Uhonorowano najlepszych w Pomorskiem eksporterów
Orły z Pomorza zdobywają rynki zbytu na różnych kontynentach
Nastały tłuste lata dla polskiego eksportu. Co roku nasze firmy sprzedają więcej towarów i usług za granicą. Zdobywają rynki zbytu na wszystkich kontynentach.
Na zdjęciu powyżej: Uhonorowanie Polpharmy, która jako pierwsza w Polsce firma, zacznie produkować leki biotechnologiczne, a uzdrawiaczami w nich będą… żyjątka! Fot. Kazimierz Netka.
Naszą narodową dumą jest Grupa Polpharma SA, mająca centralę w Starogardzie Gdańskim, w województwie pomorskim, na Kociewiu.
Kilka dni temu, reprezentant tego koncernu farmaceutycznego, przekazał niezwykłą wiadomość:
– Eksportujemy swe produkty do około 60 krajów – mówił Andrzej Dziuban, członek zarządu Zakładów Farmaceutycznych „Polpharma” SA, podczas rozstrzygnięcia konkursu pt. „Orły Eksportu”, organizowanego przez Dziennik „Rzeczpospolita”. – Jesteśmy obecni na sześciu kontynentach. Nasze portfolio to około 600 produktów, a kolejne 200 jest w fazach rozwoju. Otworzyliśmy w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym oddział biotechnologiczny i staramy się go sukcesywnie rozwijać. Naszym celem jest rozpoczęcie produkcji leków biotechnologicznych.
Od razu padło z sali pytanie:
– Co to są leki biotechnologiczne?
– W lekach, które teraz używamy, aktywna jest substancja wytworzona chemicznie – wyjaśniał Andrzej Dziuban. – Natomiast w lekach biotechnologicznych są to żyjątka.
Zdziwienie, a nawet przerażenie zauważyć można było na niektórych twarzach Orłów Eksportu.
– To bakterie, powodujące, że człowiek zdrowieje – mówił dalej Andrzej Dziuban.
Na zdjęciu: Red. Artur Osiecki – redaktor Działu Ekonomicznego „Rzeczpospolitej” przedstawia zasady konkursu „Orły Eksportu”. Warto skorzystać z tego i zgłosić firmę w przyszłym roku. Fot. Kazimierz Netka.
Tak poznaliśmy w bieżącym roku jednego z najlepszych polskich eksporterów. I usłyszeliśmy niezwykłą nowinę, dotyczącą innowacyjności w farmaceutyce. Nastąpiło to podczas regionalnego rozstrzygnięcia ogólnopolskiego konkursu pt. ,,Regionalne Orły Eksportu’’ organizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita”. Celem tego konkursu jest wskazywanie firm oraz osób, które w największym stopniu przyczyniają się do zdobywania zagranicznych rynków zbytu polskich towarów i usług. Najlepszych zdobywców zagranicznych rynków wybrano w kilku kategoriach.
Na zdjęciu: Red. Artur Osiecki – redaktor Działu Ekonomicznego „Rzeczpospolitej”. Fot. Kazimierz Netka.
Oto laureaci konkursu – zdobywcy tytułów – w pięciu głównych kategoriach konkursu pt. ,,Regionalne Orły Eksportu’’ w Pomorskiem. Wyniki konkursu i opisy laureatów przekazała nam Katarzyna Marchel – Event Manager, Dział Konferencji i Szkoleń w Dzienniku „Rzeczpospolita”.
Fot.Kazimierz Netka
Tytuł: Najlepszy Eksporter – przeznaczony dla firm, które mają już wyrobioną silną pozycję na rynku eksportowym i zachowują dobre wyniki finansowe zdobyły: Grupa Kapitałowa Remontowa Holding Gdańsk oraz ZF Polpharma – Zakłady Farmaceutyczne Polpharma SA. w Starogardzie Gdańskim.
Fot. Kazimierz Netka
Grupa Kapitałowa Remontowa Holding, Gdańsk specjalizuje się w budowie statków specjalistycznych takich jak: promy pasażersko-samochodowe, holowniki portowe i pełnomorskie, statki towarowe, statki specjalistyczne i wojskowe. Eksport i przychody spółki rosną w tempie dwucyfrowym. Wysoka efektywność kapitałów i aktywów. Przychody z eksportu wynoszą 2 085 mln zł, i stanowią 80 proc. przychodów ze sprzedaży.
Fot. Kazimierz Netka
ZF Polpharma Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A. w Starogardzie Gdańskim, to największym polski producentem leków i lider polskiego rynku farmaceutycznego. Grupa należy do grona 20 największych firm generycznych na świecie. Zatrudnia ponad 7,5 tys. osób w Polsce i na rynkach zagranicznych. Posiada 7 zakładów produkcyjnych w Polsce, Rosji oraz Kazachstanie oraz 7 ośrodków badań i rozwoju.
Tytuł: Najdynamiczniejszy Eksporter – dla firm, które najdynamiczniej rozwijają eksport, zdobyły: spółka Elhurt; M&S Okna i Drzwi; Nyborg-Mawent; Stocznia Remontowa Nauta.
Fot. Kazimierz Netka
Elhurt to spółka specjalizująca się w produkcji wyspecjalizowanych układów elektronicznych. Wdraża ponad 250 projektów rocznie. Roczne przychody z eksportu gdańskiej firmy wynoszą 20 mln zł, i stanowią 38 proc. ogólnej sprzedaży.
Fot. Kazimierz Netka
M&S Okna i Drzwi specjalizuje się w produkcji drewnianych okien i drzwi. Prawie 90 proc. obrotów firmy stanowi eksport. Jej wyroby kierowane są przede wszystkim do Wielkiej Brytanii, Francji, USA, Niemiec i Holandii.
Fot. Kazimierz Netka
Nyborg-Mawent jest wiodącym dostawcą kompleksowych rozwiązań do przetłaczania oraz transportu powietrza, mieszanin gazów i innych substancji. Jej urządzenia pracują na całym świecie, na różnych szerokościach i długościach geograficznych, często w ekstremalnych warunkach.
Fot. Kazimierz Netka
Stocznia Remontowa Nauta uzyskuje przychody z eksportu w wysokości 290 mln zł, i stanowią one 68 proc. przychodów ze sprzedaży. Stocznia Nauta jest w pełni wyposażona do wykonywania najbardziej zaawansowanych napraw statków i konwersji oraz produkcji nowych statków i konstrukcji okrętowych. Zajmuje ona około 19,7 ha, w tym obecne obiekty w pobliżu centrum Gdyni oraz nowo nabyty teren byłej Stoczni Gdynia. Posiada 380-metrowy suchy dok i cztery pływające doki o udźwigu od 1,2 tys. do 12 tys. ton.
Za najbardziej Eksportowe Produkty Regionalne (spośród tych, które zasługują na promocję w kraju z powodu sukcesu i popytu za granicą), uznano wytworzone przez: Zakłady Mięsne Skiba oraz przez firmę Graal.
Fot. Kazimierz Netka
Zakłady Mięsne Skiba oferuje za granicą szynki, łopatki, schaby czy boczki. Te towary produkowane przez spółkę z Chojnic trafiają do niemal 30 krajów. Od 2010 r. jej eksport wzrósł ponad trzykrotnie i obecnie stanowi jedną trzecią łącznej sprzedaży. Odpowiada to ponad 140 mln zł. Istniejące od 1991 r. zakłady mają także własną sieć sklepów oraz hurtowni firmowych obejmujących zasięgiem Polskę północnozachodnią.
Fot. Kazimierz Netka
Grupa Graal jest największym przedsiębiorstwem pod względem rozmiarów, przychodów, obrotów i różnorodności asortymentu w polskiej branży przetwórczej ryb. Celem notowanej na GPW spółki jest, aby do 2018 r. eksport stanowił połowę jej przychodów.
Tytuły: Innowacyjny Produkt – przyznawany za towary, które wyróżniają się innowacyjnością lub złożonością myśli technologicznej, otrzymały wyroby firm: Drutex; ZF Polpharma; Rockfin.
Fot. Kazimierz Netka
Drutex to firma zaliczana do największych podmiotów w branży stolarki okienno – drzwiowej w Polsce. Swoje wyroby sprzedaje do krajów europejskich, USA, Meksyku, Australii i na Bliski Wschód. Z eksportu uzyskuje większość przychodów.
Fot. Kazimierz Netka
ZF Polpharma posiada portfolio obejmujące około 600 produktów, a kolejnych 200 znajduje się w fazie rozwoju. Roczne obroty tej firmy, to niemal 2 mld zł. W zeszłym roku firma obchodziła 80-lecie istnienia.
Fot. Kazimierz Netka
Historia firmy Rockfin, która zajmuje się projektowaniem, produkcją oraz serwisem systemów olejowych, sięga 1991 r. Przedsiębiorstwo dysponuje obecnie kilkoma zakładami produkcyjnymi, a największe urządzenie wykonane przez Rockfin miało masę 50 ton.
Przyznano też tytuły: Osobowość Eksportu – będące nagrodami dla osób, które najbardziej przyczyniły się do rozwoju eksportu. Oto laureaci: Tomasz Baranowski – firma Balex Metal; Leszek Gierszewski – Drutex; Sławomir Samonek – Polska Meat.
Fot. Kazimierz Netka
Tomasz Baranowski, reprezentujący Balex Metal kieruje firmą posiadającą 5 zakładów produkujących materiały budowlane, 21 oddziałów sprzedaży w Polsce i 6 za granicą. Nieustanie dąży do rozwijania eksportu, udoskonala jakość oferowanych produktów i poszerzania oferty.
Fot. Kazimierz Netka
Leszek Gierszewski jest właścicielem i prezesem Druteksu. Utworzył go w 1985 r. Początkowo firma wytwarzała siatki ogrodzeniowe, a potem druty i wyroby z drutu, stąd jej nazwa. Dopiero w 1994 r. ruszyła z produkcją okien.
Fot. Kazimierz Netka
Sławomir Samonek, przedstawiciel Polska Meat jest akcjonariuszem tej gdyńskiej spółki i współautorem jej eksportowych sukcesów. Sprzedaż zagraniczna Polska Meat sięga 200 mln zł, co stanowi niemal 90 proc. łącznych przychodów. Mięso i wędliny oferowane przez tę firmę docierają m.in. do Beninu, Gabonu, Liberii, Konga i Gwinei. Sukcesy na międzynarodowych rynkach zawdzięcza np. poprawie jakości za sprawą inwestycji w nową linię produkcyjną.
Zgłoszenia kandydatów do nagród mogły przysyłać same firmy, instytucje i urzędy publiczne oraz redakcje wydawnictwa Gremi Business Communication tj. redakcje: dziennika „Rzeczpospolita”, dziennika „Parkiet” oraz miesięczników „Sukces” i „BBW” – informuje Katarzyna Marchel – Event Manager, Dział Konferencji i Szkoleń Dziennik „Rzeczpospolita”.
Fot. Kazimierz Netka
Spośród nominowanych firm, które przesłały do redakcji ,,Rzeczpospolitej’’ wypełnione ankiety, w dniu 24 maja w Gdańsku wyboru dokonała kapituła, w skład której weszli: Tomasz Salomon – przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju; Rafał Wiza – partner, szef zespołu doradczego dla sektora Private Equity w KPMG; Robert Wiński – dyrektor CBK, Bank Zachodni WBK; Rafał Kruczkowski – koordynator ośrodka sieci Enterprise Europe Network przy Stowarzyszeniu „Wolna Przedsiębiorczość”; Anna Grapatyn-Korzeniowska – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego; Sławomir Halbryt – prezes Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza; Krzysztof Adam Kowalczyk – redaktor dziennika „Rzeczpospolita”.
Na zdjęciu: Anna Zaleska – Manager, Crido Taxand i Robert Wiński – dyrektor CBK, Bank Zachodni WBK mówią o programie rozwoju eksportu. Fot. Kazimierz Netka.
Konkurs „REGIONALNE ORŁY EKSPORTU” jest częścią Programu Rozwoju Eksportu – będącego inicjatywą Banku Zachodniego WBK realizowaną wraz z partnerami merytorycznymi. Są nimi: Google, Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, wywiadownia gospodarcza Bisnode oraz firma doradcza Crido Taxand oraz firma KPMG. Programowi Rozwoju Eksportu patronują resorty Spraw Zagranicznych i Rozwoju. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego – mówił red. Artur Osiecki – redaktor Działu Ekonomicznego „Rzeczpospolitej”.
Fot. Kazimierz Netka
– Od kilku lat eksport jest jednym z motorów napędowych polskiej gospodarki i stale rośnie. Jak szacuje Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) eksport za cały 2015 r. miał wartość 178,7 mld euro i był o 8,1 proc. wyższy niż rok wcześniej. Z kolei prognoza na br. zakłada osiągnięcie w zagranicznej sprzedaży poziomu 186,1 mld euro co przekładałoby się na wzrost w ujęciu rocznym o 8,6 proc. – informuje Katarzyna Marchel – Event Manager, Dział Konferencji i Szkoleń Dziennik „Rzeczpospolita”.
Fot. Kazimierz Netka
Uhonorowaniu laureatów towarzyszyła konferencja – forum wymiany doświadczeń pomorskich eksporterów. W debacie pt. „Biznes bez granic – poszukiwanie nowych rynków i instrumenty wsparcia polskich eksporterów (WPHI, pomoc de minimis, nowa perspektywa UE, ubezpieczenia gwarantowane przez Skarb Państwa)” uczestniczyli jako paneliści: Joanna Gajda – Departament Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju; Anna Zaleska – Manager, Crido Taxand; Robert Kremser – dyrektor Rozwoju Biznesu, Bisnode Polska; Radosław Czarnecki – dyrektor ds. sprzedaży, Biuro Terenowe w Gdańsku, KUKE SA; Jarosław Popis – Managing Director, Navimor.
Fot. Kazimierz Netka
O ekspansji zagranicznej w praktyce (Bank Zachodni WBK, Bisnode, Google, KPMG w Polsce), mówili: Łukasz Woźniak – Key Account Manager, Bisnode Polska; Jan Chlebny – Account Manager, Google Polska; Piotr Dylak – dyrektor Zespołu Finansowania Handlu, Bank Zachodni WBK SA; Piotr Żurowski – szef Działu Doradztwa Dodatkowego, biuro w Gdańsku, KPMG w Polsce.
Fot. Kazimierz Netka
W debacie pt. „Budowanie marki na rynkach międzynarodowych – jak zostać światowym championem?” Wypowiadali się m.in.: Wojciech Ponikiewski – ambasador, Departament Współpracy Ekonomicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych; Anna Grapatyn-Korzeniowska – zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego; Jan Chlebny – Account Manager, Google Polska; Tomasz Wiśniewski – partner, szef zespołu wycen, KPMG w Polsce; Bogdan Noga – dyrektor naczelny, Zakłady Mięsne „SKIBA”.
Fot. Kazimierz Netka
Informacje na temat wsparcia polskiego eksportu przedstawili m.in. reprezentanci Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. Więcej wiadomości można znaleźć na stronie: http://roe.rp.pl/program/216,gdansk-16-06-2016.html .
Kazimierz Netka