelt – konsul honorowa Królestwa Szwecji w Polsce, prezes zarządu Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej. Pani konsul honorowa zwraca też uwagę na dotychczasowe korzyści, jakie przynosi linia promowa Stena Line Karlskrona – Gdynia.
Fot. Kazimierz Netka.
– Istnieje bardzo fajna, bardzo dobra współpraca między Gdynią a Karlskroną, od wielu lat – powiedziała Magdalena Pramfelt – konsul honorowa Królestwa Szwecji w Polsce, prezes zarządu Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej. – To jest już historyczna współpraca, dzięki której mamy tę linię. To się tak zaczęło, że budowano tę współpracę na linii, która łączy dwa bałtyckie miasta. I tutaj mamy współpracę międzyszkolną, wiele jest wycieczek. Nawet tego nie zauważamy w mediach, dlatego, że to jest taki naturalny czynnik, że ta współpraca między naszymi miastami jest bardzo owocna i rozwijająca się, ale to oczywiście nie całe wybrzeże. Mamy możliwość na pewno wpłynięcia na to, żeby ten ruch się zintensyfikował, i żeby Szwedzi przyjeżdżali nie tylko do naszych galerii, czy nie tylko na spa, co oczywiście niechże robią jak najbardziej, bo pod tym względem mamy duży wachlarz różnych możliwości dla naszych gości ze Szwecji, ale żeby te relacje były również biznesowe i żeby one właśnie powodowały to, że może i kultura – tego nam brakuje: kultury, wymiany kulturowej. Rzadko się zdarza, żebyśmy zobaczyli gdzieś muzyków ze Szwecji, że będzie cały być może zespół i to się dzieje. Mamy Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, które w jakiejś mierze to zaspokaja. Mamy Polsko- Szwedzką Izbę Gospodarczą. Wracam jeszcze do wątku NCK: mamy Dźwięki Północy – festiwal, który się co roku ukazuje, są spotkania autorskie; mieliśmy ostatnio wspólnie organizowaną pomiędzy Ambasadą, Nadbałtyckim Centrum Kultury i Konsulatem oraz Izbą obchody Świętej Łucji z koncertem Chóru Młodzieży z Uppsali u Świętego Jana na scenie NCK, ale to wszystko jest mało.
Byłoby dobrze gdybyśmy mogli robić różnego rodzaju debaty, w zakresach takich jak na przykład Bałtycki Klaster Morski i Kosmiczny, czy też współpraca biznesowa polsko – szwedzka; żeby się ona identyfikowała – powiedziała Magdalena Pramfelt – konsul honorowa Królestwa Szwecji w Polsce, prezes zarządu Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej.
Potrzebę intensyfikacji kontaktów pomiędzy Skandynawami i Polakami widzi też Pedro Canchaya – Travel Commercial Manager for the Baltic Sea, odpowiedzialny za ruch pasażerski w Stena Line:
– To jest naturalne, że gdy turystyka jest rozbudowywana to i inny biznes się rozrasta – powiedział dyrektor Pedro Canchaya. – Nie sam fracht, nie same towary się rozwijają, ale to ludzie tworzą firmę, właśnie ci ludzie, którzy przebywają, podróżują między tymi dwoma krajami; oni tworzą biznes. 320 kilometrów między Polską a Szwecją na tym odcinku, to nie jest dużo. Można uznać że to jest jeden region, który może się rozwinąć bardzo pozytywnie i się rozwija. Szwedzi w Polsce znajdują wartość za ich pieniądze, że jakość, którą kupują w Polsce jest bardzo dobra, a Polacy znajdują w naturze szwedzkiej odpoczynek i coś interesującego, więc to jest bardzo ważny kierunek biznesowy – stwierdził dyrektor Pedro Canchaya.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl