DS Consulting przeprowadzi dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk analizy przedrealizacyjne projektu pt. Budowa Portu Centralnego  w Gdańsku – w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Umowę w tej sprawie podpisano 7 sierpnia 2019 roku, w Kapitanacie Portu Północnego. To kolejny ważny krok ku najnowocześniejszej portowej infrastruktury głębokowodnej w Europie.

Fot. Kazimierz Netka.

Prywatni inwestorzy dadzą pieniądze na budowę i będą współdecydować o rodzaju towarów przeładowywanych w przyszłości w projektowanym teraz Porcie Centralnym w Gdańsku.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z firmą DS Consulting, w sprawie doradztwa podczas przygotowań do budowy Portu Centralnego. Realizacja tej inwestycji ma się odbywać przy dużym zaangażowaniu finansowym kapitału prywatnego. DS Consulting ma służyć pomocą, fachową wiedzą, Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk, podczas rozmów z inwestorami, zainteresowanymi udziałem w budowie tego portu oraz korzystania z niego przez około 30 lat. Koszt szacowany jest na około 12 miliardów złotych. Pierwsze terminale przeładunkowe mają być gotowe za około 10 lat, a nawet wcześniej.

 

Fot. Kazimierz Netka

Umowę między ZMPG a DS Consulting, podpisano 7 sierpnia 2019 roku, w Kapitanacie Portu Północnego, w obecności m.in. parlamentarzystów i reprezentanta Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

 

Fot. Kazimierz Netka

Spotkanie prowadziła Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, witając m.in.: europarlamentarzystkę Annę Fotygę; posła Jana Kiliana; a także Małgorzatę Cymerys – dyrektor Wydziału Infrastruktury Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego; Krzysztofa Chmielińskiego z Wydział Wsparcia Projektów PPP, Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju; Rafała Szporko – prezesa DS Consulting; Łukasz Greinke, Prezes ZMPG; Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury; Jowitę Zielinkiewicz – dyrektor ds. innowacji i pozyskiwania funduszy w Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Bardzo się cieszę że mogę towarzyszyć państwu w odsłanianiu kolejnych etapów, tak naprawdę wielkiego przedsięwzięcia, ważnego dla każdego, który jest stąd, z Pomorza, z Gdańska – mówiła europoseł Anna Fotyga. – To po prostu od dziecka się czuje na czym polega rozwój polskiej gospodarki morskiej. Ona jest ważna nie tylko dla naszego regionu, dla kraju, ale również dla konkurencyjności Europy Środkowej i Wschodniej, bo przecież również takie cele nam przyświecają.

Partnerstwo publiczno-prywatne to nie jest łatwe przedsięwzięcie – dodała europoseł Anna Fotyga. – Cieszę się z tego, że przetarg przebiegał w spokojnie, że było to transparentne. Wszyscy oczekujemy efektów w krótkim czasie, oglądu inwestycji, które naprawdę potwierdzą, że Gdańsk jest naszym oknem na świat, bardzo nam na tym zależy.

 

Fot. Kazimierz Netka

Szczegóły spotkania zawiera następujący komunikat, który przekazał nam Zarząd Morskiego Portu Gdańsk:

Kolejny krok ku budowie Portu Centralnego

Port Centralny to największa planowana inwestycja morska w Europie. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę z doradcą, który będzie wspierał realizację budowy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

 Rok 2019 w Porcie Gdańsk upływa z jednej strony pod znakiem kolejnych rekordów przeładunków, z drugiej to czas intensywnej pracy nad flagowym projektem infrastrukturalnym – Portem Centralnym.

 

Na zdjęciu: tu powstanie Port Centralny. Fot. Kazimierz Netka

W maju tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zaprezentował ostateczna koncepcję inwestycji. Finalnie Port Centralny ma być kompleksem od 6 do 8 terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu. Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa. Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Uważamy, że budowa tak złożonej infrastruktury musi opowiadać na zapotrzebowanie rynku. Chcemy, by to prywatni inwestorzy określili, jakie terminale powinny się tu znaleźć. Z drugiej strony chcemy zapewnić zarówno naszym przyszłym kontrahentom, jak i sobie, profesjonalne doradztwo projektu w takiej formule. Dlatego podpisaliśmy dziś umowę ze specjalistami w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG.

DS Consulting – firma, z którą ZMPG podpisał umowę o współpracy – specjalizuje się w doradztwie dla podmiotów publicznych. Na rynku istnieje od 21 lat.

 

Fot. Kazimierz Netka

– Mamy wielką satysfakcję, że będziemy mogli brać udział w projekcie tak ważnym dla regionu i całego kraju. Od lat z sukcesami wspieramy podmioty sektora publicznego w przygotowaniu dużych projektów infrastrukturalnych, pomagając w analizach przedrealizacyjnych, pozyskaniu finansowania i negocjacjach z partnerami biznesowymi. Pracować będziemy wspólnie z naszymi podwykonawcami: firmą Wuprohyd z Gdyni oraz warszawską kancelarią prawną dr. Rafała Cieślaka, specjalizującą się w problematyce partnerstwa publiczno-prywatnego – mówił Rafał Szporko, Prezes DS Consulting.

W ramach zawartej umowy DS Consulting przeprowadzi analizy przedrealizacyjne (w tym studium wykonalności) oraz zapewni stałe doradztwo transakcyjne, które obejmować będzie zagadnienia ekonomiczne, finansowe, rynkowe, techniczne i prawne.

 

Fot. Kazimierz Netka

– DS Consulting będzie współpracować z ZMPG ponad 4  lata. W tym czasie firma będzie wspierać Zarząd Portu w rozmowach z potencjalnymi partnerami, przygotowaniu wniosków o finansowania, tworzeniu dokumentacji dotyczącej umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego z poszczególnymi kontrahentami. Liczymy na to, że współpraca zwiększy kompetencje naszego zespołu, co pozwoli trwale i skutecznie negocjować kontrakty biznesowe na dużą skalę. Również nasz partner, dzięki projektom portowym, będzie mógł zdobywać coraz bardziej lukratywne zlecenia. Nasza współpraca przysłuży się Portowi Gdańsk, Aglomeracji Gdańskiej i całej polskiej gospodarce – powiedział Marcin Osowski, Wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.

– To kolejny ważny krok – po ogłoszonej w maju gotowej koncepcji tej inwestycji – w kierunku powstania największej i najnowocześniejszej infrastruktury głębokowodnej w Europie – powiedziała Agata Kupracz – rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

 

Na zdjęciu: tu powstanie Port Centralny. Fot. Kazimierz Netka

Port Centralny (PC) ma powstać na Zatoce Gdańskiej, między północnym pirsem Naftoportu i Półwyspem Westerplatte. Budowa PC na zewnątrz dotychczasowego Portu Gdańsk umożliwi zawijanie do PC największych statków, jakie zdołają wpłynąć na Bałtyk (przez Cieśniny Duńskie).

Modernizowany jest tor podejściowy dla takich statków – zawijających teraz do Portu Północnego (np. dla kontenerowców, tankowców). Tor ten, na Zatoce Gdańskiej, jest poszerzany i pogłębiany.

Porty zewnętrzne, takie jak Port Centralny w Gdańsku, mają powstać także w Gdyni oraz na potrzeby portu Szczecin- Świnoujście. Ułatwieniom w ich budowach ma służyć specustawa – przypomniał Łukasz Greinke – prezes zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *