Na ilustracji: Marcin Horała – wiceminister infrastruktury. Źródło: transmisja z telekonferencji.
Kilkaset osób na webinarze dotyczącym planów nowego centralnego lotniska w Europie środkowej, czyli w Polsce
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jedno z największych przedsięwzięć inwestycyjnych, do zrealizowania w dekadzie lat 2021 – 2030, oprócz już powstającego morskiego kanału żeglugowego z Bałtyku do Elbląga. Do tego dojdą budowy portów tzw. zewnętrznych w Gdańsku i Gdyni, a także podobne inwestycje w Szczecinie-Świnoujściu. Zacznie się stawianie morskich farm elektrowni wiatrowych na Bałtyku. Być może ruszy budowa elektrowni jądrowej. To będzie dekada, w której Polska naprawdę może urosnąć w siłę. Stanie się hubem przemysłowym, transportowym znacznej części Europy. Jeśli nie zrealizujemy wspomnianych inwestycji, – zrobi je ktoś innym w swoim kraju.
Wydawało się, że plany budów pokrzyżuje nam pandemia. Jak na razie, inwestycje są realizowane w dobrym tempie. Covid może jednak wpłynąć niekorzystnie na funkcjonowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), czyli na Solidarity Polish Hub Transport, ale nie musi. O tych problemach mówiono 15 grudnia 2020 roku, podczas zdalnej konferencji o nazwie: CPK LIVE!
Szanowni Państwo, mijający rok obfitował w wiele ważnych zdarzeń. Także, jeżeli chodzi o program CPK – napisano w zaproszeniu na tę konferencję. Nie zawsze mieliśmy możliwość przedstawienia Państwu szczegółów naszej pracy ani nawet poruszyć wszystkich zagadnień, z którymi codziennie mierzą się nasi pracownicy. Dlatego też zapraszam Państwa na wyjątkowe wydarzenie, podczas którego podsumujemy tegoroczne prace oraz opowiemy o wyzwaniach, które będą czekać na nas w kolejnym roku. To jednak nie wszystko. Podczas konferencji CPK LIVE! będą Państwo mogli wziąć udział w dyskusji na wybrane przez Was tematy dotyczące realizowanych przez nas projektów. Będziecie Państwo również mieli możliwość zadawania pytań drogą telefoniczną pełnomocnikowi ds. CPK, wiceministrowi Marcinowi Horale. Spotkajmy się we wtorek, 15 grudnia o godzinie 9.30. Konferencja odbędzie się w trybie on-line – zachęcał Mikołaj Wild – Prezes CPK.
Na konferencję CPK LIVE! przybyło (za pośrednictwem internetu) kilkaset osób. To dowodzi, jak wielkim zainteresowaniem cieszy się ten polan budowy centralnego dla Europy Środkowowschodniej, portu lotniczego. Ten plan nie jest nowy. Od zrodzenia się takiego pomysłu mija około pół wieku.
Zbudowanie CPK nie ograniczy się do nafaszerowania wyłącznie centrum Polski szlakami komunikacyjnymi i nowoczesnością. Budowy będą realizowane w całym kraju. To przyczyni się do ożywienia gospodarki w województwach, powiatach, gminach.
Wprowadzenia do tej problematyki dokonali red. Marcin Dobrowolski, a także Piotr Arak – dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Sebastian Gościniarek – jeden z założycieli i Partner w BBSG.
Historia centralnego portu lotniczego sięga lat 70. ubiegłego wieku – usłyszeliśmy, podczas wypowiedzi inaugurujących konferencję CPK LIVE! Już wtedy, w latach 70 ubiegłego wieku, mówiono o przeniesieniu portu lotniczego poza Warszawę. W kryzysie lat 80. ta koncepcja upadła. Odrodziła się w 2010 roku, gdy analiza wskazała, że takie lotnisko jest potrzebne. Zmiany polityczne odsunęły te sprawy na półkę. Temat budowy centralnego lotniska znowu wypłynął kilka lat temu. Teraz koncepcja ta jest już wdrażana.
Być może nie wracano by do tego pomysłu, gdyby wiedziano o tym, że wybuchnie prawdziwa pandemia, paraliżująca ruch lotniczy na całym świecie. Ludzie odzwyczajają się od latania. Nie wiadomo, czy podróże biznesowe się odrodzą, teraz biznesmeni spotykają się online, czyli za pośrednictwem internetu, a dowodem tego jest webinarium CPK LIVE!. Jak będzie po pandemii – nikt nie jest w stanie powiedzieć – stwierdzili eksperci. Jednak, na budowę portów dla samolotów trzeba patrzeć również z innej strony. Nie ma dobrych lotnisk bez dobrych połączeń lądowych. Dlatego, równolegle z planami budowy CPK w rejonie gminy Baranów, powstają plany budowy szlaków kolejowych i drogowych, dojazdowych do CPK. Komponent kolejowy CPK, jeśli zostanie zrealizowany, spowoduje rewolucję w przewozach pociągami. Kolej ma duży wpływ na redukcję gazów cieplarnianych i osiąganie celów neutralności klimatycznej.
Najbliższe lata pokażą, czy przetrwają lotniska regionalne, czy samorządom będzie się opłacało dofinansowywać te porty. Jednak, lotnisko to nie tylko komunikacja, samolotowa. To również uatrakcyjnianie regionów i wzmacniania ich potencjału gospodarczego.
Nic więc dziwnego, że temat budowy CPK wywołuje olbrzymie zainteresowanie. Jak poinformowano podczas webinarium, zapisało się na to wydarzenie około 600 osób.
To było pierwsze takie spotkanie, na którym szeroko przedstawiono dotychczasowe dokonania i plany w budowie CPK – portu komunikacyjnego, czyli nie tylko lotniska. Takie spotkania i podsumowania dokonań będą odbywały się co roku – zapewnił Mikołaj Wild – Prezes CPK.
Webinarium trwało kilka godzin. Program przewidywał m.in.:
09:30 – Studio przedkonferencyjne – Prowadzący: Marcin Dobrowolski
10:00 – Podsumowanie roku – Mikołaj Wild, Prezes CPK:
10:15 – Prelekcje – część wykładowa
Grzegorz Piotrowski – Dyrektor Techniczny, Biuro Planowania i Rozwoju Kolei, „Tajniki trasowania linii kolejowych, czyli kiedy kolej dużych prędkości osiąga duże prędkości?”:
Przemysław Malczewski – Senior Project Manager, Biuro Zagospodarowania Przestrzennego – „Region lotniskowy, czyli dlaczego CPK to nie tylko drogi startowe i stacja kolejowa?”:
Aleksander Wołowiec – Zastępca Dyrektora ds. Interesariuszy Kolejowych, Biuro Interesariuszy Kluczowych i Współpracy Międzynarodowej – „Biznes u bram CPK, czyli inwestycje towarzyszące”:
12:45 – CPK od kuchni: – Minister Marcin Horała odpowiada na pytania Marcina Dobrowolskiego i uczestników. Możliwość zadawania pytań poprzez połączenie telefoniczne
13:45 – Koniec konferencji
Co będzie, jeśli nawyk podróżowania samolotami nie odrodzi się po pandemii? – to pytanie ciśnie się do głów nie tylko autorom pomysłu budowy w Polsce CPK i realizatorom tej koncepcji. Jednak – jak powiedział minister Marcin Horała, nawet, jeśli okaże się, że nowe lotnisko centralne nie będzie tak potrzebne jak się spodziewamy, to połączenia kolejowe, które powstaną jako szlaki dojazdowe do CPK –znacząco ułatwią podróżowanie i transport po Polsce.
Jeśli nie zbudujemy w Polsce CPK, to europejskie usługi lotniskowe w naszej części Europy zostaną przeniesione do innego państwa i Polska na tym straci. Dlaczego więc takie lotnisko nie miałyby być w Polsce? Nasz kraj jest w dobrym położeniu, pomiędzy wschodem i zachodem. Równina między Warszawą i Łodzią to dobre miejsce na budowę centralnego, nie tylko polskiego, ale również europejskiego, portu komunikacyjnego – lotniczego i kolejowego. Pierwsza łopata na budowie CPK ma być wbita w ziemię w 2023 roku. Pierwszy samolot wystartuje stamtąd w 2027 roku – mówiono podczas webinarium CPK LIVE!
Źródła ilustracji: transmisja z telekonferencji
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl