Fot. z Archiwum Stena Line.
Linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaciła się o czwarty prom pasażersko – frachtowy. Nowy statek na tej linii, Stena Nordica, w pierwszy rejs do Szwecji wypłynął 8 października.
Dla pasażerów i frachtu
Teraz pasażerowie będą mogli wybierać spośród nawet 4 rejsów dziennie z Gdyni do Karlskrony. Łączna liczba kursów na tej trasie zwiększy się do rekordowych 46 rejsów w obie strony tygodniowo.
Stena Line posiada obecnie aż cztery jednostki obsługujące to połączenie z Gdyni: Stena Spirit, Stena Vision, Stena Baltica oraz nową Stena Nordica. Wszystkie to promy ro-pax, zabierające zarówno ludzi, samochody osobowe, jak i jednostki frachtowe (ciężarówki, naczepy itp.). Nowy statek pomieści nawet 450 osób. Dodatkowo, dzięki linii ładunkowej o długości prawie 2 km, Stena Nordica może zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych lub około 300 osobowych – poinformowały nas Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Konkret PR, w swym komunikacie przytaczając też wypowiedź:
– Ogromny popyt na nasze usługi tego lata utwierdził nas w przekonaniu, że ciągle rosnący rynek potrzebuje nowych inwestycji. Dopasowanie naszych możliwości przewozowych do potrzeb naszych klientów jest dla nas priorytetem. Dlatego do floty na linii Gdynia-Karlskrona dołączamy dziś nową jednostkę – Stena Nordica. To sprawdzony i lubiany przez naszych klientów statek. Dodatkowo cieszy nas, że jest to prom ro-pax, a więc będziemy mogli zaoferować zarówno przewozy pasażerskie jak i frachtowe wszystkimi statkami na linii Gdynia-Karlskrona. – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowych na Bałtyku Południowym w Stena Line.
Stena Nordica
Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000, oraz kilkakrotnie modernizowany. To nowoczesna jednostka, która łączy wygodę podróżowania tak ważną dla pasażerów z dużą pojemnością frachtową. Stena Nordica jest przystosowana do wykorzystywania dwóch poziomów ramp najazdowych, co znacznie skraca czas załadunku. W ostatnich latach przestrzenie publiczne statku zostały przebudowane, a ich styl zmodernizowany. Komfortowe wnętrza cieszą oko oraz oferują wszystko, czego potrzeba w podróży. Na pokładzie pasażerowie mogą korzystać z wygodnych kabin, restauracji i baru, lub spędzić czas na pokładzie słonecznym. Ze względu na podobną funkcjonalność do pozostałych trzech statków na trasie Gdynia-Karlskrona, Stena Nordica będzie dobrym uzupełnieniem floty na tej linii.
Prom Stena Nordica: Liczba pasażerów: 450; Czas rejsu: 10,5 godziny; Długość: 170 metrów; Szerokość: 26 metrów; Pojemność ładunkowa: 1950 m.
Między Gdynią a Szwecją 52 razy w tygodniu ze Stena Line
Operator promowy Stena Line obsługuje obecnie dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji funkcjonuje już od ponad 20 lat. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała pod koniec 2017 roku
Dzięki najnowszym inwestycjom, w tym wprowadzeniu Stena Nordica na linię do Karlskrony oraz promu Vikingland do Nynäshamn (w sierpniu), Stena Line obecnie oferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią a Szwecją, pięcioma promami.
Trochę więcej o Stena Line
Stena Line jest powstałym w 1962 roku szwedzkim koncernem promowym, z siedzibą w Göteborgu. Operuje na 21 trasach łączących 10 krajów, eksploatuje około 38 promów, zatrudnia ponad 5000 pracowników. Przewozy wynoszą rocznie: ponad 7 mln pasażerów, 1,5 mln samochodów osobowych oraz 2 mln jednostek frachtowych (ciężarówki, naczepy itp.). Stena Line jest ważną częścią europejskiej sieci logistycznej i stale rozwija nowe rozwiązania intermodalne, łącząc transport kolejowy, drogowy i morski. Stena Line odgrywa również ważną rolę w turystyce w Europie dzięki szerokiej działalności pasażerskiej.
Źródło ilustracji: Stena Line
W Polsce Stena Line jest obecna od ponad dwóch dekad. Promy z charakterystycznym czerwonym kominem łączą Gdynię z Karlskroną w południowej Szwecji. Co roku tę trasę przemierza ponad pół miliona pasażerów, korzystając z jednego z dwóch bliźniaczych statków o szerokiej ofercie atrakcji dla pasażerów: Stena Vision i Stena Spirit. Pozostałe statki na linii: Stena Baltica oraz Stena Nordica również zabierają pasażerów i samochody osobowe, lecz są przeznaczone głównie do przewozu ładunków. W październiku 2017 Stena Line rozpoczęła kursowanie na drugiej linii pomiędzy Polską a Szwecją: z Gdyni do Nynäshamn w okolicach Sztokholmu. Jest to połączenie frachtowe, obsługiwane przez statek o nazwie Vikingland, który przewozi ładunki i ciężarówki.
Stena Line jest częścią Stena AB Group, należącej do rodziny Olsson. Poza przewozami promowymi, grupa zajmuje się m.in. żeglugą, wydobyciem ropy naftowej, recyklingiem, obrotem nieruchomościami. Obroty całej grupy sięgają 36,5 mld koron szwedzkich rocznie. Stena AB zatrudnia 15 000 pracowników na całym świecie – wynika z informacji, które przekazały nam Agnieszka Zembrzycka – rzecznik prasowy Stena Line Polska oraz Agnieszka Nowakowska z Konkret PR.
Czytaj też na portalu: netka.gda.pl
(K.N.)