Gdańskie lotnisko zostanie powiększone. Tak zadecydował Zarząd  tego portu lotniczego – po zapoznaniu się z ofertami złożonymi na zamówienie rozbudowy pasażerskiego dworca lotniczego – terminalu T2.

Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk.

Więcej będzie miejsca dla pasażerów, a wkrótce – nawet dzielnica przy lotnisku

Gdańskie lotnisko rozrasta się i unowocześnia z roku na rok. Taka jest potrzeba, bowiem z podróży samolotami z Trójmiasta w świat korzysta coraz więcej osób. Przy gdańskim lotnisku ma też powstać dzielnica: Airport City Gdańsk (ACG) – wyjątkowa w skali Polski, wielofunkcyjna, przyjazna, komercyjna przestrzeń miejska, położona w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy – poinformowali reprezentanci zarządu tego Lotniska.

Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk

Najpierw jednak, gdański port lotniczy zostanie powiększony – a zwłaszcza jego część służąca obsłudze pasażerów, czyli terminal T2. Planowana jest jego rozbudowa w kierunku zachodnim – powstanie obiekt, zwany pirsem, czyli dodatkowa przestrzeń dla ludzi i statków powietrznych. Przybędzie stanowisk do postoju samolotów i ułatwienia dla podróżnych.

O szczegółach poinformowała nas Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji, Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp.z o.o. To był drugi przetarg na budowę pirsu zachodniego terminalu pasażerskiego T2 Portu Lotniczego Gdańsk. Oto komunikat:

 Pirs Terminalu T2 będzie budowany

W postępowaniu na budowę pirsu zachodniego terminalu pasażerskiego komisja otworzyła dziś oferty złożone w przetargu. Wpłynęły 3 oferty, w kwotach od ok. 255 mln do ok. 263 mln zł netto. Otrzymaliśmy następujące oferty: Hochtief – 262.993.137,47 zł netto; Doraco – 255.229.228 zł netto; Budimex – 263.069.627 zł netto.

– Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk zdecydował o budowie pirsu, mimo że oferty przewyższają wartością założony wcześniej budżet. By sfinansować budowę, władze lotniska zamierzają spowolnić inne, mniejsze inwestycje. „Budowa pirsu jest dla nas priorytetem ze względu na możliwości zapewnienia komfortu pasażerom i przewoźnikom podróżującym do/z Non-Schengen oraz zwiększenia przepustowości kontroli bezpieczeństwa i paszportowej dla pasażerów. Dlatego mimo wyższych kosztów, zdecydowaliśmy o jej realizacji” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk. „Zapewniam, że bez kilku innych, mniejszych inwestycji lotnisko dalej będzie bezpiecznie i dobrze funkcjonowało, a dodatkowo mamy nadzieję pozyskać na nie środki unijne” – dodał Tomasz Kloskowski. Zgłoszone dziś oferty zostaną poddane ocenie formalnej, a następnie zostanie podjęta decyzja o wyborze najkorzystniejszej oferty.

Źródło ilustracji: Port Lotniczy Gdańsk

Podstawowe zmiany parametrów po zakończeniu budowy nowego pirsu:

– powierzchnia terminalu T2 – zwiększenie z 53 tys. m2 do 69 tys. m2

– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenie liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18

– punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie z 6 do 10 przejść

– gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30

– punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie z 8 do 12 przejść

– odbiór bagażu – umożliwienie zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9 karuzel – wynika z informacji, które przekazała nam Agnieszka Michajłow – specjalista ds. komunikacji; Dział Analiz Ekonomicznych i Marketingu, Port Lotniczy Gdańsk Sp.z o.o.

Po rozbudowie gdańskie lotnisko będzie mogło obsługiwać około 9 mln pasażerów rocznie. Teraz jego przepustowość wynosi 7 mln pasażerów. Na koniec bieżącego roku może zostać przekroczona liczba 5 mln obsłużonych podróżnych.

(K.N.)

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.