Koniec z blokowaniem zakupów internetowych ze względu na miejsce zamieszkania klienta. Parlament Europejski zagłosuje nad nowymi regulacjami.

Na zdjęciu: Pomnik euro – przed gmachem Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Fot. Kazimierz Netka.

Obywatele Unii muszą mieć jednakowe prawa do korzystania z rynku cyfrowego.

Zakaz blokowania sprzedaży w internecie ze względu na lokalizację lub narodowość klienta, zakaz różnicowania cen z tych powodów – m.in. takie zapisy zawiera projekt nowych unijnych regulacji, który zostanie poddany pod głosowanie w najbliższy wtorek na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasburgu – wynika z informacji, które przekazał nam Piotr Wolski z Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce, przytaczając też wypowiedź:

„Kończymy z odmawianiem sprzedaży z powodu miejsca zamieszkania klienta, kończymy z blokowaniem dostępu do sklepów internetowych, kończymy z przymusowym przekierowywaniem do krajowych klonów sklepów internetowych, na których są dostępne mniej korzystne oferty” – mówiła na konferencji prasowej w Biurze parlamentu Europejskiego w Warszawie posłanka-sprawozdawczyni Róża Thun.

„Chodzi o to, by wspólny rynek, w tym jednolity rynek cyfrowy, był rzeczywiście coraz bardziej jednolity. Każdy obywatel Unii musi mieć prawo skorzystania z rynku cyfrowego w każdym miejscu, w którym się znajduje” – dodała posłanka.

Uniemożliwianie zakupu towaru w Internecie ze względu na państwo, w którym znajduje się kupujący, stanowi duży problem dla wielu europejskich konsumentów. W Unii Europejskiej aż 52% prób transakcji kończy się niepowodzeniem z powodu geoblokowania. Według raportu Polityki Insight w Polsce geoblokowania doświadczyło 71-75% klientów, a 80-89% sprzedawców stosuje geoblokowanie.

Nowa regulacja chroni też interesy przedsiębiorców. „Rozporządzenie nie tylko daje konsumentowi o wiele większy wybór towarów i usług na terenie Unii Europejskiej, lecz także umożliwia sprzedającemu dostęp do o wiele większego rynku. To zachęta dla przedsiębiorców, by poszerzali swoje działania poza granice jednego państwa” – powiedziała Thun. Jej zdaniem nowa regulacja będzie szansą zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorców.

Planowane zmiany nie obejmą na razie treści audiowizualnych. Jednak w ciągu najbliższych dwu lat Parlament Europejski i Komisja będą prowadzić rozmowy na temat możliwości zniesienia blokad także i w tym zakresie.

Jeżeli zmiany zostaną przyjęte w najbliższy wtorek, wejdą w życie jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia wynika z komunikatu, który przesłał nam Piotr Wolski z Biura Informacyjnego Parlamentu Europejskiego w Polsce.

(K.N.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *