Fot. Kazimierz Netka.
Rozwój infrastruktury dla elektromobilności to wyzwanie dla Polski
Od początku 2022 roku w Polsce przybyło niemal 10 000 aut elektrycznych. Przyrost jest imponujący, ale potęguje on problem zbyt małej liczby stacji do ładowania takich pojazdów – na jedną stację przypadają średnio ponad 22 „elektryki”. Nie bez powodu Polska zajęła ostatnie miejsce spośród 22 krajów ujętych w rankingu „EV Readiness Index – które kraje najlepiej radzą sobie z elektryczną rewolucją motoryzacji?”. Jeśli chodzi o stopień rozwoju infrastruktury do ładowania uzyskaliśmy zaledwie 3 na 13 możliwych punktów. Polska musi więc poczynić postępy, jeśli chce dogonić inne kraje europejskie w rozwoju infrastruktury dla elektromobilności i dobrze przygotować się na planowany przez UE zakaz rejestracji samochodów spalinowych – poinformował Hubert Tracz-Koszela z Biura Prasowego firmy Dekra. Oto ciąg dalszy:
Popularność samochodów elektrycznych na Wisłą stale rośnie. Według Licznika Elektromobilności, prowadzonego przez Polski Związek Przemysłu Motorowego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na koniec maja w Polsce było zarejestrowanych już łącznie 48 675 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.
– Coraz więcej osób przestawia się na bardziej ekologiczne zasilanie swoich pojazdów. Pojazdy elektryczne (EV) są jednym ze sposobów ograniczenia globalnego ocieplenia i z roku na rok ich liczba stale rośnie. Ten trend dodatkowo przyspieszy ze względu na plany Unii Europejskiej, która chce zakazać rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku. Przyszłość to elektromobilność i należy się do niej odpowiednio przygotować pod kątem infrastruktury, serwisu i szeroko pojętych usług – mówi Wojciech Śliz, ekspert firmy DEKRA Polska, lidera w dziedzinie bezpieczeństwa oraz specjalistycznych usług dla branży automotive i przemysłu.
Polska musi budować stacje do ładowania
Źródło ilustracji: Dekra.
W parze z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych musi iść rozwój niezbędnej infrastruktury, przede wszystkim stacji do ładowania tego typu pojazdów. Pod tym względem niestety w naszym kraju jest gorzej niż w wielu innych państwach naszego kontynentu.
– Dostępność stacji do ładowania jest kluczowym czynnikiem do tego, by użytkownicy samochodów elektrycznych mogli z nich komfortowo korzystać. Obecnie mamy tylko nieco ponad 2,2 tys. stacji z ok. 4250 stanowiskami do ładowania. Problemem jest nie tylko rzadka siatka takich stacji, ale też fakt, że ich liczba rośnie wolniej niż liczba „elektryków” na drogach. Czerpiąc z wzorców i doświadczeń najbardziej rozwiniętych pod tym względem krajów, jak Norwegia, Wielka Brytania czy Holandia, trzeba tę dysproporcję stopniowo niwelować – dodaje Wojciech Śliz z DEKRA Polska.
W poprawie tego stanu rzeczy ma pomóc m.in. rozporządzenie Komisji Europejskiej, które nakłada na kraje członkowskie obowiązek, by publiczna infrastruktura do ładowania gwarantowała minimum 1 kW mocy dla każdego zarejestrowanego auta elektrycznego i 0,66 kW dla hybrydy plug-in.
Dobra infrastruktura to bezpieczna infrastruktura
Oprócz budowy nowych stacji do ładowania konieczne jest zadbanie o ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Muszą one być odpowiednio przetestowane przed uruchomieniem, a w trakcie pracy poddawane odpowiednim przeglądom okresowym i serwisowym. DEKRA Polska przywiązuje dużą wagę do sprawdzenia ich zgodności z normami i wymogami lokalnymi czy też przeprowadza profesjonalne testy bezpieczeństwa, funkcjonalne i środowiskowe.
– Wszystko po to, by rozwijać poziom infrastruktury dla elektromobilności. Chcemy, by każda stacja ładowania działała zgodnie z międzynarodowymi regulacjami, posiadała niezbędne certyfikaty (m.in. UL 2202 Electric Vehicle Charging System Equipment czy cMETus) i służyła kierowcom samochodów elektrycznych – podsumowuje Wojciech Śliz z DEKRA Polska.
***
Grupa DEKRA w Polsce to część międzynarodowego koncernu DEKRA SE z siedzibą w Stuttgarcie. Od niemal stu lat na świecie i dwudziestu w Polsce eksperci DEKRA pracują na rzecz zwiększania poziomu bezpieczeństwa na drodze, w pracy i w domu. W Polsce biura DEKRA znajdują się we Wrocławiu, Warszawie i Krakowie oraz w Gdańsku i Toruniu.
Wiedzę i wieloletnie doświadczenie ekspertów DEKRA, pozwala dostarczać firmom rozwiązania dopasowane do indywidualnych ich potrzeb w dziedzinie bezpieczeństwa, rozwoju biznesu, audytów, inspekcji, usług dla przemysłu, nadzorów inwestycyjnych oraz certyfikacji systemów zarządzania i rozwoju kompetencji.
W ramach szerokiego zakresu działań DEKRA oferuje swoje usługi także klientom indywidualnym m.in. odbiór mieszkań od developera, certyfikację kompetencji zawodowych, ocenę techniczną posiadanego samochodu. W usłudze Auto Raport DEKRA dokonywana jest kompleksowa diagnostyka pojazdu przed jego zakupem, pozwalająca na rzetelną ocenę stopnia zużycia poszczególnych elementów. Ekspertyza taka pozwala na uniknięcie nieplanowanych kosztów naprawy ukrytych wad samochodu oraz umożliwia zwiększenie komfortu jazdy – wynika z informacji, które przekazał nam Hubert Tracz-Koszela z Biura Prasowego firmy Dekra.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl