Erasmus+ wywindował wiejską szkołę średnią na poziom kontynentalny. W Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie jest wiedza dla młodzieży i dla doświadczonych biznesmenów. Pierwsza Międzynarodowa Konferencja „Innowacje w rolnictwie“

Fot. Kazimierz Netka.

Jedyna w województwie pomorskim placówka ministerialna kształcąca specjalistów z zakresu m.in rolnictwa wskazuje kierunki rozwoju innowacyjnej gospodarki rolnej i nie tylko

– W imieniu organizatora ZSCKR w Swarożynie, zapraszam na I Międzynarodową Konferencję Rolniczą „Innowacje w rolnictwie“ – napisała do nas pani Marika Wohlert.

Z przyjemnością skorzystaliśmy z tego zaproszenia. Udaliśmy się do tej miejscowości, znajdującej się przy szlaku kolejowym i szosie między Starogardem Gdańskim i Tczewem, w północnej części Kociewia, w województwie pomorskim.

Swarożyn – nazwa związana niewątpliwie z kultem Swaroga, słowiańskiego boga słońca; miejscem kultu było grodzisko nad Szpęgawą – napisał prof. Józef Staszewski w publikacji pt. „Mały słownik. Pochodzenie i znaczenie nazw geograficznych“.

Fot. Kazimierz Netka.

Dzisiaj wyróżnia tę miejscowość wspaniała świątynia katolicka. Swarożyn jest łatwo osiągalny z niemal każdego zakątka Polski, bo znajduje się blisko węzła komunikacyjnego na autostradzie A1 – Amber One.

Przed wejściem na teren szkoły spotykamy panów uczniów, którzy wskazują przybywającym drogę do miejsca konferencji. W budynku zaopiekowały się nami panie uczennice, prowadząc do szatni oraz na salę gimnastyczną przystosowaną do potrzeb międzynarodowego spotkania.

Fot. Kazimierz Netka.

Tuż przed inauguracją, 14 listopada 2024 roku, o konferencji opowiedział nam Piotr Popielarczyk – dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie:

Fot. Kazimierz Netka.

– Około pół roku temu zrodził się taki pomysł, żeby przy współpracy z firmami branżowymi zorganizować w naszej szkole pierwszą międzynarodowa konferencję. Wybraliśmy temat: „Innowacje w rolnictwie“. a to dlatego, że jesteśmy ostatnimi laty szkołą dynamicznie się rozwijającą dzięki temu, że jesteśmy szkołą resortową, gdzie organem prowadzącym jest minister rolnictwa i rozwoju wsi. Jesteśmy taką szkołą jedyną w województwie pomorskim. Stąd mamy możliwości i predyspozycje do tego, żeby szkoła osiągnęłam pułap najwyższego szczebla pod względem podstawy edukacyjnej, jak również rozwoju dydaktycznego.

Konferencja w zakresie innowacyjności skoncentruje się na współpracy międzynarodowej i na połączonym projekcie w ramach Erasmus+, gdzie głównym tematem będzie dzisiaj wykorzystywanie dronów w rolnictwie w szeroko pojętym tego znaczeniu.

Fot. Kazimierz Netka.

Dzisiejsze przedsięwzięcie i konferencja jest naszym działaniem. Finansowany w ramach Erasmus + jest projekt dwuletni. Wczoraj mieliśmy spotkanie z wszystkimi grupami międzynarodowymi, spotkanie roboczo – projektowe. Dzisiaj jest prezentacja miedzy innymi tych grup międzynarodowych i jakby połączyliśmy te dwa działania w jedno wydarzenie.

Fot. Kazimierz Netka.

Na tej konferencji są uczestnicy z całej Polski w zasadzie, bo i z Wrocławia, i są przedstawiciele uczelni wyższych, bo promujemy bardzo i działamy w obszarze tak zwanego kwadratu edukacyjnego, czyli: uczeń – rodzic – nauczyciele, pracownicy szkoły – a czwartym ogniwem są właśnie uczelnie i pracodawcy, czyli współpracujemy bezpośrednio z tym czwartym ogniwem, natomiast przedstawiciele z zagranicy reprezentują: Rumunię, Włochy, Chorwację i Turcję – powiedział Piotr Popielarczyk – dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie.

Fot. Kazimierz Netka.

– Spotkanie w Zespole Szkół w Swarożynie daje szanse na konsultacje międzynarodowe – poinformowali prowadzący konferencję. – Chcemy zaprezentować nowoczesne rozwiązania stosowane w rolnictwie, technologie dostępne już dzisiaj, a umożliwiające prowadzenie upraw w sposób jeszcze bardziej racjonalny, zrównoważony środowiskowo i z większa korzyścią ekonomiczną.

– Szanowni państwo, na początek dzisiejszej konferencji chcielibyśmy powiedzieć, dlaczego współpracujemy w zakresie międzynarodowym, w jakim stopniu współdziałamy, w jakich formach – powiedział Piotr Popielarczyk – dyrektor Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie. – Jest ze mną pani Marta Gulgowska, nauczycielka przedmiotów zawodowych w naszej szkole, jednocześnie koordynatorka współpracy międzynarodowej. Pani Marta przedstawi państwu podstawowe informacje – co szkoła robi w zakresie działań na rzecz bycia w Europie.

Szanowni państwo, kilku lat temu rozpoczęliśmy współpracę w wymianie praktyk zawodowych dla uczniów. Pierwsze praktyki wyjazdowe były w Niemczech. Zintensyfikowało się to zadanie i dzisiaj można powiedzieć, że odwiedzamy ponad 15 krajów w Europie, realizujemy w nich praktyki zawodowe, podejmujemy różne działania na rzecz rozwoju edukacji, poprawy jakości kształcenia, a przede wszystkim też poprawy współpracy i informacji na poziomie językoznawstwa

– Drodzy goście, zacznijmy od skojarzeń z wyjazdami – zaproponowała na początku swego wykładu Marta Gulgowska – nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie:

Fot. Kazimierz Netka.

– Z pewnością podróże, wymiana doświadczeń, nowe możliwości. Nasi uczniowie to pokolenie XXI wieku, oni nie znają świata bez nowoczesnych technologii. Jednym ze sposobów transformacji jest wykorzystanie możliwości, które daje nam Erasmus+. Dzięki niemu właśnie niezmiennie możemy brać udział w szkoleniach i realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.

Fot. Kazimierz Netka.

Uczestnikami projektów w naszej szkole są zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Projekty umożliwiają rozwijanie międzynarodowej współpracy, nawiązywanie kontaktów na lata.

Fot. Kazimierz Netka.

Akredytacja Erasmusa określana jest mianem biletu wstępu do programów realizowanych w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego. Skraca ona drogę do pozyskania środków na różne działania, a taką akredytację mamy już kolejny rok.

Tu zaczyna się lista naszych dotychczasowych projektów, z których szczególną uwagę pragnę poświęcić projektowi związanemu z rozwijaniem rolnictwa precyzyjnego, gdzie nacisk położony jest na wykorzystanie nowoczesnych technologii w rolnictwie, szczególnie przez młodych rolników, z którymi mamy kontakt w szkole, ponieważ są uczniami tutaj. Wielu z nich wyszło z naszej szkoły z nowymi umiejętnościami, Wyposażeni zostali oni w te umiejętności dzięki świetnemu zasobowi szkoły, wyposażenie jej w nowoczesne urządzenia i wiedzę z zakresu posługiwania się tymi urządzeniami przez nauczycieli zawodu.

Fot. Kazimierz Netka.

W związku z realizacją tego projektu stworzone zostały materiały dydaktyczne, a sam projekt został nominowany do nagrody w kategorii Ekologia, w konkursie EDUInspiracje 2022.

Uczestnictwo w projekcie Erasmus+ z perspektywy ucznia:

Fot. Kazimierz Netka.

Po pierwsze, to okazja do dwutygodniowego oderwania się od rzeczywistości szkolnej, Wyjazd z rówieśnikami do innego kraju zawsze jest z naszej perspektywy bardzo atrakcyjny turystycznie.

Po drugie – jakie są jeszcze korzyści? Zdecydowanie jest to możliwość poznania innego kraju nie tylko z perspektywy turysty ale z ekonomicznej strony, bo przecież uczniowie chodzą tam do pracy w ramach realizacji praktyk.

Po trzecie: w związku z finansowaniem z budżetu Unii Europejskiej uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów związanych z wyjazdem.

Po czwarte: z przekonania, że wszystko nas dzieli, okazuje się, że dużo więcej nas łączy

Po piąte – dochodzi do niezwykle ważnego aspektu komunikacji, pod koniec wyjazdu uczniowie są w stanie rozmawiać w języku obcym z innymi narodowościami, więc myślę, że to jest takie bardzo wymierne.

Po szóste. Po każdym wyjeździe, w którym uczestniczy 20 – 25 uczniów, możemy powiedzieć, że uczniowie czują, że naprawdę zainwestowali w siebie, Na wyjazd w ramach Erasmusa trzeba zapracować i tutaj bierzemy pod uwagę i oceny, i potencjał ucznia, a także otoczenie społeczne. Można więc powiedzieć, że takie wyjazdy mają też na celu motywowanie uczniów do lepszej postawy uczniowskiej.

Fot. Kazimierz Netka.

Podczas wyjazdu nauczycieli zdecydowanie dochodziło do poszerzenia naszych kompetencji jako kadry uczącej. Wracamy z nowymi wiadomościami, które przekazujemy uczniom. Dochodzi też oczywiście do tego, że wizerunek szkoły jest znacznie ulepszany w środowisku lokalnym, krajowym.

Galeria zdjęć z wyjazdów nauczycielskich. Mogliśmy nie tylko zwiedzać, ale też ciężko pracować, żeby później wiedzę przekazać naszej społeczności, naszej młodzieży.

Jakie są korzyści dla szkoły?

Jest z nami dyrektor szkoły tureckiej, do której się udaliśmy. Porównujemy różne rzeczy, też doświadczenia, wdrażamy z ową wiedzą, którą wykorzystujemy w różnych aspektach no i dajemy takie możliwości, żeby z czasem te relacje wzmacniać i przekładać na kolejne działania, które planujemy.

Fot. Kazimierz Netka.

Jak młodzież spędza czas podczas wyjazdów zagranicznych? Jest tam dużo zajęć praktycznych, jest to oczywiście zawsze związane z zawodem, w którym kształcą się uczniowie no i na pewno ta perspektywa jest inna niż gdyby realizowali te prace w kraju. Dzięki na przykład praktykom zarówno nauczycielskim jak i uczniowskim w krajach basenu Morza Śródziemnego, wykorzystujemy produkty, które są tam lokalne, a wiec pracujemy ze świeżymi na przykład owocami, co nie byłoby tak naprawdę realne tutaj w Polsce, a więc uczymy się nowych form obróbki, co jest bardzo cenne, bo niewykluczone, że niektórzy z naszych uczniów wcale w kraju nie zostaną, chociaż chcielibyśmy, żeby wykorzystali te wiadomości tutaj.

Poza realizacją praktyk, uczniowie mają też czas na naukę języka, na to, aby zwiedzać. Zawsze te wyjazdy umożliwiają uczestnictwo w kilku wycieczkach fakultatywnych i jest to też bezpłatne – co warto podkreślić. Dlatego jest to taka forma nagrody za uczestnictwo w wyjeździe.

Wśród naszych projektów był też związany z promowaniem aktywności fizycznej – co ma bardzo dobre przełożenie w osiąganiu dobrych wyników w nauce i to właśnie jako zespół, też międzynarodowy. W związku z tym powstały produkty w postaci podręcznika, który może służyć wychowawcom, wuefistom, którzy powinni jak najwięcej aktywne formy przekazywania wiedzy wprowadzać. Statystki mówią, że te formy jak najbardziej skutkują. Z pomocą kodu QR można dostać się do różnego rodzaju źródeł. Bardzo jesteśmy dumni z realizacji także tego projektu.

Fot. Kazimierz Netka.

A teraz jesteśmy na początku drogi z naszymi nowymi partnerami – z Chorwacji, Turcji, Włoch i Rumunii. Już wczoraj odbyło się pierwsze spotkanie mające na celu ustalenie harmonogramu działań i to, jakie zadania będą dla kogo. Wczoraj doszło do takiego spotkania twarzą w twarz, natomiast jesteśmy w kontakcie już od niespełna roku i zaczynamy działać. Projekt potrwa dwa lata. Związany jest też – można powiedzieć – z innowacjami w rolnictwie, Mamy na celu wykorzystanie teledetekcji, wykorzystanie dronów, wykorzystanie wiedzy takiej nowej, technologicznej, a wiec znowu z naciskiem na młodych rolników, na naszych uczniów. Będziemy budować pewne nowe metody, tak żeby po ich wdrożeniu szkoła działała sprawniej, szkoła działała ciekawiej, była bardziej atrakcyjna dla kolejnych kandydatów.

Fot. Kazimierz Netka.

Warto wspomnieć, że jesteśmy w sieci eTwinning, która zachęca społeczność szkół i instytucji; prowadzone są projekty edukacyjne za pośrednictwem narzędzi cyfrowych. Proszę państwa, nie uciekniemy od tego, więc staramy się robić co w naszej mocy aby nadążać, aby to robić kreatywnie, aby wręcz być liderem w wielu kwestiach i chwytamy nowe tematy, na przykład ten projekt, o którym właśnie mówiłam. Ten najnowszy, jest tak naprawdę można powiedzieć pierwszy w kraju – kiedy próbujemy nawiązać jakieś kontakty – to nie jest dokładnie taki temat, więc nie możemy niczego powielać, trzeba pewne rzeczy stworzyć. Jesteśmy bardzo dumni, dzięki panu dyrektorowi, który jako pierwszy wszedł w ten temat i zapalił nas do działania i teraz mamy tego owoce i oby trwało to jak najdalej i jak najdłużej.

Fot. Kazimierz Netka.

Nasze główne cele są niezmienne. Chcemy, żeby nadal uczestnictwo w projektach było formą prestiżową dla uczniów, żeby wiedzieli co jest wygraną w tej grze, to, że one naprawdę dużo zyskają na tych wyjazdach. Po drugie, oczywiście, idziemy z potrzebami szkoły, jesteśmy szkołą rolniczą, o czym dumnie mówimy i staramy się przekazywać wszystkie umiejętności, które są potrzebne naszym uczniom, później jako absolwentom. W skrócie: kompetencje społeczne, kulturowe, technologiczne, uczenia się przez całe życie – to właśnie daje nam współpraca międzynarodowa. Sa to też różne nowe realizacje, inspiracje, dzielenie się naszymi osiągnięciami – co mogłam zrobić również dzisiaj i z czego bardzo się cieszę, Bardzo dziękuję! – powiedziała Marta Gulgowska – nauczycielka przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie.

W programie dalszej części I Międzynarodowej Konferencji Rolniczej w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Stanisława Staszica w Swarożynie „Innowacje w rolnictwie“, były następujące wydarzenia: prezentacja przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi; prezentacja partnerów zagranicznych, w tym tureckiego partnera AIR3DMAP:

Fot. Kazimierz Netka.

prezentacje przez wolontariuszy; prezentacja przedstawiciela Agrarius;

Fot. Kazimierz Netka.

prezentacja przedstawiciela Ampol-Merol:

Fot. Kazimierz Netka.

prezentacja prof. Jarosława Potarzyckiego z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu:

Fot. Kazimierz Netka.

podsumowanie konferencji, krótka prezentacja osiągnięć szkoły.

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Jest kontynuacją europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Do udziału w programie są zatem uprawnione także instytucje i organizacje publiczne i prywatne wspierające edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne osób w każdym wieku.

Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny, a także bardziej cyfrowy. Będzie miał też kluczowe znaczenie dla planowanego do 2025 r. utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu Unia Europejska zamierza m.in. zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, umożliwić osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.

Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (źródło: https://erasmusplus.org.pl/o-programie ).

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *