Gdańsk testuje kolejny autobus na prąd. To polski pojazd, Pilea. Do uzupełniania energii będą służyć ładowarki, tanim prądem, przy ul. Hallera. Miasto zamierza kupić też pojazdy na wodór

Fot. Kazimierz Netka.

Stolica województwa pomorskiego i Żuław powiększa ekologiczny system pasażerskiego transportu zbiorowego

Czerwiec to okres sprawdzania w Gdańsku kolejnego autobusu niespalinowego. Pojazd ten, zasilany elektrycznością, pokazano w środę, 7 czerwca 2023 roku, na parkingu obok siedziby Rady Miasta Gdańska, czyli starego Żaka. Mieliśmy przyjemność uczestniczyć w tym spotkaniu, z reprezentantami producentów, władz Gdańska i spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Już każdy może sprawdzić, jak nowy, polski autobus na prąd się sprawuje.

Fot. Kazimierz Netka.

Więcej wiadomości zawiera komunikat, który przekazały nam Anna Dobrowolska – rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Paulina Chełmińska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku:

Gdańsk testuje autobus elektryczny Pilea 10E

W dniach 8  – 12 czerwca Gdańsk testował będzie autobus elektryczny marki Pilea 10E. Jutro, 8 czerwca autobus kursował będzie na liniach 116, 149 i 249. Dziś odbyła się prezentacja pojazdu.

Gdańsk śledzi trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych, testuje i wprowadza pojazdy ekologiczne do swojej floty autobusowej. W ubiegłym roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric. Jesienią dołączą kolejne pojazdy elektryczne.

Fot. Kazimierz Netka.

– We wrześniu gdańską flotę zasili 18 autobusów elektrycznych – 10 standardowych i 8 przegubowych. Ponadto, jesteśmy w trakcie procedowania przetargu na najem 10 autobusów wodorowych. Ale to nie koniec naszych ambicji i naszych zakupów. Rozglądamy się za kolejnymi możliwościami i chcemy testować wiele możliwości, które oferują producenci. Jutro rozpoczynamy kilkudniowe testy autobusu polskiej produkcji. Testy będą trwały do 12 czerwca – mów Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu:

Fot. Kazimierz Netka.

– W Gdańsku zdecydowaliśmy się na model ładowania autobusów w taki sposób, żeby wszystkie autobusy elektryczne, które będą dołączały do naszej komunikacji miejskiej były ładowane tanim prądem, w niższej taryfie, w godzinach nocnych – dodaje wiceprezydent Borawski. – Nie budujemy infrastruktury w mieście, ale tylko na terenie naszej zajezdni autobusowej. Taka infrastruktura w tej chwili powstaje. Będzie to 18 wysokowydajnych ładowarek. Co istotne, otrzymaliśmy właśnie dofinansowanie na budowę tej stacji, w wysokości 3,4 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Piotr Borawski.

– Śledzimy trendy na rynku elektromobilności i testujemy kolejne pojazdy – mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów:

Fot. Kazimierz Netka.

– Prace nad nowymi technologiami i rozwiązaniami bardzo szybko postępują, a my chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie.

Testowany autobus Pilea 10E, to pojazd elektryczny, typu midi

Fot. Kazimierz Netka.

– Bardzo cieszymy się, że możemy w tym pięknym mieście pokazać nasz autobus. Jest on w 100 procentach polski, zaprojektowany przez naszych inżynierów i zbudowany w naszej fabryce Bydgoszczy. Pojazd ten ma długość 10 m i pomieści 85 pasażerów. Unikalne jest to, że ma baterie zamontowane w podłodze, dzięki czemu środek ciężkości jest bardzo nisko. Autobus jest bardzo stabilny, bardzo pewnie się prowadzi, nie przechyla się na zakrętach. Na jednym ładowaniu przejeżdża 300-350 km. Do autobusu 12-metrowego możemy włożyć baterie, dzięki którym przejedzie on nawet 500 km. Rozwój w technologii baterii jest bardzo szybki, myślę 400 km za chwilę też będzie osiągalne, i takie autobusy będzie można dostarczać – mówi Marcin Zawadzki, dyr. sprzedaży ARP E -VEHICLES Sp. z o.o.

(K.N.)

Proszę, czytaj również na portalu: netka.gda.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *