Polska coraz bardziej uniezależnia się od Rosji na Zalewie Wiślanym. Minister Grzegorz Witkowski odwiedził plac budowy na rzece Elbląg – II etap drogi wodnej Zatoka Gdańska – Elbląg. Realizatorem jest Budimex S.A. Remontowane są porty w Krynicy Morskiej, Fromborku i Nowej Pasłęce

Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

Za nieco ponad rok gotowy będzie tor dla statków o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu do 4,5 m

Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

W poniedziałek 21 marca br., na pokładzie jednostki Urzędu Morskiego w Gdyni Hydrograf-17, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski odbył roboczy rejs po rzece Elbląg, na odcinku, na którym aktualnie prowadzone są prace w ramach drugiego etapu budowy nowej drogi wodnej. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg długości około 10,5 km, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg – relacjonuje Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni:

– Realizowana prace są niezwykle ważne dla całej inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną oraz połączenia z portem w Elblągu. Drugi etap prac pozwoli nie tylko na poprawę żeglugi, ale również na lepszą komunikację drogową dla okolicznych mieszkańców. Nowy most obrotowy zastąpi wysłużony most pontonowy. Cieszy nas fakt, że przez realizację tak strategicznej inwestycji zyska cały region Zalewu Wiślanego, który przez lata był niedoinwestowany – podkreślił Grzegorz Witkowski – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

Aktualnie, firma Budimex, realizuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, rozbiórka istniejących umocnień i podczyszczenia, wbijanie mikropali instalowanie elementów żelbetowych przyczółków mostu i umocnienia brzegu.

– Wykonujemy szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe. Zrealizowano większość robót branżowych – mówi Bartosz Michalski, Kierownik Budowy Budimex SA.

Na zdjęciu: Umacnianie brzegów rzeki Elbląg. Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

Na zdjęciu: Widok z rzeki Elbląg na Żuławy w rejonie miejscowości Nowakowo. Fot. Kazimierz Netka

Na budowie znajdują się 22 jednostki pływające – pontony obsługiwane pchaczami. Pogrążonych zostanie łącznie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.

– W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na tę część inwestycji. Jesteśmy w trakcie przetargu na pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym, niedawno podpisaliśmy umowę na budowę pogłębiarki, która docelowo będzie wykorzystywana do jego utrzymania. Dodatkowo, warto wspomnieć, iż aktualnie remontujemy także przystań pasażerską w Krynicy Morskiej oraz porty rybackie we Fromborku i Nowej Pasłęce, słowem – na Zalewie i Mierzei Wiślanej dzieje się dużo – mówi Wiesław Piotrzkowski – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Inwestorem drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest Urząd Morski w Gdyni a Wykonawcą firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowę podpisano 20 kwietnia 2021 roku).

Na zdjęciu powyżej: Umacnianie brzegów rzeki Elbląg w rejonie jej ujścia do Zalewu Wiślanego. Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

 

Na zdjęciu: Widok z Zalewu Wiślanego na rzekę Elbląg – fragment projektowanego toru żeglugowego Bałtyk – Port Morski w Elblągu. Fot. Kazimierz Netka.

Po zakończeniu całości prac, nowa, ok. 25-kilometrowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m – wynika z wiadomości, które przekazała nam Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy/Asystent Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.

Fot. z Archiwum Urzędu Morskiego w Gdyni.

Specyfika falowania i unoszenia piasku przez wodne prądy morskie na Bałtyku przy naszych brzegach sprawia, że trzeba pogłębiać tory dla statków w niemal każdym porcie. Kilka lat temu byliśmy świadkami wielkiego przedsięwzięcia: pogłębienia z Zatoki Gdańskiej, by bardzo duże statki mgły bezpieczniej docierać do Portu Północnego. Poszerzono też tor podejściowy. Prace pogłębiarskie wykonane zostaną również w Morskim Porcie Gdynia.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *