Fot. Kazimierz Netka.
Sytuacja pacjentów znacznie się poprawi. Skorzystają też pracownicy polskiej ochrony zdrowia. Bądźmy dla siebie nawzajem bardziej życzliwi
Niezwykle ważne dyskusje przeprowadzano 31 marca 2023 roku w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Rozmawiano tam o poprawie standardów leczenia i pracy medyków. Choć lecznictwo w Polsce jest już na bardzo wysokim poziomie, to świat ochrony zdrowia w tym naukowcy oraz instytucje związane z prawami pacjenta oraz Ministerstwo Zdrowia dążą do jeszcze większej doskonałości. Oczywiście, w centrum uwagi są ci, których zdrowie lub nawet życie, jest ratowane.
Fot. Kazimierz Netka.
– Pacjent to człowiek cierpliwy. Słowo „patient” po angielsku właśnie znaczy po polsku nie tylko pacjent, ale również: cierpliwy, wytrwały. Tej cierpliwości osób leczonych w placówkach ochrony zdrowia nie można nadużywać – mówił Jakub Kraszewski, Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego czyli gospodarz spotkania dotyczącego wdrażania w przyszłości już prawie gotowej ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
Konferencję prowadził red. Jakub Gołąb – dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.
– Trzeba dążyć do doskonałości – mówił dyrektor Jakub Kraszewski. – Choć doskonałość czerni i bieli jest nieosiągalna. Musimy jednak uważać, by nie stracić czujności projakościowej. Niektóre normy są oczywiste dla lekarzy, ale niekoniecznie dla pacjentów. O tym powinniśmy pamiętać, bo sami stajemy się pacjentami.
Fot. Kazimierz Netka.
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne przeniosło na polski grunt hasło: patient experience, czyli pacjent w centrum uwagi. Hasło to pochodzi z USA.
Fot. Kazimierz Netka.
– Po raz pierwszy w sposób podmiotowy traktuje się pacjentów – tak o nowej ustawie mówił wiceminister Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Ustawa wprowadza najlepsze na świecie rozwiązania, jeśli chodzi o możliwości uzyskiwania świadczeń kompensacyjnych przez pacjentów.
– Tworzymy konstytucję jakości – powiedział Adam Niedzielski – Minister Zdrowia. – Mam nadzieję, że rok 2023 będziemy wspominać jako rok jakości – dodał pan minister.
– Brak odpowiedniej jakości w ochronie zdrowia to coś co powoduje, że się denerwujemy. Chodzi na przykład o to, że nie można się dodzwonić do rejestracji, o to, że są kolejki do specjalistów. To powoduje, że się denerwujemy, że żyjemy w dyskomforcie – mówił prof. dr hab. Marcin Gruchała, Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Wysiłki ostatnich lat zaczynają przynosić owoce. Wszyscy na ustawie skorzystamy. Będzie się nam łatwiej żyło. Bądźmy bardziej życzliwi dla siebie – apelował prof. dr hab. Marcin Gruchała, Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Fot. Kazimierz Netka.
Konferencja „Bezpieczeństwo i jakość w ochronie zdrowia” – II Konferencja Rzecznika Praw Pacjenta i Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku – miała charakter wykładowo – dyskusyjny. Program przewidywał wypowiedzi w ramach 4 zespołów.
W panelu pt. „BEZPIECZEŃSTWO I JAKOŚĆ W OCHRONIE ZDROWIA – STAN OBECNY W POLSCE” uczestniczyli: Adam Niedzielski, Minister Zdrowia; Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta; prof. dr hab. Marcin Gruchała, Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego; Filip Nowak, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia; Jakub Kraszewski, Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Zakres tematyczny: ustawa o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta. Moderatorem był red. Jakub Gołąb – dyrektor w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta.
Fot. Kazimierz Netka.
Według programu, II panel miał tytuł: „KOMUNIKACJA Z PACJENTEM”. Key note wygłosił Adam Ubertowski: Patient experience – uwagi dot. komunikacji między człowiekiem i systemem. Uczestnicy dyskusji: prof. dr hab. Zbigniew Izdebski, Uniwersytet Warszawski; dr hab. Dorota Karkowska, Uniwersytet Jagielloński; Zbigniew Kowalski, konsultant, trener komunikacji interpersonalnej; ks. dr Arkadiusz Nowak, Prezes Fundacji – Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej; dr Sylwia Barsow, Kierownik Samodzielnego Zespołu Psychologów, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne; Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji My Pacjenci.
Zakres tematyczny: komunikacja między człowiekiem i systemem; humanizacja komunikacji w systemie ochrony zdrowia, humanizacja medycyny; prawne aspekty komunikacji zespołu diagnostyczno-terapeutycznego, odpowiedzialność zespołu diagnostyczno-terapeutycznego; komunikacja systemu ochrony zdrowia z pacjentem pokolenia „Z”; komunikacja z pacjentami. Moderator: Jakub Adamski, Dyrektor Departamentu Współpracy, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta.
Panel trzeci dotyczył zagadnienia: „ZDARZENIA NIEPOŻĄDANE”. Program przewidywał, że Key note wygłosi Dariusz Szplit – Case study – proces analizy niezgodności. Uczestnicy dyskusji: Maciej Merkisz, Zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego; Tomasz Młynarski, Zastępca Dyrektora Departamentu Prawnego, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta; dr hab. Tomasz Stefaniak, Dyrektor ds. Lecznictwa, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne; dr hab. Paweł Ptaszyński, Dyrektor ds. Medyczno-Organizacyjnych, Centralny Szpital Kliniczny UM w Łodzi; dr Marcin Sygut, Dyrektor, Samodzielny Szpital Kliniczny nr 2 w Szczecinie.
Zakres dyskusji: studium przypadku – proces analizy niezgodności; zakażenia szpitalne jako zdarzenia niepożądane; fundusze kompensacyjne, bezpieczeństwo formalne pacjentów, fundusz kompensacji badań klinicznych – zasady wpłacania kwot przez sponsorów; elektroniczna dokumentacja medyczna, zespół wczesnego reagowania, zarządzanie zdarzeniem niepożądanym na poziomie klinicznym (profilaktyka); algorytmy zarządzania ryzykiem, zarządzanie ryzykiem w podmiocie leczniczym. Moderator: wiceminister Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Fot. Kazimierz Netka.
Panel IV: EDUKACJA, przewidywał: Key note – prof. dr hab. Mariusz Siemiński i lek. Zuzanna Węgłowska, Case study – wsparcie szpitala przez pracę studentów kierunków medycznych. Uczestnicy dyskusji: Piotr Bromber, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia; prof. dr hab. Marcin Gruchała, Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego; prof. dr hab. Kamil Torres, Prorektor ds. Kształcenia i Dydaktyki, Uniwersytet Medyczny w Lublinie; Adam Sudoł, Zastępca Dyrektora Naczelnego ds. Logistyki Medycznej, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne; Małgorzata Dąbrowska, Kierownik Centralnego Laboratorium Klinicznego, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne;
Zakres dyskusji: studium przypadku, wsparcie szpitala przez pracę studentów kierunków medycznych; perspektywa pacjentów i organizacji pacjentów, zaangażowanie studentów w pracę szpitala, relacja pacjent-lekarz-student; perspektywa uczelni medycznych, zaangażowanie studentów w pracę szpitala, alternatywne/praktyczne metody przekazywania wiedzy, różnice kulturowe; udział studenta w procesie diagnostyczno-terapeutycznym jako trening przyszłego zawodu, praktyczna nauka zawodu; umiejętności interpersonalne, rola symulacji i praktycznej nauki w kształceniu zawodów medycznych i poprawie bezpieczeństwa pacjenta. Moderator: Jakub Kraszewski, Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego.
Fot. Kazimierz Netka.
O szczegółach, podczas konferencji prasowej, którą prowadziła Wioleta Wójcik z Zespołu ds. Promocji i PR Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, mówili m.in.: Adam Niedzielski – Minister Zdrowia; Bartłomiej Chmielowiec – Rzecznik Praw Pacjenta; Filip Nowak – Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia; prof. dr hab. Marcin Gruchała – Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego; Jakub Kraszewski – Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego GUMed, Marcin Martyniak – podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia.
O ryzykach związanych z edukacją studentów, stażystów
– Dzisiejszą konferencją, trzecią, chcemy poprawić pewne relacje, standardy działania również w zakresie z jednej strony szpitala ale też komunikacji – powiedział Jakub Kraszewski – Dyrektor Naczelny Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Na tej konferencji będzie również o ryzykach związanych z edukacją naszych studentów, stażystów, która jest powiązana permanentnie z procesem leczenia i obejmuje ryzyka. Będziemy zastanawiać się nad rozwiązaniami systemowymi. Nasz szpital jest szpitalem nowym, nowoczesnym, największym szpitalem chyba w tej chwili w Polsce. Posiada wszystkie akredytacje ale cały czas wymaga zmiany, poprawy i to jest naszym głównym celem. Czekamy na zmianę, na nową ustawę, tak jak większość środowiska. Dla nas ważne jest by zobaczyć, w którym miejscu jesteśmy.
Jedna z najważniejszych ustaw w systemie ochrony zdrowia
– Spotkaliśmy się dzisiaj w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym aby rozmawiać o niezwykle ważnej kwestii dla pacjentów – o jakości, o bezpieczeństwie – poinformował Bartłomiej Chmielowiec – Rzecznik Praw Pacjenta:
Fot. Kazimierz Netka.
– Spotykamy się tutaj aby rozmawiać o ustawie o jakości i bezpieczeństwie, aby rozmawiać o tym jak ją wdrożyć i jak jaki ona będzie miała wpływ na system ochrony zdrowia. To jest jedna z najważniejszych ustaw w systemie ochrony zdrowia, ustaw oczekiwanych przez pacjentów i przez środowiska organizacji pacjenckich, ustawa która wprowadza nową jakość, jeżeli chodzi o system ochrony zdrowia, która wprowadza systemowe rozwiązania związane z mierzeniem tej jakości i wprowadza systemowe rozwiązania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów przebywających w placówkach medycznych. Ta ustawa jest ju,z na ostatnim etapie prac legislacyjnych, ale dzisiaj spotykamy się, aby porozmawiać na temat rozwiązań, aby też obalić pewne mity, które wokół tej ustawy narosły, aby wyjaśnić pewne wątpliwości ale też by zastanowić się jak ją wdrożyć i jakie następne kroki należałoby podjąć.
Zmienia system opieki zdrowotnej w Polsce
– Rzeczywiście dzisiejsze spotkanie jest przede wszystkim poświęcone projektowi ustawy o jakości, która przechodzi drogę parlamentarną, jest już po glosowaniu w Sejmie, po Senacie, w najbliższym czasie wróci na posiedzenie Sejmu – przekazał podczas konferencji Adam Niedzielski – Minister Zdrowia:
Fot. Kazimierz Netka.
Ta ustawa jest pewnego rodzaju zmianą filozofii jeżeli chodzi o system opieki zdrowotnej. Ta ustawa ma charakter rewolucyjny ponieważ zmieni przede wszystkim i podejście, ale co jest bardzo wymierne – sposób rozliczania świadczeń medycznych, Wychodzimy ze świata, w którym rozliczana była pojedyncza procedura gdzie niezależnie od tego jak ona była zrealizowana, Narodowy Fundusz Zdrowia dokonywał płatności. Teraz będziemy tę płatność różnicować, w zależności od tego jak procedura będzie wykonywana. Jeżeli ona będzie wykonana skutecznie, odnośnie parametrów klinicznych, jeżeli będzie wykonana przyjaźnie dla pacjenta, bo pacjent będzie również dokonywał oceny oceniając swoje doświadczenie w trakcie leczenia. Jeżeli ta procedura będzie realizowana przez jednostkę dobrze zarządzaną – to są przesłanki do tego, żeby była lepiej płatna, dodatkowo gratyfikowana. Ta premia za jakość, która pojawi się w systemie opieki medycznej ma promować te podmioty, którym zależy, które troszczą się o dobro i bezpieczeństwo pacjenta i w tym sensie to jest rewolucyjna, ona zmienia filozofię opieki zdrowotnej.
Dzisiaj spotkaliśmy się w gronie bardzo takim przekrojowym i specjalistów i organizacji pacjenckich żeby rozmawiać i zastanawiać się jak ustawę wdrożyć, jak skutecznie wdrożyć do systemu opieki zdrowotnej te mechanizmy, które będą promowały jakość, które będą promowały podmioty, które w tę jakość inwestują, które dbają o pacjenta, które potrafią wykazać w obiektywny sposób, że troska o pacjenta i jakość procedur ma miejsce w tym podmiocie.
Jesteśmy na takim etapie dyskusji, że zakasujemy rękawy i to jest kolejne rozwiązanie po podpisanej wczoraj przez pana prezydenta RP ustawie o krajowej sieci onkologicznej, które rzeczywiście zmienia realnie cały system opieki zdrowotnej w Polsce.
To zwieńczenie marzeń mieszkańców Polski
– Przede wszystkim bardzo dziękuję za zorganizowanie po raz kolejny tej konferencji, bardzo dobrej, merytorycznej i myślę, że pożytecznej – powiedział Filip Nowak – Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia:
Fot. Kazimierz Netka.
– Sporo dzisiaj mówiliśmy o ustawie o jakości podczas tego pierwszego panelu i myślę, że zgodziliśmy się co do tego, ze ta ustawa jest zwieńczeniem marzeń mieszkańców naszego kraju o systemie ochrony zdrowia, który jest bezpieczny, komfortowy, i w którym nagradzamy najwyższa jakość udzielanych świadczeń.
Bardzo się cieszę, że pan minister i parlamentarzyści powierzyli Narodowemu Funduszowi Zdrowia odpowiedzialna funkcję rolę. Jestem pewny, że jesteśmy przygotowani do tego, żeby spełnić pokładane w nas nadzieje. Tym bardziej nie mogę się doczekać, kiedy ustawa wejdzie w życie i będziemy mogli udowodnić, jak przygotowani jesteśmy organizacyjnie i merytorycznie do tego działania. Myślę, że wiele wątpliwości, które się pojawiają czy Narodowy Fundusz Zdrowia poradzi sobie z tym, wynika z niewiedzy na temat tego, czym się zajmujemy. My jakością, ocenianiem szans na to, żeby wejść do systemu i zaoferować jak najwyższy poziom udzielanych świadczeń zajmujemy się w zasadzie od zawsze.
Dziś spotykamy się w przeddzień 20-lecia funkcjonowania Narodowego Funduszu Zdrowia i to było 20 lat dbania o to, żeby pacjent, który jest w systemie ochrony zdrowia mógł się czuć bezpiecznie. Ta ustawa, która, wierzę, że za chwilę wejdzie w życie, zostanie przez Sejm, jest ustawa która daje nam jeszcze większe możliwości wpływania na jakość udzielanych świadczeń, a co ważne płacenia za to, że ktoś włożył wysiłek, włożył potencjał w to, żeby pacjent mógł się czuć bezpiecznie i żeby mógł wybierać placówkę, w której będzie mógł się leczyć. Myślę, że wszyscy pokładamy ogromne nadzieje w tej ustawie. Ja chciałem państwa zapewnić, że jesteśmy przygotowani do tego działania i czekam na to, żebyśmy wszyscy się sprawdzili w nowej rzeczywistości.
Jakość ważna jest dla pacjentów, pracowników i absolwentów
– Przede wszystkim chciałem bardzo podziękować panu ministrowi, rzecznikowi praw pacjenta, za to, że Uniwersyteckie Centrum Kliniczne, Gdański Uniwersytet Medyczny może być współorganizatorem tej niezwykle ważnej konferencji – mówił prof. dr hab. Marcin Gruchała – Rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego:
Fot. Kazimierz Netka.
– Jakość w ochronie zdrowia jest nie tylko ważna z punktu widzenia pacjenta, oczywiście to jest kluczowa sprawa. Ale również jest niezwykle ważna z punktu widzenia pracowników ochrony zdrowia. Dzięki systemowej trosce o jakość, jakość pracy osób zaangażowanych w diagnozowanie, leczenie, zajmowanie się pacjentem, opiekę nad nim, też podnosi się komfort tej pracy. Proszę mi wierzyć, ja pracując w szpitalu uniwersyteckim, który od wielu lat – oczywiście w skali mikro, bo dzisiaj mówimy o skali całego kraju, całego systemu – ale w skali mikro wprowadzamy pełne systemy troski o jakość, jakość opieki ale jakość naszej pracy, pracy lekarzy, pielęgniarek, recepcjonistów, rehabilitantów, wszystkich z tego całego organizmu, który składa się na funkcjonowanie tego szpitala. My dzisiaj wiemy, że ta jakość przekłada się na komfort, spokój naszej pracy. A wiemy jak to jest ważne dla absolwentów, który kończą nasze uczelnie, jak to jest ważne. Jest to jeden z pierwszych czynników, który jest wymieniany odnośnie indywidualnych decyzji, odnośnie miejsca pracy, odnośnie dalszych losów absolwentów Jakość jest niezwykle ważna dla nas, nauczycieli akademickich. My zawsze uczymy, wychowujemy w trosce o najwyższą jakość. Dzięki tym rozwiązaniom systemowym, my, którzy uczą medycyny, troski o pacjenta, będziemy już mogli mówić nie jak powinno być tylko jak naprawdę jest. Bardzo dziękuję za te rozwiązania systemowe, które są niezwykle ważne nie tylko z punktu widzenia pacjenta, ale myślę wszystkich pracowników ochrony zdrowia.
Kolejne szczepienia przeciw koronawirusowi
– Chciałem dzisiaj przedstawić informację na temat rekomendacji co do przyjęcia piątej dawki szczepienia przeciwkowidowego – powiedział Adam Niedzielski – Minister Zdrowia:
Fot. Kazimierz Netka.
Przez ostanie tygodnie analizowaliśmy, jak sytuacja wygląda w innych krajach, zapytaliśmy również naszych ekspertów o zalecenia i po tych dwóch tygodniach dyskusji, wczoraj na sztabie, który zajmuje się zagadnieniami kowidowymi, podjęliśmy następującą decyzję:
Po pierwsze, będziemy rekomendowali przyjęcie piątej dawki tym osobom, które przyjęły czwartą dawkę w postaci szczepienia jednowalentnego. Jak państwo wiecie, obecna szczepionka jest biwalentna, czyi jest ukierunkowana na co najmniej dwa szczepy wirusa kowidowego, koronawirusa. Podjęliśmy decyzję, że te osoby, które otrzymały jako czwartą dawkę, dawkę szczepienia jednowalentnego, będą miały możliwość zaszczepienia się.
Drugi warunek, który powinny spełniać osoby wobec których kierujemy rekomendacje, to jest kwestia wieku. Kierujemy tutaj do osób w wieku 60+. bo to jest główna grupa ryzyka, jeżeli chodzi o zachorowania na covid. Według naszej wiedzy, około 1,8 miliona osób spełnia te kryteria czyli jest w wieku powyżej 60. roku życia i przyjęło jako czwarta dawkę, dawkę jednoimienną
Oprócz tej grupy kierujemy również rekomendacje do personelu medycznego i osób, które maja upośledzenia systemu immunologicznego, czyli osoby. Te dwie grupy to jest około kolejne setki tysięcy.
Całą akcję szczepienia i przyjmowania piątej dawki, co wiąże się z wystawieniem skierowań, będziemy chcieli rozpocząć 15 kwietnia.
Nowy tomograf komputerowy
Fot. Kazimierz Netka.
Po briefingu prasowym wspólnie zainaugurowano działanie tomografu komputerowego, który zakupiony został głównie ze środków Ministerstwa Zdrowia za ponad 8 mln zł.
Fot. Kazimierz Netka.
To jeden z niewielu w Polsce tomografów Somatom Force Siemens, który dzięki zastosowanym rozwiązaniom umożliwia badanie pacjentów otyłych – poinformowała Wioleta Wójcik z Zespołu ds. Promocji i PR Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego GUMed. – Bardzo duża szybkość skanowania pozwala na wykonanie badania bez konieczności wstrzymania oddechu, co ułatwia diagnostykę u dzieci lub osób niewspółpracujących. Minimalny czas naświetlania łączy się z minimalną dawką naświetlania, a co za tym idzie zwiększa bezpieczeństwo badania.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl