Dzięki NDI w Porcie Gdynia już jest gotowy uzbrojony teren do wykorzystania np. na potrzeby przemysłu offshore – obsługi budowy farm morskich elektrowni wiatrowych. Trzy hektary placu gotowe do użytkowania w Porcie Gdynia rok przed czasem!

Fot. z Archiwum NDI.

Powstało nowe miejsce do obsługi towarów w sieci TENT – Transeuropejskiej Sieci Transportowej

Fot. z Archiwum NDI.

Praca 24 godziny na dobę, węzeł betoniarski na budowie i łączenie różnych technologii – to m.in. dzięki temu trzy hektary placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni już są gotowe do użytku. Jak tak dalej pójdzie nawierzchnia placów o łącznej powierzchni 18 ha zostanie ukończona jeszcze w tym roku – poinformował Marcin Wojciechowski – kierownik Działu Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Oto ciąg dalszy:

– Zakres naszych prac obejmuje wykonanie dwóch placów o nawierzchni betonowej o łącznej powierzchni 180 tys. m2. Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w 100 procentach, a nawierzchnie w 50 procentach – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. – Pozostały nam do wykonania część prac nawierzchniowych i brukarskich oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie.

Fot. z Archiwum NDI.

Satysfakcji z tak szybkiego postępu prac nie kryje inwestor, który lada moment będzie mógł wykorzystywać nową przestrzeń, a to z kolei pozwoli na dalszy rozwój Portu Gdynia.

– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom, zwiększając przychody spółki – mówi Jacek Sadaj Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. – Gdynia jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego kładziemy bardzo duży nacisk na rozwój połączeń intermodalnych, które będą realizowane w tej części portu.

Budowane przy ul. Logistycznej place są konstrukcji betonowej. Mają grubość 45 centymetrów.

– Posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy, dzięki czemu umożliwiaj składowanie kontenerów do wysokości sześciu warstw oraz ładunków wielkogabarytowych – mówi Małgorzata Kalaczyńska Dyrektor ds. Technicznych Morskiego Portu Gdynia SA

Nawierzchnia placu jest układna w jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Dodatkowo płyty betonowe są dyblowane we wszystkich kierunkach. Choć inwestycja idzie wyjątkowo sprawnie, nie należy wcale do najłatwiejszych.

– Największym wyzwaniem, oprócz zapewnienia ciągłości dostaw materiału do produkcji 80 tyś m3 betonu w tak krótkim czasie, jest pogoda. Układnie nawierzchni betonowej wymaga bowiem zachowania wysokiego reżimu technologicznego – podkreśla Sylwia Rogall, dyrektor projektu NDI.

I dodaje, że postęp robót jest tak szybki, dzięki pracy 24 godziny na dobę, ustawieniu węzła betoniarskiego na placu budowy i połączeniu różnych technologii układania nawierzchni.

Według wykonawcy, jeśli uda się utrzymać obecne tempo prac, wszystkie roboty nawierzchniowe na 18 hektarach placów składowych zostaną zakończone jeszcze w tym roku.

Fot. z Archiwum NDI.

W ramach budowy placu nr 1 wykonano także odwodnienie liniowe oraz przebudowano i zbudowano uzbrojenie podziemne i nadziemne, tj. sieć kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, a także sieci sanitarnej, wodociągowej, a także zrealizowano roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.

Do wykonania pozostało ogrodzenie, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompownia wody pożarowej.

Podobny zakres prac dotyczy placu nr 2. Dodatkowo będzie tam trzeba wybudować drogi dojazdowe od ul. Logistycznej.

Wartość robót objętych umową to około 70,7 milionów złotych netto.

Place składowe w centrum logistycznym na zapleczu Portu Gdynia to ostatnie niezagospodarowane tereny będące w zasobach Spółki – poinformował Marcin Wojciechowski – kierownik Działu Marketingu i Komunikacji Korporacyjnej, Pion Dyrektora Naczelnego Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Port Gdynia znacząco się rozbudowuje i modernizuje. Wkrótce zostanie oddany do użytku nowy, Publiczny Terminal Promowy przy Nabrzeżu Polskim w Porcie Gdynia. Promy, które teraz cumują przy Nabrzeżu Helskim (niedaleko ul. Logistycznej), będą miały swe nabrzeże bliżej wejścia do portu w Gdyni. Uwolnione Nabrzeże Helskie posłuży np. do zagospodarowania na potrzeby przemysłu offshore w Polsce – budowy farm morskich elektrowni wiatrowych na Bałtyku. Przetarg na dzierżawę terenów na potrzeby obsługi (np. montażu) offshore już został ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Kazimierz Netka

Czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.