Jesteśmy turystyczną potęgą. Polska plasuje się na 18. miejscu spośród najchętniej odwiedzanych państw na świecie i na 11. miejscu w Europie.
Prym wiedzie Pomorskie, które jest najchętniej odwiedzanym przez krajowych gości, regionem.
Bliskość Kanału Elbląskiego, Biblia z drukarni Gutenberga w Pelplinie na Kociewiu, atrakcje jezior kaszubskich, ruchome wydmy na Ziemi Słowińskiej, Ustka z unikatową historią i Syrenką, delta Wisły w tym Pętla Żuławska, Mierzeja Wiślana i unikatowa Krynica Morska na kresach Unii Europejskiej – to atuty, które pozwalają pomorskiej turystyce rozkwitać. Oczywiście, ośrodkiem najsilniejszym są zasoby kulturowo – historyczne Trójmiasta. Połączenie tych potencjałów sprawia, że Pomorskie jest najchętniej odwiedzanym w Polsce województwem. Właśnie dokonano wstępnego podsumowania osiągnięć przemysłu czasu wolnego w tym regionie. Wkrótce poznamy nowe oferty – podczas Festiwalu Czasu Wolnego – Free Time Festiwal 2016. To dwudniowa, weekendowa impreza organizowana zamiast Gdańskich Targów Turystycznych, która w jednym miejscu i czasie łączy w sobie kilka uzupełniających się projektów.
Na zdjęciu: Syrenka w Ustce przy wejściu z Bałyku do portu. Z prawej strony widać kładkę. Fot. Kazimierz Netka.
– Gospodarka turystyczna regionu pomorskiego jest obecnie w bardzo dobrej kondycji. Już od kilku lat notowany jest stały wzrost udziału ruchu przyjazdowego zarówno z kraju, jak i zagranicy, a region pomorski znajduje się w czołówce najczęściej odwiedzanych miejsc w Polsce – informuje Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor zarządzający PROT – Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. – Szacuje się, że rok 2015 zamknięty został liczbą 8,5 mln turystów w Pomorskiem, co stanowi wzrost do roku 2014 o 6 punktów procentowych. Rosnąca pozycja regionu to efekt szeregu czynników, ale również jest odzwierciedleniem silnej i rozpoznawalnej marki kraju.
Na zdjęciu: Miejsce widokowe w jednym z hoteli w Ustce. Fot. Kazimierz Netka.
Polska plasuje się na 18. miejscu spośród najchętniej odwiedzanych państw na świecie i na 11. miejscu w Europie, a w ciągu ostatnich 15 lat do Polski przyjechało aż 220 mln turystów. Liczby te znacząco przekładają się na gospodarkę kraju, już w tej chwili turystyka generuje 5 – 6 proc. PKB kraju, a wartość marki narodowej wyceniana jest na ponad 600 mld dolarów – podkreśla dyrektor Krystyna Hartenberger-Pater. Również wizerunek kraju ulega ociepleniu, a Polska zaczyna być rekomendowanym miejscem wypoczynku przez gigantów branży turystycznej. „Best in Travel 2016” to nagroda, jaką Polsce przyznał Lonely Planet.
Po raz pierwszy w historii rankingu Polska została wskazana jako jeden z 10 krajów, jakie trzeba odwiedzić w tym roku. Również stowarzyszenia branżowe dostrzegają potencjał destynacji. Między innymi ABTA – stowarzyszenie brytyjskich biur podróży, wspólnie z Foreign Office, ogłosiło listę 12 krajów, które w 2016 r. zasługują na szczególne zainteresowanie branży i konsumentów. Wśród wyróżnionych znalazła się również Polska. Ogłaszając listę wybranych „Destinations to Watch in 2016”, która jest częścią opublikowanego przez ABTA szerszego opracowania na temat nowych trendów w turystyce brytyjskiej, Mark Tanzer, dyrektor generalny ABTA, podkreślił, że jej celem jest zainspirowanie branży turystycznej do tworzenia nowych produktów i zwrócenia uwagi odbiorców na nowe możliwości spędzania czasu – dodaje dyrektor Krystyna Hartenberger-Pater.
Na zdjęciu: Ruchome wydmy na Mierzei Łebskiej. Fot. Kazimierz Netka.
Dogodne połączenia komunikacyjne, wysoka jakość usług, ale przy tym wciąż niesamowita konkurencyjność cenowa, a także zintegrowane działania promocyjne to czynniki bezpośrednio wpływające na dynamikę wzrostu gospodarki turystycznej regionu pomorskiego. Z badania satysfakcji turystów krajowych i zagranicznych, przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że najpopularniejszym województwem wśród turystów krajowych jest pomorskie – odwiedziło je aż 38 procent ankietowanych. Dane te potwierdzają również statystyki, z których wynika, że ubiegłoroczny sezon letni na Pomorzu skupił prawie 30 % całego ruchu krajowego (raport MSIT – Ministerstwa Sportu i Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej). Wśród najpopularniejszych województw znajduje się także warmińsko – mazurskie (27 proc.) i zachodnio – pomorskie (17 proc.). Pomorskie plasuje się również w czołówce przyjazdów zagranicznych (24 proc.) bezpośrednio za Mazowszem i Małopolską.
Na zdjęciu: Jezioro Sarbsko niedaleko Łeby. Tu są bardzo dobre warunki do uprawiania sportów wodnych. Fot. Kazimierz Netka.
Konsekwentnie prowadzone już od kilku lat działania promocyjne na rynkach zagranicznych pozwalają zbudować silną i rozpoznawalną markę regionu. Coraz częściej obok Gdańska turyści wymieniają takie submarki jak: Kaszuby, Sopot czy kojarzą nas z konkretnymi formami spędzania czasu i wypoczynku. Potwierdzeniem jest ostatni ranking jednego z najważniejszych pism w Szwecji: Vagabong, który wskazał Sopot Polską Rivierę jako destynacje wartą odwiedzenia w tym roku. Potwierdzeniem dobrej koniunktury i rosnącego udziału turystyki przyjazdowej jest również umacniająca się pozycja portu lotniczego w Gdańsku. Ubiegły rok to kolejny wzrost o ponad 12 % i 3 mln 700 tys obsłużonych pasażerów, a zakończone inwestycje – nowy terminal przylotów, stacja kolei PKM, system naprowadzania ILS – sprawiły, że to w tej chwili jeden z najnowocześniejszych terminali w kraju.
Na zdjęciu: Cypel Półwyspu Helskiego. Tu wiele się zmieniło, dzięki dotacjom z Unii Europejskiej. Fot. Kazimierz Netka.
Oczywiście poza tymi pozytywnymi aspektami, które sprzyjają rozwojowi gospodarki turystycznej należy uważnie obserwować zmiany. Turystyka jak mało która dyscyplina jest podatna na to wszystko co dzieje się w otoczeniu. Ważne jest aby szybko reagować i dostosowywać się do aktualnych zjawisk czy też trendów.
Na zdjęciu: Inauguracja wprowadzenia do programu promocyjnego nowego znaku – symbolu województwa pomorskiego – 15 kwietnia 2015 roku. Znak ten wywołał wiele dyskusji, ale rozsławił województwo pomorskie w kraju i za granicą. Fot. Kazimierz Netka.
Sytuacja geopolityczna w Europie, kryzys gospodarczy i migracyjny czy rosnące kursy walut – paradoksalnie wszystkie te problemy mogą pozytywnie wpłynąć na gospodarkę turystyczną regionu pomorskiego. Kluczowe jest odpowiednie zaprogramowanie polityki promocyjnej regionu i wykorzystanie pojawiających się szans. Dodatkowo należy brać pod uwagę zmiany społeczne, które w dłuższej perspektywie również mocno wpłyną na kierunek rozwoju oferty turystycznej: starzenie się społeczeństw, stres jako choroba cywilizacyjna, to elementy determinujące rozwój takich dyscyplin jak turystyka medyczna, srebrna, czy slow life tourism – komentuje Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor zarządzający PROT.
Na zdjęciu: Spotkanie na terenie mini golfa w Krynicy Morskiej, niedaleko granicy zewnętrznej Unii Europejskiej. Fot. Kazimierz Netka.
Na początku kwietnia poznamy najnowsze atrakcje jakie zostaną zaoferowane wczasowiczom. Ich pokazy odbędą się w ramach FREE TIME FESTIWAL – Festiwalu Czasu Wolnego. Imprezę tę zaplanowano na 2 – 3 kwietnia 2016 roku, w Centrum Wystawienniczo-Kongresowe AMBEREXPO – w Międzynarodowych Targach Gdańskich SA, ul. Żaglowa 11. Festiwal ten w jednym miejscu i czasie łączy projekty promujące turystykę, kulturę, naukę, sport, kajakarstwo, rowery, wędkarstwo i urządzanie ogrodów. To multidyscyplinarny bank pomysłów na to, jak twórczo i przyjemnie spędzać czas wolny – czytamy w informacji, przygotowanej przez Dorotę Solochewicz – dyrektor projektu: Free Time Festiwal w Gdańsku. Tegorocznym partnerem Festiwalu jest Środkowa Frankonia w Niemczech. Więcej wiadomości znajduje się na stronie www.festiwalturystyki.pl .
Kazimierz Netka