Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
Nadal będzie istniała także możliwość dostaw kolejowych do terminala w Trzebini
PKN ORLEN uruchomił, wspólnie z PERN, rurociąg paliwowy na trasie Boronów – Trzebinia, którym rocznie w przyjazny dla środowiska sposób będzie transportowane 1,5 mln m3 paliw. Nowopowstały odcinek, liczący 97 kilometrów, zwiększy bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw oleju napędowego oraz benzyny do klientów na Śląsku i w Małopolsce- poinformowało Biuro Prasowe PKN ORLEN. Oto ciąg dalszy komunikatu:
Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość prac wykonywanych przez Grupę ORLEN przekroczy 200 mln zł i potrwa do końca tego roku.
Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
– Z sukcesem zrealizowaliśmy kolejną strategiczną inwestycję, która realnie i długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowy, prawie 100-kilometrowy odcinek rurociągu, który powstał na trasie Boronów – Trzebinia, zwiększa do ok. 350 km, zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Przede wszystkim jednak gwarantuje najtańszą, najszybszą i najbezpieczniejszą ich dystrybucję, a co za tym idzie stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
Rurociąg Boronów – Trzebinia przebiega pod ziemią, przez tereny 11 miejscowości województwa śląskiego i małopolskiego. Ilość paliwa, dostarczana dziennie przez tę magistralę, odpowiada 70 cysternom kolejowym, czyli dwóm składom kolejowym i ponad 130 autocysternom. Inwestycja istotnie przyczyni się więc do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce.
Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock – Koluszki – Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini. Oddanie go do użytku oznacza zwiększenie o 97 km zasięgu transportu rurociągowego paliw produkowanych w Płocku. W ten sposób koncern szybciej i bezpieczniej dostarczy je na południe Polski, czyli do regionów o bardzo wysokiej konsumpcji paliw. Mając to na uwadze, w dalszym ciągu będzie istniała także możliwość dostaw kolejowych do terminala, co pozwoli Grupie ORLEN na większą elastyczność planowania logistyki.
Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
Zbudowanie nowego odcinka rurociągu, a co za tym idzie zmiana sposobu dostaw produktów do terminala w Trzebini z kolei na rurociąg, wiąże się z szeregiem inwestycji, które na terminalu prowadzi Grupa ORLEN. Ich realizacja potrwa do końca tego roku, a wartość wykonanych prac przekroczy 200 mln zł. Wśród inwestycji, które będą finalizowane w kolejnych miesiącach, są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m3, a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu.
Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
Inwestycje prowadzone w Trzebini przez Grupę ORLEN przyniosą korzyści także lokalnej społeczności. Ich realizacja oznacza zwiększenie o ponad 4,5 mln zł rocznie budżetu gminy Trzebinia z tytułu podatku od wybudowanej infrastruktury, a co za tym idzie możliwość realizacji przez gminę nowych projektów, które podniosą standard życia jej mieszkańców.
Fot. z Archiwum PKN ORLEN.
Napełnienie rurociągu i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku – poinformowało Biuro Prasowe PKN ORLEN.
(K.N.)
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl