Fot. Kazimierz Netka.
Polska po raz kolejny w historii unowocześnia Pomorze i ułatwia otwieranie tego regionu oraz całego kraju na handel zagraniczny drogą morską
Fot. Kazimierz Netka.
Morski Port w Gdyni staje się coraz łatwiej dostępny dla kontrahentów z lądu. I odwrotnie: towary z portu mogą łatwiej docierać do odbiorców w centrum nie tylko Polski, ale również innych państw europejskich. Ponadto, poprawia się układ komunikacji ulicznej w Gdyni. Tak się dzieje dzięki inwestycjom kolejowym w tym mieście. O szczegółach poinformowano 21 września 2023 roku, podczas konferencji w Gdyni, towarzyszącej zorganizowanym w Gdańsku, 15, Międzynarodowym Targom Kolejowym TRAKO.
Fot. Kazimierz Netka.
Konferencję prowadził Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obecni byli i wypowiadali się, m.in.: Arnold Bresch – członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.; Andrzej Osipów – dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.; Krzysztof Grabowski – zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni, Dariusz Taraszkiewicz – dyrektor rejonu firmy Budimex S.A.; Aneta Nierzwicka – kierownik kontraktu PKP PLK S.A.
Fot. Kazimierz Netka.
– Chcemy państwu pokazać, w jakim stylu kończymy jeden z największych projektów, jakie realizujemy – powiedział Arnold Bresch – członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Ten projekt jest już, na ukończeniu. Zostało nam mało prac do zrealizowania bo ze 113 kilometrów torów jeszcze około półtora kilometra mamy do wykonania, To będzie zakończenie jednej z największych inwestycji, które realizujemy w portach. A mamy takich inwestycji aż 4 w Polsce. Do końca tego roku będziemy mieli zmodernizowane stacje portowe w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
Przy okazji pobytu na budowie chcemy też państwu pokazać drugi projekt który realizujemy wspólnie z miastem Gdynia – powiedział. To jest projekt, który będzie zastępował wiadukt na Puckiej. Wiadukt na poziomie szyn na ulicy Puckiej wiaduktem nad 10 torami. I to jest zadanie, które realizujemy w ramach dużego, ogólnopolskiego zadania inwestycyjnego, obejmującego kilkadziesiąt lokalizacji wytypowanych w całej Polsce przy założeniu współfinansowania przez jednostkę samorządu terytorialnego. Do tego zadania zostały wpisane projekty przejazdów budowy wiaduktów. Mamy już kilkanaście wiaduktów w Polsce budowanych. Ten, który będziemy oglądali za kilkanaście minut w zakresie konstrukcji będzie zrealizowany do końca roku i partnerzy z miasta będą jeszcze realizowali najazdy na ten wiadukt. Konstrukcja będzie już w tym roku a do połowy przyszłego roku, do jesieni, planowane jest zakończenie całości prac.
Te dwa projekty, które dzisiaj państwo zobaczycie na placach budowy charakteryzują to, co realizowaliśmy w ramach Krajowego Programu Kolejowego, od 2016 roku, To największe wzywanie, które nasza spółka miała w zakresie modernizacji infrastruktury, a że tej pracy jest tak wiele do wykonania to wynika przede wszystkim z tego, że przez wiele lat kolej w Polsce była zwijana, nie rozwijana, nie było pieniędzy na utrzymanie. Z tego wynikały likwidacje poszczególnych odcinków. To szczęśliwie mamy za sobą. W tej chwili kolej się odbudowuje, poprawia swoje parametry. W ostatnich latach przywróciliśmy do eksploatacji 900 kilometrów co już pokazuje, że ta kolej jest w zupełnie innym miejscu rozwoju. A mamy nadzieję, że nowy Krajowy Program Kolejowy, który przewiduje zadania do 2030 roku, pozwoli nam na kontynuowanie tych prac w następnych latach – powiedział Arnold Bresch – członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Oto komunikat:
Lepszy kolejowy dostęp do portowych nabrzeży w Gdyni
Dłuższe i cięższe składy, zabierające więcej ładunków, dojeżdżają do portu morskiego w Gdyni. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły zasadnicze prace poprawiające dostęp pociągów towarowych do nabrzeży. Inwestycja o wartości prawie 1,9 mld zł netto jest współfinansowana ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Fot. Kazimierz Netka.
PLK SA zakończyły zasadnicze prace w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Inwestycja zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Do nabrzeży dojeżdżają dłuższe, do 750 metrów, oraz cięższe, o nacisku 22,5 tony na oś, pociągi towarowe, mogące przewieźć więcej ładunków koleją – najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Przełoży się to na ograniczenie liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
– Inwestycja poprawiająca kolejowy dostęp do portu w Gdyni wpłynie na większy udział kolei w przewozie towarów, rozwój samego portu, ale przede wszystkim całej gospodarki. Kolej to najbardziej ekologiczny, wydajniejszy oraz coraz bezpieczniejszy środek transportu ładunków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Konsekwentnie zwiększamy możliwości przewozu towarów koleją, także w kierunku portów morskich. W Gdańsku zrealizowaliśmy już prace, a w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu zbliżają się do zakończenia. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają sprawniejszy transport ładunków dzięki znacznemu zwiększeniu przepustowości kolei – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach inwestycji zabudowano 113,5 km nowych torów (ze 115 km), 329 rozjazdów (z 332) i wszystkie skrzyżowania (24). Od marca 2022 r. ruch pociągów do portu prowadzony jest z Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie. Gotowe są dwa wiadukty o długości 640 i 170 metrów, które poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Przewoźnicy korzystają z publicznej ładowni. Wyremontowano most na rzece Chylonce. Gotowe są wszystkie (13) podziemne zbiorniki retencyjne, które wraz z nową siecią kanalizacji zapewniają właściwe odwodnienie terenu.
Zakończenie wszystkich prac planowane jest do końca roku. Pozostałe do wykonania prace dotyczą przebudowy linii wysokiego napięcia oraz zabudowa w miejscu usuniętych słupów torów oraz sieci trakcyjnej.
Fot. Kazimierz Netka.
Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. PLK SA konsekwentnie poprawią dostęp do portów morskich w Trójmieście, co korzystanie wpływa na rozwój polskiej gospodarki. W 2022 r. zakończone zostały prace na torach prowadzących do portu w Gdańsku – poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl