Fot. Kazimierz Netka.
Stolica województwa pomorskiego i Żuław powiększa ekologiczny system pasażerskiego transportu zbiorowego
Czerwiec to okres sprawdzania w Gdańsku kolejnego autobusu niespalinowego. Pojazd ten, zasilany elektrycznością, pokazano w środę, 7 czerwca 2023 roku, na parkingu obok siedziby Rady Miasta Gdańska, czyli starego Żaka. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym spotkaniu, z reprezentantami producentów, władz Gdańska i spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Już każdy może sprawdzić, jak nowy, polski autobus na prąd się sprawuje.
Fot. Kazimierz Netka.
Więcej wiadomości zawiera komunikat, który przekazały nam Anna Dobrowolska – rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Paulina Chełmińska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:
Gdańsk testuje autobus elektryczny Pilea 10E
W dniach 8 – 12 czerwca Gdańsk testował będzie autobus elektryczny marki Pilea 10E. Jutro, 8 czerwca autobus kursował będzie na liniach 116, 149 i 249. Dziś odbyła się prezentacja pojazdu.
Gdańsk śledzi trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych, testuje i wprowadza pojazdy ekologiczne do swojej floty autobusowej. W ubiegłym roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric. Jesienią dołączą kolejne pojazdy elektryczne.
Fot. Kazimierz Netka.
– We wrześniu gdańską flotę zasili 18 autobusów elektrycznych – 10 standardowych i 8 przegubowych. Ponadto, jesteśmy w trakcie procedowania przetargu na najem 10 autobusów wodorowych. Ale to nie koniec naszych ambicji i naszych zakupów. Rozglądamy się za kolejnymi możliwościami i chcemy testować wiele możliwości, które oferują producenci. Jutro rozpoczynamy kilkudniowe testy autobusu polskiej produkcji. Testy będą trwały do 12 czerwca – mów Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu:
Fot. Kazimierz Netka.
– W Gdańsku zdecydowaliśmy się na model ładowania autobusów w taki sposób, żeby wszystkie autobusy elektryczne, które będą dołączały do naszej komunikacji miejskiej były ładowane tanim prądem, w niższej taryfie, w godzinach nocnych – dodaje wiceprezydent Borawski. – Nie budujemy infrastruktury w mieście, ale tylko na terenie naszej zajezdni autobusowej. Taka infrastruktura w tej chwili powstaje. Będzie to 18 wysokowydajnych ładowarek. Co istotne, otrzymaliśmy właśnie dofinansowanie na budowę tej stacji, w wysokości 3,4 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Piotr Borawski.
– Śledzimy trendy na rynku elektromobilności i testujemy kolejne pojazdy – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów:
Fot. Kazimierz Netka.
– Prace nad nowymi technologiami i rozwiązaniami bardzo szybko postępują, a my chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie.
Testowany autobus Pilea 10E, to pojazd elektryczny, typu midi
Fot. Kazimierz Netka.
– Bardzo cieszymy się, że możemy w tym pięknym mieście pokazać nasz autobus. Jest on w 100 procentach polski, zaprojektowany przez naszych inżynierów i zbudowany w naszej fabryce Bydgoszczy. Pojazd ten ma długość 10 m i pomieści 85 pasażerów. Unikalne jest to, że ma baterie zamontowane w podłodze, dzięki czemu środek ciężkości jest bardzo nisko. Autobus jest bardzo stabilny, bardzo pewnie się prowadzi, nie przechyla się na zakrętach. Na jednym ładowaniu przejeżdża 300-350 km. Do autobusu 12-metrowego możemy włożyć baterie, dzięki którym przejedzie on nawet 500 km. Rozwój w technologii baterii jest bardzo szybki, myślę 400 km za chwilę też będzie osiągalne, i takie autobusy będzie można dostarczać – mówi Marcin Zawadzki, dyr. sprzedaży ARP E -VEHICLES Sp. z o.o.
(K.N.)
Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl