Port z pirsem długości około kilometra powstanie nad polskim Bałtykiem, w gminie Choczewo. Cumować będą tam statki przywożące duże elementy do elektrowni jądrowej. W Urzędzie Morskim w Gdyni podpisano umowę dotyczącą zaprojektowania konstrukcji MOLF

Fot. Kazimierz Netka.

Zaczęliśmy budowę elektrowni jądrowej – od umowy w sprawie zaprojektowania portu do wyładunku elementów potrzebnych do powstania elektrowni nuklearnej

Parlamentarzyści, prezesi, realizatorzy projektu przybyli we wtorek, 27 sierpnia 2024 roku w samo południe do Urzędy Morskiego w Gdyni. Tego dnia doszło tam do wydarzenia niezwykle ważnego dla rozwoju Polski bałtyckiej i polskiej energetyki, w zawłaszcza budowy elektrowni jądrowej. Podpisano umowę dotycząca zaprojektowania ważnego elementu drogi morskiej, która będą dostarczane konstrukcje do budowy na lądzie elektrowni nuklearnej.

Fot. Kazimierz Netka.

Dotyczy to budowy jednego z najważniejszych elementów tej elektrowni, bo lądem dużych części nie dałoby się dowieźć na plac budowy. Dlatego, zawarcie tej umowy miało uroczysty charakter, co wynikało już z treści zaproszenia na owo wydarzenie:

– Urząd Morski w Gdyni serdecznie zaprasza na briefing prasowy w związku z podpisaniem umowy na opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Budowa Infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji EJ1 w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino” wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego – napisała Magdalena Kierzkowska – Rzecznik Prasowy, Biuro Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. – Powyższa umowa dot. projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility “MOLF”), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w obecności Dariusza Klimczaka, Ministra Infrastruktury i Arkadiusza Marchewki, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Stronami umowy będą: Inwestor – Urząd Morski w Gdyni; Wykonawca – Konsorcjum firm: WUPROHYD Sp. z o. o (Lider) oraz INGEO Sp. z o. o. (Członek konsorcjum).

Fot. Cezary Spigarski.

Konferencję prowadziła dyrektor Anna Szumańska – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

– Dzień dobry, witam państwa wszystkich bardzo serdecznie na podpisaniu umowy dotyczącej wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunków, będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej, planowanej do zbudowania w rejonie Lubiatowo – Kopalino – mówiła pani dyrektor Anna Szumańska. – Podpiszemy umowę pomiędzy inwestorem – Urzędem Morskim w Gdyni a wykonawcą czyli konsorcjum firm: WUPROHYD – lider tego konsorcjum oraz INGEO – członek konsorcjum.

Fot. Kazimierz Netka.

Na uroczystości obecni byli m.in.: Dariusz Klimczak – minister infrastruktury; Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury; Sławomir Rybicki – senator; Kazimierz Kleina – senator; Magdalena Sroka– posłanka; Adam Gawrylik – członek zarządu województwa pomorskiego; Piotr Cieślak – prezes zarządu spółki WUPROHYD, reprezentujący konsorcjum firm; Leszek Juchniewicz – prezes zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych; Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ze swoim zespołem zaangażowanym w przygotowanie budowy MOLFu.

Fot. Kazimierz Netka.

Umowę podpisali: Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Piotr Cieślak – prezes zarządu WUPROHYD, reprezentujący konsorcjum firm. Umowa została podpisana w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, a także prezesa Polskich Elektrowni Jądrowych Leszka Juchniewicza. Umowę dotyczy projektu konstrukcji morskiej do rozładunku – rodzaju pierwszego elementu niezbędnego do powstania pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej.

Fot. Cezary Spigarski.

Jest to pierwszy krok, który podejmujemy w zakresie powstania infrastruktury towarzyszącej przy tym projekcie, który ma znaczenie strategiczne dla naszego kraju. Tak że dzień jest symboliczny – powiedziała dyrektor Anna Szumańska – rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury.

– Szanowna pani dyrektor, pani poseł, panie senatorze, panie ministrze, panie prezesie, szanowni państwo, szanowny zespole Urzędu Morskiego w Gdyni, wszyscy zaproszeni goście, panie marszałku. Dzisiaj mamy niezwykle ważny moment jeżeli chodzi o historię budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – podkreślił Dariusz Klimczak – minister infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

– Zrobiliśmy bardzo ważny krok jeżeli chodzi o infrastrukturę morską. Została podpisana umowa na zaprojektowanie konstrukcji morskiej – pirsu, który jest niezbędny jeżeli chodzi o budowę i realizację inwestycji, którą jest budowa elektrowni jądrowej w Polsce. Szanowni państwo to inwestycja strategiczna dla naszego państwa, niezwykle ważna inwestycja strategiczna z punktu widzenia przyszłości naszego państwa, stabilności energetycznej i bezpieczeństwa klimatu. Nie ma takiego obszaru funkcjonowania naszego państwa, na którą nie wpływa tego typu inwestycja.

Dzisiaj podpisujemy tę umowę w uroczysty sposób ponieważ faktyczne kroki są podejmowane w kierunku budowy elektrowni jądrowej. Zaczynamy budowę elektrowni jądrowej, w której pracę wkomponowane jest Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za trzy obszary funkcjonowania: infrastruktura morska, infrastruktura kolejowa, infrastruktura drogowa. Dzisiaj podpisujemy umowę na wybudowanie konstrukcji morskiej – pirsu niezbędnego do wybudowania elektrowni jądrowej, za co jest odpowiedzialny Urząd Morski w Gdyni. Jest to duża inwestycja; sam projekt to jest ponad 6 milionów złotych, natomiast realizacja inwestycji w pirs to jest prawie miliard złotych. Ale to nie koniec.

Ministerstwo Infrastruktury także odpowiada za budowę infrastruktury drogowej. Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i zbudowanie drogi łączącej elektrownię z drogą ekspresową S6 przy węźle Łęczyce koło Lęborka. Będzie to droga krajowa o parametrach drogi GP – głównej przyspieszonej. Wybudujemy tę drogę do roku 2028. Mamy zamiar na przełomie tego roku rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowę z wykonawcą drogi na początku roku 2025. Budowa tej drogi jest kluczowa jeżeli chodzi o realizację określonych elementów budowania elektrowni. Chcemy odpowiedzieć na zapotrzebowanie samorządu, gospodarki, mieszkańców tej części Polski, tej części województwa pomorskiego dlatego projektujemy nowe rozwiązania komunikacyjne. Jesteśmy w kontakcie samorządem powiatowym z samorządem wojewódzkim, Będą odpowiednie zjazdy na drogi wojewódzkie, powiatowe także infrastruktura towarzysząca -zapewniam wszystkich tych, którzy chcą aby móc w komfortowy sposób poruszać się nie tylko pojazdami ale także rowerem, pieszo. Zapewnimy odpowiednie ciągi pieszo – rowerowe, będą także przejścia dla zwierząt; będzie to najlepsza droga, jaką jesteśmy w stanie wybudować. Przypominam, będzie to droga wybudowana całkowicie w nowym ciągu, w nowym terenie i temu także będzie służyć realizacja tej inwestycji.

Trzeci obszar infrastrukturalny za który odpowiada nasze ministerstwo to jest kolej. Tutaj także prowadzimy prace dotyczące odpowiednich pozwoleń, w tym najbardziej karkołomnych środowiskowych. Chcielibyśmy wybudować nowe linie kolejowe, zmodernizować istniejące i zapewnić komunikację do elektrowni właśnie kolejową. Ona będzie służyła przede wszystkim zapewnieniu transportu różnego rodzaju towarów, różnego rodzaju potrzebnych elementów do budowy elektrowni ale także mamy zapewnić komunikację pasażerską. Mamy zarezerwowane 2 miliardy 800 milionów złotych na realizację inwestycji kolejowych, które są potrzebne do wybudowania i później funkcjonowania elektrowni. Pamiętajmy, że w szczycie budowy elektrowni będzie prowadziło prace około 13 000 osób. Ministerstwo Infrastruktury wraz z naszymi instytucjami przygotowujemy się do tego wydarzenia i równolegle prowadzimy prace w obszarze infrastruktury morskiej, kolejowej, drogowej. Jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową to zapewnimy także nowe przystanki, nową infrastrukturę niezbędną do tego żeby można drogą kolejową tutaj przywozić zarówno towary, ale także obsługiwać ruch pasażerski.

Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy są zaangażowani w ten proces i od samego początku powstania nowego rządu z wielkim zaangażowaniem prowadzą o pracę Kilka tygodni temu był ogłoszony przetarg drogowy, dzisiaj podpisanie umowy na realizację dokumentacji projektowej pirsu, za chwilę kolejne etapy jeżeli chodzi o infrastrukturę kolejową – wszystko to spina się w jedną całość, ponieważ to jest praca zespołowa my nie jesteśmy federacją różnego rodzaju instytucji czy ministerstw. Ministerstwo Infrastruktury ma zapewnić taki dostęp do terenu, w którym będą wykonywane prace aby ta budowa mogła jak najszybciej i bez żadnych problemów móc się realizować. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Morski w Gdyni – to podstawowe instytucje, z którymi współpracuje spółka Polskie Elektrownie Jądrowe i mam nadzieję, że jak najszybciej wywiążemy się ze swoich obowiązków. Nasi wykonawcy, których w przetargach wyłonią, wywiążą się ze swoich obowiązków i będziemy mogli realizować bez żadnych komplikacji i problemów tę inwestycję, na którą czekają Polacy, o której dotychczas poprzednicy sporo mówili natomiast my z wielkim zaangażowaniem bierzemy się do pracy. Mam nadzieję, że już wkrótce będziemy spotykać się na kolejnych etapach realizacji tych inwestycji.

Serdecznie dziękuję jeszcze raz pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, wszystkim pracownikom, wszystkim osobom, które były zaangażowane i są zaangażowane w ten projekt. Życzę powodzenia. Dziękuję bardzo! – powiedział Dariusz Klimczak – minister infrastruktury.

Fot. Cezary Spigarski.

– Szanowny panie ministrze, państwo parlamentarzyści, pani dyrektor, panie prezesie, szanowni państwo. Realizacja tak wielkich inwestycji to jest długi proces, który składa się z wielu mniejszych elementów, takich puzzli, które dopiero jak położy się ten ostatni – widać ten cały obraz jakim jest realizacja wielkiego projektu i właśnie takim wielkim projektem jest realizacja pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej – mówił Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Fot. Kazimierz Netka.

– Do tej pory podjęto już decyzje, które rozpoczęły badania geologiczne na tej ważnej inwestycji, a dziś wchodzimy kolejny puzel właśnie pod aby narysować ten wielki projekt. My jako Ministerstwo Infrastruktury, które nadzoruje Urząd Morski, jesteśmy zaangażowani właśnie w tę część dotyczącą właśnie kwestii morskich. Zostanie wybudowany kilometrowy pirs z drogą techniczną właśnie po to aby największe konstrukcyjne elementy nowej elektrowni jądrowej mogły być dostarczone. To jest bardzo istotny element dlatego że właśnie drogą morską przypłynie tutaj ponad 200 dostaw najważniejszych, kluczowych elementów do budowy elektrowni jądrowej. Bardzo się cieszę, że w Ministerstwie Infrastruktury właśnie nadzorujemy sprawy związane z gospodarką morską, tak ważne inwestycje mogą być również zespołowo realizowane. Myślę że ta inwestycja pokazuje również jak ważną rolę odgrywa w naszej gospodarce transport morski, jak ważne są działania, które rozwijają właśnie największe projekty inwestycyjne w tym zakresie. Dziś wchodzimy kolejny puzel właśnie po to aby realizować tę wielką inwestycję i będziemy konsekwentnie realizować projekt po to, aby cały ten obraz czyli wielkiego projektu jakim jest pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa narysować, tak żeby służyła Polakom i wzmacniała nasze bezpieczeństwo energetyczne. Dziękuję – powiedział Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Panowie ministrowie, państwo parlamentarzyści, panie prezesie. Bardzo się cieszę, że dobrnęliśmy do tego momentu. Jest to pierwsza umowa już taka związana z budową elektrowni – powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Fot. Kazimierz Netka.

– Cieszę się że mamy okazję ją rozpocząć, tę działalność tak uroczyście. Bardzo się cieszę, że dobrnęliśmy do tego momentu. Podpisaliśmy już umowę z konsorcjum, które znamy i mamy z nimi dobre doświadczenia, więc mamy też nadzieję, że praca będzie szła sprawnie, nie będzie żadnych opóźnień i że w roku 2028 – tak jak to wynika z harmonogramu – oddamy pirs do eksploatacji i będzie służył już stricte kluczowej działalności spółki państwowej PEJ i będzie ta realizacja szkoła bardzo sprawnie. Jest to realizowane na bardzo specyficzną terenie, który do tej pory był jedną z najspokojniejszych i najcichszych gmin nadmorskich w tym kraju, a w teju chwili realizuje się tam strategiczne inwestycje energetyczne czyli i elektrownia jądrowa i farmy wiatrowe na morzu, które oczywiście są realizowane na morzu natomiast infrastruktura też wychodzi w tej gminie, tak że jest to teren który do tej pory nie był zbyt industrialny i wymaga wielu nakładów, stąd tak ważny jest ten który budujemy bo on umożliwi jakby mniejsze korzystanie z tej infrastruktury lądowej i dlatego jego budowa jest kluczowa między innymi do tego, żeby sprawnie szła budowa elektrowni jądrowej.

Bardzo chciałabym podziękować i wszystkim członkom mojego zespołu, bo rzeczywiście idzie to sprawnie i widzę zaangażowanie po po stronie i pani dyrektor do spraw inwestycyjnych i całego zespołu, który realizuje budowę i chciałbym również podziękować za wsparcie po stronie ministerstwa, bo czasami też musimy że tak powiem prosić o podgonienie spraw do przodu bo wszyscy są bardzo chętni ale czasami trzeba też wyłożyć teczki z dołu kupki na górę i to się dzieje tak że dziękujemy bardzo za pomoc i wsparcie w realizacji naszych zadań Dziękujemy parlamentarzystom za to, że jakby uczestniczą chętnie w konsultacjach z ludnością po to żebyśmy też mogli jak by uzasadnić i widzieć tę strategiczność tych inwestycji, że to nie jest zbudowane tylko po to żeby budować ale to jest ważne dla naszego kraju i dla jego bezpieczeństwa energetycznego. Dziękuję bardzo – powiedziała pani dyrektor Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

– Szanowna pani dyrektor, szanowni panowie ministrowie, szanowni państwo parlamentarzyści, szanowni państwo wszyscy tu obecni. Właściwie już wszystko zostało powiedziane przez moich poprzedników i panów ministrów, i panią dyrektor. Ja mogę tylko pogłębić te refleksje – jak ważna jest to inwestycja – mówił Leszek Juchniewicz – prezes zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe.

Fot. Kazimierz Netka.

– Ta inwestycja ma znaczenie kluczowe – tak jak pani dyrektor słusznie powiedziała – odciążać będzie infrastrukturę lokalną, lądową, za realizację której też odpowiada minister infrastruktury. Polskie Elektrownie Jądrowe na mocy specustawy jądrowej z 2011 roku, nowelizowanej w 2023 roku, posiada uprawnienia do koordynacji partnerów działających w zakresie infrastruktury towarzyszącej. To jest infrastruktura kolejowa, drogowa, energetyczna i morska. I dobrze się stało, że dziś ta umowa została podpisana. Mógłbym powiedzieć że Urząd Morski jest tutaj takim prymusem – primus inter pares spośród wszystkich naszych partnerów realizujących infrastrukturę towarzyszącą jako pierwszy Urząd Morski finalizuje istotne prace, które są początkiem długiego procesu ale tak jak mówi znane chińskie porzekadło, przysłowie: każda, nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku. I fajnie jest, że myśmy ten pierwszy krok dzisiaj zrobili.

W pierwszej połowie sierpnia spółka Polskie Elektrownie Jądrowe przygotowała projekt tak zwanego harmonogramu skonsolidowanego. Harmonogram skonsolidowany dotyczy zarówno samej budowy elektrowni jak i infrastruktury towarzyszącej. Infrastruktura towarzysząca ma znaczenie krytyczne, bo bez niej nie rozpoczną się większe prace na placu budowy. Jak państwo popatrzeć na tę wizualizację tutaj tego pirsu morskiego ten blisko 1000-metrowy pomost jest elementem zapewniającym dostawę wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych elektrowni jądrowej. Drogą lądową ich dostarczyć się nie da. Dlatego jest to tak ważne, że umowa o pracę projektowe została podpisana, teraz czekamy na ciąg dalszy. Przygotowaliśmy – tak jak powiedziałem przed chwilą – tak zwany harmonogram skonsolidowany. Został on przedłożony biura pełnomocnika rządu do spraw technicznej infrastruktury energetycznej, który to opracuje i przedstawił do uzgodnień dwom ministrom właściwym do spraw transportu i stanie się wtedy dokumentem obowiązującym. Harmonogramy są można powiedzieć napięte ambitne, ale wykonalne.

Ponieważ właściwie znaczenie tego pirsu już wielokrotnie tutaj można powiedzieć wybrzmiało, zostało to zidentyfikowane, to mnie nie pozostanie nic innego jak pogratulować pani dyrektor i jej zespołowi za solidną, terminową pracę i powiedzieć jedno: nie tylko gratuluję ale się cieszę, że to się dzisiaj stało i robimy ten istotny krok. Dziękuję państwu za uwagę – powiedział Leszek Juchniewicz – prezes zarządu spółki Polskie Elektrownie Jądrowe.

Potrzebna jest skuteczniejsza ochrona infrastruktury

– Ta inwestycja wpisuje się w inne inwestycje Urzędu Morskiego w Gdyni, bo taka jest prawda, że budujemy obiekty przy nabrzeżu, ale bez infrastruktury dostępowej zarówno tej dużej jak i małej. Bez niej nie możemy funkcjonować w gospodarce światowej i w naszej gospodarce – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Fot. Kazimierz Netka.

– Nasza gospodarka potrzebuje nie tylko dużej infrastruktury portowej ale także małej infrastruktury, która wspiera rozwój zarówno lokalnej przedsiębiorczości jak i zabezpiecza nasze interesy i nasz potencjał związany z tym, że polska wyłączna strefa ekonomiczna na morzu to znaczna część terenu Polski. Do tego terenu musimy mieć dostęp jeśli chcemy korzystać z tej strefy ekonomicznej. No i każdy rodzaj infrastruktury zapewnia ten dostęp. Istota jest taka, że rozbudowując infrastrukturę lądową, która łączy nas z morzem, musimy pamiętać też o bezpieczeństwie infrastruktury, zarówno fizycznym jak i informatycznym, czyli musimy pamiętać o cyberbezpieczeństwie, ponieważ nowa infrastruktura to także miejsce, gdzie może przenikać grupa osób niepożądanych.

Jeśli chodzi o infrastrukturę lokalną należy też pamiętać o tym, że powinniśmy mienić system ochrony naszych granic i Straż Graniczna moim zdaniem powinna mieć uprawienia Coast Guardu, ponieważ w tej chwili w aktualnym stanie Marynarki Wojennej nie chronimy naszych granic należycie, naszej strefy ekonomicznej – tak, żeby zaspokoić oczekiwania naszych sojuszników w NATO – powiedział prof. Marek Grzybowski – przewodniczący Polskiego Towarzystwa Nautologicznego, prezes Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Fot. Kazimierz Netka.

Podpisana 27 sierpnia 2024 roku umowa dotyczy opracowania wielobranżowej dokumentacji projektowej dla zadania pod nazwą: „Budowa Infrastruktury hydrotechnicznej na potrzeby inwestycji EJ1 w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino” wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Umowa dotyczy projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility, w skrócie MOLF). MOLF jest elementem infrastruktury towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *