Gdynia. Rozpoczyna się kluczowa dla dalszego rozwoju portu, inwestycja. Podstawowym jej celem jest umożliwienie zawijania do Gdyni największych na Bałtyku statków

Fot. Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia.

Pełniejsze będzie wykorzystanie potencjału portu, wzrosną przeładunki

Podpisano umowę na realizację zadania „Przebudowa akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m”. Jest to finalny etap wieloletnich inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach zadania inwestycyjnego „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III” – poinformował Aleksander Wicka – Kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia:

Ta kluczowa dla dalszego rozwoju portu inwestycja, jest kolejnym tak ogromnym przedsięwzięciem realizowanym przez ZMPG S.A. w ostatnim czasie.

– Podstawowym celem realizacji tego projektu jest umożliwienie zawijania do portu największych na Bałtyku statków. Realizacja projektu przyczyni się do pełniejszego wykorzystania potencjału portu, wzrostu poziomu przeładunków w terminalach, a tym samym zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia w rejonie Morza Bałtyckiego – mówi Jacek Sadaj, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

W ubiegłych latach została wykonana przebudowa nabrzeży Norweskiego, Słowackiego oraz Włoskiego, skrócono Północną Ostrogę Pilotową. Realizowana jest przebudowa Ostrogi Pilotowej oraz Nabrzeża Portowego. Powyższe projekty miały na celu umożliwienie przeprowadzenie kluczowych dla rozwoju Portu robót budowlanych, czerpalnych na całej długości Kanału Portowego, od Wejścia Głównego do Nabrzeża Puckiego, umożliwiających osiągnięcie docelowej głębokości -16,0m. W niezbędnym zakresie pogłębione zostaną również Baseny III, IV oraz V. W ramach prac zostaną również wykonane umocnienia dna przy nabrzeżach Szwedzkim, Bułgarskim / Puckim oraz nad rurociągami paliwowymi zlokalizowanymi w dnie w rejonie Awanportu, przełożone zostaną kable teletechniczne przebiegające pod dnem Kanału Portowego na teren Marynarki Wojennej. W ramach prac wyczerpane zostanie ca. 4 mln m3 urobku, który zdeponowany zostanie na klapowisku morskim. Ilość urobku umożliwiłaby zasypanie 1.600 pełnowymiarowych basenów olimpijskich.

Fot. Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia.

Wykonawca – belgijska firma JanDeNul – zobowiązany jest do wykonania przedmiotu umowy w terminie 16 miesięcy od dnia przekazania terenu budowy.

– Dzisiaj została podpisana umowa pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A. a firmą Jan De Nul na roboty czerpalne, zasypowe i pokrewne w Porcie Gdynia. Cieszymy się na nadchodzącą współpracę z Portem Gdynia, dołożymy wszystkich starań, aby ten duży i ważny projekt infrastruktury morskiej zakończył się sukcesem – komentuje Kurt Levrau – Area Manager Europe.

Realizacja zadania ma na celu umożliwianie obsługi znacznie większych jednostek pływających o długości do 400 m, co bardzo przyczyni się do zwiększenia przeładunków w Porcie Gdynia, zarówno w zakresie kontenerów, jak i towarów masowych i drobnicy.

Zadanie realizowane jest przy wsparciu z funduszy z Unii Europejskiej w wysokości 273 mln zł, w ramach Umowy o dofinansowanie nr POIS.03.02.00-00-0070/18-00 z dnia 28.12.2018 r.

Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Projekt: Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III. Więcej wiadomości znajduje się na stronie: https://www.port.gdynia.pl/poglebianie/ – wynika z informacji, które przekazał nam Aleksander Wicka – Kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *