
Fot. Kazimierz Netka.
Wojna to nie jest dziecięca zabawa, choć w grach komputerowych taką może być…
Fot. Kazimierz Netka.
Jest Legia Akademicka – czyli edukacja wojskowa studentów; jest kontraktowa służba wojskowa; kiedyś była zasadnicza, obowiązkowa służba wojskowa, trwająca dwa lata, a w Marynarce Wojennej nawet 3 lata. Teraz prawie wszyscy żołnierze to zawodowcy.
Pobór do zasadniczej służby wojskowej, a potem stawienie się w jednostce, wiązały się z dużym, czasami nieprzyjemnym napięciem. A jakie odczucia, obawy, stres, powoduje wojna? Zdecydowanie są to przeżycia tragiczne i dla żołnierza, i dla jego bliskich. Zasadnicza służba wojskowa to były igraszki, zabawy, w porównaniu z działaniami na froncie prawdziwej wojny, gdzie się albo zabija, albo ginie.
Gdzie i jak cywile mogą się uczyć prowadzenia wojen, a ściślej: obrony przed wrogami, najeźdźcami? W tym zakresie coraz większą popularnością cieszą się gry wojenne wideo, komputerowe. Zyskały one na znaczeniu gdy Rosja napadła na Ukrainę. Zagadnieniem gier wojennych i ich wpływem na uczestników tych wirtualnych walk zajęli się naukowcy. I takim aspektom poświęcony jest cykl międzynarodowych konferencji naukowych „Games of War”. Pomysłodawcą tych spotkań jest prof. Arkadiusz Janicki – dziekan Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego, a głównymi organizatorami doktor Jarosław Kot z Wydziału Nauk Humanistycznych i Sztuk Europejskiego Uniwersytetu Humanistycznego, współpracujący z Uniwersytetem Gdańskim zaś z ramienia Wydziału Historycznego największy wysiłek organizacyjny włożyli doktor Wacław Kulczykowski.
– Przede wszystkim chcemy upamiętnić trzecią rocznicę wybuchu wojny na Ukrainie, niesprowokowaną agresję rosyjska i chcemy, żeby o tym pamiętano i chociażby w symboliczny sposób wspierano – powiedział nam prof. Arkadiusz Janicki – dziekan Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego. – Tak, żeby Ukraińcy czuli, że mają poparcie. Chciałem od początku samego, od momentu wybuchu wojny, byśmy jako Wydział zaangażowali się we wsparcie – w formie różnych zbiórek pieniędzy, pomocy w znajdowaniu miejsc zamieszkania dla uchodźców czy właśnie poprzez organizowanie konferencji. Tak robimy i zamierzamy robić co roku – w ten sposób przypominać, dopóki ta wojna się nie skończy.
Fot. Kazimierz Netka.
Konferencja poświęcona jest temu, jaki może być wpływ gier wojennych na graczy, na osoby które ucierpiały z powodu wojny. Ten wpływ jest wieloraki. To jest chociażby odstresowanie się od tej strasznej rzeczywistości. Ma też taki charakter leczniczy, pozwalający nie myśleć o okropieństwach, które się na co dzień na froncie widzi. Oczywiście, jest też ten element przemocy – jakiejś formy wyładowania agresji. W zależności od tego, co ktoś potrzebuje, czego szuka w danej grze, to ona może taką rolę spełniać.
To nie jest tylko gra, zwłaszcza gry wideo – one nie są tylko formą spędzania wolnego czasu i takiego wyżycia się ale też pełnią funkcję zdrowotną powiedziałbym – dla zachowania zdrowia psychicznego – powiedział prof. Arkadiusz Janicki – dziekan Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Oto wystąpienia, które zaplanowano:
Fot. Kazimierz Netka.
– Przemówienia powitalne prof. Arkadiusza Janickiego – dziekana Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego i Yaraslaua Kota – reprezentanta Wydział Nauk Humanistycznych i Sztuk, Europejskiego Uniwersytetu Humanistycznego;
Fot. Kazimierz Netka.
– Gry wojenne – wnioski na temat wszechstronnego przygotowania Europy – Jari-Pekka Kaleva – CEO Europejskiej Federacji Deweloperów Gier (wystąpienie zdalne, online);
– Gry, wojny i mądrość – Ołeksij Sytianow;
– Gry wojenne: głosy uciszone przez Yaraslau Kota;
– Złośliwa ingerencja zagraniczna i wpływ informacji na platformy gier wideo autorstwa Elsy Isaksson;
– Zachowanie gier wideo jako świadectw wojny na Ukrainie – Michał Palmąka;
– Bucha 2022 – Post Mortem autorstwa Anastasii Kot;
– Cechy wykorzystania symboli religijnych w ukraińskich grach wojennych autorstwa Aliaksandra Razhkoua;
– Kiedy wojna to dziecięca zabawa: kilka trudnych pytań, na które nie ma łatwych odpowiedzi – Michał Mochocki;
– Komercyjne gry wideo jako środek wsparcia emocjonalnego i pomocy psychologicznej dla ukraińskich dzieci i młodzieży w czasie wojny rosyjskiej autorstwa Ołeksija Suchorukowa;
– Historia ścieżki dźwiękowej do ukraińskiego symulatora dronów bojowych autorstwa Lany Kruchek;
– Wpływ uniwersum Warhammer 40,000 i imperializm rosyjski – Ołeksandr Ruzevych;
– Geogrify autorstwa Kate Edwards;
– Uroczyste zakończenie.
Fot. Kazimierz Netka.
Komitet organizacyjny: prof. Arkadiusz Janicki – Dziekan Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego; Dr Yaraslau I. Kot – badacz, Wydział Nauk Humanistycznych i Sztuk, Europejski Uniwersytet Humanistyczny; dr Wacław Kulczykowski – adiunkt, Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego; Dr Oleksiy S. Yevsyeyev – adiunkt, Katedra Systemów i Technologii Multimedialnych w Instytucie Edukacyjno-Badawczym Technologii Informacyjnych Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego im. Szymona Kuzniecowa w Charkowie.
Komitet programowy: prof. Michał Mochocki – Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego; dr Yaraslau I. Kot – badacz, Wydział Nauk Humanistycznych i Sztuk, Europejski Uniwersytet Humanistyczny – wynika z informacji, które przekazała Karolina Żuk-Wieczorkiewicz z Centrum Komunikacji i Promocji (CKiP) Uniwersytetu Gdańskiego.
Fot. Kazimierz Netka.
Patronatu II Międzynarodowej Konferencji „Games of War“ udzielili m.in.: Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz; Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk; Konsul Ukrainy w Gdańsku Oleksandr Plodostyi; Jego Magnificencja Rektor Uniwersytetu Gdańskiego Piotr Stepnowski.
II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Games of War” w Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego odbyła się w trzecią rocznicę pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę.
Głównymi organizatorami Konferencji są: Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego we współpracy z Katedrą Systemów i Technologii Multimedialnych Instytutu Naukowo-Badawczego Technologii Informacyjnych Narodowego Uniwersytetu Ekonomicznego im. Simona Kuznetsa w Charkowie, z Uniwersytetem WSG (Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy) oraz z Europejskim Uniwersytetem Humanistycznym w Litwie.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl