Na zdjęciu: Zwieńczenie uroczystości przekazania do użytku nowego pociągu. Fot. Kazimierz Netka
Pierwszy przejazd odbył się na trasie: Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna. Według rozkładu, podróż trwała 14 minut.
Polski producent oferuje superpociągi, na które jest zapotrzebowanie również za granicą.
Jak one, te pociągi, wyglądają? Pojazd ten można było obejrzeć w poniedziałek, 29 maja 2017 roku, przed południem, na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Już kursuje po pomorskich torach. Jego nazwa: spalinowy zespół trakcyjny SA 139 LINK.
Fot. Kazimierz Netka
Oto szczegóły: poniedziałek, na dworcu Gdańsk Wrzeszcz, odbyło się uroczyste przekazanie do użytku nowego pociągu spalinowego Link wyprodukowanego przez PESA Bydgoszcz. To jeden z pięciu pojazdów tego typu zakupionych przez POLREGIO (spółkę Przewozy Regionalne) i zarazem jeden z trzech, które będą kursowały na Pomorzu. Przewozy Regionalne, będące największym polskim przewoźnikiem kolejowym, zapowiadają dalszą wymianę taboru.
Fot. Kazimierz Netka
Zaprezentowany 29 maja 2017 roku mieszkańcom Trójmiasta Link to sprawdzony i doceniany przez pasażerów z Polski, Czech i Niemiec tabor. Docelowo w POLREGIO jeździć będzie pięć tego typu jednostek.
– Są nowoczesne, ekonomiczne, a dodatkową ich zaletą jest to, że posiadają specjalne strefy przeznaczone dla najmłodszych pasażerów, co jest nowością w segmencie przewozów regionalnych – mówi Krzysztof Zgorzelski – prezes zarządu spółki Przewozy Regionalne – właścicielki marki konsumenckiej POLREGIO.
Fot. Kazimierz Netka
Zaprojektowane i wyprodukowane w Polsce pociągi Link to pierwsze z nowoczesnych pojazdów, które już zasilają flotę POLREGIO. To dopiero początek prawdziwej zmiany oblicza Spółki. Jeszcze w tym roku na polskie tory wyjadą kolejne z ponad 50 nowoczesnych składów. Wśród nich znajdą się zarówno zupełnie nowe, jak i kompleksowo zmodernizowane pojazdy. – Zmiany, jakie zachodzą w firmie, to efekt pomyślnie prowadzonej przy współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu restrukturyzacji. W zeszłym roku, po raz pierwszy w swojej 15-letniej historii, Spółka osiągnęła dodatni wynik finansowy we wszystkich obszarach działalności, a zysk netto wyniósł 51,2 mln – mówi prezes POLREGIO i zapowiada, że Spółka planuje zakończyć ten rok z wynikiem na poziomie ok. 43 – 44 mln zł zysku.
Nowy tabor
Fot. Kazimierz Netka
Priorytetem POLREGIO na najbliższe lata jest podnoszenie jakości usług poprzez m.in. wymianę i modernizację taboru. Spółka rozpoczęła właśnie największy w swojej historii program wymiany floty. Pod koniec kwietnia na Dworcu Wileńskim w Warszawie odbyło się uroczyste odebranie przez Spółkę od producenta pierwszego Linka. Już niedługo Linkami będą mogli podróżować także mieszkańcy województw warmińsko – mazurskiego, łódzkiego oraz lubuskiego.
Fot. Kazimierz Netka
Nowe Linki to dopiero zapowiedź większych zmian, jakie POLREGIO będzie przechodzić w ciągu najbliższych lat. Przewoźnik planuje, aby po 2018 roku, gdy zakończy się realizacja programu restrukturyzacji, w barwach POLREGIO pojawiło się jeszcze więcej nowoczesnych pociągów.
– Zgłosiliśmy zapotrzebowanie na ok. 230 – 240 nowych trzy- i czteroczłonowych składów elektrycznych oraz około 30 pojazdów o napędzie hybrydowym: elektryczno – spalinowym – dodaje prezes Krzysztof Zgorzelski. I dodał na zakończenie:
Fot. Kazimierz Netka
– Na ręce pana marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, przekazuję okolicznościowy bilet, upamiętniający przejazd – pierwszą „jaskółkę” w nowoczesnej flocie Przewozów Regionalnych.
Fot. Kazimierz Netka
– Z radością witamy nowy pojazd Przewozów Regionalnych – mówił marszałek Mieczysław Struk. – Jak wiadomo, Przewozy Regionalne są największym przewoźnikiem pasażerów w Polsce. Tylko w Pomorskiem wykonujecie państwo około 4,5 miliona pociągokilometrów; to olbrzymia ilość pracy przewozowej. We flocie należącej do samorządu województwa pomorskiego, mamy 27 pojazdów – mówię o autobusach szynowych. Większość z nich jest w gestii Przewozów Regionalnych.
Fot. Kazimierz Netka
Mieczysław Struk złożył na ręce prezesa Krzysztofa Zgorzelskiego podziękowania na rzecz Ministerstwa Rozwoju, które zdecydowało się ująć w Kontrakcie Terytorialnym odpowiednie kwoty pieniędzy, umożliwiające Przewozom Regionalnym zakup takich pojazdów jak LINK – choćby ze środków unijnych.
Fot. Kazimierz Netka
– W imieniu Oddziału Pomorskiego, chcę podziękować za ten piękny pojazd LINK – powiedział Zbigniew Labuda – dyrektor Przewozów Regionalnych Oddział Pomorski w Gdyni. – Myślę, że tu sprawdza się nie tylko hasło: Budujemy dobrą kolej, ale też: Budujemy dobre relacje.
Nowa marka, nowa oferta, nowa jakość
Wymiana pociągów to jedynie część tego, co Spółka przygotowała dla swoich pasażerów. POLREGIO aktywnie rozwija także swoją ofertę: wspólnie z samorządami tworzy nowe połączenia, wdraża usługę zintegrowanego transportu kolejowo – autobusowego, wprowadza atrakcyjne promocje oraz współpracuje z przewoźnikami miejskimi.
Fot. Kazimierz Netka
W województwie pomorskim POLREGIO, czyli spółka Przewozy Regionalne obsługuje średnio ponad 220 połączeń kolejowych dziennie. Przewoźnik, poza obsługą aglomeracji trójmiejskiej i linii regionalnych, zapewnia także połączenia na trasach do sąsiednich regionów, np. do Bydgoszczy, Olsztyna oraz Elbląga. Dzięki dobrej współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, opierającej się na wieloletniej umowie na świadczenie usług przewozowych, POLREGIO oferuje swoim podróżnym unikatową siatkę połączeń umożliwiającą dogodny dojazd do ważnych dla nich miejsc, takich jak praca, szkoła, urzędy i ośrodki zdrowia.
Fot. Kazimierz Netka
W uroczystym przekazaniu nowego pociągu n potrzeby mieszkańców województwa pomorskiego wzięło udział kilkudziesięciu gości. Na zakończenie odbył się pierwszy przejazd z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni Głównej. Zaprezentowany dziś w Gdańsku nowy Link będzie jeździł na trasach prowadzących do Chojnic, m.in. ze Słupska, z Trójmiasta, Tczewa i Helu oraz ze Szczecinka. Link ma latem kursować też na trasie: Chojnice – Tczew – Hel.
O Przewozach Regionalntych – Polregio
Fot. Kazimierz Netka
Przewozy Regionalne, właściciel marki POLREGIO, powstały w 2001 r. Są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża około 1800 pociągów zamawianych i finansowanych przez samorządy wojewódzkie. W ciągu roku z usług POLREGIO korzysta prawie 80 mln pasażerów. Pociągi POLREGIO zatrzymują się na ponad 1800 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich wynosi ponad 27%. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu SA (50% i jeden udział) – wynika z informacji, które przekazał nam Michał Stilger – główny specjalista ds. public relations w spółce Przewozy Regionalne.
Kazimierz Netka