Szybsze i wygodniejsze podróże koleją będą efektem prac na linii z Lęborka do Słupska. Pasażerowie zyskają dostępniejsze stacje i dodatkowe przystanki

Fot. Kazimierz Netka.

Drugi tor pozwoli na lepszą ofertę podróży

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” odcinek Lębork – Słupsk. Ogłoszono również przetarg na odcinek Podbory Skawińskie – Oświęcim na linii Kraków – Oświęcim. To kolejne przetargi PLK w 2022 r. – łącznie spółka ogłosiła w 2022 r. przetargi o wartości ok. 12 mld zł poinformowali Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury oraz Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:

Modernizacja linii kolejowej Gdynia – Stargard (nr 202) na odcinku Lębork – Słupsk zwiększy komfort pasażerów w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, ale także na trasie Trójmiasto – Szczecin. Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Lęborkiem a Słupskiem skróci się o około 10 minut. Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości ok. 50 km. Zwiększy się przepustowość linii, co umożliwi przygotowanie jeszcze lepszej oferty podróży.

– Ogłoszony dzisiaj przetarg na prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku  Lębork – Słupsk, na ważnej kolejowej trasie Trójmiasto  – Szczecin,  to kolejny krok w kierunku budowania nowoczesnej, dostępnej i bezpiecznej kolei. Konsekwentnie modernizujemy polską kolej, pamiętając w obecnej sytuacji geopolitycznej, że ma ona również istotne znaczenie militarne. – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Przetarg na prace na linii z Lęborka do Słupska to kolejny przetarg ogłaszany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa pomorskiego. W styczniu ogłosiliśmy postępowanie na modernizację stacji Słupsk. Inwestycje realizowane przez Polskie Linie Kolejowe poprawią warunki na stacjach i przystankach oraz linii Trójmiasto – Szczecin, ważnej w skali miejscowości, regionu i połączeń dalekobieżnych. W 2022 r. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły już przetargi o wartości 12 mld zł. – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Fot. Kazimierz Netka.

Wygodniejsze podróże, także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zapewnią przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią nowe przystanki w Runowie i Łebieniu oraz odbudowa przystanku w Siemianicach.

Na modernizowanej linii przewidziano nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem. Wiadukty lub przejścia pod torami szybkiej kolejowej trasy zwiększą poziom bezpieczeństwa i usprawnią komunikację drogową. Powstanie 8 przejść pod torami, m.in. w Potęgowie i Damnicy, które dzięki windom ułatwią dostęp na perony.

Inwestycja obejmie przebudowę lub remont prawie 80 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostów, wiaduktów kolejowych i drogowych. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Inwestycja uwzględnia rozbudowę linii do 200 km/h. Prace na odcinku linii Słupsk – Lębork planowane są w 2022 r., a zakończenie w 2026 r.

Stacja Słupsk wygodniejsza i lepiej dostępna dla podróżnych

W styczniu br. PLK ogłosiły przetarg na modernizację stacji Słupsk. Będą nowe perony z zachowanymi wiatami i nowoczesna informacja pasażerską. Wygodny dostęp do kolei zapewnią windy z przebudowanego przejścia, połączonego z nowym dworcem autobusowym. Prace na stacji Słupsk planuje się rozpocząć w 2022 r., a zakończyć w 2025 r.

Przetargi o szacunkowej wartości ok. 12 mld zł

Źródło: PKP PLK.

Dziś poza przetargiem na odcinek Lębork – Słupsk – szacowanym na ok. 1,6 mld zł, ogłoszono przetarg na ok. 0,1 mld zł – opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych na odcinku Podbory Skawińskie – Oświęcim w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów – Skawina – Oświęcim”. Planowane jest wykonanie robót na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica: modernizacja 2 torów, przebudowa mostu i wiaduktu. Na odcinku Dwory – Oświęcim: modernizacja torów i przebudowa sieci trakcyjnej oraz przebudowa modernizacja mostu, 4 wiaduktów i budowa mostu w Spytkowicach.

W 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły już przetargi o szacunkowej wartości ponad 12 mld zł. To m.in. postępowania na modernizację linii w woj. śląskim – od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach, kolejowej obwodnicy Poznania. Postępowania dotyczą też modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, stacji Ostróda, prac na linii kolejowej nr 6 na odc. Geniusze – Kuźnica Białostocka oraz przebudowy trasy Katowice Szopienice – Katowice – Katowice Piotrowice. Szczegóły tu:

https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/plk-oglaszaja-kolejne-przetargi-za-46-mld-zl-6690

https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/przetargi-plk-za-prawie-6-mld-zl-inwestycje-w-rozwoj-kolei-6578

– wynika z informacji, które przekazali nam Szymon Huptyś – rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury oraz Mirosław Siemieniec – rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *