Fot. Kazimierz Netka.
Nowy Świat otwiera się dla… świata
Fot. Kazimierz Netka
Powstaje obiekt, który już dawno miał być. Chodzi zaś o kanał, uniezależniający Polskę i Unię Europejską od utrudnień w żegludze przez Cieśninę Pilawską w Rosji. Już jest gotowy most południowy nad przekopem Mierzei Wiślanej. Od 25 czerwca 2021 r. mogą z niego korzystać kierowcy. W oddaniu obiektu do użytkowania uczestniczył m.in. wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Fot. Kazimierz Netka
Piątek 25 czerwca 2021 roku był niezwykłym dniem dla mieszkańców Mierzei Wiślanej i turystów, przybywających do Krynicy Morskiej. Około godziny 12.30 oddano do użytku niezwykły most – umożliwiający skrzyżowanie drogi wodnej – morskiej – z szosą lądową. Tak się stało w rejonie osiedla Nowy Świat w gminie Sztutowo w województwie pomorskim, na budowie kanału żeglugowego dla morskich statków, by mogły z Bałtyku dopływać m.in. do Portu Morskiego w Elblągu.
Fot. Kazimierz Netka
Uroczystość była więc bardzo ważna, wszak powstanie kanału może zdecydowanie wpłynąć na znaczące ożywienie gospodarcze Zalewu Wiślanego oraz miejscowości i gmin położonych nad tym akwenem.
Fot. Kazimierz Netka
W oddaniu do użytku unikatowego, obrotowego mostu nad powstającą śluzą dla statków, uczestniczyli m.in.: parlamentarzyści, Marek Gróbarczyk – wiceminister infrastruktury, Grzegorz Witkowski – wiceminister infrastruktury, Dariusz Drelich – wojewoda pomorski, Małgorzata Winiarek-Gajewska – prezes zarządu NDI – reprezentantka konsorcjum NDI/BESIX – budującego kanał w tym mosty nad nim, kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni – będącego inwestorem w imieniu Skarbu Państwa. Zaproszono też m.in. komendantów Policji, Państwowej Straży Pożarnej, samorządowców z województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Fot. Kazimierz Netka
Uroczystość prowadziła Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent dyrektora Urząd Morski w Gdyni.
Fot. Kazimierz Netka
– Otwarcie mostu południowego to dowód na to, że prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z założonym harmonogramem. Postęp prac widoczny jest również przy budowie mostu północnego, gdzie wykonano większość robót konstrukcyjnych. Dzięki tym obiektom kierowcy nie będą stać w korkach, czekając, aż przez kanał żeglugowy przepłynie statek, co z pewnością przyczyni się do większego komfortu podróży – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, inaugurując uroczystości.
Fot. Kazimierz Netka
Pan minister Gróbarczyk powiedział też, że rozpoczyna się etap odbioru robót na budowie przekopu. Jeszcze rok temu widać tu było pozostałości po przecince, dzisiaj mamy nowy most, nowy fragment drogi 501. Za parę miesięcy gotowy będzie drugi most – północy, a w przyszłym roku – otwarcie całej drogi wodnej w poprzek Mierzei Wiślanej.
Fot. Kazimierz Netka
Wiele tygodni temu obiecaliśmy, że na wakacje oddany ten most do użytkowania – przypomniała Małgorzata Winiarek-Gajewska – prezes zarządu NDI. Cieszę się, że możemy powiedzieć, że dotrzymaliśmy złożonych obietnic – dodała pani prezes, podkreślając, że to wielki dzień dla konsorcjum NDI/BESIX.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Oddanie mostu południowego do jazdy było bardzo potrzebne, ze względu na ruch turystycznych, który z dnia na dzień będzie się natężał – powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Mam nadzieje, że kolejne odbiory zrealizowanych etapów też będą się odbywały zgodnie z planem, a za rok znowu będziemy mogli się spotkać i podziwiać pierwszy statek, który będzie tą drogą wodna przepływał, już po zakończeniu pierwszego etapu inwestycji.
Fot. Kazimierz Netka
Pan dyrektor poinformował też, że pierwszym samochodem, który przejedzie oddanym do użytku moście nad przyszłym kanałem żeglugowym, będzie zrekonstruowany, zabytkowy samochód polski, CWS, który był produkowany w Polsce w latach 1927 – 1931.
Przekazanie mostu do użytku kierowcom pojazdów lądowych, nastąpiło około godziny 12.30, po słowach ministra Marka Gróbarczyka:
– Cała naprzód przez nowy most!
Fot. Kazimierz Netka
Potem, ruszył zabytkowy pierwszy polski samochód CWS, a zanim pojazdy realizatorów budowy, czyli NDI/BESIX oraz inwestora – czyli Urzędu Morskiego w Gdyni. Następnie – czekające na przejazd samochody, zdążające do Krynicy Morskiej i z niej wracające. Wcześniej ruch po szosie 501 w rejonie budowy kanału w poprzek Mierzei Wiślanej odbywał się wahadłowo. Kierujący autami i ciężarówkami, autobusami musieli (niedługo) stać w korkach. Ruch był regulowany sygnalizacją świetlną i przez upoważnione do tego osoby.
Fot. Kazimierz Netka
Oddanie do użytku nowego, mostowego odcinka drogi nr 501, pozwoli na realizację budowy kanału w jego części południowej, czyli od strony Zalewu Wiślanego.
Fot. Kazimierz Netka
Most Południowy jest jednym z dwóch mostów obrotowych zaplanowanych do wykonania w ramach prac przy realizacji drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Jest to jeden z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Jego długość to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą wynosi ok. 560 ton.
Oto film:
Źródło filmu: Ministerstwo Infrastruktury
Most posiada dwa przęsła, obraca się na podporze z łożyskiem soczewkowym, a każdy z siłowników obrotu mostu waży 4 tony. Most Południowy wyważono na podstawie specjalnej procedury, przy użyciu specjalistycznego sprzętu, z uwzględnieniem ciężaru nawierzchni na jezdniach i chodnikach – poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Fot. Kazimierz Netka
Więcej informacji na temat mostu południowego
To jeden z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Jego łączna długość to ponad 60 metrów, masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton. Ciekawostką jest, że pomimo tak specyficznej konstrukcji i masy, został on zmontowany co do milimetrów i wyważony co do kilogramów.
Dane techniczne: długość mostu (wraz z dylatacjami): 61.15 m; szerokość: 17,20 m; liczba przęseł: 2 (19,5 m + 40 m); klasa obciążenia mostu: A; ciężar konstrukcji stalowej ustroju nośnego: 373 tony; ciężar przeciwwagi: 160 ton; klasa techniczna drogi na obiekcie: G; dylatacje: palczaste; posadowienie: pale prefabrykowane.
Terminy realizacji robót: posadowienie – pale prefabrykowane marzec 2020; roboty żelbetowe – fundamenty, przyczółki, filary – kwiecień wrzesień 2020; montaż elementów mechaniki i hydrauliki mostu – październik 2020 – czerwiec 2021; montaż konstrukcji stalowej – listopad 2020- kwiecień 2021; wyważenie obiektu – kwiecień 2021; próbne obciążanie obiektu – czerwiec 2021.
Ciekawostki: most obraca się na podporze P2 na łożysku soczewkowym; siłowniki obrotu mostu ważą 4 tony każdy.
Most wyważono z uwzględnieniem wszelkich ciężarów, nawet nawierzchni na jezdniach i chodnikach. Wyważenie odbyło się na podstawie specjalnej procedury, pod nadzorem specjalistycznego sprzętu, z dokładnością do kilogramów – poinformowała Magdalena Kierzkowska – rzecznik prasowy/asystent dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.
Źródło ilustracji: Urząd Morski w Gdyni. Autor wizualizacji: arch. Mateusz Mielewczyk.
Budowa kanału żeglugowego w polskiej części Mierzei Wiślanej uniezależni nas od Rosji. Do tej pory, chcąc dostać się bezpośrednio z Bałtyku na Zalew, musimy uzyskiwać zgodę Federacji Rosyjskiej na przepłynięcie Cieśniny Pilawskiej, znajdującej się w Obwodzie Kaliningradzkim. Kanał w Nowym Świecie znacznie skróci drogę statkom np. z Trójmiasta do Elbląga.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl