Czy okręty Delfiny skutecznie obronią nas przed intruzami? Na razie trwa cięcie blach. W polskiej stoczni, na zamówienie Szwedów. Uroczysta, międzynarodowa inauguracja w Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, z udziałem przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej – szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Podpisano certyfikat

Fot. Kazimierz Netka.

A zagrożenie wzrasta…

Rosyjscy rybacy, sami, podczas zimnej pory roku, przypłynęli z Obwodu Królewieckiego na Półwysep Helski. Pontonem, bez silnika i łączności. Podobno nikt im w tym nie pomagał. Zauważyliśmy, że mamy zagranicznych gości wtedy, gdy Rosjanie wędkarze pontoniarze sami zgłosili się do polskiej instytucji.

Fot. z Archiwum Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

Hiszpańscy turyści, penetrowali dno polskiego morza, blisko strategicznych obiektów. Prawdopodobnie tych działań nikt by nie zauważył. Cudzoziemcy ujawnili się sami, bo potrzebowali pomocy ratowników morskich.

Powyższe przypadki pokazują, że właściwie niemal bez przeszkód obcy ludzie mogą w sposób tajny rozpoznawać polskie terytorium morskie. A plany i ambicje mamy olbrzymie: budowę nadmorskiej elektrowni jądrowej, zakładanie kopalń w dnie Bałtyku, stawianie farm morskich elektrowni wiatrowych. Czy zdołamy zapewnić tym obiektom zabezpieczenie na przykład kontrwywiadowcze i militarne? Potrzebujemy nie tylko wysokiej klasy specjalistów, ale również nowoczesnego sprzętu, w tym okrętów.

Fot. Kazimierz Netka.

Unowocześnianie Marynarki Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej jest więc konieczne. I się systematycznie odbywa. 15 listopada 2023 toku mieliśmy przyjemność być świadkami jednego z takich wydarzeń: międzynarodowej uroczystości rozpoczęcia budowy okrętu, czyli zainicjowania tzw. palenia blach w procesie tworzenia jednostki z serii Delfin.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. minister Jacek Siewiera – szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego:

Fot. Kazimierz Netka.

 reprezentanci władz Remontowa Holding i jej spółki córki – Remontowa Shipbuilding. Obecni byli i zabierali głosm.in.: Dariusz Jaguszewski – prezes Stoczni Remontowa Shipbuilding; Bartłomiej Pomierskiwiceprezes zarządu Stoczni Remontowa Shipbuilding:

a także szwedzkiego koncernu Saab Kockums AB.  Wiceprezes Lars Brännström przemawiał w imieniu Saab Kockums AB;

Fot. Kazimierz Netka.

kontradmirał Włodzimierz Kułagin – szef Zarządu Uzbrojenia Inspektoratu Marynarki Wojennej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych:

Fot. Kazimierz Netka.

Magnus Nielsen – project manager Saab Kockums AB; komandor Piotr Skóra – szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia; Krzysztof Radzikowski – dyrektor projektu w Remontowa Shipbuilding.

Paweł Szmigiel z DNV oraz Krzysztof Radzikowski, dyrektor projektu w Remontowa Shipbuilding, Jörgen Olsson – dyrektor programu a także komandor Piotr Skóra – szef Szefostwa Techniki Morskiej w Agencji Uzbrojenia włączyli urządzenie do cięcia blach przy użyciu plazmy.

Fot. Kazimierz Netka.

Podpisano Certyfikat poświadczający osiągnięcie tego etapu realizacji kontraktu, wieńczącego uzgodnienie projektu technicznego okrętu:

Fot. Kazimierz Netka.

O szczegółach poinformowała nas Aleksandra Tesmer – rzeczniczka prasowa stoczni Remontowa Shipbuilding:

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING, odbyła się uroczystość cięcia blach do budowy drugiego z serii okrętu rozpoznania radioelektronicznego typu SIGINT (signal intelligence) dla polskiej Marynarki Wojennej. Otrzyma on nazwę ORP Henryk Zygalski – na cześć wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, który przyczynił się do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Kontrakt na zaprojektowanie, budowę, dostawę i wsparcie logistyczne dwóch okrętów rozpoznania radioelektronicznego w ramach programu pod kryptonimem „Delfin” podpisano w listopadzie 2022 roku pomiędzy Agencją Uzbrojenia MON, a szwedzkim koncernem Saab Kockums AB, który zlecił Remontowej Shipbuilding S.A. budowę gotowych do operowania okrętów oraz wykonanie wszelkich koniecznych testów, w tym przeprowadzenie pełnego zakresu prób dokowych HAT oraz morskich SAT. Saab Kockums AB ponosi pełną odpowiedzialność za dostawę okrętów, w tym integrację zaawansowanych systemów misji i walki, umożliwiających gromadzenie danych rozpoznawczych oraz wywiadowczych.

Fot. Kazimierz Netka.

Rozpoczęcie cięcia blach jest istotnym kamieniem milowym wieńczącym uzgodnienie projektu technicznego jednostki, a zarazem materialnym rozpoczęciem jego realizacji. To drugi okręt tego typu, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w ramach kontraktu z Saab Kockums AB. Stępkę pod pierwszy okręt SIGNT, który otrzyma imię Jerzy Różycki, położono 27 lipca br.

Fot. Kazimierz Netka.

Okręty rozpoznania radioelektronicznego pod kryptonimem „Delfin” przeznaczone są do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym zakresie zadań Marynarki Wojennej. Zastąpią one eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną jednostki rozpoznania radioelektronicznego projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf zbudowane w połowie lat siedemdziesiątych w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, czyli w obecnej Remontowa Shipbuilding – poinformowała Aleksandra Tesmer – Manager ds. Promocji i Reklamy stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.

Wzmacnianie polskiej zdolności obrony i ochrony infrastruktury krytycznej

– Obecność moja w imieniu pana prezydenta na uroczystości cięcia blach właściwie w tym drugim przypadku: okrętu rozpoznania SIGINT dla Marynarki Wojennej jest dowodem na to, że odbudowa zdolności Marynarki Wojennej, rozbudowa zdolności Marynarki Wojennej jest jednym z kluczowych elementów wzmacniania polskiej zdolności obrony i ochrony infrastruktury krytycznej – powiedział Jacek Siewiera – szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego:

Fot. Kazimierz Netka.

Basen Morza Bałtyckiego jest dzisiaj pewną formą gwarancji bezpieczeństwa dostaw energii, funkcjonowania komunikacji, współpracy z naszymi sojusznikami w ramach NATO. Dlatego dla prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej niezwykle istotne jest aby zdolności związane z uzbrojeniem polskiej armii te zakontraktowane, które bezpośrednio wiążą się z planowaniem operacyjnym takie jak te dwa okręty w ramach programu Delfin, okręty SIGINT – rozpoznania i walki radioelektronicznej zostały dostarczone na czas.

Dzisiejszy świat wymaga od dowódców, żołnierzy, a także administracji resortu obrony narodowej uwzględnienia wielodomenowości. Multi-domain warfare jest dzisiaj rzeczywistością, w której funkcjonują siły zbrojne wszystkich krajów, a w szczególności krajów zachodnich, których doktryna wykorzystuje wielodomenowe operacje – operacje połączone. Dlatego rozwijanie zdolności musi zakładać równoległe rozwijanie zdolności zarówno w domenie morskiej jak i w domenie space jak i w domenie lądowej, która ma tak istotne znaczenie w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, a także pozostałych domen.

Fot. Kazimierz Netka.

Natomiast w przypadku zdolności takich jak te, które dostarczane są przez okręty w ramach programu Delfin czy jeszcze do niedawna bardzo już wyeksploatowane okręty Hydrograf i Nawigator, to są zdolności które konieczne są również do wykorzystania do zbudowania właściwej ochrony naszej infrastruktury krytycznej nie tylko w pełnoskalowym konflikcie zbrojnym ale właśnie w fazie hybrydowej konfrontacji kryzysu czy działań asymetrycznych ze strony naszego przeciwnika, st,ad też waga tych rozwiązań i terminowości dostaw jest tak duża.

Jakie to ma znaczenie dla offshore i dla budowy elektrowni jądrowej? – zapytaliśmy.

– Obie inwestycje, zarówno elektrownie morskie znajdujące się przy wybrzeżu polskim jak i budowa elektrowni jądrowej, to również elementy składowe infrastruktury krytycznej. Nie jest żadną tajemnicą, że obie te elektrownie, w szczególności elektrownia jądrowa, dostarczają tak zwany baseline energetyczny czyli podstawowy zasób energetyczny, taki fundament energetyczny podstawowego zapotrzebowania i pokrycia podstawowego zapotrzebowania energetycznego Rzeczypospolitej. Stąd też okręty tego typu dają możliwość obserwacji przestrzeni w pobliżu elektrowni jądrowej, a także infrastruktury krytycznej innego rodzaju, takie jak Naftoport czy porty przeładunkowe czy Świnoujście i Gazoport w Świnoujściu, obserwacji przestrzeni powietrznej, obserwacji również podwodnych, prowadzenia nasłuchu, prowadzenia walki radioelektronicznej czyli oddziaływania na potencjalnego przeciwnika lub na obiekty stanowiące zagrożenie bezpośrednie dla infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej. Dlatego tak istotnym dla pana prezydenta jest, by te projekty i te programy były realizowane bez zakłóceń – powiedział Jacek Siewiera – szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego.

Kontrakt ważny dla obronności oraz dla stoczni

– Istotną sprawą jest budowa okrętów rozpoznawczych. Nie są to tylko jednostki pomocnicze, ale to są jednostki istotne aktualnie w wojnie elektronicznej, w wojnie wykorzystującej technologie satelitarne i sztuczną inteligencję – stwierdził prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego:

Fot. Kazimierz Netka.

– Jednostki bojowe bez takich okrętów jak te, które są tu budowane, nie mogą funkcjonować. Obronność związana z dobrym rozpoznaniem i z dobrą działalnością, związana z ochroną elektroniczną i ochroną cybernetyczną jest bardzo ważna dla jednostek bojowych i jednostek takich jak niszczyciele min.

A dla stoczni jest to istotny kontrakt, ponieważ ten kontrakt zapewnia współpracę z firmami, które oferują technologie najwyższej jakości, światowej. Dla stoczni jest to wejście w cykl produkcyjny i w sieć produkcyjną jednostek można powiedzieć nie tylko innowacyjnych ale wysokiej klasy jednostek bojowych i okrętów – powiedział prof. Marek Grzybowski – prezes zarządu Bałtyckiego Klastra Morskiego i Kosmicznego.

Kazimierz Netka

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *