DCT Gdańsk umacnia się w centrum Europy, m.in. w Słowacji, Czechach i Węgrzech. Powstało nowe kolejowe połączenie kontenerowe między Czechami a Polską

Fot. z Archiwum DCT Gdańsk.

Dla uprzemysłowionych regionów w Czechach i w Słowacji DCT Gdańsk jest najbliższym portem morskim

6 września pociąg kontenerowy z czeskiej Ostrawy po raz pierwszy wjechał do polskiego terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. To pierwszy z wielu kursów niemieckiego operatora logistycznego, firmy METRANS, do DCT. Pociąg ma kursować do Gdańska trzy razy w tygodniu – w każdy wtorek, czwartek i sobotę. Dla DCT nowe połączenie kolejowe oznacza, że partnerzy i klienci terminalu będą mieli możliwość przewozu towarów między Czechami, Polską, Słowacją i Węgrami w sposób bardziej konkurencyjny cenowo i przyjazny dla środowiska – poinformowała Magdalena Jagła – Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji DCT Gdańsk:

W ramach nowej usługi DCT i METRANS wprowadzą pociągi o długości 750 m (zamiast dotychczasowych 650 m), co zwiększy możliwości przewozowe o 15 proc. na jeden pociąg.

DCT jest jednym z największych kolejowych terminali kontenerowych w Europie. Po zakończeniu w 2021 r. rozbudowy terminala z 4 do 7 torów o długości 750 m, DCT może pochwalić się roczną zdolnością przeładunkową na poziomie 750 000 TEU. Dla DCT współpraca z METRANS oznacza nowe możliwości rozwoju na pozbawionych dostępu do morza rynkach Europy Środkowej oraz zapewnienie ekonomicznej, nowoczesnej alternatywy dla klientów DCT. Dla poszczególnych uprzemysłowionych regionów w Czechach i na Słowacji DCT jest najbliższym portem morskim. Oznacza to niższe koszty transportu intermodalnego dla klientów, którzy chcą wysyłać swoje towary do Azji lub obu Ameryk dzięki przejściu na nową usługę kolejową METRANS.

METRANS jest jednym z liderów na rynku transportu intermodalnego, łączącym główne huby portowe na Morzu Północnym i Adriatyku oraz terminale kolejowe z obszarami, pozbawionymi dostępu do morza w Europie. Połączenie potencjału DCT Gdańsk, wysokiej jakości usług terminalu i rosnącej przepustowości wraz z synergią terminali intermodalnych i pociągów METRANS, znacznie poprawi logistykę w Europie, co ma kluczowe znaczenie w czasie trwającego wysokiego popytu.

Wraz z nowym serwisem kolejowym rozpoczynamy regularne, bezpośrednie połączenie między jednym z głównych regionów przemysłowych w Czechach, a największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Współpraca ta z pewnością przyniesie wartość dodaną zarówno dla DCT Gdańsk, firmy METRANS jak i dla gospodarek naszych krajów” – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny DCT Gdańsk.

Fot. z Archiwum DCT Gdańsk.

O DCT Gdańsk:

DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.

Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata

W 2021 r. DCT Gdańsk przeładował ponad 2,09 mln TEU. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W dniu 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, co stanowi całkowitą przepustowość obsługiwaną od początku istnienia terminalu.

We wrześniu 2022 r. DCT Gdańsk rozpocznie budowę swojego głębokowodnego nabrzeża nr 3 o długości 717 m oraz głębokości 17,5 m. W ramach inwestycji powstanie też plac o powierzchni 36,5 ha. Po zakończeniu budowy DCT będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku

Dzięki budowie nowego terminalu T3, na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne, zwiększając tym samym możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

DCT zatrudnia ponad 1100 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł.

DCT Gdańsk jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).

O PSA International

PSA International (PSA) jest wiodącą grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów zajmujących się przewozem towarów. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji w 42 krajach na całym świecie. Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali dalekomorskich, kolejowych i śródlądowych, a także firmy stowarzyszone w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i cyfrowych. Wykorzystując szeroką wiedzę i doświadczenie zróżnicowanego globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i partnerami w celu świadczenia światowej klasy usług portowych, opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie przewozu ładunków – relacjonuje Magdalena Jagła – Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji DCT Gdańsk.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.