Fot. Kazimierz Netka.
Powiększają się polskie możliwości eksportu towarów statkami przez Bałtyk i dalej, na oceany
Trójmiasto, a zwłaszcza Gdańsk, od dawna są polskimi morskimi oknami na świat. Przez tutejsze porty wysyłano za granice najróżniejsze towary. Już przed wiekami służył temu morski port w Gdańsku, na styku Zatoki Gdańskiej i Żuław. Do niego trafiały towary przywożone np. statkami kursującymi po Wiśle. Zboża pochodziły na przykład z Żuław oraz z Kociewia. Jednak, ziarno dostarczali również handlarze z bardzo daleka. Towary przywożono – spławiano np. na tratwach – z Krakowa Wisłą, a także nawet z Ulanowa – miejscowości nad rzeką San.
Fot. Kazimierz Netka.
Eksport rozkwitał, a Gdańsk się na tym bogacił i to bardzo. Po I wojnie światowej drugim trójmiejskim oknem eksportowo importowym drogą morską stała się również Gdynia. Tak jest do dzisiaj. Przeładunki w obydwu portach: w Gdańsku – stolicy Żuław – i w Gdyni – w porcie powstałym w latach 20. ubiegłego wieku – są coraz większe.
Fot. Kazimierz Netka.
16 listopada 2023 roku byliśmy świadkami kolejnego dokonania: powiększenia zdolności przeładunkowych w Morskim Porcie Gdańsk. Jedna z rodzinnych firm: Speed, którą prowadzą bracia Paweł Zastawny i Marcin Zastawny, otworzyła duży magazyn, współdziałając w jego tworzeniu z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Ten obiekt magazynowy znajduje się w rejonie Nowego Portu – Letnicy, w pobliżu ulic Śnieżna i Handlowa, niedaleko Nabrzeża Wiślanego w Porcie Gdańsk nad Martwą Wisłą.
O szczegółach tej inwestycji poinformowały nas Anna Drozd ze spółki COREDA Communication Relations oraz Aneta Urbanowicz z Biura Rzecznika Prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk:
Speed otwiera magazyn do przeładunku zboża w Porcie Gdańsk
W dniu 16 listopada firma Speed, operator realizujący przeładunki w portach morskich w Gdańsku i Gdyni oficjalne otworzył magazyn o powierzchni 4.000 m2 dedykowany do przeładunku zbóż wraz z otaczającymi go placami składowymi i manewrowymi w Porcie Gdańsk.
Uroczyste otwarcie miało miejsce w nowopowstałej hali z udziałem przedstawicieli firmy Speed, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, operatorów portowych działających na terenie portu, członków Rady Interesantów Portu Gdańsk i przedstawicieli mediów.
Fot. Kazimierz Netka.
Przestrzeń, w której realizowane będą przeładunki to nowoczesna hala z wbudowanymi ścianami oporowymi, w której możliwy będzie przeładunek ponad 23 000 ton zboża. Konstrukcja składa się z lekkiego szkieletu stalowego, powlekanego 2 warstwami materiału elastycznego i ścian oporowych. Możliwe jest składowanie w niej zboża do wysokości 6 m, a śruty do 8 m. Na całość inwestycji oprócz magazynu lekkiej hali namiotowej o pow. 4000 m2 składa się również: plac o powierzchni 8000 m2 tacy szczelnej z systemem oczyszczania wód opadowych umożliwiającej przeładunki, których odcieki mogą stanowić problem dla środowiska naturalnego takie jak złom, siarka, fosforyty; magazynu 4500 m2 pod chemię neutralną w tym nawozy sztuczne, sodę kaustyczną oraz około 15 000 m2 placów składowych i manewrowych.
Fot. Kazimierz Netka.
– Jesteśmy firmą o ugruntowanej pozycji w branży przeładunków morskich. Szacujemy, że nowo oddana inwestycja pozwoli nam na obsłużenie dodatkowego miliona ton towarów w Gdańsku, co znacząco zwiększy nasze moce przeładunkowe i tym samym staniemy się silnym graczem w Porcie w Gdańsku. Jedynym czynnikiem ograniczającym aktualnie rozwój naszej firmy jest wyeksploatowane Nabrzeże Wiślane o parametrach nieodpowiadających współczesnym potrzebom. Mamy nadzieję, że wybrana w drodze przetargu firma budowlana podoła zadaniu w sposób zapewniający ciągłość przeładunków. Zakończenie inwestycji z uwzględnieniem nowego układu torowego i dróg dojazdowych pozwoli nam na osiągniecie przeładowywanego wolumenu w Gdańsku na poziomie 3,5 mln ton ładunków rocznie – mówi Paweł Zastawny, prezes firmy Speed:
Fot. Kazimierz Netka.
Dotychczas firma realizowała przeładunki zboża (234 tys. ton w 2022 r.) głównie w oparciu o nabrzeża Portu w Gdyni. Od dziś będzie to możliwe na dużo większą skalę również w Porcie w Gdańsku. Firma szacuje, że dzięki uruchomieniu magazynu w Gdańsku będzie przeładowywać w 300 tys. ton zboża rocznie.
W pierwszych 10. miesiącach 2023 roku firma przeładowała łącznie 2,2 mln ton towarów, z czego w Gdańsku było to 1,4 mln ton, a w Gdyni 819 tys. ton. Najwięcej w Gdańsku spośród grup ładunkowych przeładowano węgla (556 tys. ton), koksu (314 tys. ton) i złomu (196 tys. ton).
Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podkreślają znaczenie tej inwestycji, która znacząco wpłynie na rozwój całego portu:
– Dzięki tej inwestycji możliwości Portu Gdańsk w zakresie transportu i przeładunku zbóż oraz pasz z pewnością wzrosną. Ponadto tranzyt ładunków w związku z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym zostanie usprawniony, będzie przebiegał płynniej – tłumaczy Kamil Tarczewski, wiceprezes Portu Gdańsk.
Firma Speed dzierżawi w Porcie Gdańsk teren o powierzchni 5,3 hektara na którym realizuje przeładunki towarów sypkich, min. koksu porafineryjnego, koksu, węgla, złomu, sody, kruszywa. Łączna wartość inwestycji zrealizowanych w Porcie Gdańsk w latach 2019-2023 ze środków własnych firmy to ponad 34 mln złotych. Obecnie firma realizuje przeładunki w oparciu o Nabrzeże Wiślane, które na obecnym etapie nie spełnia wymagań dotyczących jego dalszej eksploatacji dlatego firma wiąże ogromne nadzieje w związku z planowaną przez Zarząd Portu inwestycją, która ma na celu całkowitą modernizację nabrzeża. Dzięki tej inwestycji poprawi się jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy, wzrośnie zdolność przeładunkowa oraz możliwość obsługi większych jednostek. Ponadto zwiększy się długość linii cumowniczej, a linie brzegowe będą dostosowane do potrzeb jednostek o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w Kanale Portowym.
Fot. Kazimierz Netka.
Firma Speed bardzo intensywnie się rozwija, w planach są dalsze inwestycje, z których znaczna część jest już realizowana. Będzie to między innymi plac przy nabrzeżu Wiślanym, jak również specjalistyczne pomieszczenia warsztatowo – biurowe, w ramach, których powstanie dyspozytornia, szatnie i myjnia dla samochodów ciężarowych – poinformowały Aneta Urbanowicz z Biura Rzecznika Prasowego Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz Anna Drozd ze spółki COREDA Communication Relations.
Fot. Kazimierz Netka.
Uroczystość oficjalnego oddania do użytku nowego magazynu, odbyła się w obecności wielu osób, m.in.: reprezentantów właścicieli, projektantów, wykonawców, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, samorządowców. Obiekt poświęcił Kapelan ludzi morza ks. Rafał Nowicki:
Fot. Kazimierz Netka.
O nowym magazynie z uznaniem wypowiadały się osoby, zajmujące się zawodowo i naukowo problematyka gospodarki morskiej. Wydawać się bowiem może, że nasze porty są już tak wielkie, że nie potrzeba ich rozbudowywać. Okazuje się, że jest inaczej. Porty w Trójmieście są nie tylko powiększane, ale również unowocześniane i w efekcie przeładowują coraz więcej towarów:
Możemy wpisać się nie tylko w światowy projekt biznesowy, ale też społeczny i w pomoc dla krajów rozwijających się
Dobrze, że firma uruchamia taki magazyn zbożowy, bo Polska ma potencjał do przeładunku zbóż, między innymi zbóż ukraińskich także, bo mamy połączenia kolejowe z Ukrainą i z regionem Europy Środkowej i możemy być miejscem, które może wspomagać Ukrainę w eksporcie zboża, ale także w eksporcie innych dóbr, które Ukraina produkuje jak na przykład nawozy sztuczne – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Produkuje także stal, a więc nasze porty mają szanse wspierania Ukrainy w tranzycie ich towarów dopóki będzie zablokowane Morze Czarne, a z tego co widać, będzie to przez dłuższy okres zablokowany kanał logistyczny.
Jeśli chodzi i magazyn zbożowy, to istotne jest to, że nasze terminale przeładunkowe nie mają potencjału szybkiego przeładunku zbóż ze względu na urządzenia, które w tej chwili są w ich dyspozycji. Natomiast magazyn zbożowy pozwoli na to, żeby te urządzenia były wykorzystane w sposób najlepszy z możliwych. Ponieważ statki mają cykl dojścia i gdy będzie zboże w magazynie to można zaplanować przyjście statków i tutaj statki ze zbożem mogą być planowane w dłuższym okresie. Co istotne, Gdańsk i Gdynia, a także terminal zbożowy w Szczecinie mogą być wykorzystywane jako terminale, które będą wspierały dostawy żywności do krajów ubogich. Na to są pieniądze różnych organizacji międzynarodowych, w tym organizacji związanych z ONZ i mamy szansę żeby wpisać się nie tylko w projekt biznesowy, ale też w projekt społeczny i w pomoc dla krajów rozwijających się – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl