Pomorskie na FALI. Nowy system kupowania biletów wchodzi w fazę rozruchu. Jako pierwsi skorzystają lęborczanie, 25 sierpnia. Oficjalny start: 15 grudnia. Za wdrożenie odpowiadają spółka InnoBaltica oraz Asseco Data Systems. Tczew nie opuszcza systemu

Fot. Kazimierz Netka.

FALA jest platformą zintegrowanych usług łączności; miejscem, w którym pasażer może zaplanować podróż, korzystając z propozycji różnych organizatorów transportu

To może być rewolucyjne ułatwienie w podróżowaniu po pięknym województwie pomorskim. Jego nazwa brzmi: FALA, a wdrażaniem tego udogodnienia zajmują się m.in. spółka InnoBaltica oraz Asseco Data Systems.

Fot. Kazimierz Netka.

Wyobraźmy sobie, że chcąc gdzieś pojechać pociągiem, tramwajem, autobusem nie trzeba będzie stać w kolejce po bilety. Po wejściu np. do tramwaju nie będzie konieczności kasowania biletu. Po prostu usiądziemy sobie, wcześniej jednak uczyniwszy zadość należnościom przy pomocy smartfonu. Takie udogodnienia naprawdę mogą zachęcić nas do rezygnacji z podróżowania autami na rzecz jeżdżenia środkami transportu zbiorowego. Podobny system wprowadzono w różnych miastach świata.

Fot. Kazimierz Netka.

O zaawansowaniu prac nad pomorskim systemem FALA powiedziano w czwartek, 27 lipca 2023 roku, podczas konferencji w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości „STARTER”. Szczegóły przedstawili m.in.: Radomir Matczak – prezes zarządu spółki InnoBaltica Sp. z o.o.; Robert Kobylański – wiceprezes zarządu Asseco Data Systems (główny wykonawca); Karol Cerecki – ekspert InnoBaltiki, odpowiedzialny za eksploatację tego systemu. Spotkanie prowadził Cyprian Maciejewski – rzecznik prasowy spółki InnoBaltica, który przekazał nam następujące informacje z konferencji w Starterze:

SYSTEM FALA WCHODZI W FAZĘ ROZRUCHU. JAKO PIERWSI SKORZYSTAJĄ LĘBORCZANIE

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

Uruchomienie systemu FALA będzie przebiegać stopniowo, a jego rozpoczęcie przewidziane jest na 25 sierpnia br. Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie FALI, oraz Asseco Data Systems, główny wykonawca systemu, przedstawili harmonogram udostępniania usługi zakupu biletów od różnych przewoźników w ramach jednej platformy usług cyfrowych. Obejmie ona w transport zbiorowy w 9 obszarach miejskich województwa, a także kolej regionalną.

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

Zaprezentowanie koncepcji oraz harmonogramu wdrożenia poprzedziły intensywne prace planistyczne, konsultacyjne, a przede wszystkim testy. Kluczową rolę odegrało rzeczywiste uruchomienie FALI w Lęborku, które weryfikowane było przez kilkudziesięciu specjalistów – testerów.

Fot. Kazimierz Netka.

– To była kompleksowa próba techniczna. Udowodniła ona, że możliwe jest w bliskiej perspektywie publiczne uruchomienie systemu w ramach tzw. fazy rozruchu. Pierwszymi regularnymi pasażerami, korzystającymi z udogodnień FALI, będą właśnie lęborczanie. Po czym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki.

FAZA ROZRUCHU JAKO PRÓBA GENERALNA. OFICJALNY START 15 GRUDNIA

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

Najbliższe tygodnie spożytkowane zostaną na dodatkowe działania, w tym m.in. testy użyteczności (user experience) w zakresie przyjazności obsługi systemu z perspektywy klienta. W zaawansowanych przygotowaniach są też testy wydajnościowe, które mają wykazać, że system informatyczny wytrzyma obciążenie nawet 2 milionów transakcji dziennie. Ostatecznym sprawdzianem będzie jednak upublicznienie FALI w tzw. fazie rozruchu.

– Obecnie pracujemy z systemem w realnym środowisku. Będziemy poddawali go coraz większym obciążeniom w bardziej złożonym ekosystemie, na który składa się więcej grup przewoźników, taryf, przystanków. Tak rozbudowane projekty wymagają sprawdzenia w rzeczywistym działaniu, co będzie się odbywało przez dołączanie kolejnych miast. Są to naturalne fazy wprowadzania tego typu rozwiązania na rynek. Działamy zgodnie z dobrymi praktykami stosowanymi przy podobnych wdrożeniach na świecie, tak aby użytkownicy mogli bez przeszkód korzystać z narzędzia jakim jest system FALA – mówi Robert Kobylański, wiceprezes Asseco Data Systems.

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

InnoBaltica oraz główny wykonawca przewidują, że wraz z uruchomieniem Trójmiasta oraz obsługi połączeń kolejowych nastąpi oficjalny start systemu FALA w regionie. Harmonogram datuje go na 15 grudnia 2023 r. Jak podkreślają eksperci, terminowe przechodzenie do kolejnych „etapów-miast” jest warunkowe. Innymi słowy, po potwierdzeniu prawidłowego funkcjonowania systemu w Lęborku, będzie możliwe uruchomienie go w Pucku i Władysławowie. A po tych lokalizacjach w Chojnicach itd. W przypadku pojawienia się istotnych problemów najpierw zostaną one rozwiązane, a dopiero potem FALA zostanie upubliczniona w następnym mieście.

W RAMACH FALI DOSTĘPNE BĘDĄ BILETY OKRESOWE I JEDNORAZOWE

Każdy z etapów będzie podzielony na 3 kluczowe kroki. Pierwszym jest uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu FALA, w których będzie można uzyskać pomoc w założeniu konta, zamówić i odebrać kartę FALA, otrzymać dodatkowe informacje.

Drugi krok to umożliwienie podróżowania z kartą FALA lub kartą bankową dzięki dostępnym w pojazdach falomatom (zakup e-biletów) i czytnikom kart. Zarówno w ramach biletów miesięcznych jak i jednorazowych.

Krok trzeci to upublicznienie aplikacji FALA i jej wszystkich funkcjonalności, w tym planera podróży. Warto dodać, że jeszcze w sierpniu, dla wszystkich mieszkańców Pomorza udostępniony zostanie portal pasażera (www.systemfala.pl), poprzez który także będzie można zakładać konto oraz zamawiać karty FALA – do odbioru osobistego lub do wysyłki pocztą.

Choć jest to pierwsza tak duża operacja w Polsce i cechuje się znaczącym skomplikowaniem, to korzystanie z systemu FALA jest proste. Daje wolność wyboru najwygodniejszej dla siebie opcji zakupowej. Nasz harmonogram sprzyja spokojnemu oswajaniu się z usługami FALI. Zaznaczam przy tym, że FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania – zapewnia Radomir Matczak, prezes InnoBaltiki.

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

Szczegóły dotyczące funkcjonowania systemu, w tym zasady korzystania z niego, będą przybliżane przed uruchomieniem każdego z etapów, w ramach kampanii informacyjnej.

Aktualne informacje o systemie FALA: www.innobaltica.pl

W załączeniu przekazujemy harmonogram fazy rozruchu Systemu FALA – poinformował Cyprian Maciejewski – rzecznik prasowy spółki InnoBaltica. Oto prezentacja:

Harmonogram uruchomienia systemu FALA

Sytuacja Tczewa

Z FALI zrezygnowało (przynajmniej na razie) czwarte co do wielkości w województwie pomorskim, miasto: Tczew. Planuje ono bowiem wprowadzić u siebie darmowe przejazdy autobusami. Czy Tczew wróci do systemu? – zapytaliśmy podczas konferencji w Starterze.

– Tczew nie musi wracać, bo Tczew jest w systemie – poinformował Radomir Matczak – prezes zarządu spółki InnoBaltica. – Tczew jest w spółce. Tczew nigdy nie zadeklarował wyjścia z systemu, natomiast tczewska specyfika polega na tym, że od 1 września będzie tam brak konieczności opłaty za przejazd, ale to nie oznacza, że Tczew opuszczać spółkę. Tczew podniósł swoje zaangażowanie kapitałowe w InnoBaltikę. Chce być równoprawnym członkiem tego systemu. Z punktu widzenia Tczewa czy tczewian kluczowe jest to, żeby mieć dostęp do systemu, który obejmuje dużo więcej obszaru niż miasto Tczew. Ten system obejmuje cały system kolejowy a zwłaszcza Trójmiasto, więc tczewianie na podobnych zasadach jak mieszkańcy na przykład Sopotu będą mogli bez problemu korzystać z jego dobrodziejstw.

Źródło ilustracji: InnoBaltica.

– Przypomnę też jeszcze, że nawet bezpłatny system nie oznacza, że tczewianie nie będą mogli korzystać z planera podróży bo planer podróży nie ma związku z opłatami. Jest to dla nas trochę nietypowa sytuacja, dlatego trochę więcej czasu będziemy potrzebowali na przyzwyczajenie się do niej czy też na jakąś adaptację, ale mam tutaj pełnomocnictwo od pana prezydenta żeby mówić, że Tczew nie zamierza opuścić systemu i chce w nim być dalej, natomiast specyfika jego rozwiązania rzeczywiście jak państwo wiecie jest jest dość wyraźna. Nie opuszcza systemu Tczew, więc nie musi wracać i chcielibyśmy żeby tczewianie jak najszybciej uzyskali dostęp do możliwości systemu FALA w całym województwie – powiedział Radomir Matczak – prezes zarządu spółki InnoBaltica.

Jak jest gdzie indziej na świecie?

– FALA Jest systemem bardzo złożonym; to nie jest kolejny sklep do sprzedaży biletów – powiedział Robert Kobylański – wiceprezes zarządu Asseco Data Systems:

– FALA jest platformą zintegrowanych usług łączności, czyli miejscem, w którym pasażer może po pierwsze zaplanować podróż, korzystając z różnych organizatorów transportu, oferujących mu różne środki transportu czyli pociąg, autobus, tramwaj, trolejbus, a w przyszłości być może inne. Następnie w dowolny sposób może uregulować płatność za ten przejazd czyli albo kartą kredytową albo zasilić swoje systemy, elektroniczną portmonetkę albo też przy pomocy blika jeśli woli. Następnie może tę podróż odbyć i w zależności od tego jakie są przyjęte taryfy, w odpowiedni sposób za tę podróż zapłać.

System FALA jest najnowocześniejszym systemem w Polsce i jest to jednocześnie jeden z najnowocześniejszych systemów tego typu na świecie. Patrząc na świat – na ostatnie wdrożenia, to na przykład w 2022 roku Monako uruchomiło podobny zintegrowany system usług mobilnych. System w Monako obejmuje lokalne potrzeby, czyli trudno go porównywać z FALĄ. W Monako system integruje podróż autobusem, rowerem oraz opłaty za parkowanie.

Dość zbliżony – i tutaj analogia do Trójmiasta – system znajduje się w mieście Kaohsiung. Jest to największy port na Tajwanie. To miasto ma prawie 3000 000 mieszkańców. W 2021 roku system zaczął tam działać. Dzisiaj ma już półtora miliona użytkowników i co ciekawe – i mam nadzieję, że podobne efekty przyniesie FALA – wzrosła liczba przejazdów komunikacją miejską, wzrosły przychody przewoźników, a jednocześnie pasażerowie twierdzą, że dzięki optymalizacji taryf, koszty przejazdów są dla nich niższe – powiedział Robert Kobylański – wiceprezes zarządu Asseco Data Systems.

FALA nie unieważnia dotychczasowych systemów sprzedaży czy dystrybucji biletów na przejazdy publicznymi środkami pasażerskiego transportu zbiorowego.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *