Fot. Tadeusz Urbaniak.
Realizują zamówienia nawet z USA i Australii
Już ponad dwadzieścia pięć lat minęło od powstania PZT – Portowego Zakładu Technicznego Spółka z o.o. w Morskim Porcie Gdynia. Zakład ten, zajmujący się montażem urządzeń kontenerowych, stworzył dzięki fachowości swojej załogi dobrą gdyńska markę, która jest obecnie znana i uznana dosłownie na całym świecie. Specjaliści z PZT wykonywali montaże suwnic dla terminali kontenerowych znajdujących się dosłownie na każdej półkuli począwszy od Nowego Jorku (USA) poprzez Maroko i Francję, a skończywszy na urządzeniach dla terminalu w Petersburgu (Rosja) czy też w dalekiej Australii.
Fot. Tadeusz Urbaniak.
– Rok 2021 był bardzo pracowity i zakończymy go dobrym wynikiem finansowym – podkreśla Krzysztof Bąk – prezes Portowego Zakładu Technicznego Sp. z o.o. – Zakończyliśmy już duży kontrakt w postaci wykonania 30 automatycznych suwnic ASC dla Izraela. Zakończyliśmy też prace montażowe na dwóch dużych maszynowniach przeznaczonych dla potężnej suwnicy stoczniowej dla francuskiej stoczni w Saint Nazaire. Postawiliśmy też dwie duże suwnice nabrzeżowe w terminalu Sea Invest w Antwerpii. Realizowaliśmy również ważne kontrakty w Czechach i w Norwegii. Natomiast w maju br. mieliśmy małe święto – zmontowaliśmy tysięczne urządzenie„ straddle carrier”, czyli przez ostatnich sześć lat tak wiele małych suwnic przejechało przez nasze place montażowe. Stanowi to około 20 do 30 procent światowego rynku tego typu urządzeń. Zresztą w tym roku zmontowaliśmy około 180 urządzeń typu „ straddle carrier”.
Fot. Tadeusz Urbaniak.
Dosłownie strzałem w inwestycyjną „dziesiątkę” okazało się zakupienie przez PZT modułowych zestawów transportowych – SPMT( Self Proppeled Modular Transporter) wyprodukowanych przez europejskiego lidera takich maszyn – niemiecką firmę Scheuerle i przeznaczonych do transportu elementów ponadgabarytowych suwnic oraz dźwigów itp. W roku 2021 zestawy SPMT świadczyły dużą liczbę specjalistycznych usług ciężkiego transportu dla sporej rzeszy nie tylko pomorskich przedsiębiorstw. M.in. przemieszczono ze Stoczni Gdańskiej na barkę główny dźwigar suwnicy dla stoczni w Saint Nazaire – była to praca zespołowa polskich przedsiębiorstw na zlecenie firmy Konecranes VLC. Interesującą realizacją było przewiezienie dwóch sekcji kutra rybackiego z terenu Stoczni Marynarki Wojennej na pontonie aż do Łeby, a następnie – przy pomocy SPMT – do powstającego tam Muzeum Archeologii Podwodnej. Dodać jeszcze trzeba, że pierwsze zestawy SPMT zostały kupione przez PZT w 2013 roku – był to zakup „dedykowany” pod wykonywany wtedy montaż suwnic automatycznych, które trzeba było bezpośrednio przetransportować na nabrzeże Francuskie w Porcie Gdynia. Realizowane kolejne kontrakty były przyczynkiem do zakupu następnych modułów SPMT. Obecnie PZT dysponuje 46 osiami tych modułów i czterema jednostkami napędzającymi SPMT.
Adam Schmidt
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl