Fot. Kazimierz Netka.
Za około 3 lata, dzięki rozbudowie, roczne zdolności przeładunkowe DCT Gdańsk osiągną ponad 4 mln TEU
Niedawno w Warszawie podano wyniki dotyczące przeładunku towarów w największych polskich portach. Mimo pandemii, udało się uzyskać lepsze wyniki niż w latach poprzednich. W gremiom Morskich Portów: Gdańsk, Gdynia o Szczecin Świnoujście, niezwykłe miejsce zajmuje DCT Gdańsk – Deepwater Container Terminal Gdańsk – największy na Bałtyku port kontenerowy. DCT ma niebagatelny udział w sukcesach polskich portów, w uzyskiwaniu przez te porty coraz większego znaczenia nie tylko w Europie. Jakie więc DCT Gdańsk ma wyniki przeładunkowe? O tym DCT poinformował w specjalnym komunikacie, który przekazała nam Magdalena Jagła – Marketing Business Partner DCT Gdańsk:
DCT Gdańsk z rekordowym wynikiem
Ponad 2,1 miliona TEU (kontenerów 20-stopowych) obsłużył w 2021 roku DCT Gdańsk („DCT”), co stanowi wzrost o ok. 5 proc. i sprawia, że był to rekordowy rok dla największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim. Stało się tak pomimo wyzwań dla portów i branży logistycznej spowodowanych trwającą pandemią.
Powstanie prawdziwego Bałtyckiego Hubu
Wynik 2 milionów przeładowanych TEU, DCT osiągnął w grudniu 2019 roku, tuż przed wybuchem pandemii koronawirusa. Tym samym stał się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. W 2020 r. z powodu zakłóceń w łańcuchach dostaw wynik spadł nieznacznie poniżej 2 mln (1,91 mln TEU), ale do końca kwietnia 2020 r. odbicie było już widoczne, a jesienią 2020 r. wolumeny wróciły do poziomów z 2019 r.
Charles Baker, dyrektor generalny DCT Gdańsk, mówi:
„Pomimo wyzwań związanych z pandemią COVID-19, powodujących zawirowania w globalnej logistyce oraz łańcuchach dostaw przeładowaliśmy w 2021 roku ponad 2 092 432 TEU.. To osiągnięcie świadczy o zaufaniu naszych klientów do DCT Gdańsk w połączeniu z wysokim poziomem usług DCT i naszą doskonałą lokalizacją. Ten wynik pokazuje raz jeszcze, że jesteśmy prawdziwym bałtyckim hubem transportowym i bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej”.
W lipcu 2021 roku Port Gdańsk ogłosił, że DCT Gdańsk zbuduje trzecie nabrzeże głębokowodne, tzw. Baltic Hub 3, co po zakończeniu inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe DCT o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 450 mln euro (ok. 2 mld złotych) powstanie nabrzeże (zlokalizowane na wschód od istniejącego nabrzeża T1) o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha, którego otwarcie planowane jest na 2024 r.
„Dzięki tej inwestycji jesteśmy w stanie systematycznie poprawiać nasze wyniki, co nas bardzo cieszy. Ponadto zakończyliśmy rozbudowę bocznicy kolejowej z trzema dodatkowymi torami. DCT ma teraz siedem torów – każdy po 750 metrów. Będziemy cały czas inwestować w rozwój technologiczny naszego terminala” – dodaje Charles Baker.
Ustanowienie nowych rekordów
DCT Gdańsk jest jedynym głębokowodnym terminalem na Morzu Bałtyckim, posiadającym nabrzeże
o głębokości 17 metrów, co umożliwia to przyjmowanie największych kontenerów na świecie. Działalność terminala przyczyniła się do tego, że Port Gdańsk w pierwszej połowie 2021 r. awansował na pierwsze miejsce w rankingu portów kontenerowych w całym basenie Morza Bałtyckiego.
W kwietniu minionego roku DCT pobił także rekord 15 milionów przeładowanych kontenerów od początku swojego istnienia w 2007 r., a w lipcu odnotował rekord liczby TEU obsługiwanych w jednym zawinięciu statku (20 207 TEU). W listopadzie terminal obsłużył rekordową liczbę statków w ciągu miesiąca (70).
O DCT Gdańsk:
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku i posiada zdolność przeładunkową sięgającą 3 mln TEU rocznie. W 2021 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 2,09 mln TEU. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, łącznie przeładowanych od czasu powstania terminalu.
DCT zatrudnia ponad 1000 pracowników, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal wywiera bezpośredni i znaczący wpływ na gospodarkę regionu i Polski – generuje ponad 12 mld złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł. Poza projektem Baltic Hub 3 DCT Gdańsk kontynuuje inne duże programy inwestycyjne, które obejmują m.in. rozbudowę bocznicy kolejowej (powiększenie jej z 4 do 7 torów – każdy o długości 750 m).
DCT Gdańsk wspiera społeczności lokalne, a jasno określone, mierzalne cele zrównoważonego rozwoju są integralną częścią działalności biznesowej DCT.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund advised by IFM Investors (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów
z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii, globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych, oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi o wartości 118 miliardów USD na dzień 31 marca 2021 r. – poinformowała Magdalena Jagła – Marketing Business Partner DCT Gdańsk.
Fot. Kazimierz Netka.
Z wiadomości, przekazanych w Warszawie, w Ministerstwie Infrastruktury podczas konferencji „wynikowej” polskich największych portów wynika, że dokonania DCT Gdańsk są jednymi z najważniejszych, decydujących o tym, że Port Gdańsk umacnia się na trzeciej pozycji na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków. DCT Gdańsk znajduje się na pierwszym miejscu, wśród bałtyckich portów – terminali – jeśli chodzi o wielkości przeładunków kontenerów w ciągu 11 miesięcy 2021 roku i w całym 2021 roku.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl