Fot. Z Archiwum DCT Gdańsk.
DCT był również pierwszym terminalem z bezpośrednimi połączeniami między Azją a Morzem Bałtyckim
DCT Gdańsk („DCT”), obsługujący jeden z dziesięciu największych w Europie portowych terminali kolejowych zakończył rozbudowę terminala kolejowego o rocznej zdolności przeładunkowej wynoszącej 750 tysięcy TEU. Nowa inwestycja otwiera wiele możliwości rozwoju na rynkach śródlądowych i stanowi bardziej ekonomiczną i ekologiczną alternatywę dla klientów DCT – wynika z informacji, które przekazała nam Magdalena Jagła – Marketing Business Partner w DCT Gdańsk:
Od 618 do 750 metrów. Od 4 do 7 torów
W ramach rozbudowy terminala kolejowego, która rozpoczęła się w 2018 roku, a zakończyła w 2021 roku, wydłużono tory z 618 do 750 metrów. Dodatkowo bocznica kolejowa rozbudowana została z 4 do 7 torów. Ponadto zakupiono w pełni zelektryfikowane suwnice kolejowe RMG, a także uruchomiono system kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów. Dzięki temu DCT zwiększył swoje zdolności przeładunkowe na kolei do 750 tysięcy TEU.
Charles Baker, Dyrektor Generalny DCT, powiedział:
„Dzięki tej ekspansji oferujemy naszym klientom produkt, który jest niezawodny, efektywny kosztowo, a co najważniejsze, przyjazny dla środowiska. Już teraz możemy pochwalić się największym terminalem intermodalnym w Polsce oraz jednym z dziesięciu największych portowych terminali kolejowych w Europie, obsługującym ponad 5,5 tys. pociągów rocznie. Dzięki najnowszej modernizacji terminala, efektywnie podwoimy obecną przepustowość torów. Rozbudowana infrastruktura pozwoli naszym klientom na dostęp do jeszcze bardziej efektywnych usług kolejowych.”
Fot. Z Archiwum DCT Gdańsk.
Klienci będą mogli wygenerować znaczne oszczędności kosztów w porównaniu do innych portów w Europie Południowej lub Zachodniej, korzystając z krótszej trasy kolejowej pomiędzy DCT Gdańsk a krajami Europy Środkowej. Operator terminalu będzie współpracował z branżą w celu rozwoju usług intermodalnych do/z krajów i regionów sąsiadujących z Polską, które nie mają dostępu do morza, takich jak Czechy, Słowacja, Zachodnia Ukraina, czy Białoruś.
Zielona alternatywa dla rynków pozbawionych dostępu do morza
„Jesteśmy bezpośrednio reprezentowani na rynku czeskim i słowackim, co pozwala naszym południowym sąsiadom korzystać w pełni z możliwości spedycyjnych DCT. Dzięki konkurencyjnym czasom dostaw i rozbudowanym połączeniom kolejowym, gwarantujemy niższą emisję dwutlenku węgla na kontener w porównaniu z innymi portami europejskimi. Nasze doświadczenie i zakres usług dają klientom śródlądowym lepszą, tańszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla przewozu towarów – kontynuuje Charles Baker.
Otwarcie rozbudowanego terminalu kolejowego jest istotnym krokiem w rozwoju DCT. Oprócz rozbudowy terminala, bramy wjazdowe do DCT zostały w pełni zautomatyzowane dzięki kamerom OCR. Zwiększono liczbę nowoczesnych suwnic nabrzeżowych na Terminalu 2 do ośmiu, powiększono plac składowy oraz zakupiono dodatkowy sprzęt do ich obsługi: 5 elektrycznych suwnic placowych typu Rubber Tyre Gantry.
Od momentu rozpoczęcia działalności w 2007 r., w DCT powstały: Terminal 1 i Terminal 2, o łącznej rocznej przepustowości wynoszącej 3 mln TEU. DCT był również pierwszym terminalem z bezpośrednimi połączeniami między Azją a Morzem Bałtyckim. Obecnie jest to jedyna polska i bałtycka destynacja dla największych statków na świecie, na trasach z Chin, Korei i innych krajów azjatyckich.
O DCT Gdańsk
DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 roku i posiada zdolność przeładunkową sięgającą 3 mln TEU rocznie. W 2021 roku DCT Gdańsk obsłużył ponad 2,09 mln TEU. Całkowita długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km. Terminal obsługuje ponad 600 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął 15 mln TEU, łącznie przeładowanych od czasu powstania terminalu.
DCT zatrudnia ponad 1000 pracowników, z czego ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal wywiera bezpośredni i znaczący wpływ na gospodarkę regionu i Polski – generuje ponad 12 mld złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł. Budowa trzeciego terminala, znanego jako Baltic Hub 3 zwiększy zdolności przeładunkowe o 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie od połowy 2024 r.
DCT Gdańsk wspiera społeczności lokalne, a jasno określone, mierzalne cele zrównoważonego rozwoju są integralną częścią działalności biznesowej DCT.
Terminal jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund advised by IFM Investors (30 proc.). PSA International jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem dla podmiotów z branży cargo na całym świecie. Dzięki flagowym operacjom prowadzonym w Singapurze i Antwerpii, globalna sieć PSA obejmuje ponad 50 lokalizacji w 26 krajach na całym świecie. Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) to grupa instytucji finansowych, oferująca instrumenty służące rozwojowi przedsiębiorstw, samorządów oraz osób prywatnych, inwestująca w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy. IFM Investors to globalna firma zarządzająca funduszami instytucjonalnymi o wartości 118 miliardów USD (na dzień 31 marca 2021 r.) – poinformowała Magdalena Jagła – Marketing Business Partner w DCT Gdańsk.
Jak widać, porty morskie w Trójmieście rozwijają i ulepszają swe połączenia kolejowe z zapleczem lądowym w kraju i za granicą. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jeszcze bardziej ułatwi dostęp do tych bram na morski świat.
Kazimierz Netka
Czytaj również na portalu: netka.gda.pl