Fot. Kazimierz Netka.
Otwarcie Jarmarku oznajmi światu specjalnie napisany hejnał, składający się z 760 nut. Prezydent Miasta przekaże kupcom klucz do bram Gdańska. Uroczystości te odbędą się w Dworze Artusa, bez udziału publiczności; zapewniona zostanie transmisja
Skupia uwagę niemal całego świata. Wszak tutaj, w Gdańsku, właśnie dzięki niemu najłatwiej można kupić wyroby z bursztynu – „złota” Bałtyku. Taki jest Jarmark Świętego Dominika, odbywający się w wakacje.
W zeszłym roku wystawiało się na nim blisko 1000 firm, reprezentujących najróżniejsze środowiska, m.in.: artystyczne, rzemieślnicze, rozrywkowe, kulturowe, a nawet przemysłowe. Tegoroczny Jarmark Dominikański, będzie nieco skromniejszy, z wiadomych powodów. A jaki? O tym poinformowano we wtorek, 14 lipca 2020 roku, podczas konferencji.
Fot. Kazimierz Netka
O przygotowaniach i przebiegu jarmarku mówili m.in.: Aleksandra Dulkiewicz – prezydent Gdańska; Leszek Bonna – wicemarszałek województwa pomorskiego; Piotr Grzelak – zastępca prezydenta Gdańska; ojciec Michał Osek OP. przeor klasztoru dominikanów w Gdańsku; Andrzej Bojanowski – prezes i Paweł Orłowski – wiceprezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich – organizatora Jarmarku Św. Dominika; Joanna Czauderna-Szreter – dyrektor ds. artystycznych w Międzynarodowych Targach Gdańskich; Adam Aleksiejuk – project manager tegorocznego Jarmarku Św. Dominika; Kazimierz Janiak – dyrektor PP Totalizator Sportowy Oddział w Gdańsku – reprezentant sponsorów; Izabela Szopińska – kierownik Działu Marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Fot. Kazimierz Netka
Z okazji 760 lat obecności w Gdańsku Jarmarku Świętego Dominika, warto przypomnieć trochę historii tego wydarzenia. Historia Jarmarku św. Dominika sięga roku 1260, kiedy to papież Aleksander IV zezwolił gdańskim dominikanom na udzielanie studniowych odpustów w dniu święta ich założyciela. Na sierpniowe Jarmarki do gdańskiego portu zawijało rokrocznie ponad 400 okrętów
z najróżniejszymi dobrami. Zewsząd przybywali cyrkowcy, akrobaci, kuglarze i trupy aktorskie. Jarmark św. Dominika odbywał się przez kilka następnych wieków, stając się ważnym świętem dla miasta. Tę tradycję przerwała II wojna światowa. Powrócono do niej w 1972 roku – z inicjatywy popularnej popołudniówki „Wieczór Wybrzeża” – poinformowała Izabela Szopińska – kierownik Działu Marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Warto zwrócić uwagę na imiona: papieża Aleksandra IV i prezydent Gdańska: Aleksandry Dulkiewicz. Tak więc, 760 lat to również blisko osiem wieków historii Europy od Aleksandra do Aleksandry – taki zbieg okoliczności, a może nie tylko…
Oto szczegóły dotyczące tegorocznego Jarmarku Świętego Dominika w Gdańsku. Wiadomości na ten temat przekazała nam Izabela Szopińska – kierownik Działu marketingu Międzynarodowych Targów Gdańskich:
Jest z nami już 760 lat! Słyszano o nim w Polsce i za granicą. W sobotę, 25 lipca rusza w Gdańsku największy, najstarszy i najsłynniejszy w Polsce Jarmark św. Dominika!
Mapa Jarmarku św. Dominika 2020_PL
Źródło mapy: Międzynarodowe Targi Gdańskie
Jarmark św. Dominika obchodzi w tym roku jubileusz 760-lecia. Organizatorzy przygotowywali się do uroczystego i radosnego świętowania, ale rozwój pandemii pokrzyżował te plany. Jarmark odbędzie się zatem bez „fajerwerków” i wielkich wydarzeń, ale za to w przyjaznej, spokojnej atmosferze i z zachowaniem wszystkich zalecanych środków bezpieczeństwa.
Epidemia koronawirusa wpływa na wiele sektorów gospodarki. Wprowadzone obostrzenia najsilniej dotknęły jednak branżę szeroko rozumianych usług oraz sektor mikro i małych przedsiębiorstw. Dla wielu wystawców i działających w Gdańsku podmiotów Jarmark jest szansą na powrót do normalności, wpływa na wzrost gospodarczy i poziom zatrudnienia w regionie, poprawiając tym samym jakość życia mieszkańców.
Po pierwsze bezpieczeństwo
Fot. Kazimierz Netka
Międzynarodowe Targi Gdańskie, będące organizatorem Jarmarku św. Dominika, kwestie związane z bezpieczeństwem sanitarnym traktują w sposób absolutnie priorytetowy, wdrażając wszystkie zalecane przez Ministerstwo Zdrowia i Główny Inspektorat Sanitarny środki ostrożności, a także na bieżąco śledząc i monitorując sytuację. Wprowadzone zostały następujące zasady bezpieczeństwa:
jednostronna zabudowa ulic stoiskami handlowymi (tym samym poszerzenie ciągów pieszych pozwalające na zachowanie dystansu społecznego)
zachowanie niezbędnych odległości między stoiskami
zapewnienia koniecznych środków ochrony osobistej dla wystawców (maseczki, przyłbice, rękawiczki, płyny dezynfekujące) oraz wprowadzenie obowiązku pracy na stoiskach w przyłbicach i rękawiczkach
udostępnienie środków dezynfekcyjnych dla odwiedzających na wszystkich stoiskach
oddzielenie stoisk z żywnością od odwiedzających za pomocą przegrody z plexi
rezygnacja z dużych wydarzeń kulturalnych m.in. ceremonii otwarcia i zamknięcia Jarmarku
ograniczenie widowni wydarzeń programowych do obowiązujących limitów
wprowadzenie oznakowania ograniczającego dostęp do stoisk oraz zalecającego zachowanie odpowiedniej odległości
rekomendowane umożliwienie płatności bezgotówkowej
umieszczenie na terenie jarmarku informacji dotyczących obowiązujących zasad przeciwdziałających zakażeniom koronawirusem
W strefach gastronomicznych i konsumpcyjnych wprowadzone zostały dodatkowo środki ostrożności:
sprzedaż na stoiskach tylko dań na wynos
wydzielenie stref konsumpcyjnych dla określonej liczby konsumentów wraz z konieczna obsługą
bieżąca dezynfekcja stolików
zamgławianie stref konsumpcyjnych przed otwarciem Jarmarku.
W strefach imprez kulturalnych zostały wprowadzone zasady:
obowiązek zasłaniania nosa i ust przez wszystkich widzów
ustawienie miejsc siedzących i określenie miejsc stojących z zachowaniem dystansu społecznego
ograniczenie liczby widzów do obowiązujących limitów
zapewnienie płynów do dezynfekcji
zamgławianie miejsc do siedzenia przed otwarciem strefy oraz w przerwie technicznej
specjalne zasady pracy artystów i obsługi.
W strefach aktywności sportowych dla rodzin z dziećmi (dmuchańce, skakańce) zostały wprowadzone zasady:
ograniczenie liczby osób korzystających jednocześnie z atrakcji
zapewnienie płynów do dezynfekcji rąk przy wejściu na atrakcje
obowiązkowe zakrywanie nosa i ust przez opiekunów
dezynfekcja dmuchańców.
Zabezpieczenie sanitarne Jarmarku św. Dominika będzie zapewniało wszystkie standardy wymagane wytycznymi:
zastąpienie części kabin sanitarnych przez kontenery sanitarne z obsługą
wszystkie kabiny i kontenery sanitarne zostaną wyposażone dodatkowo w dozowniki i płyn do dezynfekcji rąk
jak zwykle zapewniamy ciągłe i bieżące czyszczenie terenu Jarmarku.
Jarmark na prasowych okładkach
Fot. Kazimierz Netka
Historia Jarmarku św. Dominika sięga roku 1260, kiedy to papież Aleksander IV zezwolił gdańskim dominikanom na udzielanie studniowych odpustów w dniu święta ich założyciela. Na sierpniowe Jarmarki do gdańskiego portu zawijało rokrocznie ponad 400 okrętów z najróżniejszymi dobrami. Zewsząd przybywali cyrkowcy, akrobaci, kuglarze i trupy aktorskie. Jarmark św. Dominika odbywał się przez kilka następnych wieków, stając się ważnym świętem dla miasta. Tę tradycję przerwała II wojna światowa. Powrócono do niej w 1972 roku z inicjatywy popularnej popołudniówki „Wieczór Wybrzeża”. Od tego czasu jarmark każdego roku trafiał na pierwsze strony gazet. Z okazji 760-lecia Jarmarku św. Dominika na Targu Węglowym (między Bramą Wyżynną a Katownią) będzie można obejrzeć wystawę prasowych fotografii i okładek „Dziennika Bałtyckiego” i „Wieczoru Wybrzeża”, przywołujących klimat dawnych lat i prowadzących nas przez prawie cztery dekady tradycji powojennego Jarmarku.
Facebookowe otwarcie i parady
Fot. Kazimierz Netka
Ceremonia otwarcia Jarmarku św. Dominika gromadzi zawsze na Długim Targu tłumy oglądających. Z tego względu w tym roku spotkamy się w sieci – przekazanie klucza do bram miasta będzie można oglądać na jarmarkowym Facebooku (sobota 25 lipca, godz. 12.00). Tuż po tym na uliczkach Głównego Miasta pojawią się barwne postaci, odgrywające scenki rodzajowe: Złoty Hermes (patron kupców), kupiec gdański z kluczem do bram miasta, krzykacze miejscy, Karmazynowy Kogut (symbol jarmarku), panienka z okienka, ptasznik i pastereczka.
Świat teatru i cyrku towarzyszyć nam będzie przez cały jarmark. Kostiumowe miniparady z muzykantami, kuglarzami, szczudlarzami i maskotkami odbywać się będą we wszystkie poniedziałki, czwartki, piątki, soboty i niedziele.
Starocie i łakocie
Starocie, antyki, wyroby artystyczne, rzemieślnicze i produkty regionalne prezentowane będą na 650 kramach. Największy procent stoisk, bo aż 32, zajmą rzemieślnicy. Stoiska kolekcjonerskie stanowić będą 24% powierzchni, artystyczne 18%, przystanki kulinarne 12%, a przysmaki regionalne 6%.
Najwięcej niespodzianek znajdziemy, jak zawsze, na pchlim targu. Tu królować będą przedmioty stare, rzadkie i ciekawe. Towary wytwarzane ręcznie, z pasją i pomysłem znajdziemy na stoiskach artystycznych i rzemieślniczych. Będzie też czym zapełniać domowe spiżarnie. Smaczne wypieki, sery, wędliny, przetwory, produkty wytwarzane tradycyjnymi metodami znajdziemy w strefie produktów regionalnych. Przystanki kulinarne z menu na słono i na słodko, z potrawami z różnych stron świata zlokalizowane będą na Targu Węglowym, w Parku Świętopełka, na Wyspie Ołowianka, na Targu Rybnym i na Długich Ogrodach. W pierwszą niedzielę Jarmarku na Długim Targu swoje stoiska rozłożą piekarze i cukiernicy. Pośród atrakcji Święta Chleba znajdą się m. in. konkursy na Smakołyk Święta Chleba i na najlepszy chleb domowego wypieku.
W ramach projektu „Pomorskie Smaki” Marszałek, Samorząd Województwa Pomorskiego przez cały czas trwania jarmarku zapraszają na Wyspę Ołowianka, gdzie prezentowane będą walory kulinarne, kulturalne i turystyczne województwa pomorskiego.
Najlepsze produkty w kategoriach Dobry Smak i Dobry Design zdobędą Nagrody Grand Prix Jarmarku św. Dominika 2020.
Strefy relaksu
Za dnia w Parku Świętopełka na najmłodszych czekać będzie baśniowa kraina wyobraźni, a wieczorami rozbrzmiewać będzie muzyka. Miejscem dla kinomanów będzie z kolei Wyspa Ołowianka – w programie letniego kina pod chmurką znajda się filmy kulinarne, oscarowe i muzyczne. Przystanek na Targu Węglowym to z kolei strefa relaksu i aktywności sportowych dla rodzin z dziećmi (na dmuchanym Stadionie Energa Gdańsk i mini boisku).
Atrakcje z markami Carlsberg Polska
Na 760 rocznicę Jarmarku św. Dominika szereg atrakcji dla gości odwiedzających Gdańsk przygotowały marki Carlsberg Polska. Okocim, główny piwny partner Jarmarku zaprasza do Strefy Beczki Okocimskiej na Wyspie Ołowiance. Będzie tam można spróbować szerokiego portfolio piw Okocim oraz w przyjemny i atrakcyjny sposób poszerzyć swoją wiedzę o piwie i zagrać w piwne gry. Wszystko to przy relaksujących DJ-setach. Marka Grimbergen, czyli znakomite piwo w belgijskim stylu zaprasza na Grimbergen Foodparing – warsztaty z szefem kuchni i dziennikarzem kulinarnym Tomaszem Jakubiakiem, który zaprezentuje tajniki dobierania odpowiedniego piwa do potraw. Wieczór filmowy z Somersby to letni seans filmowy na Wyspie Ołowiance, połączony z degustacją różnych smaków piwa Somersby.
Razem możemy więcej
Wędrując po jarmarku będziemy też mogli wspierać potrzebujących. Na Ołowiance swój punkt z kawą, herbatą i lemoniadą będzie miała Fundacja Obudzić Nadzieję, której celem jest pomoc dzieciom (stoisko nr 21). Stoisko Fundacji Hospicyjnej znajdziemy na ul. św. Ducha (nr 220), tu będzie można nabyć ręcznie wytwarzane magnesy z fotografią turysty, gdańskie pocztówki i literaturę o charakterze terapeutycznym. Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio na Targu Węglowym (stoisko nr 25) sprzedawać będzie książki ks. Jana Kaczkowskiego.
Tradycja i współczesność, przedmioty z przeszłością i przedmioty wytwarzane z pasją, dobre smaki i klimatyczne, leniwe wieczory, trochę muzyki i trochę kina – taki będzie Jarmark św. Dominika 2020. Będą na nim wystawcy z produktami z 13 następujących krajów: Austria, Estonia, Francja, Hiszpania, Indie, Litwa, Niemcy, Polska, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Włochy, Polska.
Więcej informacji jest na stronie www.jarmarkdominika.pl
Partnerzy Jarmarku: Miasto Gdańsk; Samorząd Województwa Pomorskiego; Gdańska Organizacja Turystyczna; Zakłady Mięsne Nowak; Totalizator Sportowy Lotto; Pepsico; Ziaja
Fot. Kazimierz Netka
Sponsor strategiczny: Okocim
Sponsor główny: Koło Widokowe AmberSky; Karuzela Gdańska
Sponsorzy: Żywiec Zdrój SA; Euronet Polska Sp. z o.o.
Oficjalny przewoźnik Jarmarku: SKM Szybka Kolej Miejska w Trójmieście; Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Partner techniczny: Saur Neptun Gdańsk; Suez Północ
Partnerzy projektów specjalnych: Cech Piekarzy i Cukierników Gdańsk; Stowarzyszenie Rzemieślników Piekarstwa RP.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl