Fot. Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia.
Obraz całości infrastruktury i dokumentacji będzie w jednym miejscu i pozwoli np. zapobiegać awariom
Morski Port Gdynia staje się jednym z najnowocześniejszych w Europie. Jako obiekt podwójnego przeznaczenia, musi dbać o bardzo precyzyjne funkcjonowanie, ochronę, bezpieczeństwo, sprawność. Tak tez się dzieje. O najnowszych dokonaniach w tym zakresie poinformował nas Aleksander Wicka – Kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.:
Port Gdynia pionierem cyfryzacji
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. staje w awangardzie portów bałtyckich, podpisując umowę na wdrożenie platformy do zarządzania informacją cyfrową „Cyfrowy Bliźniak Portu Gdynia”. To kolejny duży krok w stronę digitalizacji procesów realizowanych w ramach projektów w porcie.
Fot. Tadeusz Urbaniak/Port Gdynia.
5 sierpnia 2022 w Porcie Gdynia podpisano umowę na „Wdrożenie platformy do zarządzania zintegrowaną informacją cyfrową – Cyfrowy Bliźniak Portu Gdynia”.
Platforma, zbudowana według filozofii Digital Twin (cyfrowy bliźniak) i wykorzystująca metodykę BIM, to cyfrowe odzwierciedlenie mapy istniejących fizycznie obiektów, która integruje w jednym środowisku dane geograficzne GIS (w tym dane hydrograficzne) z danymi przestrzennymi BIM.
Bliźniaczy system portowy zapewnia cyfrową reprezentację aktualnych, historycznych i przyszłych konfiguracji zasobów infrastruktury portowej wraz z powiązanymi informacjami o ich kondycji i wydajności. Platforma umożliwia pokazanie danych w perspektywie płaskiej lub trójwymiarowej oraz daje możliwość zintegrowania danych przestrzennych z istniejącą dokumentacją cyfrową (zdigitalizowane dokumenty techniczne) dla pojedynczego elementu, obiektu lub projektu (zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu). Mapa obiektów na platformie jest połączona z dokumentacją m.in. techniczną (uwzględniając różne formaty plików) mogącą być linkowaną z wewnętrznych i zewnętrznych źródeł danych, które są niezbędne do zarządzania i prowadzenia eksploatacji istniejącej infrastruktury portowej. Dostęp do platformy umożliwia zarządzanie dokumentacją techniczną poprzez cały cykl życia obiektu od etapu koncepcji poprzez fazą projektowania, realizacji oraz etapu eksploatacji i utrzymania. Platforma umożliwia przechowywanie historii obiektu m.in. projekt połączony z okresowymi przeglądami stanu technicznego infrastruktury, cyfrowe odzwierciedlenie Książki Obiektu Budowlanego.
Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Za zarządzanie informacją odpowiada CDE (Common Data Environment), czyli centralne repozytorium danych (serce zarządzania informacją). Obraz całości infrastruktury i dokumentacji w jednym miejscu pozwoli podjąć „w porę” działania zapobiegające awariom – np. aktualna i archiwalna wizualizacja dna przy nabrzeżach ułatwi wychwycenie powstawania wypłyceń lub przegłębień.
Platforma wykorzystuje rozwiązania cloud computing (chmura obliczeniowa – nowoczesna technologia IT służąca do przetwarzania i przechowywania danych) i dzięki wielopoziomowym zabezpieczeniom zapewnia ochronę informacji na poziomie rozwiązań stosowanych przez banki.
Platforma do zarządzania zintegrowaną informacją cyfrową jest jedną z wielu prac związanych z automatyzacją procesów biznesowych w Porcie Gdynia. „Cyfrowy Bliźniak Portu Gdynia” umożliwi sprawne planowanie, analizy, centralizację danych, a aplikacja mobilna zapewni zdalny dostęp do danych, co ułatwi i przyśpieszy realizacji zadań w Porcie – Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Źródło ilustracji: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Platforma jest dostosowana do potrzeb użytkownika a także umożliwia rozbudowanie funkcjonalności o nowe moduły, które mogą pojawić się w czasie użytkowania. Za wdrożenie odpowiada konsorcjum firm: HydroBIM sp. z o.o., Stowarzyszenie BIM, Skan 3D Szymon Bloch – poinformował Aleksander Wicka – Kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl