Fot. Kazimierz Netka
Województwo pomorskie staje się coraz bardziej uskrzydlone
W 2019 roku przewoźnicy operujący na gdańskim lotnisku uruchomili 7 nowych połączeń. Uaktywnił się Norwegian, który jest konkurentem SAS. Niezmiennie, najbardziej uczęszczane kierunki lotów to Londyn, Skandynawia, Niemcy.
Fot. Kazimierz Netka
W 2019 roku pojawili się w Gdański trzej nowi przewoźnicy: Eurowings, Swiss oraz Easy Jet. Miesięczny rekord w Gdańsku przypada na okres letni, z najlepszym wynikiem 560 000 obsłużonych pasażerów w jednym miesiącu. Linie SAS odnotowały podobną liczbę przewiezionych osób co w 2018 roku; Lufthansa miała lekki spadek, a pozostali przewoźnicy odnotowali lekki wzrost. Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk cieszy się z dużego sukcesu linii Wizz Air, które przewiozły 2,5 mln pasażerów (przypomnijmy, że w 2019 roku gdański lotnisko obsłużyło łącznie ponad 5 mln pasażerów, więc Wizz Air ma w tym udział prawie 50-procentowy)
Fot. Kazimierz Netka
Tylko 7 procent pasażerów obsługiwanych na gdańskim lotnisku, w podróżach zagranicznych do dalszych lotów wykorzystuje Lotnisko im. Chopina w Warszawie. Pozostali korzystają z innych możliwości. W 1994 roku, gdy powstawała spółka Port Lotniczy Gdańsk, za pośrednictwem Lotniska im. Chopina w Warszawie latało z Gdańska w świat aż 94 procent obsłużonych w Gdańsku pasażerów podróżujących do innych krajów.
Fot. Kazimierz Netka
Ruch nieregularny – czarterowy – wzrósł w ubiegłym orku w Gdańsku nieznacznie W ostatnich latach najwięcej rejsów czarterowych było do Grecji, W 2019 roku na pierwsze miejsce wysunęła się Turcja. Te zmiany zależą od bezpieczeństwa na świecie. Gdy jest dobrze, wielu pasażerów wybiera Turcję i Egipt. Gdy się sytuacja międzynarodowa pogarsza, turyści czarterowi z Gdańska najchętniej latają do Hiszpanii.
W 2019 roku przewoźnicy osiągnęli w Gdańsku bardzo dobry wskaźnik wypełnienia miejsc w samolotach. To jednak nie jest miernikiem ich finansowego sukcesu, bo liczy się również cena sprzedaży biletów.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Jeśli chodzi o przewozy Cargo za pośrednictwem gdańskiego lotniska, to zauważalna jest tendencja wzrostowa. Firmy kurierskie zaczynają ze sobą rywalizować. Przewozy cargo w skali świata spadły w 2019 roku o 5 procent w stosunku do stanu z 2018 roku. Zwykle ten wskaźnik wyprzedza nieco to, co się może wydarzyć w gospodarce światowej, czyli może to zmniejszenie ilości przewiezionych towarów, być zwiastunem spowolnienia gospodarczego. Jednak, na gdańskim lotnisku nie było w 2019 roku znaczącego zmniejszenia się przewozów cargo.
W związku z powyższymi danymi można wnioskować, że gdański port lotniczy jest w dobrej kondycji finansowej. Wskaźniki to potwierdzają. Port Lotniczy Gdańsk jest jednym z 5 rentownych polskich portów lotniczych wraz z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Fot. Kazimierz Netka
Dobra kondycja finansowa gdańskiego lotniska pozwala na realizację kolejnych przedsięwzięć inwestycyjnych. W ubiegłym roku rozpoczęto dwa projekty: rozbudowę terminala T2 oraz budowę Alpha – pierwszego z 7 biurowców, mających powstać w ramach tworzenia Airport City Gdańsk.
Zarząd gdańskiego lotniska snuje śmiałe plany: osiągnięcie 6 mln obsłużonych pasażerów na koniec 2021 toku. W tym celu zamierza zachęcać mieszkańców ościennych województw do korzystania z gdańskiego lotniska. Pomoże w tym rozwój infrastruktury drogowej. Gdańsk ma niezbyt korzystny tzw. obszar ciążenia, bowiem blisko znajduje się Bałtyk – obszar bezludny. W o wiele korzystniejszej sytuacji pod tym względem jest np. Lotnisko Katowice Pyrzowice.
Zarząd gdańskiego lotniska spodziewa się też napływu pasażerów z Rosji i Białorusi. Uruchamianiem połączeń Gdańska z lotniskami w tych państwach mogą być tanie linie lotnicze. Jednak to, gdzie mogą one lądować, jest regulowane umowami międzyrządowymi, a nie między lotniskami i przewoźnikami. Być może już pod koniec bieżącego roku zostanie otwarte połączenie lotnicze Gdańska z Sankt Petersburgiem.
Gdańsk jest ważnym lotniskiem dla Skandynawów. Dotarcie z tych państw do Polski jest najłatwiejsze właśnie samolotami
Należy spodziewać się ciągłego wzrostu liczby osób podróżujących samolotami. Polska lotnicza jest bowiem stosunkowo młodym rynkiem lotniczym. W naszym kraju jest ciągle wiele osób, które jeszcze nie latały samolotami. Ponadto, Polska dopiero od kilkunastu lat „odkrywana” jest przez obywateli Europy Zachodniej. Jesteśmy rynkiem lotniczym na bardzo niskim poziomie rozwoju. Red Andrzej Wardziak – ekspert lotniczy, powołując się na analizy rządowe, powiedział, że w roku 2035 na polskich lotniskach może być obsłużonych nawet 90 milionów pasażerów.
Jak bardziej szczegółowo wyglądał ruch na gdańskim lotnisku w 2019 roku? O tym poinformowali nas Michał Dargacz – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk i Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji, Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp.z o.o., przekazując następujący komunikat:
Bijemy rekordy!
Podsumowanie 2019 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Ok. 5,4 mln obsłużonych pasażerów i prawie 50 milionów złotych zysku – taki był rok 2019, najlepszy w historii rok dla Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Gdańskie lotnisko ma rekordową liczbę 88 połączeń lotniczych i realizuje dwie ogromne inwestycje budowlane.
W grudniu Port Lotniczy Gdańsk świętował wizytę 5 milionowego pasażera. Dziś wiadomo, że w całym 2019 roku było w sumie 5.376.120 pasażerów przylatujących i odlatujących z Gdańska.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
„Nasz cel, by przekroczyć 5 milionów pasażerów w ciągu roku, osiągnęliśmy z nawiązką. To bardzo ważna informacja dla nas, że pasażerowie coraz chętniej wybierają Gdańsk jako cel swoich podróży i że dobra sytuacja gospodarcza oraz coraz lepsza oferta turystyczna Pomorza mają bezpośredni wpływ na zwiększający się ruch pasażerski na naszym lotnisku” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
W 2019 roku z gdańskiego lotniska samoloty wykonały w sumie 48.882 operacji startów i lądowań, najwięcej w historii firmy.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Za liczbami pasażerów i operacji lotniczych podążają też zyski finansowe Portu Lotniczego Gdańsk. Za rok 2019 są one rekordowe. Zysk netto wyniósł 49.938.000 zł, co stanowi wzrost o prawie 540 procent w stosunku do roku 2018. „Ruch lotniczy i statystyki są bardzo ważne dla każdego Portu Lotniczego, ale ważne jest, aby mieć także dobre wyniki finansowe. Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym nasza firma może realizować inwestycje, w tym tak nowatorską na polskim rynku jak Airport City Gdańsk” – powiedział Tomasz Kloskowski.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
W 2019 roku pasażerowie zyskali nowe ciekawe połączenia realizowane przez nowych przewoźników. Wiosną wystartowały loty z Gdańska do Zurychu realizowane przez linie lotnicze SWISS, a jesienią do Dusseldorfu z Eurowings. Najpopularniejszym kierunkiem podróży w 2019 roku z Portu Lotniczego Gdańsk był Londyn.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
W siatce jest 88 połączeń z Gdańska do 71 portów lotniczych w 22 krajach. W rozkładzie wiosennym i letnim 2020 pojawi się 5 nowych połączeń: do Zadaru w Chorwacji, Kalamaty w Grecji, Bari we Włoszech, Zaporoża na Ukrainie i Burgas w Bułgarii. Linia Norwegian uruchomi swoje niskokosztowe połączenia do Kopenhagi, Trondheim, Helsinek, Goteborga i Sztokholmu.
Port Lotniczy Gdańsk w 2019 roku osiągnął rekordowy wynik w przewozach towarów. W okresie od stycznia do grudnia wyniósł on 6.887 ton.
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Dobra kondycja finansowa Portu Lotniczego Gdańsk daje możliwości realizacji rozpoczętych w 2019 roku dużych i rozwojowych inwestycji. Port rozbudowuje Terminal Pasażerski T2 o pirs zachodni i buduje biurowiec Alpha. Zgodnie z umową, realizacja pirsu powinna się zakończyć w trzecim kwartale 2021 roku. Inwestycję prowadzi Korporacja Budowlana Doraco za ponad 255 mln zł netto. Biurowiec Alpha ma być realizowany do trzeciego kwartału 2021 roku przez firmę HOCHTIEF Polska za prawie 66 mln zł netto. To pierwszy z siedmiu obiektów biurowych w ramach Airport City Gdańsk.
Przed Portem Lotniczym ogromne przedsięwzięcie logistyczne. 27 maja 2020 roku do Gdańska przyjedzie kilkadziesiąt tysięcy kibiców piłkarskich na mecz finałowy Ligi Europy na stadionie Energa. Port Lotniczy Gdańsk będzie gotowy na obsłużenie dodatkowych nawet 100 samolotów z fanami futbolu.
W czerwcu 2019 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk odbył się trzeci, nocny bieg po lotnisku. W Skywayrun Airport Gdańsk wzięło udział prawie 4 tysiące zawodników. 20 czerwca 2020 do udziału w biegu po drodze startowej organizatorzy zapraszają 5 tysięcy biegaczy (zapisy na pakiety startowe zaczęły się 16 stycznia 2020).
Siatka połączeń 2020
Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk
Billund, Aberdeen, Doncaster–Sheffield, Edynburg, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Barcelona-El Prat, Paryż-Beauvais, Kutaisi, Eindhoven, Rejkiawik-Keflavik, Brema, Dortmund, Hamburg, Kolonia-Bonn, Alesund, Bergen, Bodo, Haugesund, Kristiansand, Molde, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Stavanger, Tromso, Trondheim, Goteborg, Malmo, Sztokholm–Skavsta, Turku, Charków, Kijów, Lwów, Odessa, Zaporoże, Bari, Mediolan-Bergamo, Wiedeń (Wizz Air);
Ateny, Kalamata, Belfast, Birmingham, Bristol, Edynburg, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Manchester, Newcastle, Alicante, Baracelona-Reus, Dublin, Cork, Malta, Oslo-Torp, Aarhus, Kopenhaga, Kraków, Wrocław, Goteborg, Sztokholm–Skavsta, Vaxjo, Kijów, Odessa, Mediolan-Bergamo, Piza, Hamburg, Burgas, Zadar (Ryanair);
Kopenhaga, Oslo-Gardermoen, Sztokholm-Arlanda (SAS); Frankfurt, Monachium (Lufthansa); Amsterdam (KLM); Kraków, Warszawa (LOT); Helsinki (Finnair); Dusseldorf (Eurowings), Bergen, Oslo-Gardermoen, Trondheim, Helsinki, Kopenhaga, Goteborg, Sztokholm-Arlanda, (Norwegian), Ryga (airBaltic), Zurych (SWISS) – poinformowali Michał Dargacz – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk i Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji, Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp.z o.o.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl