Na północy Polski nie tracimy operacji lotniczych z powodu mgieł. Utrudnienia są powodowane zakłóceniami sygnału GPS

Fot. Kazimierz Netka.

W 2024 roku na gdańskim lotnisku w mglistej pogodzie nie wylądowały tylko trzy samoloty

W sumie w całym ubiegłym roku było 56 839 operacji lotniczych. To rekordowa liczba
w historii gdańskiego lotniska. Trzy razy piloci zdecydowali się nie lądować we mgle z powodu wyposażenia samolotu, na którym wykonywano lot. Dodajmy, że wiele innych samolotów w tym samym czasie wylądowało w Gdańsku – wynika z informacji, które przekazała mam red. Agnieszka Michajłow – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk. Oto ciąg dalszy:

Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III. Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł” – powiedział Jarosław Trzoska – kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. Dodał, że obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, co zdarzające się zakłócenia sygnału GPS, które doskwierają liniom lotniczym i ich załogom.

Wracając do pogody, w ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk 95 razy uruchamiał procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie z powodów pogodowych nie wylądowało 8 samolotów. Przyczyną był silny i porywisty wiatr, wiejący
z niekorzystnych kierunków.

Systemy ILS (Instrument Landing System) kategorii III mają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle. Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera. System składa się m.in. z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, a prace trwały cztery lata – poinformowała red. Agnieszka Michajłow – rzecznik prasowy Portu Lotniczego Gdańsk.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *