Źródło ilustracji: Ministerstwo Infrastruktury.
Łatwiejsze będzie podróżowanie samochodami między Szczecinem i Trójmiastem
W ramach planowanej inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 9 km. Podstawowym celem budowy obwodnicy Słupska i Kobylnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 21. Chodzi przede wszystkim o ruch z obecnej obwodnicy Słupska w ciągu S6 w kierunku Łeby – poinformował Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Oto ciąg dalszy komunikatu:
– Kierujemy do realizacji kolejne zadania z Programu budowy 100 obwodnic. Słupsk i Kobylnica zyskają tak bardzo potrzebne mieszkańcom i kierowcom obwodnice. Obecny rząd udowodnił wielokrotnie, że dotrzymuje danego słowa. Nie tak dawno ogłosiliśmy realizację 100 obwodnic, głównie średnich i mniejszych miejscowości, a dotychczas uruchomiona została już ponad połowa zadań z tego programu – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
W ramach planowanej inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 9 km. Podstawowym celem budowy obwodnicy Słupska i Kobylnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 21. Chodzi przede wszystkim o ruch z obecnej obwodnicy Słupska w ciągu S6 w kierunku Łeby.
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny, a także zwiększy przepustowość dróg w Słupsku. Inwestycja będzie powiązana z realizacją ciągu drogi ekspresowej S6, która jest planowana w najbliższych latach. Obecnie budowana jest pierwsza część tej trasy w kierunku Trójmiasta. Budowa obwodnicy poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 prowadzone są prace przygotowawcze związane z opracowaniem dokumentacji i uzyskaniem decyzji administracyjnych. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy planowane jest na II połowę 2023 r., a zawarcie umowy w II kwartale 2024 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2025-2028.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim powstanie 5 obwodnic:
• obwodnica Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25,
• obwodnica Człuchowa w ciągu drogi krajowej nr 22/25,
• obwodnica Słupska/Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21,
• obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22,
• obwodnica Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55.
W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury: https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-100-obwodnic-na-lata-2020—2031
– zachęca Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl