DCT Gdańsk wybrał wykonawców T3 – trzeciego nabrzeża dla statków o dużym zanurzeniu. Nowa część terminala będzie gotowa za około 2 lata

Fot. Kazimierz Netka.

Gdańsk stanie się jednym z największych portów kontenerowych w Europie

Operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim – DCT Gdańsk – podpisał z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego – tzw. T3. Prace budowlane mają się rozpocząć na początku września – po zakończeniu sezonu wakacyjnego – poinformowała Magdalena Jagła – Marketing and Communication Coordinator DCT Gdańsk:

W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo zostanie zakupionych 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym. Po zakończeniu budowy T3, DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowej generacji statków kontenerowych przypływających na Morze Bałtyckie, zmniejszającym odległości żeglugowe dla statków feederowych i zapewniającym polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na całym świecie w ramach efektywnych serwisów.

Budimex S.A. jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce z ponad 50-letnią historią i dziesiątkami zrealizowanych i oddanych projektów przemysłowych. Jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo z wykorzystaniem rozwiązań przyjaznych dla środowiska.

Dredging International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu br. a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża.

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.

„W trakcie budowy podejmiemy wszelkie środki zapobiegawcze w celu ochrony środowiska, życia morskiego oraz siedlisk na obszarze pozostającym pod wpływem inwestycji. Po jej zakończeniu terminal stanie się najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który wykorzystamy w przyszłej działalności”, powiedział Charles Baker, Dyrektor Zarządzający DCT Gdańsk.

W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę. Inwestycja oznacza także znaczne wzbogacenie oferty usługowej dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskiwania nowych usług i sojuszy żeglugowych.

„Rozpoczęcie prac budowlanych przy T3 będzie początkiem nowej ery w przeładunkach kontenerów na Bałtyku. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk już 15 lat temu. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim innym interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży w kierunku prawdziwego The Baltic Hub”, mówi Charles Baker.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *