Na ilustracji: Trasa linii kolejowej nr 201 – północnej części zbudowanej za czasów II Rzeczypospolitej, magistrali węglowej. Źródło mapy podstawowej: Rozkład jazdy PKP. Fot. Kazimierz Netka.
Gdańsk – stolica Żuław – ponosi największe obciążenia związane z rozwojem województwa pomorskiego. Musi znosić konsekwencje obecności u siebie przemysłu, by np. Pojezierze mogło chwalić się czystszym środowiskiem
Rozwój terenów na zachód od Trójmiasta, na Kaszubach, jest wspierany olbrzymimi nakładami finansowymi, a najwięcej pieniędzy z terenu województwa pomorskiego wpływa do budżetu państwa m.in z Gdańska – stolicy Żuław gdzie środowisko naturalne jest bardzo nadwerężone funkcjonowaniem przemysłu
Polska znowu inwestuje olbrzymie pieniądze w rozwój gospodarczy Kaszub. Unowocześnia linię kolejowa, którą Polska zbudowano w latach dwudziestych ubiegłego wieku, wkrótce po odzyskaniu niepodległości.
Szczegóły tej modernizacji linii 201 zawiera poniższa informacja, przekazana nam przez Przemysława Zielińskiego z Zespołu Prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe:
PLK SA podpisały umowę na „linię życia dla polskiego intermodalu”
Kolejny krok ku modernizacji linii kolejowej nr 201, łączącej woj. kujawsko-pomorskie z Pomorzem. Podpisaliśmy umowę na modernizację odcinka z Kościerzyny do Somonina wraz z pracami na linii nr 214 Somonino – Kartuzy. Będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu i nowe możliwości podróżowania pociągami. Wartość zadania wynosi blisko 1,3 mld zł netto pochodzących ze środków krajowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą zadania pn. „Odcinek A – Roboty budowlane na liniach kolejowych nr 201 odc. Kościerzyna – Somonino oraz nr 214 Somonino – Kartuzy realizowane w ramach projektu „Prace na odcinku Kościerzyna – Gdynia”.
– Rok 2024 był bardzo dobry dla polskiej kolei. PLK SA zamkną ten rok podpisanymi umowami na budowę i modernizację linii o wartości ponad 17 mld zł. Jeszcze większa kwota, bo aż 17,5 mld zł, to wartość ogłoszonych w tym roku przetargów. Modernizacja linii nr 201 jest ważna nie tylko z punktu widzenia zwiększenia atrakcyjności połączeń pasażerskich na Pomorzu, ale także ze względu na zapewnienie sprawnego i bezpiecznego przewozu towarów koleją do portu w Gdyni – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
– Drogowcy podczas podpisywania umów często stosują określenie „droga życia”. W przypadku podpisania umowy na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Gdynia mówimy o takiej właśnie drodze życia dla polskiego intermodalu – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Linia nr 201 stanowić będzie alternatywne połączenie Bydgoszczy z Trójmiastem, istotne dla sprawnego przewozu ładunków na trasie północ – południe kraju i umożliwiająca przewoźnikom pasażerskim przygotowanie nowych, atrakcyjnych połączeń – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Fot. Kazimierz Netka.
Zmodernizujemy 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie kolejowe Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 120 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna.
Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214. Perony wraz z dojściami zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Fot. Kazimierz Netka.
Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h).
Inwestycję zrealizuje firma Budimex S.A. za kwotę 1 275 856 322,48 zł netto dla zakresu podstawowego ze środków krajowych (Krajowy Program Kolejowy). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.
Nowa jakość kolei z Bydgoszczy do Trójmiasta
Podpisana umowa to kolejny istotny krok ku modernizacji trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Prace w ramach zadania prowadzone są od 2021 r. W tym roku zakończyliśmy prace na bajpasie kartuskim oraz na linii nr 229 Glincz – Kartuzy, wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Zasadnicze roboty na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na realizację prac na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją linii nr 229 na odcinku Glincz – Kartuzy, a w listopadzie ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na modernizację stacji Maksymilianowo. Zakończenie prac (bez odbiorów) na trasie Kościerzyna – Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest z końcem 2027 r. a na pozostałych odcinkach (Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Maksymilianowo w ramach 4 kontraktów) w latach 2025-2030.
Inwestycja poprawi połączenia pasażerskie Trójmiasta i Kaszub z woj. kujawsko-pomorskim. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście zelektryfikowanej trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.
W ramach projektu zaplanowaliśmy przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, budowę nowych przystanków, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h) – poinformował Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomnijmy, że Polska inwestuje także olbrzymie środki w rozwój szos szybkiego ruchu. Odbywa się to również m.in. na Kaszubach, a droga ta nosi roboczą nazwę trasy kaszubskiej.
Przy okazji wspomnijmy, skąd napływają z terenu Pomorskiego największe pieniądze do budżetu państwa. To przede wszystkim z Żuław, i z ich stolicy, czyli z Gdańska. Tutaj bowiem, w Gdańsku, znajduje się najwięcej dużych przedsiębiorstw, jak porty, stocznie, rafineria, a także świadczone są różne usługi. Koncentracja przemysłu powoduje, że w tych miejscach, z których Polska ma najwięcej pieniędzy w swym budżecie, środowisko naturalne jest bardzo narażone na zanieczyszczenia, a tym samym może to szkodzić mieszkańcom miejsc najbardziej szczodrych dla budżetu państwa.
Tereny na zachód od Trójmiasta dużo korzystają, a obciążenia znoszą Gdańsk, Gdynia i Sopot. Gdańsk – stolica Żuław – ponosi największe koszty rozwoju całego województwa.
Kazimierz Netka
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl