ORP Jaskółka – okręt, który powstał w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku – stolicy Żuław. Uroczystość chrztu jednostki i jej wodowanie. ORP Jaskółka zasili 12. Dywizjon Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, prawdopodobnie w przyszłym roku

Fot. Kazimierz Netka.

Bałtyk to miejsce, gdzie nie mamy hybrydowej kurtyny, nie mamy tarcz. Posiadamy tam światłowody, gazociąg, Naftoport – wyeksponowane na działania floty Federacji Rosyjskiej. Nie mamy na Bałtyku odporności na hybrydowe zagrożenie. Jedyną metodą ochrony jest wzmacnianie Marynarki Wojennej RP i jej zdolności obronnych

Marynarka Wojenna Rzeczypospolitej Polskiej staje się coraz silniejsza. To dobrze, bo zagrożenie wzrasta, także na Bałtyku, którego znaczną część Polska zamierza bardzo intensywnie wykorzystywać. Snute są plany lepszego zagospodarowania polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej na Bałtyku. Razem z naszymi morskimi wodami wewnętrznymi i z morzem terytorialnym jest to obszar wielkości mniej więcej Belgii. Na dnie Bałtyku mamy rurociągi, kable energetyczne, a wkrótce będą tam budowane farmy morskich elektrowni wiatrowych. Te obiekty muszą mieć zapewnioną bardzo dobrą ochronę, także przed minami morskimi, które – w związku z coraz bardziej napiętą sytuacją w Europie – mogą się pojawiać. Do niszczenia podmorskich systemów transportowych już nie raz dochodziło.

Fot. Kazimierz Netka.

Przed minami mają nas chronić specjalne statki, trałowce. Marynarka Wojenna naszego kraju otrzymuje nowe jednostki tego rodzaju: niszczyciele min. Ważne wydarzenie z tym związane miało miejsce 26 czerwca 2024 roku w Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Tam ochrzczono i zwodowano okręt „Jaskółka”. Na tę doniosłą chwilę przybyło wiele zacnych osób, w tym budowniczowie ORP „Jaskółka”, czyli stoczniowcy. Niektóre najważniejsze wydarzenia odnotowaliśmy:

Trzeba też wziąć pod uwagę innowacje, które są w marynarkach wojennych innych krajów

– Jesteśmy na uroczystości chrztu i wodowania kolejnego okrętu Marynarki Wojennej. Jest to okręt, który zasadniczo jest niszczycielem min, ale także może wykonywać różne zadania bojowe, więc Marynarka Wojenna wzbogaca się o okręt o dwóch funkcjach: pomocniczej i bojowej – powiedział nam uczestniczący w uroczystości prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Natomiast istotne jest, żeby Marynarka Wojenna rozwijała się w sposób kompleksowy i miała wszystkie rodzaje okrętów, a także trzeba wziąć pod uwagę te innowacje, które mamy w marynarkach wojennych, czyli powstają już i drony powietrzne, i drony podwodne, i drony nawodne. Powinniśmy też wyposażać się w tego typu uzbrojenie.

Oddanie kolejnego okrętu z serii, to jest istotne wzmocnienie Marynarki Wojennej i pokazanie, że możemy wykonywać zadania, które są na nas nałożone w NATO, ale żeby te zadania wykonywać, to praktycznie Dywizjon Niszczycieli Min powinien liczyć co najmniej 12 okrętów, a dywizjony bojowe powinny liczyć co najmniej po trzy okręty i to powinny być dywizjony różnego typu okrętów bojowych, od dużych okrętów rakietowych, poprzez małe okręty rakietowe i innego typu okręty, wspomagające tę działalność – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Uroczystość prowadził Grzegorz Landowski – prezes zarządu spółki PortalMorski.pl, dyrektor ds. komunikacji w Stoczni Remontowa Holding.

Fot. Kazimierz Netka.

Inauguracją wydarzenia było przyjęcie przez wiceadmirała Jarosława Ziemiańskiego -­ inspektora Marynarki Wojennej – meldunku od kapitana Pawłowskiego o gotowości Kompanii Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej do uroczystości z okazji chrztu i wodowania ORP Jaskółka. Towarzyszyły temu Orkiestra Reprezentacyjna Marynarki Wojennej i Poczet Sztandarowy.

Fot. Kazimierz Netka.

– Szanowni państwo w imieniu prezesa Remontowa Holding S.A., pana Adama Ruszkowskiego oraz zarządu Remontowa Shipbuilding z prezesem Dariuszem Jaguszewskim na czele, serdecznie witam państwa na uroczystości chrztu i wodowania czwartego niszczycielami projektu 258 Kormoran 2 – powiedział Grzegorz Landowski – prezes zarządu spółki PortalMorski.pl, dyrektor ds. komunikacji w stoczni Remontowa Holding. – Gorąco witam szefa biura Bezpieczeństwa Narodowego sekretarza stanu pana Jacka Siewierę. Jest także obecny pan Maciej Samsonowicz – doradca ministra obrony narodowej Witamy Witam wicewojewodę Pomorskiego pana Emila Rojka a także wojewodę zachodniopomorskiego pana Adama Rudawskiego gorące powitania kieruje także do pana Mieczysława Struka – marszałka województwa pomorskiego. Serdecznie witam wiceprezydenta miasta Gdańska pana Piotra Grzelaka. Witam wiceprezydentów miasta Świnoujścia panów Romana Kucierskiego i Arkadiusza Mazepę, a także prezydentkę Sopotu – Magdalenę Czarzyńską-Jachim. Witam burmistrza Rumi pana Michała Pasiecznego. Zaproszenie przyjął także dyrektor Instytutu Pamięci Narodowej w Szczecinie pan Krzysztof Męciński. Witam panią Weronika Haustein – konsul Norwegii.

Jest z nami także wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jakub Dulski.

Gorąco Witam pana Pawła Korzeckiego pełniącego obowiązki prezesa Funduszu Rozwoju Spółek. Witam inspektora Marynarki Wojennej wiceadmirała Jarosława Ziemiańskiego. Serdecznie witamy matkę chrzestną okrętu Jaskółka, panią Małgorzatę Zdonek, wraz z mężem kontradmirałem Krzysztofem Zdonkiem. Gorąco Witam kontradmirała Jarosława Wypijewskiego – dyrektora departamentu Zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi BBN Witam kontradmirała Włodzimierza Kułagina – szefa Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej. Serdecznie witam dowódców 3. Flotylli Okrętów kontradmirała Andrzeja Ogrodnika i 8. Flotylli Obrony Wybrzeża kontradmirała Piotra Sikorę. Witam zastępcę dowódcy Centrum Operacji Morskich kontradmirała Wojciecha Sowę. Są z nami również szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia komandor Piotr Skóra, a także szef Szefostwa Techniki Morskiej Inspektoratu Wsparcia komandor Wojciech Sikorski. Serdecznie witamy również komandora porucznika Sławomira Górę – dowódcę 12 Dywizjonu Trałowców a także komandora podporucznika Kamila Kalinę – dowódcę okrętu ORP Jaskółka. Jest również pełniący obowiązki komendanta wojewódzkiego policji w Gdańsku inspektor Bogusław Zięba – witamy pana – jest z nami duchem. Serdecznie witamy szefów Urzędów Morskich: w Gdańsku – panią dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńską i w Szczecinie – pana wicedyrektora Zenona Kozłowskiego. Nasze zaproszenie przyjął także prezes Polskiego Rejestru Statków Pan Grzegorz Pettke – witamy gorąco. Serdecznie witam licznie przybyłych przedstawicieli banków i towarzystw ubezpieczeniowych, a wśród nich pana Bartosza Grześkowiaka – członka zarządu PZU S.A. Grupę przemysłową Baltic reprezentuje pan prezes Adam Kowalski – witamy! Witamy także przedstawicieli konsorcjantów: zarząd PGZ Stoczni Wojennej i prezesa Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej w Gdyni pana Marcina Wiśniewskiego. Gorąco witam Pana Krzysztofa Doślę – przewodniczącego Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność. Jest z nami również zarząd Międzynarodowych Targów Gdańskich, a konkretnie prezes Andrzej Bojanowski i wiceprezes Paweł Orłowski.

Witam również rady nadzorcze i zarządy spółek Grupy Remontowa Holding, reprezentantów firm kooperujących i wszystkich pozostałych, których nie wymieniłem, aby już nie przedłużać tej części uroczystości – powiedział prezes Grzegorz Landowski i zapowiedział: Szanowni państwo, teraz przemówi prezes Remontowa Holding S.A., pan Adam Ruszkowski:

– Szanowny panie ministrze, panowie admirałowie, panie marszałku, panie wojewodo, panie prezydencie, drodzy goście i uczestnicy dzisiejszej uroczystości. Gorąco witam was w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Dziękuję, że jesteście razem z nami w tym ważnym dniu, w którym za chwilę wpłynie na wodę dziesiąty nowoczesny okręt zbudowany tu dla polskiej Marynarki Wojennej – powiedział Adam Ruszkowski – prezes zarządu Remontowa Holding S.A. – To jest świadectwo powrotu naszej głównej specjalizacji, powrotu, który był możliwy dzięki temu, że Marynarka Wojenna po wielu latach powróciła do Remontowej Shipbuilding. Przypomnę, że ten powrót zapoczątkowało podpisanie w 2013 roku w obecności pana premiera Donalda Tuska, kontraktu na budowę ze stali niemagnetycznej prototypowego niszczycielami ORP Kormoran, budowanego w ramach konsorcjum i Remontowa Shipbuilding jest liderem tego kontraktu. Dzisiejszy dzień to kolejny dowód na to, jak dobra to była decyzja. Dzięki niej polskie siły morskie dostały nowoczesne okręty, a przemysł stoczniowy rozwinął nowe, unikatowe kompetencje, które pozostały w kraju. Od tamtej pory zbudowaliśmy i przekazaliśmy Marynarce Wojennej 9 okrętów w tym serię 6 jednostek pomocniczych w ramach programu Holownik oraz 3 niszczyciele mi typu Kormoran 2. Obecnie w wyniku współpracy z naszymi konsorcjantami serię trzech kolejnych okrętów przeciwminowych, a także samodzielnie dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu Delfin, zlecone nam przez szwedzki koncern, który zamówiła Agencja Uzbrojenia. Dzisiaj nadajemy imię jaskółka i wodujemy czwarty niszczyciel min naszego projektu. Kolejny piąty okręt z tej serii jest już w budowie. po położeniu stępki, a produkcję szóstego niebawem rozpoczniemy. Po położeniu stępki czyli w produkcji są także dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego. Kadłub jednego z nich stoi już na płycie montażowej

Fot. Kazimierz Netka.

Wszystkie te projekty realizujemy zgodnie z harmonogramem. W ten sposób budując okręty nieprzerwanie od 11 lat Remontowa Shipbuilding umocniła swoją rolę sprawdzonego partnera polskiej Marynarki Wojennej w zakresie dostaw nowoczesnych jednostek i za to chciałbym dziś bardzo serdecznie podziękować. Przede wszystkim dziękuję większościowym akcjonariuszom Stoczni należącej do Grupy Remontowa Holding, dlatego że wiele lat temu, gdy było ciężko, a na europejskim rynku budowy statków panował potężny kryzys, podjęli strategiczną decyzję o podtrzymaniu działalności Remontowej Shipbuilding, o kolejnych inwestycjach w jej kadry, w infrastrukturę oraz majątek, dzięki czemu mogła ona zachować ciągłość produkcji i w sposób niezagrożony kontynuować budowę jednostek specjalnych cywilnych, a obecnie z sukcesem realizuje takie projekty dla krajowych i zagranicznych armatorów. Taką decyzję podjął przed laty świętej pamięci pan prezes Piotr Soyka, a dziś nakłady finansowe z własnych środków na rozwój stoczni w tym modernizacja fal, zakupy nowego wyposażenia, urządzeń produkcyjnych są nadal realizowane przy wsparciu jego rodziny, w szczególności pani Bogny, której wyrażamy głęboka wdzięczność

Bardzo dziękuję Agencji Uzbrojenia i Marynarce Wojennej za zaufanie i kontynuację ponad 10-letniej współpracy przy budowie okrętów. Jest to dla nas niezwykle ważny i wymagający klient oraz bardzo skomplikowany produkt. Czujemy dumę, że okręty z naszej stoczni zyskują wysokie noty marynarzy, zapewniając im bezpieczną służbę, a dla naszego kraju coraz lepszy arsenał wojny przeciwminowej i zabezpieczenia podmorskiej infrastruktury krytycznej.

Bardzo dziękuję naszym konsorcjantom ze Stoczni Wojennej oraz Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Centrum Techniki Morskiej w Gdyni, a także Polskiemu Rejestrowi Statków.

Dziękuję również wielu firmom kooperującym za to, że ich skład pozwala na realizację w terminie tego projektu.

Konsorcjum krajowych firm współpracujących w kształcie organizacyjnym dowiodło, że mimo ogromnej skali wyzwań i trudności przez te wszystkie lata dopracowaliście się najbardziej efektywnej formuły budowy okrętów. Myślę, że jest to wielka wartość dla polskiego przemysłu. Dziękuję zarządom dwóch skoczni Grupy Remontowa Holding oraz wszystkich spółkom zależnym za sprawą koordynację prac na wielu innych statkach w dużych projektach remontów, przebudów oraz nowych budów realizowanych dla armatorów z całego świata. Dzięki temu możemy terminowo i bezpiecznie realizować budowę niszczycieli min.

Fot. Kazimierz Netka.

A na końcu przede wszystkim dziękuję gorąco stoczniowcom z Remontowej Shipbuilding. Dzięki waszej wiedzy, doświadczeniu i zaangażowaniu polska Marynarka Wojenna ma dziś coraz więcej nowoczesnych, wspaniale wyposażonych jednostek, wykonanych według najnowszych światowych standardów – co przekłada się na wzrost bezpieczeństwa naszego kraju oraz nas wszystkich – powiedział Adam Ruszkowski – prezes zarządu Remontowa Holding S.A.

– Kolejnym mówcą jest sekretarz stanu, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Jacek Siewiera. Zapraszamy Panie Ministrze.

– Szanowny panie ministrze, szanowny panie marszałku, szanowni panowie admirałowie z inspektorem Marynarki Wojennej na czele, szanowni prezesi, dyrektorzy, marynarze, a przede wszystkim panie prezesie i cała załoga Remontowej Shipbuilding. Przede wszystkim dziękuję, że w imieniu zwierzchnika Sił Zbrojnych, prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, mam przyjemność zarówno teraz jak i przez kilka ostatnich lat uczestniczyć w kolejnych uroczystościach, które odbywają się właśnie tutaj w Remontowej Shipbuilding – zaakcentował w swej wypowiedzi minister Jacek Siewiera – szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Fot. Kazimierz Netka.

– Palenie blach, położenie stępki, podniesienia bandery czy tak jak dziś wodowanie kolejnych okrętów. Oczywiście każda z tych uroczystości jest wielkim świętem, wielką okazją do celebrowania ale i do przemyślenia kierunku w jakim zmierza przemysł stoczniowy i Marynarka Wojenna ale nie każda z tych uroczystości czyni je najważniejszymi. Najważniejszy jest ten trend. Właśnie dlatego staram się uczestniczyć w każdej z nich, w ramach moich obowiązków – właśnie dlatego, że one pokazują trend odbudowy Marynarki Wojennej, jej wagi, pozycji w systemie bezpieczeństwa narodowego państwa. Kolejne uroczystości kolejnych okrętów, w których Remontowa Shipbuilding bierze tak udział w rozbudowie tych zdolności, w tworzeniu potencjału Marynarki Wojennej przez kolejne projekty. 9 holowników, kolejne niszczyciele min – trzy już realizują swoje zadania, okręty typu Delfin, które powstają w tej właśnie stoczni. kolejne niszczyciele min, które wspomogą zdolności Marynarki Wojennej i zdolności eksportowe, które na horyzoncie się rysują – przez to że tu właśnie w tym zakładzie powstały zdolności produkcji zoptymalizowane pod kątem kosztów, pod kątem ekspertyzy pracowników dostępnych do wykonania tych projektów.

Szanowni państwo, ten trend jest tak istotny i częstotliwość tych uroczystości. Dlaczego? Dlatego, że dziś mamy do czynienia z agresją hybrydową, asymetryczną na wschodniej ścianie, na wschodniej flance NATO na naszej wschodniej granicy. Być może nie za bardzo przebija się do świadomości obywateli ta informacja, że w ubiegłych miesiącach w ciągu raptem kilkudziesięciu dni ponad tysiąc razy oddano strzały. 3 lata temu To było nie do pomyślenia.

Fot. Kazimierz Netka.

Codziennie przez kilkadziesiąt dni, kilkadziesiąt strzałów: alarmowych, ostrzegawczy oddawanych było na naszej granicy. W 2019 roku gdybyście powiedzieli że świat będzie wyglądał właśnie tak, a po drodze jeszcze globalna pandemia – nikt by nie uwierzył.

Szanowni państwo, są w tym wszystkim też dobre wiadomości i dobrze, że wystąpieniu pana prezesa zabrzmiało nazwisko premiera, który zlecił prototypowe przygotowanie tej serii okrętów. Dobrze, że te prace zaczęły się za poprzedniego rządu – strony liberalnej. Kontynuowane były za rządu Zjednoczonej Prawicy i dziś nadal pozostają jednym z flagowych projektów modernizacji polskiej armii pod rządami ówczesnej opozycji. Bo Marynarka Wojenna tak jak i siły zbrojne nie mogą być zakładnikiem bieżącej polityki. Te zlecenia, te kontrakty są świadectwem ciągłości myśli strategicznej państwa. Dziękuję, że jako wykonawca Remontowa Shipbuilding wraz z pozostałymi podmiotami biorą w niej udział. Dziękuję za kontynuację tej niezwykle ważnej polityki.

Fot. Kazimierz Netka.

Szanowni państwo, dobre wiadomości na tym się nie kończą. Na granicy dziś  w ostatnich kilkudziesięciu dniach, kilkunastu dniach, prób przekroczeń granicy jest mniej, oddawanych strzałów jest mniej. Być może jest to na przykład efekt strefy buforowej, która została tam wprowadzona. Podaję ten przykład właśnie po to, by w tak namacalny sposób uświadomić, że właściwie podejmowane decyzje, we właściwym momencie bez wielkiego sporu i oporu społecznego choć z wieloma dyskusjami są w stanie zabezpieczyć kluczowe interesy państwa. Właściwie podejmowane decyzje, we właściwym momencie ale tam one dzisiaj zostały podjęte.

Tymczasem Bałtyk to miejsce, gdzie nie mamy hybrydowej kurtyny, gdzie nie mamy tarcz, gdzie mamy światłowody, gazociąg, Naftoport – które są wyeksponowane na wrota jakimi Bałtyk nadal jest dla floty bałtyckiej Federacji Rosyjskiej.

Tam gdzie wzmacniamy „skórę” naszego państwa czyniąc ją odporną na hybrydowe zagrożenie na wschodniej ścianie, na północy – na tych otwartych wrotach, taki technicznej możliwości nie ma. Jedyną metodą jest wzmacnianie Marynarki Wojennej i jej zdolności.

Te gazociągi, te światłowody to nic innego jak używając porównania z mojej praktyki: system nerwowy i arterie tego państwa, bezpieczeństwa tego państwa – będące na powierzchni tej twardej skóry. Jeśli nie ochronią jej między innymi te niszczyciele z ich zdolnościami do rozpoznania podwodnego, do monitorowania, do patrolowania infrastruktury krytycznej, do prowadzenia walki i wojny minowej – nadal te arterie, nadal ten system nerwowy pozostaną na wierzchu, a zależy od nich bezpieczeństwo narodowe.

Fot. Kazimierz Netka.

Szanowni państwo, to jeden z bardzo wrażliwych powodów, a jednocześnie sposobów przeciwdziałania zagrożeniu jakie czekają nas w nadchodzącej dekadzie. Podejmowanie właściwych decyzji i wdrażanie ich nie tylko na gruncie dostępnych okrętów, uzbrojenia, materialnych narzędzi prowadzenia walki ale również decyzji organizacyjnych i strukturalnych, które przyniosą rezultat – temu służy ustawa strategiczna. która być może już za parę tygodni pozwoli na gruntowną reformę polskich sił zbrojnych i reformę systemu kierowania obroną państwa z uwzględnieniem dowództwa połączonych sił dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych. Te strukturalne i organizacyjne zmiany stanowią kompletowanie zdolności obronnych państwa

Dziękując Remontowej Shipbuilding i jej zarządowi przede wszystkim wszystkim i inżynierom i pracownikom, którzy przyczynili się do dzisiejszej uroczystości składam najserdeczniejsze życzenia dowódcy okrętu ORP Jaskółka, jego załodze i całej Marynarce Wojennej aby w najbliższych latach zarówno dowódca jak i Marynarka Wojenna mogły składać meldunki dowódcy Marynarki Wojennej w nowym zreformowanym systemie kierowania obroną państwa Dziękuję państwu serdecznie – powiedział Jacek Siewiera – szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Przesłanie od wicepremiera ministra obrony narodowej pana Władysława Kosiniaka-Kamysza odczytał doradca ministra obrony narodowej pan Maciej Samsonowicz:

– Szanowni państwo. żołnierze Wojska Polskiego! Konsekwencje wojny za naszą wschodnią granicą gdzie Rosja napadła na Ukrainę pokazują jak wielkie znaczenie ma bezpieczeństwo polskiego wybrzeża, Bałtyku, infrastruktury krytycznej, swobody żeglugi. Nowoczesna Marynarka Wojenna zdolna do realizacji różnego typu zadań zarówno w czasie pokoju, kryzysu jaki wojny jest niezbędna do zapewnienia tego bezpieczeństwa. Dzisiejsza ceremonia to kolejny krok na drodze do budowy potencjału polskiej Marynarki Wojennej. ORP Jaskółka do czwarty niszczyciel min, który jest kontynuacją zaprezentowanej w 2012 roku koncepcji rozwoju morskiego rodzaju sił zbrojnych. Budowany w polskiej stoczni niszczyciele min typu Kormoran 2 to nowoczesne jednostki specjalizujące się w wąskim ale kluczowym aspekcie działań na morzu. To, że kolejny okręt powstaje na polskim Pomorzu, dobitnie świadczy o znaczeniu tego regionu dla obronności Polski. Z tego miejsca mogę zapewnić, że rola tak zwanego Pomorza Środkowego dla obronności gospodarki będzie rosła.

Fot. Kazimierz Netka.

Życzę załodze ORP Jaskółka aby wasza służba była satysfakcjonująca. Dziękuję wam za zaangażowanie i ciężką pracę. Wyrazy wdzięczności należą się również waszym rodzinom i bliskim, którzy codziennie was wspierają Z wyrazami szacunku Władysław Kosiniak-Kamysz.

Inspektor Marynarki Wojennej, wiceadmirał Jarosław Ziemiański powiedział m.in.:

– Szanowny panie ministrze, szanowny panie wojewodo, szanowni panowie admirałowie, szanowny panie prezesie Remontowa Holding, szanowny panie prezesie Remontowa Shipbuilding, Szanowna Matko Chrzestna, szanowni księża dziekani Marynarki Wojennej, oficerowie i podoficerowie, marynarze, szanowni państwo! Prawie sen, że będę dzisiaj świadkiem historycznej ceremonii jaką bez wątpienia jest wodowanie i chrzest nowoczesnego okrętu niszczyciela min typu Kormoran. Fakt, że biorę udział w tej uroczystości w tak szacownym gronie, poczytuję sobie za wyróżnienie i zaszczyt, będąc przekonany że takie same uczucia towarzyszą wszystkim, którzy służyli oraz służą w obecnej Marynarce Wojennej. Czekamy z niecierpliwością na dalszy etap pracy stoczniowej oraz próby zdawczo – odbiorczej, po której będziemy mogli podnieść z dumą biało-czerwoną banderę i nadać okrętowi nazwę Jaskółka. Będzie po pierwszy okręty drugiej serii niszczycieli min, który wejdzie w skład Marynarki Wojennej. Okręt, który został zbudowany przez polskich stoczniowców na podstawie rodzimego projektu stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.

Szanowni państwo, data dzisiejszej uroczystości wpisuje się doskonale w obchody Święta Morza – tak zwanego Tygodnia Morskiego, gdy wiele instytucji oraz organizacji morskich celebruje swój dzień. Dzień Stoczniowca obchodziliśmy 25 czerwca, natomiast święto Marynarki Wojennej przypada na dzień 30 czerwca – w najbliższą niedzielę.

Można więc przyjąć, że dzisiejsze wodowanie jest tego rodzaju prezentem RSB z okazji święta Marynarki Wojennej – za co dziękujemy.

Pozyskiwane niszczyciele są odpowiedzią na zapisy Strategii Bezpieczeństwa Narodowego 2020 roku stawiające przed Marynarką Wojenną zadania dotyczące ochrony i obrony morskich interesów państwa oraz współdziałanie w układzie sojuszniczym i regionalnym Morza Bałtyckiego.

Budowane okręty to odpowiedź na ciągłe zagrożenie minami morskimi, które stwarzają realne niebezpieczeństwo dla żeglugi, swobodnego przepływu oraz morskich linii komunikacyjnych. To właśnie te nowo budowane okręty będą działały na rzecz wzmocnienia więzi transatlantyckich, solidarności, wiarygodności i skuteczności działań sojuszu. Ponadto chciałbym również zaakcentować znaczenie budowanych okrętów w zakresie szczególnych wyzwań dotyczących wsparcia ochrony morskiej infrastruktury krytycznej, co stanowi zarówno element strategicznych rozważań na szczeblu krajowym jak również koncepcji strategicznej NATO z roku 2022. Realizacja będzie pozytywnie wpływała na szeroko rozumianą odporność naszego kraju.

Szanowni państwo, dla Marynarki Wojennej to bardzo ważnych doniosły moment. Zwiększamy nie tylko liczebność naszych sił morskich, wdrażamy również nowoczesne technologie odpowiadające współczesnymi zagrożeniom.

Fot. Kazimierz Netka.

Chciałbym podziękować matce chrzestnej okrętu, pani Małgorzacie Zdonek za przyjęcie tej zaszczytnej i odpowiedzialnej funkcji. Dziękuję prezesowi stoczni Remontowa Shipbuilding oraz załodze stoczni RSB Za sprawny proces budowania jednostki i przygotowania jej do wodowania. Życząc kontynuacji dalszych działań mających na celu prace wyposażeniowe jednostki oraz próby stoczniowe i morskie. Trzymamy kciuki za terminową realizację zadań, które doprowadzą nas do podniesienia bandery oraz wprowadzenia do Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej nowego okrętu. Dowódcy okrętu oraz załodze przyszłego ORP Jaskółka życzę pomyślnych wiatrów oraz przysłowiowej stopy wody pod kilem. Dziękuję! – powiedział wiceadmirał Jarosław Ziemiański – inspektor Marynarki Wojennej

Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego powiedział:

– Szanowni panowie admirałowie, panie prezesie stoczni Grupy Remontowa, drodzy państwo, stoczniowcy i marynarze! Dla naszego regionu realizacja tego przedsięwzięcia tego znakomitego zlecenia oznacza niewątpliwie wiele. To zlecenie potwierdza, że polscy stoczniowcy, polska Stocznia potrafi budować okręty wojenne. Nie musimy ich zlecać ani w Estonii ani w Norwegii, ani Finlandii. Możemy je realizować tu, w Gdańsku. Bardzo się z tego cieszymy, bo to oznacza z jednej strony setki, a może i tysiące miejsc pracy, to oznacza poważny przepływ kapitału i jest rzeczywiście – jak tu zostało powiedziane – znakomitym dowodem na wolę rządzących odbudowy Marynarki Wojennej. W obecnej dobie społeczeństwo polskie, także tu na Pomorzu, chce się czuć bezpiecznie. Chcemy mieć pewność, że nasi wrogowie, nasi nieprzyjaciele nie będą niszczyć infrastruktury krytycznej, ciągów gazowych, linii energetycznych; że musimy się później uzależniać od obcych państw w zakresie dostaw choćby energii. A to oznacza obronę polskich interesów.

Chciałbym gorąco podziękować i pogratulować po pierwsze tych ważnych decyzji, które są podejmowane przez Agencję Uzbrojenia, przez dowództwo Marynarki Wojennej i pogratulować i podziękować naszym stoczniowcom z Gdańska za znakomitą organizację pracy, za szybką realizację tego zamówienia i wierzę że nasze flotylle będą wyposażone w nowoczesne statki. Tego życzymy polskiej Marynarce Wojennej i życzymy polskiemu społeczeństwu. Jeszcze raz gratuluję! – mówił Mieczysław Struk – marszałek województwa pomorskiego.

Fot. Kazimierz Netka.

Poświęcenia okrętu – niszczyciela min „Jaskółka” dokonali dziekani Marynarki Wojennej RP katolicki ksiądz komandor Zbigniew Rećko, prawosławny ksiądz komandor Daniel Popowicz, ewangelicki ksiądz komandor Tadeusz Jelinek.

Ceremonii chrztu okrętu ORP „Jaskółka” dokona matka chrzestna Małgorzata Zdonek:

Fot. Kazimierz Netka.

– Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię „Jaskółka” – powiedziała pani Małgorzata Zdonek, a potem przecięła siekierką linę podtrzymująca butelkę szampana. Rozbicie butelki o burtę „Jaskółki” było sygnałem do wodowania tego okrętu: zanurzenia doku, w którym znajdowała się „Jaskółka”. Operacja ta trwała dość długo.

Jakie znaczenie ma ORP Jaskółka? Oto wiadomości na ten temat, przekazane nam przez Aleksandrę Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy w Stoczni Remontowa Shipbuilding:

– Ta podwójna uroczystość jest następstwem podpisanej przed dwoma laty – 26 czerwca 2022 rok umowy na budowę trzech kolejnych, seryjnych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II, które zasilą 12 Dywizjon Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Stronami umowy są Skarb Państwa – Agencja Uzbrojenia oraz Konsorcjum w składzie: Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. jako lider, PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A.

Trzy poprzednie jednostki tej serii ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa przekazane zostały Zamawiającemu w latach 2017 – 2022 i weszły w skład 13 Dywizjonu Trałowców 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Nowo budowane niszczyciele min, podobnie jak przekazane już okręty, wejdą w skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP.

Fot. Kazimierz Netka.

Do głównych zadań jednostek należeć będzie:

– poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i neutralizacja min morskich oraz innych obiektów i materiałów wybuchowych w akwenach morskich,

– zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi morskich szlaków komunikacyjnych,

– prowadzenie działań w obszarach zagrożenia minami,

– ocena środowiska w obszarach podwodnych.

Projekt okrętów, wykonany przez należące do REMONTOWA HOLDING biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting, zapewnia im bardzo niską sygnaturę pól fizycznych oraz wysokie parametry manewrowe.

Okręty budowane są pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków.

Główne parametry okrętu typu Kormoran II: wyporność: do 850 ton; długość całkowita: 58,50 m; szerokość: 10,30 m – poinformowała Aleksandra Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy w Stoczni Remontowa Shipbuilding.

Okręt, żeby mógł spłynąć na morze, musi spełniać odpowiednia standardy. Potwierdził ich spełnienie szef Służby Nadzoru Okrętów Wojennych Polskiego Rejestru Statków Janusz Dilling, wręczając prezesowi stoczni Remontowa Shipbuilding Dariuszowi Jaguszewskiemu odpowiedni certyfikat.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *