Źródła ilustracji: transmisja z konferencji.
Nowy polski koncern multienergetyczny będzie dorównywał, a nawet przewyższy potencjał europejskich konkurentów.
Ministerstwo Aktywów Państwowych i PKN ORLEN zaprosiły w środę, 12 maja 2021 roku na transmisję online konferencji prasowej poświęconej omówieniu realizowanych przez PKN ORLEN projektów strategicznych. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Jacek Sasin – Wicepremier, Minister Aktywów Państwowych oraz Daniel Obajtek – Prezes Zarządu PKN ORLEN. Konferencję prowadził Karol Manys – Rzecznik Prasowy Ministerstwa Aktywów Państwowych.
PKN ORLEN wchłonie Grupę LOTOS i PGNiG. To wzmocni nas w rywalizacji międzynarodowej, a LOTOS i województwo pomorskie uchroni przed niekorzystnymi tendencjami na rynku. LOTOS pozostanie silny, a do budżetu samorządowego nieprzerwanie napływać będzie gotówka.
Konsolidują się firmy na zachodzie Europy, więc w ich ślady idą polskie przedsiębiorstwa. Prym w tym wiedzie PKN ORLEN, tworzący potężny koncern multienergetyczny, zdolny do konkurowania na rynku globalnym. Realnie będzie wspierać rozwój kraju oraz regionu, np. Pomorza, a także umożliwi tworzenie nowych miejsc pracy. Zgodnie z porozumieniem, połączenie zostanie zrealizowane poprzez przejęcie przez PKN ORLEN Grupy LOTOS i PGNiG. Szczegóły zawiera następujący komunikat, który przekazało nam Biuro Prasowe PKN ORLEN:
PKN ORLEN bliżej połączenia z PGNiG i Grupą LOTOS
Ministerstwo Aktywów Państwowych, PKN ORLEN, PGNiG i Grupa LOTOS potwierdziły strukturę połączenia spółek. Podpisana czterostronna umowa przewiduje taką formułę połączenia, która gwarantuje stabilną kondycję finansową nowej silnej firmy i uwzględnia potrzeby akcjonariuszy wszystkich spółek, w tym mniejszościowych. Zagwarantowana została również wiodąca rola PKN ORLEN w transakcji.
Ministerstwo Aktywów Państwowych i PKN ORLEN będą współpracować przy opracowaniu analiz, których celem będzie ostateczne potwierdzenie przyjętego scenariusza jako optymalnego z punktu widzenia Skarbu Państwa. Stworzenie koncernu multienergetycznego jest konieczne z punktu widzenia przyszłości biznesowej wszystkich firm, budowania ich wartości dla akcjonariuszy, bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz tej części Europy, a także interesu klientów indywidualnych i lokalnych społeczności.
– Plan połączenia PKN ORLEN, Grupy LOTOS i Grupy PGNiG stanowi odpowiedź największych polskich koncernów paliwowo-energetycznych na nadchodzące wyzwania, ułatwiając dostosowanie się do bezprecedensowych zmian rynkowych. Firmy europejskie już jakiś czas temu skutecznie zareagowały na te wyzwania – właśnie poprzez konsolidacje. PKN ORLEN, jako lider procesu, stworzy koncern, który będzie realnie wspierać rozwój kraju i tworzenie nowych miejsc pracy. Polska gospodarka potrzebuje właściwego zarządzania jednym złożonym łańcuchem produkcyjnym o dużym potencjale do dalszego wzrostu i wykorzystania przewag konkurencyjnych – mówi Jacek Sasin, Wicepremier, Minister Aktywów Państwowych.
Zgodnie z porozumieniem, połączenie zostanie zrealizowane poprzez przejęcie przez PKN ORLEN Grupy LOTOS i PGNiG. Oznacza to, że w momencie przejęcia akcjonariusze Grupy LOTOS i PGNiG obejmą nowe akcje w podwyższonym kapitale zakładowym PKN ORLEN i staną się akcjonariuszami tej spółki. Określenie parytetu wymiany i finalnych, szczegółowych założeń połączenia będzie przedmiotem analiz m.in. międzynarodowych firm doradczych i dodatkowych ustaleń pomiędzy Ministerstwem Aktywów Państwowych i PKN ORLEN. Połączenie jest najprostszym i najszybszym prawnym rozwiązaniem możliwym do zastosowania w tej transakcji, który umożliwi szybką i pełną integrację aktywów i biznesów oraz maksymalizację efektów synergii z połączenia. Wygenerowane w ten sposób środki wspierać będą prowadzone przez połączony koncern programy rozwojowe i transformacyjne.
– Jesteśmy coraz bliżej finalizacji procesu połączenia PKN ORLEN, Grupy LOTOS i PGNiG. Tworzymy zintegrowany i zdywersyfikowany koncern paliwowo-energetyczny, bazujący na silnych stronach każdej ze spółek, zdolny do stawienia czoła wyzwaniom transformacji energetycznej i sprostania międzynarodowej konkurencji. Umiejętnie wykorzystamy ten potencjał gwarantując długoterminowe zyski dla firm i ich akcjonariuszy, stabilne ceny energii dla polskiej gospodarki, atrakcyjny pakiet kompleksowych usług dla klientów i rozwój wszystkich pracowników. Potwierdzona właśnie struktura transakcji zapewni płynność nowej Grupy, co umożliwi skuteczną kontynuację dotychczasowych projektów oraz inwestowanie w kolejne perspektywiczne obszary działalności, jak morska i lądowa energetyka wiatrowa, magazynowanie energii czy zaawansowane technologie wodorowe – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
W wyniku połączenia, powstanie Grupa o łącznych rocznych przychodach na poziomie ok. 200 mld zł i łącznym, zróżnicowanym zysku operacyjnym EBITDA, który szacowany jest na ok. 20 mld zł. To oznacza, że pod względem kapitalizacji i osiąganych wyników finansowych silny polski koncern multienergetyczny będzie dorównywał, a nawet przewyższy potencjał europejskich konkurentów.
– Zgodnie z podpisaną umową o współpracy pomiędzy Skarbem Państwa, PKN ORLEN, Grupą LOTOS i PGNiG, aktywnie uczestniczymy w procesie przygotowań do połączenia spółek. Struktura nowej grupy wzmocni synergię działań tworzących ją podmiotów, pozwoli optymalizować procesy biznesowe, zwiększyć przychody, ułatwi prowadzenie wspólnych, podjętych wcześniej przedsięwzięć. Każda ze stron wnosi do powstającego koncernu unikatowe kompetencje i zasoby. Ich efektywne wykorzystanie z pewnością przyczyni się do jego dynamicznego rozwoju – mówi Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.
Realizacja transakcji i osiągnięcie efektu skali przełożą się bezpośrednio na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Połączony koncern wzmocni pozycję w negocjacjach cenowych z kontrahentami z USA, krajów Bliskiego Wschodu czy Rosji w zakresie dostaw surowców. Z kolei wymiana doświadczeń w handlu ropą naftową, gazem ziemnym i energią elektryczną, zarówno na poziomie hurtowym, jak i detalicznym, umożliwi wypracowanie najlepszych praktyk i wzrost zysków w perspektywie długoterminowej. Optymalizacja kosztów w tych obszarach przełoży się bezpośrednio na większą stabilność cen energii, w tym paliw.
– Jako Grupa LOTOS wniesiemy do nowego koncernu przede wszystkim swoje unikatowe kompetencje w zakresie rozwoju technologii wodorowych, ale też olejów i środków smarnych, czy logistyki kolejowej. Połączenie z PKN ORLEN i PGNiG zagwarantuje nam dalszy dynamiczny rozwój, który pozwoli na rozwijanie dotychczasowych projektów, a także realizowanie nowych inwestycji. Tylko jako jeden, silny podmiot będziemy mogli sprostać wyzwaniom, jakie stawia przed nami transformacja energetyczna. Znamy nasze mocne strony i chcemy je wykorzystać do wzmacniania wartości nowego koncernu, a tym samym budowania bezpieczeństwa energetycznego Polski – mówi Zofia Paryła, Prezes Zarządu Grupy LOTOS S.A.
Po połączeniu, wzrośnie skala nakładów inwestycyjnych na rozwój poszczególnych segmentów biznesowych, które będą tworzyć PKN ORLEN, Grupa LOTOS oraz PGNiG. To przełoży się na wymierne korzyści dla pracowników, którzy uzyskają nowe, nieosiągalne dla nich obecnie, możliwości rozwoju kariery. Koncern będzie inwestować w zieloną energetykę, petrochemię, wodór, rozwój obszaru detalicznego. To pozwoli na wszechstronny rozwój pracowników w nowych oraz poszukiwanych i bardzo pożądanych na rynku obszarach kompetencyjnych. Intencją PKN ORLEN jest również zabezpieczenie pracowników spółek Grupy LOTOS objętych środkami zaradczymi, tak aby jako specjaliści, pozostali w nowych strukturach. Takie gwarancje są przedmiotem rozmów z potencjalnymi partnerami do środków zaradczych.
Połączenie PKN ORLEN, Grupy LOTOS i PGNiG da impuls do rozwoju i dalszego urozmaicania oferty dla klientów. Biorąc pod uwagę wszystkie procesy akwizycyjne, które realizuje i zakończył PKN ORLEN możliwe jest wprowadzenie jednego rachunku, na którym znajdą się paliwa, gaz, czy energia elektryczna. Dla klientów to większa wygoda, ale też oszczędność czasu. Z kolei dostęp do bazy kilkunastu milionów klientów indywidualnych połączonych spółek to duży potencjał do dalszego rozwoju programu lojalnościowego VITAY opartego o szereg kompleksowych usług.
Połączony podmiot będzie oparty o w pełni zintegrowany łańcuch wartości, od poszukiwań i wydobycia, przez rafinerię, petrochemię oraz nowoczesną energetykę i ciepłownictwo, aż po sprzedaż detaliczną. To daje gwarancję tanich i niezawodnych źródeł energii, zarówno w transporcie, jak i w przemyśle. Organizacja nowej Grupy zakłada wzmacnianie centrów kompetencyjnych, które umożliwią efektywne zarządzanie wiedzą i doświadczeniem i lepsze wykorzystanie posiadanych już struktur i umiejętności w ramach każdej ze spółek.
W porównaniu do Grupy LOTOS, PKN ORLEN posiada bardziej zdywersyfikowane źródła przychodów i zdecydowanie szersze portfolio produktowe. Zmiany rynkowe doprowadziły do nadpodaży zdolności rafineryjnych w Europie, ograniczając tym samym możliwość wzrostu marż rafineryjnych na rynku. W Europie od początku pandemii zamknięto 5 rafinerii. Szacuje się, że w okresie najbliższych 4 lat w Europie zostanie zamknięte kolejne 1,5 mln baryłek/dziennie mocy produkcyjnych, co odpowiada około 8 dużym zakładom. Rośnie też znaczenie segmentu petrochemii, którego nie rozwinęła Grupa LOTOS. W obliczu zmieniających się trendów rynkowych połączenie daje Grupie LOTOS gwarancję długoterminowej, stabilnej działalności.
PGNiG posiada mocną ekspozycję na zmiany cen ropy i gazu w związku z dominującą rolą segmentu wydobycia. Wejście do zintegrowanej Grupy i połączenie z segmentem rafinerii i petrochemii, oznaczałoby więc stabilizację osiąganych przez PGNiG wyników finansowych. Połączenie w ramach jednego koncernu umożliwi też zwiększenie przychodów i marży segmentu detalicznego PGNiG, szczególnie w perspektywie liberalizacji rynku gazu dla klientów indywidualnych od 2024 r. i związanej z tym możliwości pojawienia się na rynku konkurencyjnych graczy o bardziej zoptymalizowanej strukturze kosztowej. Z kolei segment dystrybucji gazu PGNiG z potencjałem do dalszego wzrostu oferuje stabilne, nie uzależnione od koniunktury przepływy finansowe, zapewniając gotówkę niezbędną na finansowanie inwestycji.
Jeden silny podmiot będzie miał znacznie większą możliwość skutecznego działania w obliczu transformacji, zaostrzającej się konkurencji i coraz bardziej restrykcyjnych regulacji środowiskowych. BP, Total, Shell czy Repsol wydłużają i integrują łańcuchy wartości oraz inwestują w perspektywiczne obszary. Tylko w 2021 r. zaplanowały duże nakłady inwestycyjne na rozwój OZE, Shell – 1,6-2,5 mld euro, Total – ponad 1,6 mld euro, BP – 450 mln euro, a Repsol 600 mln euro z planem zwiększenia tych wydatków do 1,3 mld euro w 2025 r. PKN ORLEN będzie mógł wykorzystać i wzmocnić istniejący system zarządzania segmentowego do zarządzania Grupą po akwizycjach i właściwego planowania koniecznych nakładów inwestycyjnych – poinformowało Biuro Prasowe PKN Orlen.
Z wypowiedzi, które usłyszeliśmy podczas konferencji wynika również, że Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie konsolidacji PKN ORLEN, Grupy LOTOS i PGNiG. Połączenie tych podmiotów ma nastąpić poprzez przejęcie i ma to być fuzja bezgotówkowa. W efekcie transakcji nastąpi takie wzmocnienie połączonego koncernu, że zostanie on zabezpieczony przed wrogim przejęciem. Zostanie zabezpieczony narodowy interes gospodarczy, z gwarancją, że to Skarb Państwa będzie decydował o działaniach nowego, multienergetycznego koncernu, kształtował jego politykę. Powstanie nowe centrum badawczo – rozwojowe.
Wicepremier Jacek Sasin podziękował prezesowi Danielowi Obajtkowi, który jest liderem tego procesu konsolidacji i cieszy się zaufaniem oraz poparciem rządu. Nowy ORLEN stanie się potężnym graczem na europejskim rynku; będzie mógł maksymalizować swe zyski. ORLEN jest teraz obecny w 100 krajach.
Połączenie spółek będzie z korzyścią dla LOTOSu. Rafineria na wybrzeżu nadal będzie się rozwijać. Wejście LOTOSU w firmę multienergetyczną, stabilniejszą zagwarantuje mu egzystencję. Paliwa bowiem będą mniej potrzebne. Firma oparta na jednym filarze, paliwowym nie będzie stabilna. Wzmocnienie LOTOSu ma również znaczenie dla budżetów samorządowych województwa pomorskiego, bo tu będą płacone podatki. Ponadto LOTOS posiada duże doświadczenie np. w transporcie kolejowym. Jego dużym atutem jest spółka LOTOS Kolej. Lotos wymaga finansowania i to finansowanie będzie w postaci inwestowania na Bałtyku, przy zaangażowaniu spółki LOTOS Petrobaltic w budowę farm morskich elektrowni wiatrowych – usłyszeliśmy podczas konferencji.
Źródła ilustracji: transmisja z konferencji.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl