Gdańsk. Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3 w Baltic Hub Container Terminal. Zdolność przeładunkowa wzrośnie do 4,5 mln TEU rocznie. Europa znowu staje się silniejsza gospodarczo, dzięki Gdańskowi, dzięki Polsce

Fot. Kazimierz Netka.

Wzrost zdolności przeładunkowych Baltic Hub bezpośrednio przełoży się na wzmocnienie konkurencyjności polskiego sektora portowego

Polska ma cztery morskie porty strategiczne, odgrywające dużą rolę w Europie – tak jest od dość dawna. Kilkanaście lat temu zaczął w Gdańsku powstawać terminal kontenerowy, który sprawił, że polska gospodarka morska coraz więcej liczy się w świecie. Chodzi zaś o terminal kontenerowy na terenie Portu Północnego w Gdańsku. Z początku obiekt ten funkcjonował pod nazwą: DCT czyli Deepwater Container Terminal i statki były przyjmowane przy jednym terminalu: T1. Potem powstał terminal T2. DCT zmienił nazwę na Baltic Hub i się rozbudowuje: powstaje T3.

Fot. z Archiwum Baltic Hub

Ważne wydarzenie w procesie realizacji tej inwestycji miało miejsce 5 czerwca 2024 roku. Oto zapowiedź, którą przekazały nam Magdalena Jagła – kierownik ds. marketingu i komunikacji w Baltic Hub oraz Katarzyna Frankiewicz – specjalista ds. komunikacji zewnętrznej i CSR w Baltic Hub:

Zaproszenie na uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3

Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. zaprasza na uroczystość Wmurowania Kamienia Węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3, która odbędzie się dnia 5 czerwca 2024 rokuna terenie budowy T3, w Baltic Hub przy ul. Kontenerowej 7 w Gdańsku.

Fot. Cezary Spigarski.

Inwestycja T3 to kluczowy krok w dalszym rozwoju Baltic Hub. Na terenie portu powstanie trzecie głębokowodne nabrzeże, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

Po zakończeniu budowy, Baltic Hub stanie się jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, wspierając rozwój polskiej gospodarki oraz rynków Europy Środkowo-Wschodniej i krajów bałtyckich.

Fot. Kazimierz Netka.

Uroczystość rozpoczął red. Sergiusz Ryczel, witając gości. Obecni byli m.in.: Charles Baker – dyrektor generalny Baltic Hub; Adam Żołnowski – dyrektor finansowy Baltic Hub; Ross Clarke – dyrektor operacyjny Baltic Hub; Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie infrastruktury; Agnieszka Pomaska – posłanka na Sejm RP; Jacek Karnowski – poseł na Sejm RP; Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska; Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska; Emil Rojek – wicewojewoda pomorski; Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska; prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni; Artur Popko – dyrektor generalny firmy Budimex; Alan Aleksandrowicz – wiceprezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

Realizacja inwestycji, takich jak terminale kontenerowe, w obecnej sytuacji na świecie ma niebagatelne znaczenie. Na samym początku zwrócił na to uwagę w swym wystąpieniu Charles Baker – dyrektor generalny Baltic Hub. Napięcia w rejonie Morza Czerwonego i Kanału sueskiego oraz wojna na Ukrainie, wpływają na przebieg morskiego handlu i nie tylko. Bezpieczeństwo żeglugi jest zagrożone również innych powodów i w innych miejscach na świecie. W rozwój portów warto więc inwestować, bo paraliżowane bywają lądowe szlaki transportowe – kolejowe i drogowe.

– Szanowny panie prezesie, szanowni państwo, pani prezydent, szanowni goście. Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie na tej wyjątkowej uroczystości, a jest ona wyjątkowa bo przecież nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie o 36 hektarów – powiedział Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

– Te 36 hektarów to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój na zrobienie kolejnego kroku w budowie tak ważnej części Polski, jaką jest gospodarka morska. Chciałbym państwu powiedzieć, że takie inwestycje jak ta są powodem do dumy, dlatego że tutaj do Gdańska będą wpływać po najważniejszych szlakach transportowych największe na świecie kontenerowce i dzięki temu będzie mogło ich wpływać jeszcze więcej. Wzrost tego wolumenu przeładunku do 4,5 miliona TEU sprawia, że będziemy mieli w Polsce jeden z największych tego typu terminali na kontynencie i z tego możemy być bardzo dumni. Właśnie takie Inwestycje jak ta są szansą na wielki rozwój polskiej gospodarki, wyznaczają kierunek właśnie w jakim to powinniśmy podążać czyli wzmocnienie rozwoju portów i całej gospodarki morskiej. Chciałbym serdecznie podziękować i pogratulować wszystkim osobom, które były i są zaangażowane w realizację tego projektu i powiedzieć, że z wielką nadzieją również patrzę na to,  co wydarzy się w przyszłości czyli na realizację terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych, który też ma powstać nieopodal.

Fot. Cezary Spigarski.

Jeszcze raz dziękuję państwu za zaproszenie. Polski rząd wspiera wszystkie inwestycje, takie inwestycje jak ta, które służą rozwojowi gospodarczemu, które służą polskiej gospodarce i rozwojowi gospodarki morskiej. Jestem przekonany, że dzięki takim przedsięwzięciom jak właśnie rozbudowa Baltic Hub, polska gospodarka morska jest na dobrym kursie – stwierdził Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie infrastruktury.

– Szanowny panie prezesie drogi zarządzie wszyscy, którzy jesteście współwłaścicielami Baltic Hub, także obywatele poniekąd jesteśmy współwłaścicielami przez Polski Fundusz Rozwoju – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

Fot. Kazimierz Netka.

– To jest fundusz państwowy. Panie ministrze, pani wojewodo, pani prezes, pani posłanko i panie pośle, pani prezydent, przedstawiciele szeroko rozumianej branży morskiej. Dzisiaj wielkie święto. To też powód do dumy, bo kiedy przypominam sobie – to były początki mojej pracy w Urzędzie Miejskim w Gdańsku – marzeniem wtedy jeszcze pod inną marką: DCT, kiedy w 2007 roku ten odważny projekt zaczął mieć miejsce tutaj w Gdańsku, kiedy trzeba było pokonać wiele trudności prawnych, bo to nie były wcale takie oczywiste wtedy sprawy. Nie wiem czy ktokolwiek mógł przypuszczać, że takiego rozmachu nabierze Baltic Hub – terminal kontenerowy i że będzie rozwijał się dalej. To bardzo ważne dla Gdańska. Wiążą się z tym także wyzwania. O nich rozmawiamy z panem ministrem, z Zarządem Portu jak i z Baltic Hubem. Te wyzwanie infrastrukturalne – bo przecież to kontenery będzie trzeba stąd, z Gdańska, z terminala jakoś przewieźć w inne części i Polski i Europy – ale już dziś dziękuję za otwartość i zrozumienie tego. Dziękuję także za współpracę ze społecznościami, które sąsiadują z Baltic Hubem. Mam nadzieję na dalszy rozwój tej współpracy bo myślę, że ta społeczna odpowiedzialność biznesu to też jedna z dobrych cech także waszej spółki i za to dziękuję i mam nadzieję na dalszy rozwój. Trzymam kciuki za dokończenie inwestycji, trzymam kciuki za kolejną inwestycję bo my jesteśmy z niej dumni w Gdańsku, na Pomorzu i w Polsce, ale poza dumą myślę, że daje ona także poczucie bezpieczeństwa w tym świecie, w którym chyba nie możemy być niczego pewni. Mówił o tym także pan prezes, pan minister. Myślę że wzmocnienie tutaj na Pomorzu niezależności Rzeczpospolitej Polskiej także od towarów, które nie wiadomo jak będą mogły do nas przepływać. Dlatego cieszę się z tego rozwoju i mam nadzieję na dalszą współpracę. Wszystkiego dobrego zwłaszcza w takim dniu jak dzisiaj na budowie – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska.

– To wspaniała chwila powiedzieć tutaj kilka słów. Mam przygotowane bardzo uporządkowane wystąpienie, ale pozwolę sobie go państwu nie przedstawić, a powiedzieć kilka słów od siebie – mówiła prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Fot. Kazimierz Netka.

– 11 lat temu w 2013 roku miałam okazję być tutaj i po raz pierwszy wejść na kontenerowiec, który przypłynął w dziewiczym rejsie do portu Gdańsk. To było bardzo niezwykłe wydarzenie móc wejść na ten statek, znaleźć się na mostku i zobaczyć z jednej z drugiej strony zobaczyć jak te pudełeczka niesamowicie sobie podróżują na dźwigach, jaka to jest niezwykła układanka. Jeszcze nie było T2. Był tylko T1. To było 11 lat temu. O T2 wtedy marzyliśmy.

I T2 powstał w bardzo szybkim czasie i ogromnie wzmocniło to potencjał Baltic Hubu, Portu Gdańsk i miasta Gdańsk, Polski, polskiej gospodarki morskiej, polskiej gospodarki, miejsce Polski w Europie i na świecie.

Fot. Cezary Spigarski.

Jesteśmy w wyjątkowym miejscu, w Porcie Północnym. Ten port ma w tym roku 50 lat. Baltic Hub jest trochę młodszy bo niedługo skończy 18 lat ale to jest najmłodsza część Portu Gdańsk, najmłodsza, najpiękniej się rozwijająca i wymagająca bardzo dużego konsekwentnego wieloletniego wysiłku na budowę infrastruktury przede wszystkim kolejowej, żebyśmy mogli wyprowadzać ładunki z portu. Potrzebujemy silnego intermodalu. Tak że ze swojej strony nie będę mówić więcej, chociaż strasznie mnie korci, żeby powiedzieć jeszcze dużo innych ciekawych historii. Mam ogromną satysfakcję być tutaj dzisiaj z państwem, móc powiedzieć parę słów od siebie nieprzeczytanych z wystąpienia które jest bardzo dobrze przygotowane za co dziękuję mojemu zespołowi, panu dyrektorowi od marketingu i komunikacji ale chciałam bardzo serdecznie podziękować za wysiłek, który zarząd Baltic Hubu wykonał przez te wszystkie lata.

Życzyłabym sobie takiej siły u mnie w porcie jaka wystąpiła tutaj na Baltic Hubie i również chciałabym powiedzieć, że ze swojej strony obiecuję pełną współpracę zarówno z Baltic Hubem jak i ze wszystkimi podmiotami, które są zainteresowane i mają do tego oczywiście siły i środki i serce aby wzmacniać polską gospodarkę morską – zapewniła prof. Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

– Szanowni państwo, jest mi niezmiernie miło, że mogę być tutaj na to przedstawiciel Polskiego Funduszu Rozwoju. Pani prezydent Dulkiewicz trochę nas wywołała do tablicy – mówił Bartłomiej Pawlak – wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Fot. Kazimierz Netka.

– Zapytałem przed przyjazdem tutaj czy mogę powiedzieć coś o cyfrach, o efektywności działania Polskiego Funduszu Rozwoju. Niestety, to jest tajemnica przedsiębiorstwa, działamy w ramach ustawy o funduszach inwestycyjnych ale mogę powiedzieć jedno, że inwestycje państwa pieniędzy czyli polskich podatników, realizowane przez PFR wracają z nawiązką. To jest naprawdę dobra inwestycja. Gdybym tylko mógł wkładać swoje własne pieniądze do PFR, na pewno zrobiłbym to bez dyskusji, Natomiast co jest istotne, co warto podkreślić będąc tutaj w Baltic Hubie, to jest przykład tego na co nas stać jako Polskę. Ja się wielokrotnie zajmowałem inwestycjami zagranicznymi, które polegały na tym, że Polska daje teren, daje pracowników i daje pomoc publiczną. Tutaj idziemy krok dalej, tutaj jesteśmy pełnoprawnym uczestnikiem całego procesu, więc jeżeli sobie odmieniamy przez wszystkie przypadki hasło local content, to ono tutaj się rzeczywiście realizuje. Dlatego też chciałem podziękować tym, którzy na co dzień pilnują żeby rzeczywiście ten local content czyli ten polski aspekt, o którym mówiła pani prezydent, rzeczywiście się tutaj realizował. Więcej takich inwestycji powinniśmy sobie życzyć.

Drugi element, o którym chciałbym powiedzieć: jest to wielka inwestycja infrastrukturalna. My się trochę w Polsce cały czas boimy takich inwestycji. Uważamy, że one generują różnego rodzaju ryzyka, One wychodzą poza horyzonty, poza horyzonty wyborcze i w związku z tym są trudne ale krótki film pokazał jak szybko można je realizować i też z jakim sukcesem. Myślę, że to jest ważne, że w tych procesach uczestniczy Polski Fundusz Rozwoju bo mam takie poczucie, że tam, gdzie jesteśmy zaangażowani, tam ryzyka po stronie Skarbu Państwa maleją. To jest także sygnał pod kątem innych projektów infrastrukturalnych, które są dzisiaj dyskutowane czy w nich PFR jest gotowy uczestniczyć.

Fot. Cezary Spigarski.

Co jest również istotne to to, że PFR to nie tylko infrastruktura, to nie tylko transformacja energetyczna, w której jesteśmy bardzo mocno osadzeni. To są także inne projekty, o których warto wspomnieć, ja mówię dlatego że nasza po części nowa Rada Nadzorcza ostatnio nas skarciła i powiedziała: za mało potrafiliście mówić o tym, co wyście zrobili, co osiągacie, więc chciałem przypomnieć, że Polski Fundusz Rozwoju to także inwestycja w ogromny projekt restrukturyzacyjny dotyczący PESY – jednego z nielicznych polskich producentów, złożonych produktów tej skali. Gdyby nie PFR pewnie w Bydgoszczy mielibyśmy dzisiaj konglomerat różnych hurtowni w miejscu, na którym dzisiaj funkcjonuje załoga, która składa się chyba z 4000 pracowników i ostatnio wygrała przetarg na obsługę kolei rumuńskich. Możemy być z tego o tyle dumni, że po raz pierwszy marża płynie do polskiej firmy z zagranicznego KPO bo to my korzystamy z rumuńskiego KPO, bo PESA wygrała miliardowy konkurs. To jest także inwestycja w WB Electronics, czyli firmę, która dzięki inwestycji zyskała międzynarodowe uznanie i międzynarodową wiarygodność. Nikt nie musi tłumaczyć i wyjaśniać co to jest WB Elektronics bo to oczywiście jedna z najbardziej innowacyjnych dużych polskich firm.

Fot. Cezary Spigarski.

Polski Fundusz Rozwoju to także fundusz inwestycji samorządowych. Będąc w Gdańsku nie mogę nie powiedzieć o tym, że gdy przychodziłem do PFRu, mieliśmy dwie inwestycje samorządowe. Pierwsza to była w Międzynarodowe Targi Gdańskie i dzisiaj już można powiedzieć, żegnając się z PFR-em, właśnie podpisaliśmy wszystkie papiery dotyczące naszej kolejnej inwestycji – to jest znowu Międzynarodowe Targi Gdańskie, tak że to są bardzo szybko i bardzo sprawne różnego rodzaju projekty infrastrukturalne, a jeszcze mamy przed sobą wielki projekt dotyczący przemysłu czasu wolnego. Mam nadzieję, że w tym także PFR będzie uczestniczył.

Chciałem na koniec podziękować naszym partnerom, z którymi tworzymy to joint venture: partnerom z Singapuru, z Australii – można powiedzieć, ze brzmi to egzotycznie. Dla nas jest to bardzo inspirujący przykład, bo mamy już w Polsce udane konsorcja joint venture, realizujące tego typu projekty. Mam nadzieję, że to nie jest ostatni projekt, który wspólnie realizujemy.

Fot. Cezary Spigarski.

I na koniec mam też nadzieję, że wkrótce postawimy kropkę nad „i” jeśli chodzi o terminal 5. Długo konkurowaliśmy o to, gdzie ma być port instalacyjny i z różnymi pomysłami krajowymi, ale przede wszystkim z portem na Bornholmie. Udowodnimy, że terminal 5 będzie wspaniale prosperującym terminalem, który będzie służył także naszemu offshorowi – powiedział Bartłomiej Pawlak – wiceprezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Fot. Kazimierz Netka.

Kolejnym wydarzeniem było podpisanie listu – Aktu Erekcyjnego, umieszczenie go w kapsule i wmurowanie jako kamienia węgielnego.

Fot. Kazimierz Netka.

Dodatkowe wiadomości zawiera komunikat, który przekazała nam Aleksandra Chalińska – Deputy Head of Media Relations w Personal PR:

Wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowego nabrzeża T3 w Baltic Hub

5 czerwca br. na terenie Baltic Hub odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę trzeciego terminalu T3. Rozbudowa największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o kolejne, trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi, nie tylko umacnia jego pozycję na Bałtyku, ale jest kolejnym ważnym krokiem na drodze do powstania jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.

W ceremonii uczestniczyli członkowie kadry zarządzającej oraz rady nadzorczej Baltic Hub, przedstawiciele akcjonariuszy, kluczowi interesariusze, klienci oraz wykonawcy. Wśród zaproszonych gości znaleźli się również przedstawiciele władz lokalnych i państwowych, w tym Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Agnieszka Pomaska – posłanka na Sejm RP, Beata Rutkiewicz – wojewoda pomorska, Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Miasta Gdańska, oraz Dorota Pyć – prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Podpisany przez nich akt wmurowania umieszczono w specjalnej tubie – kapsule czasu, którą następnie wmurowano pod inwestycję.

Fot. Cezary Spigarski.

– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w październiku 2022, a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME. Utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę, która zwiększyła powierzchnię lądową Polski. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, a teraz na powstałej wyspie trwają kolejne etapy prac budowlanych. Nowe nabrzeże o długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną dostarczone już we wrześniu 2024.

Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Fot. Cezary Spigarski.

Zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU, by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. To z kolei pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy zarówno regionu, jak i całego kraju.

Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim. Projekt T3 wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników terminala. Już na etapie planowania projekt był realizowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk w regionie. Baltic Hub stawia na ekologiczne rozwiązania, takie jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i specjalny beton redukujący emisję CO2.

Pełne zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku.

O Baltic Hub:

Fot. z Archiwum Baltic Hub

Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. to największy i najszybciej rozwijający się polski terminal kontenerowy i jedyny terminal głębokowodny na Bałtyku. Łączy Azję, Unię Europejską z Polską i wschodzącymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej i całego Morza Bałtyckiego. Do Baltic Hub przypływają największe statki na świecie wyruszające z Dalekiego Wschodu.

Firma obsługuje polski import, eksport oraz tranzyt i z powodzeniem konkuruje z portami niemieckimi, holenderskimi i belgijskimi. Dzięki doskonałym połączeniom z miejscami docelowymi Baltic Hub jest naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, a całej Europy Środkowej i Wschodniej. Terminal ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi, jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy. W 2023 roku Baltic Hub obsłużył 2,05 miliona TEU i obecnie zatrudnia ponad 1400.

Fot. Cezary Spigarski.

Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii globalna sieć PSA obejmuje ponad 170 lokalizacji w 44 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych należąca do Skarbu Państwa, która oferuje instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi – poinformowali przedstawiciele Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *